Ridponnyhingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 418
Sv: Ridponnyhingstar

ångrar mig lite :o en favorit fick jag nog allt, den svarta hingsten Magic Dancer :love: var riktigt fin! pauli var också ok men han kunde ju varit bättre tränad för hoppningen, såg ut som han lärde sgi för varje språng. de var ju en klok ponny! och kul för Gustavssons stuteri. var skall magic Dancer stå? han var ju norsk men skall han stå i sverige?
Petra

får väl skaffa hingst då så man slipper frysa. fast jag tyckte nog allt att hingstägarna såg lite frusna ut de med eller :angel:
hingstshowen var mysig. :bow:

e nog lite förvirrad. VArför är alla svenska ridponnyhingstar så himla stora? vill man verkligen ha de så stora? pauli 151 cm, B Aarden 150, derbino 15?, Jarno ?, Verdi ?, hmmm...
förstår inte detta, kan någon klok förklara :confused:
petra

Om du uppfattade hoppningen rätt och förstod skulle du se att det de stackars 4 åriga hingstarna fick utstå i hoppningen var mer än en frisk 4 åring klarar av att utstå!
Pauli var tränad för uppgiften, han hoppade höjden för häst, han lärde sig inget där möjligtvis vad mjölsyra vill säga! Hade han inte varit tränad hade han inte varit godkänd!
Det de 4 åriga hingstarna gör på hoppprovet är mer eller mindre för svårt, flera av hingstarna har blivit rejält sjuka efteråt och fått stå på flera månaders rehabilitering.
Ta en kanon som Boccacio Arden som har jättelätt för hoppning, dom knäckte honom han har mycket lättare än Pauli för att hoppa, men Pauli tog sig runt på oxrar på 110 med nya ryttare som testade honom. 5 åriga hingstar klara detta med testryttare och press mycket lättare, huvudet på dem är mer utvecklat dom tar det inte lika hårt.
Det var ju också endast en 3 åring som klarade nålsögat fast flera var bra exteriört.
Testryttarna har ett mycket stort ansvar och jag tyckte av 4 st endast riktigt bra om en och han var inte tjej....;)
Pauli var dessutom enda hingst som fick en 9.a i utvecklingsbarhet av testryttarna vilket bådar gott för framtiden.
Han är ju avlad för dressyr. Magic Dancer var jättefin liten och nätt verkar att vara trevlig i sitt temperament.
Har inte hört var han ska stå.
Likaså var Coelenhage's prince Tatch väldigt trevlig!

petrahorselover skrev:
e nog lite förvirrad. VArför är alla svenska ridponnyhingstar så himla stora? vill man verkligen ha de så stora? pauli 151 cm, B Aarden 150, derbino 15?, Jarno ?, Verdi ?, hmmm...
petra

Kära Petra....det är "lagen om allts djävlighet" som gör att de största oftast är bäst. Som uppfödare är det ju tråkigt när ponnysarna inte är ponny, men för avel har det inte så stor betydelse. I avel vill man ha det bästa och det finns ju i ridponnyavel ston av alla storlekar.

Derbino tex, han har ALLTID varit 150 cm, vilket gjort att han tävlats som häst och klarat det gallant-han har lyckats med ett otal vinster och placeringar ända upp i INT dressyr och 130 cm hoppning--men några ponnymeriter har det ju aldrig blivit. Derbino var också en av de första ridponnyer som har gått bruksprov, några ponnybruksprov fanns inte på denna tid, men eftersom Derbino hade en uppfödare som mer än gärna ville visa vad hans ponnyer dög till--så anmäldes Derbino till 100 dagarstest för halvblod på Warendorf.

Denna lilla 150 cm häst, genomförde bruksprovet gallant och lyckades med ett toppresultat--något som blev ett genombrott för Tysk ridponnyavel och efter hans bruksprov blev det allmännt vedertaget att det gick att framställa mycket små hästar >(ponny) med likvärdiga bruksegenskaper som de bästa halvblodshingstarna hade.

På kuppen med godkännt 100 dagars bruksprov blev han GODKÄND för halvblodsavel i Rheinland/westfalen. Nu har jag kollat hans inflytande i Tysk halvblodsavel och han är far till några halvblod med sportmeriter, men så himla framgångsrik som halvblodsfar har han inte varit.

I avelsboxen har han fungerat utmärkt som ridponnyhingst, han har totalt 140 avkommor och 70 av dem har placeringar på lägst nationella ponnytävlingar. (många av dom har tävlat int.)

han har fem godkända söner och 50 stambokförda döttrar. Av de stambokförda döttrarna är 13 st Pr St (motsvarande kvalitet som hingstar) och sju av de stambokförda stona är Elitpremierade. De här Derbino döttrarna har fött så många godkända hingstar och sportponny så dom går inte att räkna.

Så trots att Derbino nu inte håller ponnymått, så har hans inflytande i Tysk sportponnyavel varit och är mycket stort.

Men..men..men , att hingstar i ridponnyavel INTE alltid nödvändigtvis behöver hålla ponnymått--är långtifrån samma sak som att VÅRAT avelsmål ALLTID är max 148 cm.
peråke

petrahorselover skrev:
petra

Jag kan bara hålla med dig! Vi behöver fler små hingstar! Nu är alternativet att korsa tillbaka på welsh när man skulle ha behövt en mindre ridponnyhingst.

peråke, en sak fattar jag då i varjefall inte allls. hur kan en hingst som är 151 och betäcker ett sto som är 147 cm ge en ponny för nog var det väl ändå så att asrPs avelsmål är en Ponny, eller??? :smirk:
eller förklara en annan enkel sak, en hingst som C Prince Tatch som är fysisiskt liten men stor bakåt vara så liten? och är en sådan och ger smått? svar:????
SÅ till hingstshowen , jag tykte det var ett bra asrp initiativ det kändes positivt och intressant och Mycket kul att se hingstarna fast lite trist att inte flera var med. Likstahöjdens komet kom inte men jarno var med, Prince river med två avkommor jameson Verdi som var riktitg fin var också me.
petra

Mystiskt värre är det här med mankhöjder och ridponny.

Du kan betäcka ett 153 cm sto med en 148 cm hingst och få en avkomma som är mindre än bägge föräldrarna. Valdo är ett levande exempel e. Vermont 148 cm u. Dornika som är ett mycket präktigt ridponnysto och är en bra bit över 150 cm.

Orsaken är förstås att föräldrarna bägge bär ojämna anlag--slumpen avgör vad en korsning ärver ner.

Lille C Prince Tatch har både mor och far som är tämligen stora--hans far är en dryga 150 hingst och modern vet jag inte säkert men hon är en ridponny.
Vi vet att han har två helsyskon som är stora D-ponny själv är han betydligt mindre. Orsaken är förstås att hans föräldra bägge har ärvt ner sig med sina små höjdanlag som dom bär. Själv blir han då resultatet av sina bägge föräldrars minsta gener.
Teoretiskt kan han ha ett helsyskon som istället får arvsanlag från bägge föräldrarna från deras fullblodsinkorsningar och detta helsyskon blir då som ett fullblod i storlek.

Själv har jag en avkomma efter en 147 cm hingst och ett 147 cm sto, som nu mättes vid fyra års ålder med 130 cm.

Jag har själv tämligen stora ston, allt emellan 145-150 cm och dom betäcker jag då med hingstar allt emellan 140-150 cm.

Resultatet blir ca 25% B/C ponny--50% D-ponnu--25% småhästar.

Något samband stort sto/ liten hingst eller stort sto/stor hingst osv har jag inte alls sett--utan det blir ständiga överaskningar.

Av de föl som föddes hos mig i våras blev det följand.

147 cm sto--153 cm hingst= avkomman blir troligtvis stor C-ponny
148 cm sto--147 cm hingst= avkomman blir troligtvis mittemellanstor D-ponny
145 cm sto-147 cm hingst = avkomman blir INTE ponny men kanske sisådär 150 cm.

Jag bryr mig inte om storleken på hingst/sto= det blir vad det blir.

peråke

Kul att de visade avkommor till hingsten ( Prince River), de hade varit kul att se både fler hingstar och fler avkommor till dem.

Jag trodde när jag först hörde talas om att de skulle avla prestationsponnyer( ridponnyer), att de skulle göras i var kategori. Typ som Whelsh B, C och D och dels avla som halvbloden hoppinriktat och dressyrinriktat.
Men det känns mer som det är dressyrinriktad D-ponny som gäller.
Även om det sägs att de vill ha en del mindre hingstar så är det svårt för en B ponny att visa lika mycket som en D ponny.

Vart tog Bocelli vägen.Han var 130 cm .han finns inte med i listan på asrp lista över hingstar.Verona´s Bo-Gi är inte heller så stor 140 cm.
fast vi kulle behöva få fram någon nätt B-ponny som kan användas till de maxade stona.

Mitt welsh sto är 147cm.Men hennes pappa är 137 o morfar 118cm. Så jag tror inte hon behöver nedärva stort,så jag "vågar" ta stora hingstar.Men allt är ju en chansning.

Det har mig veteligen aldrig funnits någon Bocelli, han är en halvblodshingst.
Veronas Bo-Gi är en mycket bra hingst men speciellt små avkommor ger han inte, han förärver sig mer som en 145 hingst.

"Karlsfälts Bocelli RW 108, skimmel, 130cm, Avelsgodkänd med 9 9 8 8 9 = 43 poäng.Bocelli är av Internationell topp stam såväl prestations mässigt som exteriört."

Sorry. fel av mig.han är welsh.Men snygg sådan.
Finns med på hingstar för betäckning här på bukefalos under annonser.

Hm...om man har ett rp sto...o väljer bocelli...kan avkomman få gröna papper då, med dispens.
Det funkar ju omvänt.

Kan någon förklara för mig efter att ha suttit på Grevagården i 3 dagar och tittat. Hur kan man säga att dessa bruksprov för 4 - 5 åringar är bra.
Testryttarna var enligt mig inte bra möjligtvis var dressyr testryttaren Örn bra men man knäcker unga hingstar med ett offartbart hoppprov!
Läser man resultaten från de senaste åren och jämnför med de olika proven sedan de har bytt testryttare.
Tidigare var det en testryttare som hette Jörgen nån ting,. han var otroligt bra, tog fram det bästa ur dem och hjälpte hingstarna, de två tjejer som hoppade 4 åringarna kunde knappast få dem över hindren! Långa galopp sträckor som gav hingstarna mjölksyra.
Ta Valdo t.ex som med nöd o näppe klarade sitt bruksprov 2005, nu kom han tillbaka och gjorde ett bra prov med en OS ryttare på ryggen, är det arvbarhet eller ryttarpåverkan.
Vad är det som testas arvbarhet eller ryttarpåverkan? När jag väljer hingst vill jag ha en som kan nedärva sina talanger inte endast hoppa runt under tvång!
Jag led svårt när jag såg en finfin hingst som Boccacio Arden störta in i hindren och bli alldeles knäckt av testryttarna. Nog var han förbered av sina ryttare och hoppa kan han det vet vi.
Pauli som är en stor gångartsbegåvning fick visserligen 9 i utvecklingsbarhet men fick dåligt betalt. Folk på läktarna var imponerade av hans gångartsprov.
Man hörde olika saker där man satt, hingstägarna klagade på att man fick släpa ut o in hingstarna hela tiden och andra satt och gnällde att 4 åringarna inte var utbildade.
Kan någon svara mig varför man gör det så svårt och inte som i Tyskland, Danmark o Holland har trettio dagars prov för 4 åringarna då en proffsig beridare bedömmer hingstarna i 30 dagar och tar fram deras rätta jag, då får man också svar på deras temperament.
Då vidare utbildas dom av samma beridare (eller två).
Nej jag blev besviken på nivån på hopptestryttarna.

Jaaa optimalt är inte systemet.....känns inte alls bra.
Men inget blir bättre av att vi klagar utan det måste till konstruktivt arbete.
30 dagarstest kräver mycket strukturering kunskap och arbete,ingen vill väl att sådana tre dagar som vi nu hade på grevagården skall förlängas till 30.

Kortsiktig lösning vore att exteriört godkända hingstar tilläts genomföra sina bruksprov i Danmark eller Tyskland och att proven sedan erkändes här.

Långsiktigt bygga ett bättre system för att brukstesta ponnyhingstar i Sverige, något som säkert skulle bli bäst om alla "långbenta" ponnyraser sammarbetade.

peråke, som tycker att ponnybreader´s beskrivning är "mitt i prick"--men som sagt alla gör vad dom mäktar med och bara ARBETE tar oss ur nuvarande läge.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: corzette
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 370
Senast: Murray
·
Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka