Ridning förbjuden...

Sv: Ridning förbjuden...

Som jag har läst till mig, så måste man ha tillstånd från kommunen för att sätta upp ridningförbjudetskyltar, så ring och fråga om de har tillstånd, men jag tvivlar på det, eftersom det är en "hemmagjord" skylt.
Om de inte har tillstånd är kommunen skyldiga att plocka ned skylten.

Lycka till, hoppas det går bra för er att rida där i fortsättningen. :) :banana:

det är en tjej i stallet, vars pappa äger den marken och det visade sig sen att det var hennes bror med kompisar som hade smällt upp skylten.
vi får lov att rida där men plockar vi upp skylten och lägger den lite fint åt sidan står den där igen sen. :D
de får väl hållas om det nu är så roligt ^^,

*kl*

blå runda skyltar är påbudsmärken. Dvs det som är på skylten ska hålla sig till den banan i detta området. Tex om det är en bilväg med cykelbana bredvid ska cyklisterna vara på cykelbanan inte i vägen. Det som är på skylten är det som det gäller dvs en ren cykelbana (endast cykel på) får man inte gå på eller rida på tex.

I vissa fall finns det slutskylt för påbud, tex den blå vita med hästen på. Detta betyder att man får rida som ett fordon eller leda hästen som ett gång ekipage. Om det är så att slutskylten slutar vid en väg tex är det helt OK att rida vidare på vägen som fordon. Slutskylten ska dock föregås med en påbudsskylt och där den gäller kan man inte avvika från leden. Dvs där den blå skylten finns är det INTE OK att rida ifrån banan in i skogen tex.

Däremot de gula skyltarna med röd kant är förbudsskyltar. Dessa gör att den väg de sitter på är det förbjudet att göra det på skylten. Dvs en skylt med överstruken häst med ryttare får man inte rida men leda. Det finns även en skylt med bara en häst på (ovanlig vet inte om den sätts upp numera eller ej) där får man varken leda en häst eller rida.

I vissa fall sätts förbud mot ridning upp där husägare tex vill ha skrittande hästar, eller att ryttaren är på marken och därmed verkligen sparkar undan skiten.

Senast ändrad:

*kl

Gud så tråkigt det låter med massa förbudsskyltar och tjuriga grannar :o Jag rider en häst som är uppstallad typ mitt i stan och vi kan rida i princip vart vi vill. Har inte sett en enda "ridning förbjuden- skyllt". Rider både på cykelvägar, grusvägar (både upplysta och ej), i skogen och på vissa vägar (de som inte är så trafikerade). Kör gör vi också och då blir det ju endel på de lite större vägarna också, bla när vi kör till Burger king :D Rider även ett par hästar som är uppstallade en bit utanför stan och där får vi också rida vart vi vill (ej vissa åkrar dock, fast det är ju rätt förståligt ibland ;))

Blir lite förundrad när jag läser ditt inlägg....

Varför är man en tjurig granne om man av någon orsak inte vill ha en väg/mark söndertrampad!? Sedan detta, "(ej vissa åkrar dock, fast det är ju rätt förståligt ibland" Varför bara ibland?! Varför man inte vill ha folk ridandes på åkermark är väl alltid uppenbart och har ju jämt en välgrundad orsak! Vi har ju vårt levebröd där och maten till våra produktionsdjur. Att lägga ut pengar på att andra ska få utöva sina fritidsintressen där man själv lägger ner tid och pengar är ju inget som lockar direkt!

Kicki :laugh:

Jag har min häst på en liten gård där det inte finns så många "anslutna" ridvägar så om jag vill upp till Söderåsens fina skog och rida så måste jag rida lite i utkanten av (men fortfarande inne i) "byn" där jag bor. Får jag då rida på gångvägen? Finns ingen annan väg dit då det är ett järnvägs spår och bara en bro över om man inte vill rida igenom hela byn bland alla affärer och liknande?:confused:

Ring och fråga kommunen, har hört att vissa kommuner tillåter ridning på gångväg, vet inte om det stämmer dock. Det vore bra om man fick det, så du inte behöver rida mitt i "smeten".

*kl*

Måste bara få skriva av mig!

Idag va jag och en väninna ute och red och red förbi några villor,på bilvägen. Hennes häst valde då att lägga en hög ganska nära någons infart,dock fortfarande på bilvägen och några meter ifrån.
Vi hoppade av och hjälptes åt att putta högen mot kanten,den smulades sönder och kommer garantera försvinna vid nästa regn.

då öppnar en kille/gubbe fönstret och börjar gorma åt oss! "ta bort skiten för helvete"
Vi svarar då lugnt att vi puttat bort det så gott det går och försvinner vid nästa regn. HAn svarar: "hämta en kvast å sopa bort det då" Vi svarar att vi inte har ngn kvast men gjort så gott vi kan, och ber om ursäkt.
"jag vill inte åka runt i det med min bil fattar ni väl"
Vi: Men det är bara gödsel, det försvinner inom ngn dag.
" då kan ju ni ta och äta upp det då!",säger karln:eek:

Och smäller igen fönstret!!
Vi vart helt mållösa! Att folk ska va så jävla otrevlliga! Själv kan jag innte tänka mig att han ALLTID plockar upp efter sig , lr är SÅ noga med i vad han kör sin bil! Men det jobbiga tycker jag är den otrevliga tonen! Alltså VAD är det med folk nuförtiden:confused:

Kommer ta lång tid innan jag vågar rida där igen......
annars brukar jag ha en avfallspåse med mig för säkerhetsskull, men denna ggn hade jag helt enkelt glömt den....

Vad tycker ni om denna situation?

Det finns visst folk som är kapabla till vad som helst...
Om skiten låg i vägrenen och var till störst del upplöst ser jag inte problemet. Om det hänt mig hade jag, beroende på hur skräckinjagande han sett ut, knackat på och krävt en ursäkt. Tål inte såna förnedrande uttalanden. Kanske att jag förklarat lugnt och sansat vad skiten bestod utav och att naturen kommer att ta hand om det snarast. Och att om han nu inte kunde hålla sig från att köra i bajset fanns det tyvärr ingenting jag kunde göra åt saken.

Det är lustigt det där. Som någon annan sa, antingen tycks man bli uppskattad eller hatad. Sen kan jag förstå att vissa har anledning att vara lite aviga till att hästarna skiter på vägen, trampar sönder mark osv. Men det där var väl högst onödigt sagt av honom.

Blir lite förundrad när jag läser ditt inlägg....

Varför är man en tjurig granne om man av någon orsak inte vill ha en väg/mark söndertrampad!? Sedan detta, "(ej vissa åkrar dock, fast det är ju rätt förståligt ibland" Varför bara ibland?! Varför man inte vill ha folk ridandes på åkermark är väl alltid uppenbart och har ju jämt en välgrundad orsak! Vi har ju vårt levebröd där och maten till våra produktionsdjur. Att lägga ut pengar på att andra ska få utöva sina fritidsintressen där man själv lägger ner tid och pengar är ju inget som lockar direkt!

Det tråkiga som jag ser det är när man som ryttare blir idiotförklarad och behandlad som om man över huvudtaget inte har något förstånd alls. Jag personligen tar i allra högsta grad hänsyn till markägares önskemål även om jag har "rätt" enligt allemansrätten.

Åkrar och så är givet för mig att alltid fråga först även om det är nytröskat t ex. Skogen låter jag bli när det är blött. Vägen rider jag på då jag anser att det är min rätt som medlem i vägsamfälligheten (och för att jag dessutom betalar en extra avgift på grund av att jag har häst). Men det var väl inte det jag skulle komma till egentligen, utan snarare det att vissa markägare går och snackar om att ryttare (läs alla ryttare) är kompletta idioter som inte förstår att nysådda åkrar inte går att rida på??? Ja, hur ofta händer det egentligen? Jag har kommit på två ungar rida på åkern vid ett tillfälle under de 15 år jag bott här. De fick sig en rejäl utskällning av mig (obs... Inte markägare eller brukare) och lärde sig definitivt att aldrig rida på åkrarna igen:) Jag har svårt att tro att det skulle vara mer regel än undantag att ryttare rider på olämpliga ställen faktiskt. Och om det är så, så kan väl markägarna tala om vad de tycker till stallägare runt omkring istället för att gå och sura vid sin stuga.

Det har hänt att jag fått skäll för att ha ridit på en åker trots att jag aldrig skulle komma på tanken. Vid detta tillfälle släpade jag med mig markägaren ut till detta ställe som jag då skulle ha ridit på (eftersom ryttare inte fattar någonting:angel:...) Jag tänkte att jag kanske kunde bevisa min oskuld genom att mäta hovmärkena och jämföra med min hästs hovar om inget annat. Vid detta tillfälle visade det sig att dessa "hovmärken" visade sig ha formen av klövar (modell älg...). Lite snopen markägare kan man säga... Men det är klart att jag som person och ryttare blir oerhört stött när någon får för sig att jag skulle vara så korkad.

Även om jag inte vet hur bra ni fick bort högen, så tycker jag verkligen att det var omotiverat att vara så otrevlig. :eek: Jag förstår att du inte vill rida där, när han överreagerade så.

Det tråkiga som jag ser det är när man som ryttare blir idiotförklarad och behandlad som om man över huvudtaget inte har något förstånd alls. Jag personligen tar i allra högsta grad hänsyn till markägares önskemål även om jag har "rätt" enligt allemansrätten.

Åkrar och så är givet för mig att alltid fråga först även om det är nytröskat t ex.

Det är ju viktigt att man som markägare inte går "bärsärk" så fort det är något, men samtidigt så finns det ju en övre gräns för alla. Och tyvärr så har ju den, som tyvärr kan få bära hundhuvudet för mångas dumhet, inte insikt i den drabbades situation. Och det blir rejält tokigt och trist.

Sedan så är det ju så att åkermark är förbjudet område även när det är tröskat och klart. Har förstått, när man läser trådar här på Buke, att många anser att det är ok att rida på stubbåkern. Men det är ju faktiskt så att man väldigt ofta har insådd till nästa år iom. att man växlar mellan spannmål och vall. Inte kul om folk sitter och rider där då på hösten. :(

Det är ju viktigt att man som markägare inte går "bärsärk" så fort det är något, men samtidigt så finns det ju en övre gräns för alla. Och tyvärr så har ju den, som tyvärr kan få bära hundhuvudet för mångas dumhet, inte insikt i den drabbades situation. Och det blir rejält tokigt och trist.

Sedan så är det ju så att åkermark är förbjudet område även när det är tröskat och klart. Har förstått, när man läser trådar här på Buke, att många anser att det är ok att rida på stubbåkern. Men det är ju faktiskt så att man väldigt ofta har insådd till nästa år iom. att man växlar mellan spannmål och vall. Inte kul om folk sitter och rider där då på hösten. :(

Nej, det är ju som du säger, förbjudet område och det kan jag ju iof tänka mig att folk inte riktigt har förstått (insådd menar jag) så där får jag nog backa när jag antog att det var i undantagsfall som olämplig ridning sker (då tänkte jag nog mest på åkrar som inte blivit tröskade än).

Det roliga är att både hundskit och hästskit är katastrof när det hamnar på backen, oavsett vart det är, men att kasta cigarettfinpar och gamla snus överallt är ingen som helst fara! Visserligen så är det inte lika stort och syns lika mycket, men för mig är det MINST lika äckligt att på en gammal snus mellan tårna på sandstranden som att kunna akta mig för att trampa i en hästskit på vägen... :mad:

Det roliga är att både hundskit och hästskit är katastrof när det hamnar på backen, oavsett vart det är, men att kasta cigarettfinpar och gamla snus överallt är ingen som helst fara! Visserligen så är det inte lika stort och syns lika mycket, men för mig är det MINST lika äckligt att på en gammal snus mellan tårna på sandstranden som att kunna akta mig för att trampa i en hästskit på vägen... :mad:

håller helt med,och av dessa saker är ju ändå hästskit det som försvinner fortast

måste bara skriva ett litet inlägg och säga att det du skrivit i andra trådar fick mig att ringa till en bonda för någon vecka sen. Min ponny tappade sin ryttare och sprang hemmåt. Istället för att springa hela vägen hem stannade hon på fältet och åt av gräset, som sen ska bli ensilage till bondens kor.

Jag ringde och berättade att min ponny tyvärr kommit in på fältet och att hon trampat ner en stig där hon gått fram innan vi fick vatt i henne.

" Det gör inget" blev svaret men det kändes skönt att ha "erkänt".

kl

Det är viktigt att människor (oavsett om man är ryttare eller lantbrukare) visar hänsyn och respekt till varandra när man möter folk. Det kommer man långt med. Vare sig att man vill ha fler ställen att rida på eller skydda sin inkomst.

*kl*

Måste bara få skriva av mig!

Idag va jag och en väninna ute och red och red förbi några villor,på bilvägen. Hennes häst valde då att lägga en hög ganska nära någons infart,dock fortfarande på bilvägen och några meter ifrån.
Vi hoppade av och hjälptes åt att putta högen mot kanten,den smulades sönder och kommer garantera försvinna vid nästa regn.

då öppnar en kille/gubbe fönstret och börjar gorma åt oss! "ta bort skiten för helvete"
Vi svarar då lugnt att vi puttat bort det så gott det går och försvinner vid nästa regn. HAn svarar: "hämta en kvast å sopa bort det då" Vi svarar att vi inte har ngn kvast men gjort så gott vi kan, och ber om ursäkt.
"jag vill inte åka runt i det med min bil fattar ni väl"
Vi: Men det är bara gödsel, det försvinner inom ngn dag.
" då kan ju ni ta och äta upp det då!",säger karln:eek:

Och smäller igen fönstret!!
Vi vart helt mållösa! Att folk ska va så jävla otrevlliga! Själv kan jag innte tänka mig att han ALLTID plockar upp efter sig , lr är SÅ noga med i vad han kör sin bil! Men det jobbiga tycker jag är den otrevliga tonen! Alltså VAD är det med folk nuförtiden:confused:

Kommer ta lång tid innan jag vågar rida där igen......
annars brukar jag ha en avfallspåse med mig för säkerhetsskull, men denna ggn hade jag helt enkelt glömt den....

Vad tycker ni om denna situation?

Undra vad han menade med att ni skulle äta upp det. Brukar han slicka sina bildäck tro? Hahahaa ;) Ni hade kunnat be att få låna en sopborste, spade och en ica-kasse och sedan lagt lasset i hans soptunna :angel: ;)

Undra vad han menade med att ni skulle äta upp det. Brukar han slicka sina bildäck tro? Hahahaa ;) Ni hade kunnat be att få låna en sopborste, spade och en ica-kasse och sedan lagt lasset i hans soptunna :angel: ;)

Ja, jag och väninnan analyserade det där med att äta upp det ,vi grunnade på va sjutton han fick det ifrån....kom fram till att det va brist på fantasi och att han egentligen inte hade ngt vettigt att komma med,och det visste han nog:p

:bow: Man blir alltid glad när någon berättar vad som har hänt, och man kan ju inte rå över olyckshändelser. :laugh: Samt att det stärker ju relationerna mellan markägare och hästägare om man har en pålitlig och öppen komunikation. Då ökar toleransen när det händer olyckor av allehanda slag och det behöver inte bli så trist stämmning.

Så om fler gjorde så här så skulle allt gå mycket bättre! :laugh:

Ja, jag och väninnan analyserade det där med att äta upp det ,vi grunnade på va sjutton han fick det ifrån....kom fram till att det va brist på fantasi och att han egentligen inte hade ngt vettigt att komma med,och det visste han nog:p

Ja förmodligen var det så att de kloka argumenten tog slut ;) Låt inte den mannens dåliga uppförande ta mer energi från dig nu, ni gjorde ju det ni kunde! Stor skillnad på att hoppa av och skrapa det åt sidan och bara rida vidare. Jag måste bli bättre på att styra min hästs rumpa åt sidan när jag känner det är pågång, är så himla jobbigt att sitta av för att städa (men jag gör det om jag måste).

Jag tycker det är lite konstigt att så många skriker i högan sky över hästbajs men inte vågar säga ifrån när de ser en hund bajsa och matte/husse "glömmer" plocka upp... Visst är det enhelt annan storlek oftast men hästbajs känns mer rent, hundbajs är ju nästan som människobajs :eek:

I området jag bor skriker dom i högan sky över hundbajs också. Vid en badstrand där man får ha hundarna i kanten av området blir folk jättearga över att du har med hunden. Att tillägga är att våra två golden retrievers ligger bakom min mamma när vi andra är och badar, de är aldrig lösa, de reser sig inte ens upp! Ändå kommer folk och skäller.

Samtidigt ser man en snusare som bara spottar ut sin använda, blöta äckliga snusprilla rätt på gräset och rökare som kastar sina fimpar hejvilt omkring sig.

Dessutom är har jag astma som utlöser kollosala hostattacker av cigarettrök, men det är det ingen rökare som bryr sig om, men jag kan ge mig fan på att ingen är allergisk mot hund/hästbajs, utan att de endast är lite fina i kanten och tycker det luktar lite illa, men det gör minsann cigarettrök också!

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik En väg i vårt närområde har fått en ny beläggning och pga detta är det Ridning Förbjuden på vägen i minst 6 månader. Den lokale bonden... 2
Svar
32
· Visningar
4 787
Senast: sara_18
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 243
Senast: grey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur