Ridning vid penicllin

Kirre

Trådstartare
Min häst får just nu pencillin och har fem dagar kvar på en åttadagarskur. Hon har haft någon form av luftvägsinfektion med mycket snor och hosta, ingen feber dock. Hon fick först en form av antibiotika och nu då penicillin. Hon är numera host och snorfri. Hon är pigg, framåt och visar inga tecken på onormal trötthet när vi varit ute och skrittat med inslag av lite trav.

Hur mycket vågar jag rida? Min vet sa att jag ska mest skritta och blir hon inte trött av lite trav så är det ok och det blir hon ju verkligen inte, snarare tvärtom (trav? Tjohoo, får jag galoppera också? :D ) Ska jag fortsätta ta det extremt lugnt pencillinkuren ut eller kan jag börja bygga lite redan nu? Självklart är jag inte ute efter att börja flänggaloppera och köra hårda klätterpass eller liknande men kan jag tex köra ett dressyrpass med skritt och trav så länge hon inte blir för flåsig och svettig?
Vill ju absolut inte förlänga sjukdomstiden men hon känns frisk och frågan är då hur farligt det kan vara att börja träna lite lätt.
 
Om man ska motionera beror ju på vd veterinärensäger eller inte. Jg går dock på hur jag själv gör när jag mår dåligt och äter medicin. Dvs - motionerar Inte. En promenad är dock helt ok, men inte mer.
 
Håller med nedanstående.
Varför så brottom?
Tänk på att det kan komma surt efteråt.
Låt hästen få vila under kuren,ungås iställetoch mys med varandra i hagen. :banana:
 
Penicillinkuren i sig är inget som hindrar att du rider på hästen.
Däremot finns ju en anledning till att hästen får medicinen. OM hästen är pigg och inte verkar att må dåligt så ka du rida lite lugnt, dvs motionera lite lätt.

MIN veterinär, som jag iofs ibland tycker är lite *för* nonchalant, anser att man kan rida i princip normalt om hästen verkar må bra. Men jag tar det hellre för lugnt än motsatsen...
 
Vid luftvägsinfektioner som blir lite långdragna, som din verkar ha blivit iom att du hunnit med ett antibiotikabyte, så blir det små, små skador i luftrören och lungorna. Dessa små små skador tar ett tag att läka ut. Får de läka ut är ingen fara skedd, men anstränger man en sådan häst för tidigt så kan skadorna bli värre och/eller få problem att läka.

Så jag skulle faktiskt ge hästen hel vila hela penicillinkuren, och bara skritta den.

/Alexandra - som diskuterat just det här med mer än veterinär senate dagarna
 
För människor gäller i princip: ALDRIG träna när man äter penicillin för hals- och luftvägar. Jag kör samma princip för hästen.
 
Bättre att ta det lungt och säkert än att chansa på att hästen klarar påfrestningen..
Du skulle säkert ångra dig välldigt mycket om du arbetade hästen så att hon vart sjuk el kaske får någon alvarligare följdsjukdomm.. :o
 
Sv: Ridning vid penicllin

Herregud? Rida när hästen får pencelin för en luftvägsinfektion! Precis samma som min hade när ha kom till mig.. Veterinären förbjöd mig att ens sadla honom! Skulle aldrig sätta mig på en häst med luftvägsinfektion.. Min var också pigg och så, men det är ju för att medecinen tar bort det onda! Som när vi har ont i halsen och tar en halstablett.. Inte ska vi väl då börja med joggingtur??
 
Sv: Ridning vid penicllin

nej jag rider aldrig en häst som får penicillin. gå en promenad är okej men ingen ridning!

haha oj shit vilken gammal tråd!! hur lyckades du hitta den?? :rofl:
 
Sv: Ridning vid penicllin

Ja, det undrade jag också, hur tråden hittades alltså. :rofl:
Började nästan undra om någon skrev i mitt namn. Hästen är pigg och frisk sedan länge, åtminstone när jag såg henne senast för 10 min sen. Mycket har hänt sedan den här tråden startades kan jag säga, inte minst med kunskapen. :o :angel:
 
Sv: Ridning vid penicllin

nu väcker jag denna tråden fastän den inte riktigt stämmer men det kan ju bli sånt himla liv om man startar nya trådar :p

i alla fall, hästen har sårskada mellan ganascherna. ingen svullnad. pencillin och antiinflammatoriskt dock i 5dgr. sista behandlingsdag på tisdag. i övrigt är hästen pigg och glad. hur tänker ni med ridning, när kan man börja rida ordentligt?

har dressyrträning på onsdagskvällen, men den kommer jag inte vara med på. men hade NI tränat om det varit er häst?
 
Sv: Ridning vid penicllin

Nej, aldrig i livet! Jag har bara en häst och den är jag rädd om.

Jag skulle börja rida mer ordentligt med ett joggingpass dagen efter avslutad kur, och sedan öka upp till normalt arbete över de fyra kommande dagarna.
 
Sv: Ridning vid penicllin

Nej, jag hade tagit det lugnt några dagar till för att se så det inte blir nåt bakslag efter medicineringens slut. Därefter hade jag börjat öka träningen. :)
 
Sv: Ridning vid penicllin

Nej, aldrig i livet! Jag har bara en häst och den är jag rädd om.

Jag skulle börja rida mer ordentligt med ett joggingpass dagen efter avslutad kur, och sedan öka upp till normalt arbete över de fyra kommande dagarna.

ja, så hade jag också tänkt göra! :) känns som man inte kan pressa hästen så hårt efter medicinering så kort tid efteråt!
 
Sv: Ridning vid penicllin

KL

Anstänger ni inte er själva heller om ni går på penicillin? Självklart får man ju vila om man känner sig sjuk, men om man äter penicillin för att man till exempel blivit hundbiten, då har jag inte haft en tanke på att ta det lugnt. Inte har doktorn sagt nåt till mig heller.

Visserligen har jag låtit hästen ta det lite lugnt när den fått penicillin vid sårskada. Onödigt egentligen kanske? När hunden haft UVI fick han vila några dagar, men egentlign tyckte vet. att vi kunde köra på som vanligt bara han inte blev kall.

Är man mer rädd om sina djur än sig själv? För gentligen är vi väl inte SÅ olika?
 
Sv: Ridning vid penicllin

Hej!

Om jag tänker till mej själv.. Jag har aldrig vilat när jag tagit ab för sårskador, men tar jag det pga sjukdom tar jag det alltid lugnt klart längre än bara ab-kuren.

Jag har ju ätit ab i 6 månader nu och hade jag inte fått träna under den tiden hade jag dött av smärtor.. Så i min värld beror det på varför man får ab.

Jag red min förra utan restriktioner när hon gick på hippotrim, men hon hade sår som inte ville läka. Visst fanns det bakterier i såren- lokalt, men hon mådde snarare sämre av att stå och bli fet (och med tankte på hur länge vi gav hippotrim hade hon blivit galet tjockare än hon redan var).

Så jag säjer att det beror på varför hästen äter ab och vad vet anser är bäst.

/Lavinia
 
Sv: Ridning vid penicllin

Det är inte penicillinet i sig som är faran i det hela utan om man har en aktiv inflammation i kroppen som gör det olämpligt att träna. Därför tar jag det lugnt (ja, även när det gäller mig själv) med hästarna upp till en vecka efter avslutad kur. Då hinner jag se om inflammationen kommer tillbaka eller om den har gett sig.
 
Sv: Ridning vid penicllin

Ja, det undrade jag också, hur tråden hittades alltså. :rofl:
Började nästan undra om någon skrev i mitt namn. Hästen är pigg och frisk sedan länge, åtminstone när jag såg henne senast för 10 min sen. Mycket har hänt sedan den här tråden startades kan jag säga, inte minst med kunskapen. :o :angel:

Haha! Jag såg ut som en fågelholk, hur kommer det sig att du ställer den frågan, hur är det med kunskaperna eg? :rofl:
Hade säkert kunnat fråga något liknande -03, tur att det mesta är väl gömt och preskriberat... :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 222
Senast: Habina
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 562
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp