Det låter väl jättebra att byta ridskola om du inte känner dig nöjd med den du rider på.

Jag kan bara tillägga från min synvinkel som har jobbat ett par år med att hålla lektioner. Att man hoppar mer eller galopperar mer innebär nödvändigtvis inte högre nivå. Många tycker när man fått börja galoppera och testa på framdelsvändning/skänkelvikning så känner de att de är fast och inte riktigt kommer vidare. Men i själva verket så händer det väldigt mycket med balans, position och inverkan. Vi har en ridskola i närheten som några elever har bytt till. Och ja, de får både hoppa högre och galoppera mer. Men de saknar också balans och håller sig kvar i tyglarna. Det främjas inte bra ridning där, trots att elverna tycker att de får göra sååå mycket. Och om de köper egna hästar och börjar rida för vettiga tränare får de backa måååånga steg, för de lärde sig aldrig grunderna. Kanske har du haft otur och hamnat på en sämre ridskola, men många gånger har ridlärare en baktanke med utbildningen, även fast man som elev bara vill galoppera och hoppa mer.
Ja, då är det väl bra då att jag tragglat de här sakerna i x antal år. ;).
 
Vissa rider utan stigbyglar jättelänge innan de får rida med stigbyglar. Vissa lär sig skänkelvikning innan framdelsvändning. Vissa börjar galoppera en och en på långsida, andra flera på volt. Finns många olika sätt och du kommer nog få lika många svar som det finns ridlärare om vad som är ”rätt”. Däremot kommer nog alla känna igen sig i att det alltid kommer finnas elever som inte själva vet vilken nivå de är på.

Feedback och instruktioner förstår jag om man kan sakna. Men om jag tolkar det rätt så rider du på ridskola 1-2 gånger i veckan och för ett år skrev du om att det var svårt att galoppera utan att hålla i manen. Jag skulle säga att det nog då är rimligt att inte galoppera jättemycket och hoppa i galopp nu. Ska alla galoppera samtidigt på tex volterna krävs det att alla elever kan styra hyfsat och anpassa galoppen så man inte kommer för nära, det är ju en säkerhetsfråga. Alla behöver hitta sin balans i galoppen först, sen kan man börja göra svårare saker i galoppen som kräver mer av eleverna. Tycker inte det låter konstigt alls.

Och exakt vad är det andra vägar än snett igenom kommer lära dig? Vända rätt upp tex, i princip samma ridning som krävs men annan väg. Så vad kommer du tjäna på att rida just rätt upp istället för snett igenom?
Ja, det är väl rätt relevant, när det kommer in instruktörer som har en förförståelse vad vi ska kunna och så vet vi inte hr dessa vägar ska ridas för vi har aldrig gjort det. jag red för en utomstående, och det ingick x antal ridvägar i övningarna. Jag hade noll koll, hade inte ens hört talas om dem. manen har jag släppt för länge sen. Det har hänt mycket sen dess och som sagt jag har ridit på en anan ridskola, inga problem, men vi får inte göra det.
 
Ja, det är väl rätt relevant, när det kommer in instruktörer som har en förförståelse vad vi ska kunna och så vet vi inte hr dessa vägar ska ridas för vi har aldrig gjort det. jag red för en utomstående, och det ingick x antal ridvägar i övningarna. Jag hade noll koll, hade inte ens hört talas om dem. Manen har jag släppt för länge sen, och jag har ridit på en anna ridskola och både hoppat i galopp, ridit galopp på volt etc. etc.
 
Vissa rider utan stigbyglar jättelänge innan de får rida med stigbyglar. Vissa lär sig skänkelvikning innan framdelsvändning. Vissa börjar galoppera en och en på långsida, andra flera på volt. Finns många olika sätt och du kommer nog få lika många svar som det finns ridlärare om vad som är ”rätt”. Däremot kommer nog alla känna igen sig i att det alltid kommer finnas elever som inte själva vet vilken nivå de är på.

Feedback och instruktioner förstår jag om man kan sakna. Men om jag tolkar det rätt så rider du på ridskola 1-2 gånger i veckan och för ett år skrev du om att det var svårt att galoppera utan att hålla i manen. Jag skulle säga att det nog då är rimligt att inte galoppera jättemycket och hoppa i galopp nu. Ska alla galoppera samtidigt på tex volterna krävs det att alla elever kan styra hyfsat och anpassa galoppen så man inte kommer för nära, det är ju en säkerhetsfråga. Alla behöver hitta sin balans i galoppen först, sen kan man börja göra svårare saker i galoppen som kräver mer av eleverna. Tycker inte det låter konstigt alls.

Och exakt vad är det andra vägar än snett igenom kommer lära dig? Vända rätt upp tex, i princip samma ridning som krävs men annan väg. Så vad kommer du tjäna på att rida just rätt upp istället för snett igenom?
 
Jag förstår inte vad du vill ha ut med tråden faktiskt. Du har fått tips på att prata med ridläraren för att göra det bättre där du rider nu, det vill du inte. Du har sagt att du rider kvar på denna ridskolan tills du får byta (trots att det är bortkastade pengar tydligen). Toppen, problemet löst. Du verkar mest vilja höra att din ridskola är kass?
 
Vissa rider utan stigbyglar jättelänge innan de får rida med stigbyglar. Vissa lär sig skänkelvikning innan framdelsvändning. Vissa börjar galoppera en och en på långsida, andra flera på volt. Finns många olika sätt och du kommer nog få lika många svar som det finns ridlärare om vad som är ”rätt”. Däremot kommer nog alla känna igen sig i att det alltid kommer finnas elever som inte själva vet vilken nivå de är på.

Feedback och instruktioner förstår jag om man kan sakna. Men om jag tolkar det rätt så rider du på ridskola 1-2 gånger i veckan och för ett år skrev du om att det var svårt att galoppera utan att hålla i manen. Jag skulle säga att det nog då är rimligt att inte galoppera jättemycket och hoppa i galopp nu. Ska alla galoppera samtidigt på tex volterna krävs det att alla elever kan styra hyfsat och anpassa galoppen så man inte kommer för nära, det är ju en säkerhetsfråga. Alla behöver hitta sin balans i galoppen först, sen kan man börja göra svårare saker i galoppen som kräver mer av eleverna. Tycker inte det låter konstigt alls.

Och exakt vad är det andra vägar än snett igenom kommer lära dig? Vända rätt upp tex, i princip samma ridning som krävs men annan väg. Så vad kommer du tjäna på att rida just rätt upp istället för snett igenom?
För att kunna rida bra vägar så måste man öva på det eller hur? Öva, nöta, göra fel. Det är så du lär dig. Jag mörker att när jag diskuterar med de som ridit länge så får jag noll förståelse. Kanske för att de kan de här sakerna innan. Men de som ridit lika länge som mig säger samma sak. Jag vill lära mig, men man kanske bara ska vara nöjd med att åka häst en timme utan feedback, utan nivåanpassning, de som får feedback är de som rider "bra" enligt ridläraren. De får massa feedback, utan att be om det. Vi andra noll.
 
Man kan inte stänga en tråd på buke. Moderatorer kan låsa trådar som spårat ur (otrevlig ton, bryter mot regler etc) eller som blivit full. Man kan såklart välja att sluta svara, men det är fritt fram för oss andra att diskutera
Dt var inte så jag menade. Jag menade att nu är jag klar med denna tråd så tack för mig.
 
Jag förstår inte vad du vill ha ut med tråden faktiskt. Du har fått tips på att prata med ridläraren för att göra det bättre där du rider nu, det vill du inte. Du har sagt att du rider kvar på denna ridskolan tills du får byta (trots att det är bortkastade pengar tydligen). Toppen, problemet löst. Du verkar mest vilja höra att din ridskola är kass?
Jag rider så klart kvar tills jag fått annan plats. Jag älskar hästar, det är därför jag rider, och uppehåll är inte bra för utvecklingen. Tack för svar och för ditt engagemang.
 
Ja, det är väl rätt relevant, när det kommer in instruktörer som har en förförståelse vad vi ska kunna och så vet vi inte hr dessa vägar ska ridas för vi har aldrig gjort det. jag red för en utomstående, och det ingick x antal ridvägar i övningarna. Jag hade noll koll, hade inte ens hört talas om dem. manen har jag släppt för länge sen. Det har hänt mycket sen dess och som sagt jag har ridit på en anan ridskola, inga problem, men vi får inte göra det.
Ridvägar är mest olika sått att röra sig på ridbanan. Kan du rida bra snett igenom klarar du även rätt upp och halvt igenom.

Serpentinbågar och volter är lite annorlunda kanske. Jag ser det inte direkt som någon stötesten för att byta grupp. Man kan googla på internet och plugga på lite ridvägar. I synnerhet som ni nu travar på volten. Galopp på volt är slitsamt för hästarna så det tycker jag inte är prio innan man i princip kan göra det utan att ha tränat på just det.

Det är ärligt talat svårt att greppa vad du menar utom brist på individuell feedback. Du verkar bara kunna upprepa mantrat inte hoppa i galopp ridvägar och galoppera mycket.

Och i stället göra framdelsvändningar och skänkelvikning.
 
Jag rider så klart kvar tills jag fått annan plats. Jag älskar hästar, det är därför jag rider, och uppehåll är inte bra för utvecklingen. Tack för svar och för ditt engagemang.
Och nyss skrev du ju att du slängt bort din tid på denna ridskolan… Men hoppas du får plats på den andra ridskolan snart och att du trivs bättre där då!
 
Ridvägar är mest olika sått att röra sig på ridbanan. Kan du rida bra snett igenom klarar du även rätt upp och halvt igenom.

Serpentinbågar och volter är lite annorlunda kanske. Jag ser det inte direkt som någon stötesten för att byta grupp. Man kan googla på internet och plugga på lite ridvägar.

Det är ärligt talat svårt att greppa vad du menar utom brist på individuell feedback. Du verkar bara kunna upprepa mantrat inte hoppa i galopp ridvägar och galoppera mycket.

Och i stället göra framdelsvändningar och skänkelvikning.
Feedback är att man får veta vad som var bra, dåligt, vad ska man tänka på till nästa gång etc. Detta görs på vissa ridskolor. Här får VISSA det, de som rider bra, de som ridläraren känner sen innan etc. Tyvärr är det så. Det är inte jag som upprepar, Jag försöker förklara. Jag vill utvecklas, men hur ska jag det när det enda vi gör är samma, samma, samma. Nivån höjs inte. Det är samma nivå sen jag började. Är det något vi gör så är det framdelsvändnignar och skänkelvikningar och nej, jag anser inte att jag ska behöva googla. Det är grundläggande saker och att rida bra vägar kräver övning. Jag blir inte någon bra ryttare av att googla, jag behöver nöta. Så fungerar jag, men man är olika.
 
Feedback är att man får veta vad som var bra, dåligt, vad ska man tänka på till nästa gång etc. Detta görs på vissa ridskolor. Här får VISSA det, de som rider bra, de som ridläraren känner sen innan etc. Tyvärr är det så. Det är inte jag som upprepar, Jag försöker förklara. Jag vill utvecklas, men hur ska jag det när det enda vi gör är samma, samma, samma. Nivån höjs inte. Det är samma nivå sen jag började. Är det något vi gör så är det framdelsvändnignar och skänkelvikningar och nej, jag anser inte att jag ska behöva googla. Det är grundläggande saker och att rida bra vägar kräver övning. Jag blir inte någon bra ryttare av att googla, jag behöver nöta. Så fungerar jag, men man är olika.

Läs en bok eller två. Kolla på youtube videos. Gå onlinekurser.

Du är ju nybörjare.

Sadeltiden du får i nuläget kan du göra det mesta av även om det inte är galopp varje lektion.

Sluta gnäll. Lär dig mer på eget initiativ, öva praktiskt under den sadeltid du får, och byt ridskola till nästa termin.
 
Och nyss skrev du ju att du slängt bort din tid på denna ridskolan… Men hoppas du får plats på den andra ridskolan snart och att du trivs bättre där då!
ja, jag har på ett sätt slängt bort tid då min nivå är långt under än vad andra kan som ridit motsvarande tid och ja, jag vill inte ha uppehåll så klart, uppehåll är verkligen inte något som gynnar någon, jag behöver all ridning jag kan få och jag vill ha hästar i mitt liv :heart . Du och jag förstårinte varandra. Så jag tackar för mig nu. HA det bra.
 
ja, jag har på ett sätt slängt bort tid då min nivå är långt under än vad andra kan som ridit motsvarande tid och ja, jag vill inte ha uppehåll så klart, uppehåll är verkligen inte något som gynnar någon, jag behöver all ridning jag kan få och jag vill ha hästar i mitt liv :heart . Du och jag förstårinte varandra. Så jag tackar för mig nu. HA det bra.

Det kanske har mer med din attityd till lärande att göra än ridskolan i sig.
 
Läs en bok eller två. Kolla på youtube videos. Gå onlinekurser.

Du är ju nybörjare.

Sadeltiden du får i nuläget kan du göra det mesta av även om det inte är galopp varje lektion.

Sluta gnäll. Lär dig mer på eget initiativ, öva praktiskt under den sadeltid du får, och byt ridskola till nästa termin.
jag gör allt detta. och jag kommer inte göra avbrott, dels för att jag inte anser att det gynnar mig och sen för att den främsta anledningen till att jag rider är att jag älskar hästar och för att jag vill ha dem i mitt liv, De är inget roligt tidsfördriv för mig.
 
Feedback är att man får veta vad som var bra, dåligt, vad ska man tänka på till nästa gång etc. Detta görs på vissa ridskolor. Här får VISSA det, de som rider bra, de som ridläraren känner sen innan etc. Tyvärr är det så. Det är inte jag som upprepar, Jag försöker förklara. Jag vill utvecklas, men hur ska jag det när det enda vi gör är samma, samma, samma. Nivån höjs inte. Det är samma nivå sen jag började. Är det något vi gör så är det framdelsvändnignar och skänkelvikningar och nej, jag anser inte att jag ska behöva googla. Det är grundläggande saker och att rida bra vägar kräver övning. Jag blir inte någon bra ryttare av att googla, jag behöver nöta. Så fungerar jag, men man är olika.
Tack för förklaringen vad feedback är, inte för att jag behöver det. Här känns det mest som du betraktar mig som någon idiot som inte alls fattar.

Och du jag skrev ju att nu gjorde skänkelvikning och framdelsvändningar, istället för det du eftertraktar så hett - läs igen ;)

Ja det kräver övning att rida bra ridvägar, men kanske inte just veta vägen det behöver man liksom bara kolla upp. Om du övar dig på att rida på böjt spår när du rider på volt, genom en hörnpassering eller genom en serpentinbåge är inte så noggrant däremot. Du kan träna att rida rakt fram rama in hästen och titta dit du ska oavsett om du rider rätt upp eller snett igenom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
703
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp