Bukefalos 28 år!

Ridning på idrotten?

Sv: Ridning på idrotten?

Näe, bara på speciella idrotts/friluftsdagar, men då tror jag man fått betala själv.
 
Sv: Ridning på idrotten?

På onsdagar har vi en såkallad "favodag" där vi planerar dagen själva. Då har vi hästtjejer ibland ett idrottspass i stallet. Våra vanliga idrottslektioner ligger i mitten av dagen, så då kan vi inte ha ridning. om vi hade haft idrott i början eller slutet av dagen så hade vi haft ridning då.

Glömde tilllägga att skolan betalar hälften av ridlektionen om vi inte tar våra egna kusar och rider ;>
 
Sv: Ridning på idrotten?

Vi hade ridning som ett alternativ på en friluftsdag:banana:, men har aldrig haft det på vanliga lektioner..
 
Sv: Ridning på idrotten?

njaa vi har haft ridning på speciela dagar men nu så går jag hästinrikning så vi rider varje ons och har idrott varje måndag :rofl: ridning en hel dag :bow: fast nu så skriver vi vårt eget schema så vi kan lägga till häst på vårat schema fast då är det häst skötsel som gäller men det är lika roligt det :p fast vi kan rida efter skolan också om vi vill :devil: för vi har ca 30 hästar och alla super pigga hehe :D
 
Sv: Ridning på idrotten?

Nej, vi har inte ridning på idrotten. Dels så rider inte så supermånga, dels är det folk som är allergiska osv. Men det skulle vara kul :)

Det närmsta vi har haft på idrottsdagar är att vara i ett stall och pyssla lite men hur kul är det när man inte känner hästarna eller de i stallet? Lite utnyttjande eftersom man inte ens får rida... *hm*

Vår skola är skum x)
 
Sv: Ridning på idrotten?

När jag gick på gymnasiet så var ett av kriterierna för att få MVG i idrott att man ledde någon aktivitet. Därför lade vi en idrottslektion i mitt stall där jag gick igenom ridningens grunder och de som ville fick prova på att rida.

Annars hade vi aldrig ridning på idrottslektionerna, dock kunde man ofta välja ridning på friluftsdagarna, antingen på ridskolan eller genom att rida hemma på sin egen häst.
 
Sv: Ridning på idrotten?

Nej. Inte heller på eget val/friluftsdagar. Ridning var tydligen inte nån sport/inte fysiskt jobbigt. Det är ju inga bollar inblandade.
 
Sv: Ridning på idrotten?

Nej, inte på själva idrottslektionerna men de som haft tillgång till häst har fått göra det på friluftsdagar under högstadiet.

(Nu på gymnasiet rider jag på speciella timmar, men går på naturbruks- häst, så det räknas inte)
 
Sv: Ridning på idrotten?

Nej, tyvärr inte. Jag vill inget hellre, men lärarna har en annan åsikt...
 
Sv: Ridning på idrotten?

vi ska ha imorgon :) men då är det min kompis som har det som egen lektion.annars får vi välja det på friluftsdagar under förutsättning att vi kan fixa en häst att rida.
 
Sv: Ridning på idrotten?

När jag läste specialidrottsprogrammet så hade vi en termin ingen vanlig idrott utan provade på olika sporter. Vi testade bland annat bågskytte, kanot, orientering, tempocykling, långfärdsskridsko samt ridning faktiskt.. Jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv:rofl:, ni skulle sett alla fotboll, hockey och handbollsspelare på hästryggen. Skulle haft det på film, då hade alla fått sig ett gott skratt... Roligt nog var det väldigt uppskattat från alla håll både från eleverna och min idrottslärare, dom ville till och med prova igen:banana:
 
Sv: Ridning på idrotten?

Vi har haft ridning på idrotten.
Alla elever skulle hålla en egen lektion och jag fick vara ridlärare :D Fan vad jag garvade när killarna skulle trava (nybörjare). kanske två stycken som lyckades tillslut :rofl:
Dagen efter hade alla träningsvärk och nu är det ingen som säger att ridning inte är någon sport! ;)

Sedan så har vi även lyckats få ridning på elevensval =)

Men vi har ju fått betalat själva. Ridlektionen som jag hade, gick hela klassen med på att betala 50 kr var och det var värt pengarna tyckte dom sedan!
 
Sv: Ridning på idrotten?

Vi kunde välja ridning på en friluftsdag i gymnasiet. Det var enda gången. De flesta i klassen valde golf, skeet (lerduveskytte) eller fotboll, men så klart inte jag :D
 
Sv: Ridning på idrotten?

Nja till visst del!

Jag och två kompisar fick möjligheten att hålla i två hel dagar med endast idrott. Och vi fick göra precis det vi ville inom rimliga gränser dock.

Vi tog ut hela klassten, ett gäng på 20 peprsoner, blandat killar och tjejer. Första dagen var vi i stallet, alla fick prova på att vistas med hästar, rykta, krata hovar, helt enkelt bara vistast med dem. Andra dagen tog vi ut alla till ett ställe där vi fick låna hästar till alla. Det var bara jag och mina två kompisar som var ridkunniga, ingen annan hade någonsin suttit på en häst. Det var en upplvelse. Allt är domkumenterat och det blev en underbar dag som ingen av oss kommer att glömma tror jag. Iallafall inte jag som tittade på.

Hela grejen var väldigt väldigt uppskattad. Så på era idrottlärare så de vågra lite mer. Idrottlärare har en förmåga att inte våga släppa taget utan är bara inom sina 4 väggar.
 
Sv: Ridning på idrotten?

Då jag gick i skolan fick vi välja på friluftsdagar på hockey, skidor, eller lång promenad. Jag kan varken åka skidor eller stå på skridskor!

Så jag frågade om jag fick rida. Och ett blankt nej fick jag till svar. Jag fick till svar att alla har inte egna hästar så då blir det orättvist.

Men jag hade varken skridskor eller skidor. Så jag fick antingen "hyra" skidor eller låna skridskor som skolan hade. Eller gå på prommis.

Så jag ifrågasatte varför det va OK att man betalde för skidor om man ville åka skidor. De som hade skidor behövde ju inte hyra några.

De som vile rida lektion kunde ju lika gärna "hyra" en häst på ridskolan. Då jag som hade häst inte behövde det.

Det gick ju jämnt ut på slutet. Så efter en del tjafs så vann mina argument. Så jag och en vän red ut. Men vi va tvingad att ta med en lapp från föräldrar som intygade att vi varit ute och ridit.

Villkoret va oxå att vi inte bara "åkte" runt på banan eller en kort sväng i sgogen. Utan va ute på en riktig ridtur så man vart trött. Med fika. Och det gjorde vi.

Men vi fick argumentera. Jag har aldrig varit intresserad av skridskor, skidor eller annat som finns att göra enligt skolan.

Tror oxå att skolan än idag har det som val för den som vill.
 
Sv: Ridning på idrotten?

nu var det ju några år sedan jag slutade skolan men vi hade ingen ridning alls på idrotten tyvärr hade vart kul o fått med klassen nån gång,men det är ju svårt när så många männiksor är allergiska.
Däremot kunde man välja ridning på friluftsdagarna,vilket jag alltid valde.
Hade också specialidrott 4 timmar i veckan på gymnasiet då jag red.
 

Liknande trådar

Gnägg Ni som har Garmin-klockor, är det någon som lyckats lägga till ridning som aktivitet? :confused: Google säger att det ska funka att...
Svar
14
· Visningar
1 218
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hjälp världen rasar Har fått ett diskbråck och världen rasar samman ingen ridning under den närmaste framtiden. Min häst och att få...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Nicenluc
·
  • Artikel
Hästnyheter Veckans höjdpunkt för ridgruppen ”Senioreliten” på stall Nyckelby i Motala är onsdagarna när det är dags för ridlektion. Det senaste...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp