Ridskola!!

Sv: Ridskola!!

Ja ni har rätt det är väl bara byta egentligen. men då får det bli byte av ridskola för hon är den som har den passande vuxengruppen på ridskolan. Det här med favoriter är det värsta. Det pratas, skrattas och rid 10 ggr mer på hindrena är oss andra. Va fan gör jag här tänker jag ofta. En kompis såg direkt när jag red hennes häst för 1 år sen att jag hade en dålig vana när jag blev trött. Jag hade inte armbågarna intill kroppen och liksom i 90 grader, visste inte det själv. Min ridlärare hade sagt nåt om det i flera veckor, pratat om tygelns linje osv. Min kompis gick fram och visade och sen har jag ridit rätt. Helt otroligt.

Men ja hon kanske är trött på sitt jobb men det verkar inte så. Hon lägger helt enkelt inte energi på alla. Jag har tom bett henne säga till , också för nåt år sen innan jag hittade rätt medishäst, att säga till om hon hörde nåt. Så hon vet ju att jag är seriös, jag har även sagt att jag vill ha egen häst och frågade om hon tyckte jag kunde tillräckligt ungefär. Då sa hon att hon absolut trodde det även om jag inte rider alla ridskolehästar i form. Men hon gillar nog inte mig helt enkelt, när vi har teori tittar hon knappt på mig :cry: men men vi får väl se hur jag gör. På nåt sätt är det bara så himla ssönt att få nya övningar, hoppa och rida i ridhus på vintern :cool:

Det här med ridskole- vs privathäst är ju min egen upplevelse som kanske inte alls är sann. Privatryttare rider ju ofta bara sin egen häst och därmed kanske skulle rida "dålgit" på andra hästar även om de haft egen i 10 år. Men som sagt - vad är en duktig ryttare? Det beror ju på vem man frågar. Men de privata jag ridit har varit mycket mer lättridna än ridskolehästarna som ofta är rätt sega och som jag har mycket svårare att rida i form vilket jag såklart vill göra! Men de är ju underbara djur som man ska ha all respekt för med tanke på vad de får stå ut med!

Jag kan inte annat än upprepa: byt instruktör! Du skriver ju till och med gråtsmileys i ditt inlägg, jag förstår inte vad som hindrar dig?

Jag är rädd att sluta och bara rida en häst, känna att jag är skitbra tillslut efter mycket träning, men sen inte kunna rida om jag sätter mig på annan häst?
Rid olika typer av hästar så mycket du kan. Det ger så mycket. Hur privathästarna är beror ju på deras ryttare. Det varierar hur mycket som helst.

Upplever ni att det finns favoriter? Jag rider i vuxengrupp. Min ridlärare har favoriter, idag fick jag nog! Vissa får alltid hoppa flera gånger än andra, får mycket mer instruktioner, konstruktiv kritik och kommentarer efteråt när ridläraren går runt till alla. Idag sa hon i princip ingentign till mig som vanligt.
Fullständigt bedrövligt tycker jag. haar inte varit med om det själv och som instruktör skulle jag aldrig göra så. Det är dåligt av instruktören helt enkelt. (om denna har favoriter så får det inte märkas i så fall. Man måste vara professionell)
En annan som antagligen kände likadant frågade efter hoppningen om nåt var bra! DÅ sa ridläraren vad hon gjort bra. Ska man behöva fråga??
Nej!!
Sen undrar jag: ska de inte instruera ordentligt?? Vi skulle rida som en åtta och byta galopp efter varje hinder. Men hon förklarar inte exakt hur man gör och så är det med allt. Som tur är fattar de flesta ändå men om inte står hon och skriker att man har fel galopp. eh ja, va konstigt...
Det låter som det handlar om en mindre bra instruktör. finns det andra du kan träna för? I så fall så byt!
En bra tränare ger konstruktiv kritik. De ska framhålla vad som är bra och vad som kan förbättras och hur. Att de ger noggranna instruktioner är självklart. De ska också kontrollera att alla förstått instruktioner/övningar innan de sätts igång. ex efter genomgång frågar man alltid "är det något som inte förstår?" (man frågar INTE "har alla förstått?" för då drunknar ett eventuellt "nej" i alla "ja".)

Hej!

1. Byt ridlärare eller ridskola! Det kostar mycket pengar och det ska vara kul! Alternativt prata med ridläraren och berätta hur du upplever det, säg att du verkligen vill lära dig och att du väldigt gärna skulle få mer feedback! Fråga mycket och visa dig engagerad så brukar även trötta ridlärare som bara går på rutin tycka det är mycket roligare!

2. En duktig ryttare kan rida alla hästar efter dess förmåga.
Det är svårare att rida en gammal luttrad ridskolehäst bra, ja, givetvis enklare att komma till bra arbete och balans med en häst man känner och kan alla knappar på, som har framåtbjudning och arbetsvilja, men en duktig ryttare kan sätta sig på "vilken häst som helst" och plocka fram det bästa ur den, men det krävs att man är van att rida olika typer av hästar och att man har känsla, rutin och bra grundutbildning.
Inte en chans att vilken "privatryttare" som helst kan sätta sig på en ridskolehäst och göra underverk. Privatryttare är INTE=duktig. Vet väldigt många "privatryttare" som inte skulle få komma i närheten av mina hästar....Däremot vet jag "ridskoleelever" som gärna skulle få rida mina.

Kämpa på, det är super att rida så mycket olika hästar som möjligt men gärna ha en häst "vid sidan om" ridskolan som du kan lära känna och köra lite mer finlir på.

Det tar tyvärr sjukt lång tid och sjukt mycket engagemang att verkligen lära sig rida. För dom flesta tar det ett helt liv....man är aldrig fullärd!

Håller med! :bow:

När jag red på ridskola var det vanligt att elever bytte ridlärare med jämna mellanrum. Alla instruktörer har ju sitt sätt att undervisa på och förr eller senare hittade man nån som passade en. En instruktör jag hade under en termin var snabb på att säga att man var duktig på lektionerna. Kul att höra men man vill ju också veta vad man kan utveckla och tänka på till nästa lektion. Jag började ställa detaljfrågor kring min ridning å då lossnade det för henne och alla i gruppen fick mer individuella tips kring sin ridning.

Det här med ridskole- vs privathäst är ju min egen upplevelse som kanske inte alls är sann. Privatryttare rider ju ofta bara sin egen häst och därmed kanske skulle rida "dålgit" på andra hästar även om de haft egen i 10 år. Men som sagt - vad är en duktig ryttare? Det beror ju på vem man frågar. Men de privata jag ridit har varit mycket mer lättridna än ridskolehästarna som ofta är rätt sega och som jag har mycket svårare att rida i form vilket jag såklart vill göra!

Jag tror på att en duktig ryttare rider på känsla, den vet hur den ska rida den nya hästen för att det ska fungera och det ska inte ta så väldigt lång tid att hitta knapparna på den nya hästen, oavsett om det är en lat häst eller en hysteriskt pigg häst.

Jag tror att även den sämsta ryttaren med minimal känsla kan lära sej att rida en häst rent tekniskt med en tränare, men sen när det kommer till att anpassa sej efter olika sorters hästar så går det inte.

Är ju så det är ofta med dessa läromästare, hästarna som kan allting och gör rätt även om ryttaren gör lite fel så att ryttaren ska lära sej hur det ska kännas så den vet vad den ska sträva efter på andra hästar sen.

Men det är ju alltid bäst om man kan få möjlighet till att rida så många olika sortes hästar som man kan. Då lär man ju sej så småningom att hitta rätt känsla och hittar vad man ska leta efter liksom.

Sen är det tycker jag ganska självklart att ridskolehästar är segare och mer okänsliga än privata för annars skulle dom aldrig stå ut som ridskolehästar, är väl ett försvar dom har mot alla olika ryttare som rider dom. Dom flesta lektionshästar som blir privathästar piggnar ju till ordentligt och lever upp igen och man upptäcker att dom faktiskt också är normala hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka