Ridponnyhingst på Celle?

Sv: Ridponnyhingst på Celle?

Downland är ett Engelskt Welsh/welsridponny stuteri som startades 1946 av Mrs Cuff.

Från Downland stuteriet har exporterats welshar och welsh ridponnyer över hela världen. I alla länder som har welsh stamböcker och ridponnystamböcker har Mrs Cuffs ponnyer haft stort inflytande i både welsh och ridponnyavel.

Dessa till Tyskland importerade Downland welshar/welshridponnyer finns i botten på väldigt många sportponnyer i dag.

Den unga hingsten FS Mr Mobility för även han Downland blod genom sin mofrars FS Challengers farmors morfar Downland folklore.

Tittar man på årets EM resultat i dressyr så var det fem Bönnigeravlade ridponnyer i toppen, --alla för dom Downlandblod och genom ett litet welshsto som importerades till Bönnigerstuteriet som hette Downland Santolina f. 1970 som på Bönnigerstuteriet blev mor till Herr Bönnigers produktivaste hingstmor Valerina.

Just stoet Downland Santolina fanns även i härstamningarna på sju till ponnyer som statade EM dressyren.

I Sverige har vi just nu en welsh sek B hingst som är aktiv i både welsh och Svensk ridponnyavel som heter Downland Wild Fowler f. 2000.

Peråke

När jag skriver om Downlandblod och ponny EM så förstås Power Boy, son till Downland Folklore. Power Boy som har varit i avel i Sverige i mer än tio år.

I helgens ponny EM var tre ponner med Power Boy i härstamningen med, I A finalen 4 an och femman med Power Boy som far resp. morfar och bägge hade dom Dancerblod "omvänt", Dancer har då Downland Santolina som mormor.

Power boy hade även son sonen Pan Tau B som 2:a i B finalen (han tävlas för Holland, varje nation fick ha med endast tre ekipage till A-finalen och PT var sämsta hollänska ponny och trots att han kvalat till A- finalen fick han starta B-final).

peråke

Det finns en enda godkänd ridponnyhingst som kombinerar dessa bägge linjer i Sverige och det är EG Pauli RP 147, jag såg honom på Flyinges hingstshow i våras. Otroligt trevlig hingst urläcker!
Han har Power Boy som far Downland Folklore som farfar och Derano B som morfar!

Jag har i år betäckt med en annan son till Downland Folklore nämligen Vita Nova's Hanassie RP 153. Han har avkommor i tre länders landslag!

För övrigt har samma stuteri ytterligare en Godkänd welsh B hingst från Downland stuteriet som är premierad GII med mycket höga exteriör poäng!
Jag läste att hans son blev reserv ungponnychampion i Skåne i år och högst bedömda svenska sek B på den utställningen.

Om man ska vara petig så var eeeee en Downlandponny.

Ja nu vet du vad vi ridponny och welshfolk får i huvudet när vi säger Downlandponny.

Förstås bra welshblod i ridponnyavel eftersom det är så mycket använt men som det kommer hingstar hela tiden som då inte har downlandblod för att få lite större möjligheter att göra något nytt.

I Sverige har vi ju mycket starka welshar med prestation och många försöker säkert avla fram en Svensk ridponnyhingst som för typ Dito/Timjanblod.

Varför inte For Kid´s Only och ett Ditosto (ditokorsning)???

peråke..

Senast ändrad av en moderator:

Hellre en ponny med stammen For Kids Only-Dito-XX än den allra vackraste utställningsponny från Holland!
/Madde

Skulle vara intressant att höra namnet på några av de vackra utställnings ponnyerna från Holland?
Annars kan det lätt bli förvirring om man antyder saker som inte alla förstår!
Jag tar annars gärna en vacker ponny från Holland, som kan prestera!

Skulle vara intressant att höra namnet på några av de vackra utställnings ponnyerna från Holland?
Annars kan det lätt bli förvirring om man antyder saker som inte alla förstår!
Jag tar annars gärna en vacker ponny från Holland, som kan prestera!
Vilket avelsförbund är överlägset i tävlingstatistiken i Holland?
Den sanningen kan ingen förneka./Madde

Vad som är intressant är väl resultatet av blandningen av avelsmateriel från olika håll och kanter och det som föds här.

Svensk ridponyavel har ju öppen stambok så det går utmärkt att välja hingst till sitt sto varän man hittar den---då förutsatt att det är en GODKÄND hingst i något av EU erkänt avelsförbund (och inte alltför mystiska raser).

Det är onekligen frestande att söka runt på internet och i hingstkataloger och hitta en "drömhingst".

Sådan frihet finns inte i de flesta andra ridponnyföreningar så på det sättet är vi unika.

Att vi i Sverige gärna avlar ridponnyer med mycket halvblod har nog historisk bakgrund, vi har ju inte haft ridponnystambok så länge och då tidigare så var det ju korsningar framförallt med halvblod som gällde och förstås blev många bra.

Nu kör man liknande och avlar ridponnyer med halvblodskorsningarna. Jag ser ideligen föl och unghästar med halvblod på såväl mödernet som fädernet och inom ett/två/tre led.

Den typen av avel har tagit riktigt fart under de senaste åren när det funnits flera RP hingstar som fört halvblod, och vem vet kanske blir det en avelsframgång.

Av den anledningen så har nog For Kid´s Only väckt många betäckardrömmar i Sverige, man vill ju gärna använda halvblod och blodslinjerna är begränsade i de Svenska RP hingstarna.

Själv vare sig kan jag eller vet hur sådan avel går till...men jag ser och hör att den typen av avel är rätt vanlig.

Vi får väl se om det föds små "kiddar" till våren.

peråke

Är inte dom Holländska? Eller? Jag är mest insatt i en av avelsföreningarna och på deras Riksutställningar/Premieringar står det kö på köparna att få inhandla de ponnyer Holland slänger ut!
Jag har ett par godkända utställningsponnyer här som du kan läsa på om och upptäcka vad avkommorna har gjort.
Sluta skriva ned avelsförbunden, om du är insatt i stammar kan du läsa dig fram att stamtavlorna inte är helt olika från varandra.
Power Boy från Holland har gjort mest succe i TYskland likaså Power Paint född i Tyskland nu registrerad Part Bred I NWR med Holländsk Pappa!
Sunny 93 rankad 2:a i hoppning i Sverige har Downland Folklore(NWR) och Boomer(nu NWR) i stammen. Kooihuster Teake(teake Easy) EM ponny främst i Hoppning, läs på Syndicat Linaro vad John Withaker tycker om honom.
Grundaren av Syndicat Linaro avlar på sto från detta förbund!
Med endast 400 födda föl om året har denna avelsförening en väldigt hög procent tävlande och framgångsrika ponnyer.
Enda skillnaden är kanske att dom har lyckats förena vackra ponnyer med prestation.
Sluta att förstöra alla trådar med tråkiga påhopp, vad har du själv avlat fram för ponnyer som är så framgångsrika och under vilket stuteri namn?
Du låter som alla som klagar på Brittiska ridponnyer, ändå vinner dom hopp EM gång på gång, dom är väl också vackra?
En av de vackraste hingstar jag har sett är Golden Dancer från Tyskland, han hade jag gärna tagit.
En bra ponny kan komma från vilket avelsförbund som helst.

Jag tycker att det är intressant med de olika korsningar man kan göra, blanda vackra ponnyer med de "fula duktiga" ponnyerna.
Jag vill ställa ut min ponny som ung och som avelssto sedan vill jag se mina ponnyer tävla när åldern är inne! Eftersom jag är för gammal för att tävla ponny på ryggen, kan jag tävla ponny på backen, nämligen ställa ut! Då får man se hur bra ens uppfödning är, om den ska användas i avel eller inte.

Nu har ju flera "vackra" Holländare betäckt flera hundra ston i Sverige vid det här laget och snart har vi "notan" på den typen av avel.

Jag tror och som jag skrivit förut att det kommer att födas betydligt fler sportponnyer efter de här hingstarna i Sverige än vad det gör i Holland då våra Svenska ston inte är NWR ston utan många är gamla sportston och med betydligt mer sportegenskaper än vad som kanske är så vanligt i NWR.

I Sverige är det ju en salig blandavel på ridponnyaveln och de Holländska NWR hingstarna har bl.a betäckt mycket halvblodsston och halvblodskorsningar något som dom överhuvudtaget inte kommer i närheten av i sitt hemland.

Spännande är det och inte minst för hingstarnas hemavelsförening som troligtvis kommer att gynnas av att det kommer ut lite "giftigare" sportponnyer med de här stammarna--även om utseendet måhända inte är så "rastypiskt".

NWR är framförallt en RAS och en welshras...rastypiskhet och elegans är inget sportryttarna betalar för och det är man ytterst medveten om i NWR och de senaste åren jobbar man hårt på att skärpa brukskraven och försöka utbilda sina ponnyer för att få upp prislappen.

Att man i grannavelsföreningen Rheinland och med Bönnigerstuteriet i fronten avlat på egentligen samma blodslinjer/individer betyder inte att det är samma ponnyer, urvalet av avelsdjur har gått till på helt olika sätt.

Rodde måste inse att det inte går att jämföra, då det är hur man väljer avelsdjur och på vilka EGENSKAPER inte blodslinjer som får betydelse i sporten.

Power Boy är ett utmärkt exempel, han är född NWR ponny men ansågs inte platsa i NWR avel då avkommorna inte blev rastypiska, en och samma hingst flyttar då några mil åt öster till en grannavelsförening och används i snarlik avel med samma blodslinjer men där "rastypiskhet" inte är det viktigste utan mer overall och brukbarhet.

Resultatet i dag....Jo Holländska barn rider EM i dressyr och tar lagsilver på "importponnyer" som är avlade några mil bort och med deras egen ratade hingst.

I Sverige är det bra att det finns föregångare och vi ser och lär och förstås finns ingen intention/har aldrig funnits att välja avelsmateriel ala NWR utan en ASRP hingst kommer alltid att ha en god ändamålsenlig typ/exteriör och goda bruksegenskaper---men inte nödvändigtvis ett utpräglad rastyp/welshridponny.

Svensk ridponnys rastyp är RASLÖS och beskriver en högställd lätt och elegant ponny med goda bruksegenskaper.

En liten halvblodshingst som For Kid´s only passar in i avelsmålet lkikväl som BoGi och kanske blir ASRP´s framtida affischnamn en hopp hingst e. For Kids Only ue Veronas Bogi uue Dito uuue Urbino.

I Sverige avlar vi förstås...Svenskt och med bra blod, och på vårat eget sätt.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Per Åkes slumpmässiga avel där man avlar på egenskaper är alldeles för osäker för att man ska våga prova.
Jag gör som dom gör i halvblodsaveln och i framgångsrik ponnyavel jag försöker avla på blodslinjer som är framgångsrika tillsammans.
Inom halvblodsaveln och ponnyavel linjeavlar man på vissa blodslinjer, och att linjeavla är det samma som att avla på bra blod!
Ser man på framgångsrika stuterier i både halvblodsavel och ponnyavel kan man följa vilka linjer man använder.
Inte någonsin tar man en framgångsrik häst och betäcker med en annan om inte blodslinjerna passar samman. Ibland kan man göra en outcross för att se vad som händer, men i de flesta fall använder man blodslinjer man vet fungerar!

Per Åkes slumpmässiga avel där man avlar på egenskaper är alldeles för osäker för att man ska våga prova.
Peråke kanske hämtat receptet från franska syndikat Linard? dvs avla på utpräglade hoppegenskaper hela tiden, vare sig det är ridponny, halvblodshingstar, renrashingstar? Tiden utvisar nog om det är rätt eller fel strategi./Madde

Ett sto som har härstamningen e. BoGi .ue Dito uue Urbino är ingen speciell "konstig" ridponny härstamningsmässigt. Tyupmässigt är hon lätt ädel högställd och rör sig bra. Det finns bara welsh fullblod och urbino var en halvblodshingst som lämpade sig utmärkt i ridponnyavel.

Sen den här lilla halvblodshingsten Only for Kids ser inte han heller ut som något grovt halvblod utan är även han niomässig i typen som ridponny.

I den här kombinationen finns inte vare sig STORT/SMÅTT/GROVT/TUNGT utan det är lätt litet och ädelt blod. (detta då förutsatt att dOnly For Kids inte är tvilling, skulle han vara det så är inte de mankhöjder som ligger bakom honom större än tex. BoGi´s).
För vad som hela tiden i ridponnyavel är en osäkerhet är mankhöjden och den finns ju med i väldigt stror utsträckning för NWR ponnyer som använnt nästan uteslutande fullblod som används i Halvblodsavel.

Här pratar jag inte om att välja avelsdjur helt slumpmässigt ifrån olika raser utan en kombination där man i stället för att använd enbart fullblod även låter "små lätta" halvblod ingå.

Så det kanske vid första anblicken ser kors och tvärs ut--men är inte kors och tvärsigare än hur en NWR ponny är framavlad.

Här handlar det om att avla fram en individ med prestation och som även skulle kunna ha ett avelsvärde.

Den hingst som haft störst inflytande i NWR är Downland Folklore--Downland Folklore är en REN KORSNINGSPRODUKT.

Peråke

Peråke kanske hämtat receptet från franska syndikat Linard? dvs avla på utpräglade hoppegenskaper hela tiden, vare sig det är ridponny, halvblodshingstar, renrashingstar? Tiden utvisar nog om det är rätt eller fel strategi./Madde

När man säger "syndicat" linaro så tänker vi här som om det vore en ridponnyavelsförening.

Det är det inte utan snarare är att se det som en HINGSTHÅLLARE.

Syndicatet hart köpt in eller leasat ett antal hingstar som själva har höga meriter i hoppsport och sedan säljer syndicatet betäckningare.

I Frankrike finns det dels renrasiga ponnyföreningare och även en stor ridponnyavelsförening med ca 1400 betäckningar årligen.

Syndicatets hingstar är av olika raser och används i avel dels renrasigt, ridponnyavel och dels i korsningsavel.

Fransk sportponnyavel har många godkända ridponnyhingstar och fullblodshingstar i avel ungefär som Tysk ridponny erkänt är också små halvblodshingstar och renrashingstar med prestationsmeriter.

Syndicat Linaros hingstar har en viss andel av betäckningarna i ridponnyavel men andelen är inte så hög som många tror,

I Fransk Ridponnyavel är det ridponnyhingstarna som har absoluta majoruteten av betäckningarna. Dom kör med mycket Arabblod och NF/welsh som ponnyraser och är väl mycket snarlik Holländska ridponnyföreningen NRPS (Belgiska ridponnyföreningen).
I alla dom här ridponnyföreningarna används ibland små halvblod i stället för fullblod.

Franska PSF Fransk ridponny hade flera representanter på hopp EM och dom var e, Franska ridponnyhingstar.

Fransk ridponnys avelsledning är mycket duktiga och driva och vet hur man avlar ridponnyer som hoppar, Syndicat Linaro däremot är väl inte så avelsduktiga utan håller väl på och lär sig...dom har köpt in hingstar utan rastänkande enbart prestationstänkande endast några av deras hingstar har blivit populära i Fransk ridponnyavel och då främst Linaro själv.

Linaro är medvetet hoppavlad av ett Tyskt stuteri som avlat fram mängder av hopponnyer, deras prefix är N. En ny ung mordern hingst var med i år på EM och hette något med "N" efter namnet.

Stuteriet avlar enligt samma typ av avel som ASRP gör och det är welsh blod (även cob), kombinerat med fullbloden (Shagya också) och halvblod. och förstås utpräglade hoppegenskaper på ALLA avelsdjur.

När ASRP´s avelsplan skrevs gjordes studiebesök på detta stuteri och avelsplanen/tänkandet influreades hår av just detta stuteris hopponnyavel.

Grundaren heter Manfred Hansen och Gesatuet Nordland.

Om man går från Google så kan man få hemsidan överatt till Engelska.

Gestüt Nordland- [ Translate this page ]Hier erhalten Sie Informationen zum Gestuet Nordland, Gro&szling;enwiehe. Spitzenpferde, Deckhengste, Verkaufspferde, wichtige News & Termine.
www.gestuet-nordland.de/ - 22k - Cached - Similar pages

Vad som är intressant är väl resultatet av blandningen av avelsmateriel från olika håll och kanter och det som föds här.

Svensk ridponyavel har ju öppen stambok så det går utmärkt att välja hingst till sitt sto varän man hittar den---då förutsatt att det är en GODKÄND hingst i något av EU erkänt avelsförbund (och inte alltför mystiska raser).

Det är onekligen frestande att söka runt på internet och i hingstkataloger och hitta en "drömhingst".

Sådan frihet finns inte i de flesta andra ridponnyföreningar så på det sättet är vi unika.

Att vi i Sverige gärna avlar ridponnyer med mycket halvblod har nog historisk bakgrund, vi har ju inte haft ridponnystambok så länge och då tidigare så var det ju korsningar framförallt med halvblod som gällde och förstås blev många bra.

Nu kör man liknande och avlar ridponnyer med halvblodskorsningarna. Jag ser ideligen föl och unghästar med halvblod på såväl mödernet som fädernet och inom ett/två/tre led.

Den typen av avel har tagit riktigt fart under de senaste åren när det funnits flera RP hingstar som fört halvblod, och vem vet kanske blir det en avelsframgång.

Av den anledningen så har nog For Kid´s Only väckt många betäckardrömmar i Sverige, man vill ju gärna använda halvblod och blodslinjerna är begränsade i de Svenska RP hingstarna.

Själv vare sig kan jag eller vet hur sådan avel går till...men jag ser och hör att den typen av avel är rätt vanlig.

Vi får väl se om det föds små "kiddar" till våren.

peråke

Finns det några avkommor till For Kids Only i sverige? Eller någon som har bra koll på tyska avelsföreningar och som vet hur mycket avkommor han fått.

Han är född 1999 och hans äldsta avkommor kan vara födda 2003, vilket betyder fyra år i år.

Betäckningssiffror är inte off. i Tyskland utan endast avkommestatistik.

Hitintills har jag inte sett några noterade avkommor, noterad blir avkommorna när dom blir Premierade/bruksprovsresultat eller placerar sig i sporten.

Så när statistiken för 2007 kommer i höst kanske det går att se något om avkommor.

Jag "tror" vet inte säkert att det är första året han står på Landesgestuet Celle och marknadsförs som en Celle hingst.

Det blir en stor skillnad för en hingst om han hamnar på en stor hingsstation, mot när någon har hingsten privat.

Allt oftare inträffar att Tyska hingsstationer "tar uppp" en eller flera ridponnyhingstar i programmet, Power Boy var nog en av de absolut första ridponnyhingstar överhuvudtaget som fick verka på en hingstation typ "flyinges" dignitet.

peråke

ASRP´s utveckling på ridponnyhingstsidan under de senaste fem åren har varit explosionsartad...och mer lär det bli.
Dels finns i "buskarna" många fina unghingstar som är avlade med bra hingstar och ett fint stomaterial.

Dels finns flera hingsstationer som håller ögonen öppna och riktigt letar meriterad hopp ridponnyhingst för Svenska stoägare.

ASRP har aviserat unghingst förbedömningsturne på fem orter från norr till söder, ett utmärkt tillfälle att utan större kostnader få sin unghingst förbedömd.

ASRP har haft avelskonferens med "temat" att öppna hingstpremieringen för såväl raskod 43 (avkommor efter RP hingstar) som 93 (avkommor efter renras hingstar) och med stambokförda mödrar. Modern kan då antingen vara ett stambokfört renrasigt sto eller en förstakorsning som är stambokförd av ASRP eller som tidigare ett huvudstambokfört ridponnysto.

Avelskonferensen var positiv och förnuftigast inför framtiden är att avla mot en rasstandard och de hingstar som når upp till den då är lämpligast oavsett i vilket register hingsten är född.

Däremot på inget sätt sänka kraven en ridponnyhingst slall SE UT som en ridponny, ha BRUKSEGENSKAPER som en ridponny och ha möjlighet att ärva ner sig så att ridponnyaveln FÖRS FRAMÅT.

Höga krav som endast ett fåtal hingstar kan nå och det är väl egentligen ingen som har något emot att nyinsatta hingstar skall ha hög kvalite´, vad som tidigarte varit en brist har varit att ALLA inte haft möjlighet att få prova om hingsten når kraven.

För Svensk ridponnys framtid är det viktigt med konkurrens, avla ponnyer som inte hävdar sig i sporten kan väl alla göra--att avla ponnyer som hävdar sig i sporten kräver betydligt mer ........

Jag tror att den hingst som visar störst sporttalang eller ärver ner sporttalang (äldre hingstar) blir de populäraste hingstarna i framtiden och huruvida hingsten har något "litet" haflingersto i fjärde led eller för halvblod i härstamningen knappast kommer att få stoägarna att välja bort hingsten av sådan anledning.
Missat den typen av unga ridponnyhingstar har vi redan gjort och gör nog inte om det.

Skulle en ridponnyhingst som typ Only For Kids komma till Sverige så blir det massbetäckning med den hingsten....trots NWR hingstägarnas närmast "religiösa" predikande om det förskräckliga i valet av hingst.

peråke

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 708
Senast: Dentaku
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 043
Senast: Palermo
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
3 023
Senast: Amha
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka