Ridskolan har klantat sig

Sv: Ridskolan har klantat sig

Å andra sidan är det frågan om en ung ridskolehäst i TS fall och de hästar som är på så stora tävlingar att det finns hovslagare tillgängliga är tävlingsvana hästar där ägarna säkerligen också vet huruvida deras hästar blir ömfotade eller inte.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Snacka om att sno en tråd !
Nu Handlar ju allt om skoning !!
Till Ts :
Om jag förstod dig rätt så var ju du där och Red dagen innan, eller menar du att, du Red en Dag och sedan stod den inne en dag ?

Allt Beror ju på Hur Hästen Beter sig från dag till dag.
Den hade ju kunnat bete sig på detta sätt även om den var ute dagen innan .
Den Kände kanske av Tävlingsnerverna ?

Jag tycker inte att du kan kräva pengarna tillbaka, anmälan är anmälan.
Men jag tycker verkligen att du ska tala om för ansvarige hur du känner.
Tjata inte om varför Hästen var inne, eftersom du inte verkar få svar på det .


Tråkigt när sådant Händer !
Dom hade kunnat erbjuda dig att rida en annan häst om det fanns
F.ö brukar jag ta det lite försiktigt efter skoning eller inte rida alls, men det beror på min Lättja !

Hej från Hambo

Hej från Hambo
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Vart har "alla" hästar ö.h.t nämnts i tråden?

ang. broddning vet alla "bra" hovslagare detta.
en gräsbrodd går inte att jämföra då det inte används på vinterunderlag.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Jag tolkade ett inlägg som att det generellt var så. Mycket möjligt att jag tolkat det fel.

Och nej, inte alla bra hovslagare rekommenderar att ta det lugnt när man broddat. Jag har haft flera bra, ingen av dem har sagt det. Jag har även haft en och annan dålig hovslagare som ansett sig expert på det mesta, ett exempel är h*n som tyckte h*n var exteriör samt medicinsk expert och dömde ut en veterinärbesiktning gjord av en klinikveterinär med mycket gott rykte.
Men återigen, i så fall vore ju tävling på gräs en omöjlighet och skulle slita ut hästarna? En broddad häst sjunker ju ner i både gräs och ridhus/paddockunderlag. Dessutom broddar ju en del när de hoppar inomhus.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Förutsättningarna innan starten var annorlunda än de du räknat med, och därför valde DU att inte starta hästen. Hästen startade dock, och inget tillstötte. Det var DITT val att inte rida, jag anser inte att du har rätt att kräva pengarna tillbaka.

Att det verkar varit en rörig dag innan tävling och även tävlingsdagen är ju en sak, men det är ju ofta sådant man får vara beredd på när man tävlar andras hästar, speciellt om det är ridskolehäst.

Håller helt med. Självklart tycker jag att du ska prata med din ridskola om hur du upplevt dagen så att det inte händer igen, men jag anser precis som Lovisaleonora att du inte har rätt att kräva pengarna tillbaka.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Nu får du läsa igen. Jag har skrivit om broddade hästar på VINTERUNDERLAG. dvs när marken är frusen och inte ger med sig. Trodde jag förtydligat detta 2 gånger, men uppenbarligen har jag varit otydlig.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Då förstår jag! :)

Och det intressanta är att då får även min häst automatiskt lugnare när den är nybroddad, för är det fruset och stumt, då rider jag till 99% i skritt, möjligtvis max 100 m i trav, inget mer.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Då förstår jag! :)

Och det intressanta är att då får även min häst automatiskt lugnare när den är nybroddad, för är det fruset och stumt, då rider jag till 99% i skritt, möjligtvis max 100 m i trav, inget mer.


Haha, vad skönt, efter mycket om och men att vi förstod varandra :D

glömde även när jag skrev om detta, att lägga till att har man traktbrodd endast, är givetvis detta ännu viktigare, än om man har fyrbroddat. Säger sig väl egentligen självt, men nu när vi är inne på ämnet kan jag väl lika gärna lägga in det.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Just det där med 2 eller 4 broddar är en ganska intressant diskussion! Fast det kanske är farligt att ta upp den här och nu, minns flera trådar där det blivit lynchstämning när "ämnet avhandlats"! ;)

I allafall är min personliga åsikt att min nuvarande häst, hon "reagerar" mer i början när hon är 4-broddad än 2-broddad! Man märker att hon ställer om sig i rörelsemekaniken i skritt, i trav och galopp känner jag ingen skillnad. 2-broddad går hon likadant.
Sedan blir min häst enormt spänd om det är halt och hon bara är 2-broddad, då speciellt om det är 2-broddat bak. Behövs inte många "sladdar" för att hon mer eller mindre ska trippa fram, spänd och kort i gången.
Nu vet jag inte om det är specifikt för min häst eller om fler upplever samma sak.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

Ja jag erinrar mig debatten nu när du påpekar den, hade glömt det :D

fyrbrodd ger ju mindre ändring av vinkeln, å andra sidan påverkar den "broms" i tån rätt markant, så olika reagerar nog olika. rent vinkelmässigt finns det ju större anledning med endast traktbrodd att ta det lugnt lite så att leder, ligament och övrigt hinner hänga med, men som du säger, självklart påverkar även 4 brodd i omställningen och man får även tänkta till på vilka underlag man rider på med det om man tex har en konvalecent som är under igångsättning osv.

finns mycket att utröna ur ämnet som sagt : ) Nu är jag dock rädd att vi kommit OT och backar av lite, såvida inte någon startar en annan tråd i ämnet.
 
Sv: Ridskolan har klantat sig

så visst sjutton har jag rätt? jag tycker det iaf.
Hur ska man få dem att förstå det hela? att dem har klantat sig?

Visst borde du få pengarna tillbaka pga oridbar häst, men jag tycker du överreagerar en hel del, ett misstag och sånt händer tyvärr och det går inte att få ogjort nu.

Nästa gång vet du ju att du bör fråga vad som hänt med häst det senaste dygnet för att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 272
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 275
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp