Motion sommartid

Hur tänker ni med motion sommartid?

Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det är kul att bli lämnad hemma och vi bor i lägenhet. Nu börjar det ju tackolov svalna av något men är fortfarande 20-23 grader här på dagtid.

Jag går ffa promenader och så försöker jag jogga ett par dagar i veckan. Min hund är okänslig för värme, för att vara hund dvs. Hon går självmant och lägger sig i solen när vi är ute och hon går bara i skuggan en liten stund när det blir helt olidligt, för att sedan gå tillbaka till solen igen. Men jag går promenader på morgonen och på kvällen när det är varmt, bara kissrundor dagtid.
Värsta dilemmat för mig är joggingrundorna. När ska man veta att det är för varmt? Jag är observant på min hund såklart men det är klart att den springer ju om jag gör det... varmare dagar försöker jag vara där den kan vara lös för då ser jag ju om den sackar efter. Det har hittills aldrig hänt att hon pga värme varit helt utslagen när vi kommer hem, eller ens sådär jätteflåsig och trött. Bevisligen har jag lyckats. Jag brukar undvika joggingrundor om det är varmare än 20 grader, men det har ju varit svårt i sommar. Det har hänt att vi varit ute om det varit runt 22. Springer 5-10 km kan tilläggas.

Började grubbla mkt kring detta då jag tidigare i sommar mötte en kvinna ute med en långhårig schäer, joggandes mitt på dagen i 25 grader och sol. Kort därefter en karl med två amstaff, cyklandes i liknande väderlek. Tänkte då att man gör väldigt olika bedömningar bevisligen...
Alltså 20 grader tycker jag är svalt och skönt och då är jag ändå lite känslig för värme. Det var ju en tråd om det här tidigare i år också och än så länge tar jag slut betydligt tidigare än hunden. Men visst, jag undviker asfalt när det blir varmt och erbjuder vatten. Men jag är inte speciellt orolig för alger heller utan låter honom bada där det är möjligt. Vi vandrade 5 timmar i Funäsfjällen när det var drygt 25 grader men såg till att ta en tur med mycket vatten i närheten. Hunden var betydligt piggare än oss människor när vi kom tillbaka till bilen. ;) Dagarna efter blev svalare och då fick jag istället använda mig av en flecetröja när vi stannade och fikade i och med att han hade badat sig fram till fikat och huttrade lite i blåsten.
 
På LCn körs ju två lopp per dag. Är det över 25 grader blir det bara ett lopp, går det upp till 30 grader ställer vi in. Vet att det är mycket tuffare regler på kappbanan, där är det också begränsat hur ofta man får tävla osv. Med tanke på hur det ser ut med greyhoundracing i vissa länder kan jag förstå att det är tuffa regler för det här, men det blir lite... komiskt(?) när man kommer med vältränad saluki och de säger att hunden max får springa en raksträcka + kurva om den är ovan vid banan, för det är sååå tungt och jobbigt för den och den kommer bli så trött så av det. (Sedan låter sig hunden inte fångas in och springer ungefär 20 ärevarv på eget bevåg :angel: )


Jag tänker mig att de är värmekänsligare, åtminstone har vänners hundar av liknande typ varit det (och istället älskat vintern). Där har det blivit långpromenader tidig morgon och vilodagar när det varit för varmt oavsett. Så har jag också gjort när det varit för varmt för mina, det är väl mest det att gränsen för vad som varit "för varmt" varit olika. Värst var det dock för en f.d. grannes pekingese, men den hade både enorm päls och obefintligt nosparti + hals... Den fick det jobbigare så fort det var över 10 plusgrader...
Ja alltså saluki klarar ju garanterat värme bättre än en greyhound!
 
Beroende på hur värmekänslig hund man har så ser jag inga problem alls att motionera hunden upp till 25 + som vanligt. När det kryper upp mot 30 och över tränar vi inga längre pass men vi tränar kortare med avspolning emellan eller kylväst på i pauserna.
 
Tack för svar!

Han har reagerat väldigt tydligt en gång på en promenad när vi var borta ca en timme, helt vanlig lugn promenad. Inte jättehett, men varmt och kvavt mer. Efter halva rundan la han sig i högt gräs och vägrade gå på en stund, han låg bra där i lite skugga. annars märker man det på att han lunkar på, han som oftast ligger på och drar i kopplet lunkar på och går fot perfekt, vilket har gjort mig lite orolig. Det ser ju bra ut att hunden äntligen börjat få lite hyfs och kan gå utan att dra runt mig, men å andra sidan är hans personlighet inte som en sävlig golden, i hans värld ska man ligga steget före, det ligger i generna hans, säger han.
Ibland är det dock svårt att avgöra om man ändå ska pusha på så att han vänjer sig eller om man ska låta honom hållas, han behöver ju röra sig har jag tänkt.
Jag hade nog tagit vara på tillfället och belönat mycket och ofta när han bjuder på rätt beteende. "Det hunden gör ofta blir den bra på", citat Maria Brandel och Siv Svendsen, Bäst Var Dag 🙂
 
Jag hade nog tagit vara på tillfället och belönat mycket och ofta när han bjuder på rätt beteende. "Det hunden gör ofta blir den bra på", citat Maria Brandel och Siv Svendsen, Bäst Var Dag 🙂
Visst gör jag det, gäller liksom att passa på så fort det blir rätt även om det kanske inte blir rätt av rätt orsaker! :D Men det är ju inte ofta han är så varm att han inte kan ligga några steg före mig ;) Jag vill ju inte ge honom värmeslag.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 095
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp