Ridskolans läskiga hästar

M

Mickan

Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är livrädd för att hantera överhuvudtaget. Rida går bra dock. Alla dessa 5 hästar är enormt arga/sura/irriterade HELA tiden! Dom sparkas, bits, hugger efter en och mosar in en i väggen. Två av dom står dessutom i en box och det är supersvårt att tränsa dom. Om man lägger grimman runt halsen som man brukar göra så försöker dom att "gå iväg" men dom sitter ju "fast" liksom med grimman som är fast i grimskaftet i väggen. Så då får dom typ panik och jag kan omöjligt få på tränset även om jag med lugna rörelser försöker skynda mig så fort jag satt grimman på halsen. Om man sätter grimman på halsen men knäpper loss den från grimskaftet så går dom bara över en och har man boxdörren öppen går dom ut i stallet.... Även här försöker jag skynda mig och jag är verkligen bestämd, men det handlar ju inte om styrka utan om ledarskap - det vet jag mycket väl. Men hur ska man hantera dessa hästar då? Jag kan inte hjälpa att jag är så rädd för dom efter att ha blivit biten och mosad in i väggen ett antal gånger. Detta gäller alla 5 hästarna. Jag kan inga ledarskapsövningar och hur sjutton ska man kunna göra sånna övningar på en ridskola? När det gäller de två hästarna som står i box och inte går att tränsa så brukar jag göra iordning hela hästen utan att tränsa, det får den som får hästen göra... Men en vacker dag kommer ju jag att få någon av dom hästarna också! (Jag har ridit dessa hästar förut men då har någon annan gjort i ordning dom eller så har dom gått lektionen innan). Jag kan ju inte be om hjälp hela tiden och ibland kan ingen hjälpa mig. Ridläraren har en lektionen både före och efter våran så hon är aldrig i stallet. Det finns ingen annan där heller. Nu till hösten ska jag början rida en medryttarhäst ett par dagar i veckan och får möjlighet att rida för tränare. Dessutom så börjar jag naturbruksgumnasium till hösten och kommer att få rida där (självklart för deras ridlärare på skolan). Så jag har två frågor: 1. Hur hanterar man hästarna på ridskolan? 2. Kan jag sluta på ridskolan och rida för tränare ibland på min medryttarhäst samt rida i skolan för ridlärare? Jag vill inte rida på ridskolan mer och jag har ändå ridit där i 7 år nu, varav 4 år på stor häst så jag har ändå "stått ut" länge. Läste i en bok att om man inte kan dölja sin rädsla för en viss häst så ska man inte hantera den, omöjligt att slippa hantera en häst på ridskolan - i detta fall 5 stycken.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Jag slutade rida på ridskola och red bara på min medryttarhäst.

Nu hade inte jag intresse av att träna och tävla, men om du har tillgång till instruktör är ju det kanon.

Får du ha din medryttarhäst på lektion? På en del ridskolor får man ha det :)
Hör bara med ägaren till hästen först :)

Hoppas det löser sig för dig, jag vet hur det är att vara rädd för hästar. och jag skulle aldrig kalla det att man är feg. Man har respekt! :)

Lycka till
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Låter som häststackare som är alldeles fruktansvärt less på att vara ridskolehästar och hanteras av olika människor.:(
Skulle sluta om jag vore du, rid för tränare på medryttarhästen om du får det för ägaren.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Låter som häststackare som är alldeles fruktansvärt less på att vara ridskolehästar och hanteras av olika människor.:(
Skulle sluta om jag vore du, rid för tränare på medryttarhästen om du får det för ägaren.

Håller med!
Låter inte som om hästarna trivs med sitt "jobb" längre:(

Håller även med "JusticeGirl"- Kan/får du ta med din medryttarhäst till vanliga lektioner?
Dert ska jag göra i höst med min, för mig blir det dessutom biligare... Har man med sig egen häst får man 10% rabatt:eek:
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Dem här hästarna är antagligen lite "ridskoleskadade"... pga. så många olika och okunniga människor så har dem blivit fräcka helt enkelt.
Bli lite arg när dem gör så.. trä i grimman runt halsen först hästen är stilla. Går dem ett steg så flytta tillbaks hästen på en gång.
Bits hästen får du bli arg och "bita tillbaka" .. träffade senast en häst här i veckan som var fruktansvärt fräck! (jobbade på ridläger).. hästen var lite nervös när hagkompisen gick iväg för att ridas.. jag skulle hålla i hästen till ägaren hämtat grimskaft så vi kunde ställa hästen i en box i stället då hon spränger staket. Medan jag höll i hästen så stegrade hon emot mig! Det är ju rent ut sagt skit farligt! Men hästen var inte så stor och jag är ganska tuff av mig så jag slog på henne. När hästen bits, sparkar, stegrar osv emot någon så måste man ge tillbaka -på en gång. -fast har hästen kommit så långt att den har som avsikt att skada en människa så tycker jag att man borde sälja till mer kunnig/som sällskapshäst eller helt enkelt ta bort hästen.

Jag skulle råda dig till att sluta på ridskolan. Börja ta privat lektioner på din medryttarhäst istället. Jag tycker att man lär sig mer på det.. (red på ridskola & privatlektioner parallellt ca 6 månader och fick ut mycket mer utav privatlektionerna!)
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Fanns en häst på min förra ridskola som bets och var ganska dryg med liknande saker. Jag fick aldrig rida/hantera den hästen för att det var en ganska maffig haflinger och jag var ganska liten då. Min bror däremot red den här hästen en del och den betedde sig nästan aldrig så "dumt" (den var ju inte dum egentligen utan det hade andra förklaringar) mot honom. Det visade sig senare att hästen hade bitit honom i örat en gång å då hade han direkt bitit tillbaka i hästens öra. Hästen hade rykt tillbaka och glott på honom och senare blivit jätte go mot honom.

Hade varit schysst om någon kunnig människa hade hanterat de hästarna lite, kan ju själv tänka mig hur drygt det måste vara att bli hanterad av en mängd olika människor, kunniga som okunniga som ska försöka få en att göra de dem tycker är rätt. Speciellt om folk inte vågar tillrättavisa dem utan bara låter dem fortsätta med sina beteenden, vilket jag faktiskt har full förståelse för då jag inte heller alltid är en tuffing mot bråkiga stora hästar.

Jag vet hur lätt det är att få för mycket respekt för hästar som är lite för stora som sedan övergår till rädsla. Min häst är ganska mycket för stor för mig egentligen men snäll som ett lamm (stoppar ner huvudet själv i grimman när man håller upp den), så det funkar ju. Jag är 158 cm och han är 170 i manke =P. Det är inte storhetsvansinne eller penisförlängare utan jag räddade honom från dåliga förhållanden och skulle egentligen inte ha honom utan sälja honom vidare, men fastnade ;)
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Be att få hjälp av personalen o fråga om råd.

De känner ju hästarna o betér sig säkert annorlunda mot dem.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Som betalande kund kan man ifrågasätta om man ska behöva stå ut med att bli mosad/biten och rädd när man ska göra det man ska.

Sen tycker jag väldigt synd om hästarna som utvecklat såna här beteenden för det här beror på stress i mina ögon.

Sluta rid på ridskolan, men glöm inte att berätta för stallchefen varför du slutar...
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

1. Hur hanterar man hästarna på ridskolan?

Prova med att ta med dem till en annan plats och gör iordning dem. Finns det plats i stallgång eller kanske spolspilta?

2. Kan jag sluta på ridskolan och rida för tränare ibland på min medryttarhäst samt rida i skolan för ridlärare? //..

Ja, så klart du kan! Men jag skulle i alla fall göra några fler försök med monsterhästarna. Med hjälp av stallpersonal eller andra ansvariga. Du ska inte behöva vara rädd, men det är bra att kunna hantera olika typer av hästar.

Det är MÅNGA som varit i din sits! Det är alltså inte du som är "ovanligt feg" eller så....
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Fy vad jobbigt det låter! att ha sådana hästar på en ridskola.. tyvär är många ridskolehästar så :( på ridskoler lär du dig ridningen men ofta 0 från marken och hur en häst egeentligen fungerar. Gör inget du inte känner dig bekväm med, prata med ridskolechefen eller någon annan och berätta att dom där hästarna är rikigt obehagliga och trycker in dig i väggen. det är inte snällt mot varken elever eller hästarna att dom står där! efter egan erfarenheter så är det ganska troligt att ingen på ridskolan kan några riktiga ledarskapsövningar och det är så klart väldigt dåligt. Ridkolor som lär barnen grunden i natrual horse man ship har mycket trevligare hästar och bättre ungdommar med bättre självförtroende och har roligare i sadeln.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Synd att du ska behöva vara rädd för hästarna!
Tyvärr lär sig ridskolehästar ganska snabbt vilka människor som det lönar sig att försöka skrämma och vilka man lika gärna kan lyda på en gång.
Känner de att man är osäker och rädd så kommer de att vara tuffa och buffliga, tyvärr är det inte säkert att stallpersonalen förstår problemet för de ser aldrig den sidan hos hästen. Så jag tycker att du ska prata med din ridlärare om hur du upplever det, kanske har hen något tips till dig? Sen förstår jag inte varför du ska göra i ordning hästar som någon annan ska rida men det är kanske bara jag som missat något? :confused:
Det är klart att du inte MÅSTE fortsätta rida på ridskolan, men om det är hanteringen som är problemet tycker jag att du ska försöka att få hjälp med det i fösta hand. Hanteringen kommer du ju inte ifrån när du har medryttarhäst och hur gör du om den börjar testa dig?

Lycka till!
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

1. Hur hanterar man hästarna på ridskolan? 2. Kan jag sluta på ridskolan och rida för tränare ibland på min medryttarhäst samt rida i skolan för ridlärare? Jag vill inte rida på ridskolan mer och jag har ändå ridit där i 7 år nu, varav 4 år på stor häst så jag har ändå "stått ut" länge.

1. Det går inte att säga exakt hur du ska göra vid hanteringen av hästarna utan att ha sett dem och dig. Men gissningvis är det hästar som blivit ganska trötta på ridskolelivet och på att ha en massa olika elever som "bråkar" med dem varje dag.

Vågar du inte hantera hästarna så be om hjälp! De måste ju finnas stallpersonal någonstans, eller är det bara ridläraren som är ensam ansvarig för hela klubben under din lektion? Jag skulle också be ridläraren att gå igenom hästhantering och hålla en lektion inne i stallet, då hon visar hur ni ska göra.

2. Vill du inte rida på ridskolan så måste du såklart inte det, dessutom antar jag att det kostar ganska mycket pengar att rida där. Pengar som du (eller dina föräldrar) lika gärna kan lägga på någonting annat.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Angående "lägga grimman runt halsen"(Om det är så du menar) Man ska ALDRIG lägga grimman runt halsen på hästen! För du vill väl inte att hästen ska strypas?
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Angående "lägga grimman runt halsen"(Om det är så du menar) Man ska ALDRIG lägga grimman runt halsen på hästen! För du vill väl inte att hästen ska strypas?

Hur brukar du göra då om hästen av någon anledning måste sitta fast? Om man t ex är på tävling osv.

Jag brukar alltid sätta grimman runt halsen löst när jag tar på huvudlaget, har dock alltid grimskaftet löst så jag har något att greppa i om hästen är på vift utan mig.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Till TS:

Jag skulle se om det finns andra som kan hjälpa till, är du ensam som rider för din lärare? Om inte så borde de andra som rider i din grupp finnas i närheten som kan hjälpa till. Jag får uppfattningen att det flesta ridskolehästar är less, sura, sparkiga osv vilket är riktigt tråkigt, varför byter man inte ut hästarna oftare för att inte slita ut dom och få dessa beteenden?

Har du ingen som kan hjälpa dig skulle jag se mig om efter någon annan plats att sela på hästen t ex stallgång eller spolspilta eller dylikt. Har du inte möjlighet till det så får vara mer bestämd; trä tyglarna över halsen på hästen, grimman löst runt halsen och på med tränset, stå på sidan av hästen och inte framför och ha en hand på hästens nosrygg och böj huvudet lite åt ditt håll. Om du tar loss grimskaftet men har det fast i grimman och håller i grimskaftet så har du ändå hästen i din näve om den går iväg + att du har tyglarna runt halsen. Går hästen iväg så backa den direkt, den ska inte gå över dig!
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

1. Hur hanterar man hästarna på ridskolan?

Se till att all utrustning passar och att hästarna vet att du inte är där för att skada dom. Se även till att sadla/tränsa på ett sånt sätt att hästarna tycker det är ok. (Vi hade en häst där jag jobbade som var HEMSK att göra iordning, endast personal fick fixa honom och även de fick passa sej ordentligt. Efter att ha sett till att sadeln iaf låg på rätt ställe och dessutom att han fick äta hö ur hönedsläppet blev han bara bättre och bättre..


2. Kan jag sluta på ridskolan och rida för tränare ibland på min medryttarhäst samt rida i skolan för ridlärare? //..

Klart du kan.Ingen ska behöva betala för attt rida hästar de är rädda för!!

Det är MÅNGA som varit i din sits! Det är alltså inte du som är "ovanligt feg" eller så....

/Lavinia, som lånade lite.. Men håller med.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Jag håller med alla ovan. Satsa på din medryttarhäst och det du förlorar på dina ridlektioner borde du vinna i de lektionerna du får i skolan du börjar. Det är alltid svårt med ridskolehästar. De är som mänsklighetens psykologer upphöjt i 10. de vet precis allt om en innan man satt foten innanför stallet. de har sett alla typer av människor och även om man försöker vara tuff vet de precis hur de ska sätta dit dig.

Ledarskapsövningar är nog inget den enskilda eleven kan jobba på coh komma någonstanns med hästen (däremot för sin egen skull finns massor av böcker och några dvd:er som är jättebra), däremot kan jag tycka att fler ridskolor skulle jobba med sina elevers bemötande av hästar på marken, då skulle hästarna få ledarskap varje dag av alla de möter. Nu blir de de personer som de träffar varje dag och vet att de inte kan j-las med och den lilla skara människor som bara har det där "ingen sätter sig på mig" grejen över sig vart de än går.

Inflik: jag vet att ridskolor har svårt med just den biten då minuterna räknas om i kronor och surt betalande föräldrar/elever vill sällan betala för tid bredvid hästen-de vill vara på.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

När jag var liten och red på ridskola så fick jag lära mig massor med "tips och tricks" på hur man skulle hantera och bemöta ridskolesura, ilskna och krånglande hästar och hur man skulle göra om hästen tex högg efter en när man gjorde i ordning den, vägrade lyfta på hovarna, trängde in en i väggen, vägrade gå när man ledde den, vägrade öppna munnen vid tränsning, drog upp huvudet vid tränsning, högg efter en när man spände sadelgjorden, svängde undan baken när man skulle sitta upp, mm, mm. Jättefiffiga tips tyckte jag när jag var liten, men nu i efterhand så blir jag bara ledsen när jag tänker tillbaks på det, så jag tänker inte gå in närmare på tipsen. :( Alla dom där beteendena hos hästarna tyder ju på att hästen inte trivs och inte har det bra, och oavsett om man har hundra knep i bakfickan så att man klarar av att göra det man ska, så är det ändå inget roligt att hålla på att hantera en sån uppenbart olycklig häst. Jag tycker därför att det är bättre att sluta på en sån ridskola och söka sig någon annan stans där hästarna trivs och mår bra.
Det är så himla mycket roligare att hålla på med en häst där man slipper "kriga" mot varandra precis hela tiden.
 
Sv: Ridskolans läskiga hästar

Låter som häststackare som är alldeles fruktansvärt less på att vara ridskolehästar och hanteras av olika människor.:(
Skulle sluta om jag vore du, rid för tränare på medryttarhästen om du får det för ägaren.

SAMT

Som betalande kund kan man ifrågasätta om man ska behöva stå ut med att bli mosad/biten och rädd när man ska göra det man ska.

Sen tycker jag väldigt synd om hästarna som utvecklat såna här beteenden för det här beror på stress i mina ögon.

Sluta rid på ridskolan, men glöm inte att berätta för stallchefen varför du slutar...


:bow::bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: BornAgain
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 807
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 863
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp