Bukefalos 28 år!

Ridning i mörker

Sv: Ridning i mörker

Jag har sådana till min häst och är väldigt nöjd :) De sitter bra och syns bra. Däremot upplever jag dem som rätt stora i storleken, så det kan vara värt att mäta hästens bens omkrets innan man åker iväg för att shoppa (såg att du inte har problemet ;) ).
 
Sv: Ridning i mörker

Jag har det orange och är nöjd med det. Det är för varmt för min häst när han är oklippt (eller klippt ett par gånger/säsong), men funkar bra i år då han klipps regelbundet och därmed hålls korthårig. Däremot blir det för varmt för honom att ha under längre uteritter i ett lite snabbare tempo, om det inte är ordentligt kallt, men på skritturen och lite lugnare uteritter (skritt och trav) funkar det fint även såhär års.

En tidigare stallkamrat hade det rosa, och jag upplevde (när jag mötte dem i mörkret med bilen) inte att det lyste så bra. Det syns, men orange/gult syns betydligt bättre. Jag upplever att orange och gult syns ungefär lika bra, dock, så om du tror att det orange blir för varmt för din häst hade jag hellre valt ett vanligt gult. Är det reflexen över bogen du vill åt, så finns ju brösta/förbygel med reflex :)
 
Sv: Ridning i mörker

*kl*

Hur ofta byter ni ut hästens reflexer?
Jag brukar byta benreflexerna efter 1½-2 säsonger, reflextäcke/tränsreflexerna/bröstan - som inte är lika utsatta för skit, vatten etc - efter 3 säsonger. Enligt tillverkaren ska reflexerna hålla i ungefär tre år.
 
Sv: Ridning i mörker

*kl*

Hur ofta byter ni ut hästens reflexer?
Jag brukar byta benreflexerna efter 1½-2 säsonger, reflextäcke/tränsreflexerna/bröstan - som inte är lika utsatta för skit, vatten etc - efter 3 säsonger. Enligt tillverkaren ska reflexerna hålla i ungefär tre år.

Jag kollar reflexerna regelbundet med bilen eller pannlampa på långt håll.
Syns de bra får de vara kvar, börjar skärpan bli sämre så byts de ut.

Det är en väldig skillnad på kvalité på reflexer, en del håller väldigt länge medan andra blir fort dåliga.
 
Sv: Ridning i mörker

*kl*

Hur ofta byter ni ut hästens reflexer?
Jag brukar byta benreflexerna efter 1½-2 säsonger, reflextäcke/tränsreflexerna/bröstan - som inte är lika utsatta för skit, vatten etc - efter 3 säsonger. Enligt tillverkaren ska reflexerna hålla i ungefär tre år.

Jag har köpt nya i år, mest för att de jag hade började bli slitna men faktiskt fortfarande reflekterade bra. Jag använder benreflexer, brösta och väst på mig själv. Än har det inte varit tillräckligt kallt för ländtäcke.
 
Sv: Ridning i mörker

Jag hade ett sådant till förra hästen (utan extra reflexer på täcket ;)), och i kombination med reflexer på träns/tyglar, brösta och ben syntes hon finfint :up:
 
Sv: Ridning i mörker

Jag har reflexväst/reflexjacka, och på vintern ofta reflexdetaljer på övriga kläder också.
Hästen har benreflexer på alla 4, svansreflex, reflextäcke, reflexbrösta och tränsreflex. Allt utom benreflexerna köper jag billigast möjliga, typ hööks eller börjes, för att det inte ska kännas så mycket i plånboken när det behöver förnyas.
Tyvärr har pålle smala ben, så de billiga benreflexerna är alltid några storlekar för stora...

Apropå att reflexer är förbrukningsvara, så är det absolut enklaste sättet att kolla reflexerna att helt enkelt prova dem. Antingen genom att klä sig och hästen i full reflexmundering, och sedan be någon med bil åka förbi och kolla, eller genom att hänga upp reflexerna, ta en ficklampa (med lång räckvidd) i handen, klampa iväg en bit och kolla. Lätt som en plätt, så vet man exakt hur bra reflexerna syns och om något behöver bytas!
 
Sv: Ridning i mörker

Ja om du kan tänka dig att fästa mer reflexer baktill för det är inte tillräckligt som det är nu.


Jag förstår inte varför tillverkarna har satsat så mycket på sidorna?
Det är fram och bak som är allra viktigast!
 
Sv: Ridning i mörker

Ja om du kan tänka dig att fästa mer reflexer baktill för det är inte tillräckligt som det är nu.


Jag förstår inte varför tillverkarna har satsat så mycket på sidorna?
Det är fram och bak som är allra viktigast!

Eller hur!

Jag funderade på det där med fler reflexer baktill men jag vet inte riktigt hur jag ska göra..?
 
Sv: Ridning i mörker

Jag har reflexväst. Hästen har reflexer på alla ben, i svansen och en brösta. Ländtäcke med reflex står på inköpslistan men samtidigt gör det bara hästen tydlig från sidan och det är framifrån/bakifrån som är viktigast. Det skulle isf vara ett sånt täcke med ögla runt halsen också, men bröstan syns gott den med.

Mina reflexer har jag testat genom att tappa dom och sen köra med bilen där jag red för att hitta dom. Dom var mycket lätta att hitta:D.

en del ländtäcken/skritttäcken har svanslapp med reflex på.. då syns man bakåt också =)
 
Sv: Ridning i mörker

*kl*

Jag skulle vilja ha ett nytt reflexridtäcke, men hittar inget som är lika bra som det jag har (men som är över 10 år gammalt). Vad jag vill ha är ett gult, regntätt ridtäcke med reflexer men utan foder - någon som vet var jag kan hitta det?
 
Sv: Ridning i mörker

Reflexer brukar annars finnas att köpa på band (metervara) lite varstans, så har du symaskin kan du sy fast mer reflex själv :idea:
 
Sv: Ridning i mörker

Det har jag också funderat på. Det finns ju reflexer man kan fästa med strykjärnet också :)

Jag kommer nog köpa det från Börjes och sen "pimpa" det själv :D
 
Sv: Ridning i mörker

20131030_170717_52718e00ddf2b36851abe443.jpg


Den bästa (och förmodligen mest nödvändigaste reflexen eftersom det är det första bilisterna som kommer bakifrån ser.) är en svansreflex, reflexen är ett "hemmabygge".
Reflexband som är vikta på mitten. På mitten sätter man en påsklämma och syr fast.

Som ni ser på bilden syns den riktigt bra, (har haft samma i 10 år...) Borde sy en ny men den har inte tappat mkt av sin reflex eller hur man ska uttrycka det.
 
Sv: Ridning i mörker

Benreflexer runt om, reflexbrösta och svansreflex eller reflextäcke.
(Har ung häst och tunt och fladdrigt reflextäcke, så vid ridning använder jag svansreflexen. Vill inte fladdra omkring i onödan. :p)

Jag själv har hjälmreflex och varseljacka, funderar på en varseloverall till vintern.
Skönt att ha så mycket reflexer som möjligt fastsytt och klart, det är ett jäkla meck att klä på allt ändå när man ska ut. ;)
 
Sv: Ridning i mörker

Fasiken vad smart med påsklämma! En sån ska jag tillverka, tycker alla svansreflexer jag sett varit värdelösa, men det borde bli stabilt.
 
Sv: Ridning i mörker

Smart!

(Btw så köpte jag benskydd med reflexer på Hööks i veckan, har använt benskydden 3 gånger och reflexen är redan sönder... ok, de var billiga, men jag tänker att de kunde iaf hålla över vintern. Reklamation i morgon)
 
Sv: Ridning i mörker

Smart! Jag älskar egenbyggen :D


Om man har ett täcke som fladdrar mycket så skulle man kunna ta två såna här koppelförlängare i reflex och knäppa fast baktill.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridning i mörker

Testat Horzereflexerna nu, är supernöjd med både dom och bröstan! Riktigt breda och rejäla, jag var faktiskt glatt överraskad. Lyser bra. Köpte även frambenskydden men dom var såklart för små i storlek Large, men jag ska sy på mer kardborre så funkar dom. Återstår ju att se hur hållbara dom är, men en stor fördel som jag kan se redan är ju att själva reflexen är i mjuk silvrig reflextejp, så den kan ju faktiskt inte spricka. Bra när man bor nära polcirkeln :P.

Är väldigt imponerad och inspirerad av den där svansreflexen med påsklämman, supersmart! Här ska pysslas :D.
 

Liknande trådar

Svar
57
· Visningar
3 766
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 252
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 306
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp