Bukefalos 28 år!

ridning sommartid med flugkänslig häst

lovehorses

Trådstartare
Har i sommar noterat att min häst blir fruktansvärt irriterad av flugorna när man ska rida. Testa det ordentligt här om dagen och det stämmer. Hon blir till och med irriterad på sin pannlugg som far runt öronen.

Nu har jag kommit på lite saker jag kan göra men vill höra vad ni gör?
Hur rider ni sommartid?

Det jag kommer att göra framöver och nästa sommar är:
- flughuva på när man rider
- fläta manen/pannluggen när man rider
- Kanske får gå mycket lugnare/int alls när flugorna är som värst.
- stå inomhus dagtid och vila lite

Dessa kommer jag att börja med nästa sommar...

Har ni några flera ideer och tips!?
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Inte så smart att fläta man/pannlugg - taglet skyddar ju från insekterna.

Är det en jäkla massa kryp som far omkring så sprayar jag på med renons innan turen, och rider i gott tempo så flugorna har svårt att hinna med. Du kan även sätta på en flyveil på tränset om hästen har dåligt med pannlugg.
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Hon blir JÄTTEirriterad av att pannluggen far runt öronen. Det har varit tillfällen när det inte varit många flugor knappt kan räkna på en hand. Och man märker att när hon slänger på huvudet och pannluggen fastnar runt öronen blir hon irriterad av det.Hon vet inte att det är håret, allt är jobbigt.
Jag sprayar på en massa flug medel, har en gele jag sätter på i ansiktet som är till för det. Det är när det är hög fart hon är mest irriterad av pannluggen i det fallet.Har nu flughuva på henne vid ridning och det verkar funka
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Jag rider med huva, flugpannband, flugridtäcke och flugspray då min häst är superkänslig visade det sig. (Första sommare för oss, köpte honom i vintras). Med dessa tillbehör går det ganska bra men är det för mycket flugor är det bäst att låta bli. Tycker dock han har vant sig lite nu och att det blir bättre alt kanske det är mindre flugor nu.
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Min pålle är oxå superkänslig för flugorna. Huvudet far upp och ner, från höger till vänster. Hela tiden.
Satt på flughuva, hjälpte inte.
Red tidigt på morgonen i hopp om att flugorna inte var vakna. Det var dom..
Så för att slippa dom envisa flygfäna så blev det till att trava och tölta mest för då hann dom inte med! Äckliga flugor!!
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Det bästa är att rida på natten eller jättesent på kvällen eller väldigt tidigt på morgonen. Då har man också oftast en lite svalare häst och inga direkta insekter som stör.

Annars tror jag inte man kan skydda dom stackars hästarna mer än att sätta på flughuva och flugtäcke när man rider, men det verkar också vara allt surrande som stör dom och det kan man inte skydda dom mot.
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Jag rider bara på nätterna under sommaren, dagtid går det verkligen inte oavsett flugskydd.
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Min häst är superkänslig och blir irriterad för minsta lilla. Han är grymt kittlig och blir som ett vibrerande vitrinskåp om det är flugor på honom. Brukar spreja med Ultrashield och det hjälper hyffsat. Ibland har jag en flugpannlugg på tränset istället för vanligt pannband.

Det finns ju ridtäcken som håller flugorna borta, så funkar det inte med sprej kanske ett sådant kan vara värt att testa?
 
Sv: ridning sommartid med flugkänslig häst

Jag rider med riktigt flugtäcke. Alltså ett sånt som börjar vid öronen, fästs med kardborre runt halsen, och i princip täcker hela hästen! Ser fånigt ut, men den hästen går inte att rida när det är insekter annars. Just det täcket har inget "skynke" under magen som en del flugtäcken har, utan bara kryssgjordar, men de knyter jag bara upp på ena sidan. Man får stanna då och då och rätta till täcket, iaf i trav och galopp, men värt det tycker hästen.

På lite mindre känsliga hästar kan det hjälpa att ha en lövruska i handen som man sveper med runt hästen hela tiden när man rider.

Känsliga hästar får stå inne under dagen och gå ut på natten.
 

Liknande trådar

Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 478
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 737
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 068
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp