Ridning eller trav?

T

TimeToGo

Jag läser hästhållning på ett naturbruks gymnasium. Jag har nu gått en termin med inriktning ridning men känner att det inte gett alls så mycket som jag hade hoppats på och vi får mest mocka och göra slitjobb.
Har en Apu-vecka nu och då är jag i skolans travstall. Det är så himmla spännande att lära sig nya saker och det är inte alls lika mycket jobb med mockning och sopning utan där lägger man tiden så att eleverna får syssla med hästarna så mycket som möjligt. Så som att köra, rida, borsta, massera och lära sig allt runt omkring. Jag trivs verkligen bra och vill gärna lära mig mer!
Problemet är att jag sen har planer på att söka hippologen eller liknade eftersom jag gärna skulle vilja vara ridlärare. Och eftersom jag läser en annan kurs på skolan som gör att jag ändå får ta hästskötarexamen och räkna foderstater och allt annat viktigt tror jag att jag skulle kunna klara mej utan ridningen på skolhästarna då det inte ger särskilt mycket....
Jag kommer att träna med min egna häst, så jag kommer inte sluta rida såklart.
Men frågan är om det är en merit att ha läst ridning när man söker hippologen eller om det är ok att jag läst trav så länge jag bara har betyg och kunskap så det räcker till och att jag kommer in.

Ja om någon fattar min undran här så får ni gärna berätta era åsikter ;)
 
Sv: Ridning eller trav?

Wången är en travskola och har hippologutbildning så DÄR är i alla fall inga problem. många som går gymnasiet där fortsätter och går hippologen
 
Sv: Ridning eller trav?

kl.
tyvarr hor mockning och shitjobben till hastyrket. det ar 80% mockning/skotsel och 20 % ridning. tydligen forstar folk inte detta.. visst skulle det vara toppen att bara kunna ga ut och rida, men stallen ar ju dar i alla fall..
din fraga kan jag inte svara pa, men skall du bli ridlarare bor du nog satsa pa en ridutbildning och inte travutbildning.
sen en annan undring, har du tittat pa arbetsmarknaden hur den projekterat ser ut nar du ar fardig med din utbildning? finns det arbete eller far du da soka dig till annan typ av inkomst? och kanske ha hastarna pa sidan? det utbildas ju massor av folk varje ar och valdig fa far ett arbete i den branch de har gatt i skolan for... just lite tankar...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 132
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 148
Hästmänniskan Hej alla, här kommer mitt första inlägg på sidan. Min dotter är 13 år och hon har "BARA HÄSTA I HUVUDET" 🤣. Och ja, jag lever väl ut min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 234
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp