Ridskoleelev 2019

Klart man kan ha flera favoriter, det är bara bra att ha flera favoriter. Speciellt om man ej kan rida samma häst varje gång utan måste byta med jämna mellanrum.

Jag har själv för närvarande 2 favoriter, finns fler men det var ett tag sedan jag red de andra så vet ej hur de är att rida just nu.

En av de två jag har som favoriter nu är favoriten med stort F, bara jag i min grupp som rider honom och han går ej några fler lektioner den dagen. Så det brukar va ett säkert kort, men samtidigt är det kul att rida dom andra också, så man inte bara lär sig en häst. :p

Tänker lite i dom banorna jag.
Jag älskar nästan alla hästarna på ridskolan. Uppskattar verkligen hur olika alla hästar är och det är just det som gör att det är så vansinnigt svårt att inte inte tycka om dem. :love:
 
Sista lektionen i går. Känns tomt i magen och jag har redan abstinens :o

Fick rida en valack som är som ett godståg fyllt med dynamit. Kort i kroppen, kraftfull, högrest, stora rörelser, stark och tung, ska fram hela tiden. Hoppar som en kratta.
Vi skulle rida i hagen där vi även har en liten terrängbana eftersom det är sista gången. Många körde barbacka men jag ville inte riskera avramling med herr godståg så jag körde med sadel. Ridläraren tyckte det var smart :D
Vi red lite skritt trav och galopp i paddocken innan vi travade ner till hagen. Fokus på lydighet, avsaktningar, halter, svänga. Ganska basic alltså.
Fick en jättefin känsla på en gång, han blev aldrig så där supertung och superstark och gick fint och bärigt. Han var superstel i vänster varv så jag försökte få honom att släppa och slappna av lite i vänster. Kändes som att det satt bara i halsen/nacken. Han verkade mjukna precis innan vi travade iväg till hagen, vi travade dit i stil med fin form, stora fina väntande travsteg och till och med ridläraren sa att han såg jättefin ut.
Sedan bröt helvetet lös, men det visste jag att det skulle göra. Han taggade till och jag hade svårt att hålla honom. Försökte få honom i någorlunda form för då vet jag att han är påverkbar och lyckades på det stora hela.
Vi hoppade ett gäng hinder, på led. Det var meningen att vi skulle hålla bra med luckor fram till hästen framför så det inte blev några krockar men jag hade svårt att hålla mitt godståg lugn. Han är dock jättelydig med svängar så vi fick köra många volter innan hindren kom. Väl det annars hade det gått på tok för fort.
Hoppade även några vattenhinder (det var inte så mycket vatten i det dock). Palisaden kom jag konstigt snett på men vi lyckades rädda upp det. Sedan har vi även ett ganska nytt upphopp - nedhopp - upphopp. Det var många som tittade mycket på den vilket gjorde att jag fick ta ett gäng volter innan vi fick komma på det.
Resultatet var en övertaggad häst som dessutom samtidigt som han gick på som ett godståg skulle titta på hindret. Hästen är inte dum alls men kan bli lite hoppig åt sidorna när han blir taggad och tittig. Löste det genom att hålla om som bara den och inte ge något annat alternativ än framåt.
Med hjärtat i halsgropen tog vi oss igenom hindret :love: han dundrade på genom och löste det galant.
Nästa varv sket vi i vattenhindret och körde bara palisaden, upp-ner-upp och tre stockar, det fick räcka. Gick mycket bättre andra gången, då hade han taggat ner lite och tog hindren med lite mer sans.
Avslutade med trav på en jättevolt i hagen där vi fokuserade på att de skulle söka sig framåt nedåt och slappna av. Funkade inte så bra med min dåre men lite taggade han ner i alla fall innan vi skrittade hem igen.
Han skötte sig ändå himla bra med tanke på att det blåste som bara den, duggregnade konstant och polishelikoptrar flög lågt runt stallet och letade efter något/någon.

Förstår inte min logik, kan inte hoppa inomhus på vanliga hinder. Får panik, kallsvettas och blir superstressad.
Ute på terrängbana med fasta hinder och betydligt mycket mer "farligheter" så går allt jättebra. :cautious:
 
Imorgon ska jag rida ridskolehäst på lektion för första gången på över 15 år. Känner mig förvånansvärt nervös? Samtidigt ser jag fram emot att få rida olika hästar från vecka till vecka. Det ska bli väldigt spännande!
 
Förstår inte min logik, kan inte hoppa inomhus på vanliga hinder. Får panik, kallsvettas och blir superstressad.
Ute på terrängbana med fasta hinder och betydligt mycket mer "farligheter" så går allt jättebra. :cautious:
Varför känner jag delvis igen mig i det där? 😂
Förvisso kan jag hoppa vanliga hinder, upp till 70 går bra men över det, hua. Oxrar ska vi inte tala om.
Men att hoppa fasta terränghinder och va med på irländsk jakt där stenmurarna är uppemot 110-120 - inga problem. 🙈

1237B725-B741-4235-8E57-816D82CFFC47.jpeg


Jag tror det känns mer naturligt att hoppa terränghinder än banhoppningshinder.
Men som du säger logiken är väl inte logiskt, med tanke på att terräng hinder oftast inte går att riva. 😅
 
Imorgon ska jag rida ridskolehäst på lektion för första gången på över 15 år. Känner mig förvånansvärt nervös? Samtidigt ser jag fram emot att få rida olika hästar från vecka till vecka. Det ska bli väldigt spännande!
Va roligt, hoppas det går bra för sig. Tror det kommer gå jättebra. Jag var också nervös när jag började rida igen i januari, men samtidigt vet jag inte varför, troligen var det både spännande och lite undrande hur ridläraren skulle va och vilka mer som rider i gruppen.

I mitt fall hade jag nog egentligen inte behövt va nervös, men äsch det var kul och nu rider jag vårterminens sista lektion på lördag. Längtar redan till hösten. 😅

Lycka till. 👍🏻
 
Terminens sista ridlektion idag, vi fick rida barbacka och vi gjorde samma övning som sist på dressyrlektionen, med trav och skritt övergångar på ena långsidan, serpentiner och framdelvändingar på andra och ruter ess vid A.

Det blev ingen galopp idag, jag tror inte ridläraren vill riskera att någon ramlade av eller tappade balansen. Förvisso har jag bättre balans i galopp än i traven, däremot är det själva fattningen och avsaktningen som är det luriga för mig.

Jag skrittade mest, mina rädslor för att trava barbacka sitter kvar, känns som jag inte har någon balans och kommer ramla av, flashbacks kommer från när jag red en travare, vi skrittade i skogen och sen börjar han trava, jag tappar balansen och blir rädd, kan inte få hästen att sakta av, han springer bara fortare och fortare i trav, till sist slänger jag mig av i ren panik (fångade in hästen efteråt) efter det har jag aldrig riktigt vågat rida barabacka i trav, hade till och med problem att rida utan stigbyglar i sadel.

Nu har jag däremot kommit så långt att jag kan rida utan stigbyglar i sadel, men rida just barbacka där spänner jag mig fortfarande.

Trots gamla rädslor lyckades jag ändå utmana mig själv att ja några travsteg även om det kändes som jag skulle skumpa av. Hade skimmeln igen och han var så snäll. Så stolt över mig själv att jag gjorde det.

Han gick riktigt fint stundtals.

Däremot nu efter lektionen har jag skav i baken, två fina röda blåsor, han hade lite av ett "hustak" till rygg.

Nu längtar jag redan till hösten. :D
 
Sista lektionen för mig är på måndag, men väntar ett tre dagars kvällsläger veckan efter så fem ridpass till då ^^ ska bli så himla roligt :)
Brukar ni ge era ridlärare något i slutet av terminen?
 
Sista lektionen för mig är på måndag, men väntar ett tre dagars kvällsläger veckan efter så fem ridpass till då ^^ ska bli så himla roligt :)
Brukar ni ge era ridlärare något i slutet av terminen?
Det enda jag ger min ridlärare är ett hejdå och trevlig sommar, vi ses till hösten. Annars nej ger ingenting.
 
Nu har jag däremot kommit så långt att jag kan rida utan stigbyglar i sadel, men rida just barbacka där spänner jag mig fortfarande.

Det där är så himla korkat :D spänner man sig är det ju hundra gånger svårare att sitta kvar utan att skumpa. Och man VET ju det, men ändå spänner man sig av någon dum anledning, blir räddare/osäkrare, spänner sig mer... en dum ond cirkel.
Sen tror man att man är herre över sin egen kropp och sitter där och typ "nu ska jag slappna av" ... och så spänner man sig för att man anstränger sig för att slappna av :cautious:
Vafan, kroppen?
 
Fick precis se i morse när jag vaknade att ett av ridskolans sto har fött sitt föl nu. Så jekla sööööt :love:
Jag som inte kan åka dit den här veckan för att jag ska jobba på stockholm horse week. Måste nog åka dit nästa vecka och titta på underverket och kanske borsta på någon häst.
Våra hästar åker inte iväg på bete utan vi har tillräckligt med hagar för att de ska kunna stanna hemma. På fredag är det en stor uppvisning med alla hästarna och efter det släpps de allihop i sommarhagen och dundrar runt i glädjeyra innan de tvärstannar för att rulla i gräset och framför allt äta gräset. ;)
Sedan har de några veckors sommarlov innan sommarkurserna/lägren startar. Sen blir det ännu en kort semester innan det är mjukstart inför terminen. Då brukar vi mest skrota runt i skogen och mysa, bygga lite muskler i backar osv. Funderar på att anmäla mig till mjukstart i år.
 
Det där är så himla korkat :D spänner man sig är det ju hundra gånger svårare att sitta kvar utan att skumpa. Och man VET ju det, men ändå spänner man sig av någon dum anledning, blir räddare/osäkrare, spänner sig mer... en dum ond cirkel.
Sen tror man att man är herre över sin egen kropp och sitter där och typ "nu ska jag slappna av" ... och så spänner man sig för att man anstränger sig för att slappna av :cautious:
Vafan, kroppen?
Ungefär så ja, i skritt och galopp inga problem att slappna av, men traven just pga gamla erfarenheter så blir det att jag omedvetet tror att det ska hända igen och kroppen spänner sig, sen kan man bli rädd och voilá så är den onda cirkeln igång.
Är ändå nöjd att jag tog några travsteg och gav mig sjutton på att jag skulle göra det. Måste överkomma det någon dag.

I sadeln får jag lite stöd från den och kan använda magmusklerna att sitta ner, men glömde helt bort det när vi red barbacka. 😅
 
Ungefär så ja, i skritt och galopp inga problem att slappna av, men traven just pga gamla erfarenheter så blir det att jag omedvetet tror att det ska hända igen och kroppen spänner sig, sen kan man bli rädd och voilá så är den onda cirkeln igång.
Är ändå nöjd att jag tog några travsteg och gav mig sjutton på att jag skulle göra det. Måste överkomma det någon dag.

I sadeln får jag lite stöd från den och kan använda magmusklerna att sitta ner, men glömde helt bort det när vi red barbacka. 😅
Det är ju superfint att börja i små små steg. Jag har ju varit extremt galopprädd och gav mig fan på att jag skulle lära mig att inte bli så rädd att det svartnade för ögonen och jag ramlade av.
Började med att galoppera om jag kände att hästen var snäll och hade mjuk galopp, hålla i manen, bara några steg galopp. Sedan jobbade jag successivt bort det.
Känslan när jag insåg att jag fattade galopp, utan att tänka efter innan, utan att vara rädd, utan att hålla manen. Bara fattade utan att det var något speciellt - en av top 5 bästa sakerna som hänt i mitt liv :love:

Någon gång kanske jag kan ta itu med inomhushoppning, men först måste jag nog vara redo :cautious:
 
Det är ju superfint att börja i små små steg. Jag har ju varit extremt galopprädd och gav mig fan på att jag skulle lära mig att inte bli så rädd att det svartnade för ögonen och jag ramlade av.
Började med att galoppera om jag kände att hästen var snäll och hade mjuk galopp, hålla i manen, bara några steg galopp. Sedan jobbade jag successivt bort det.
Känslan när jag insåg att jag fattade galopp, utan att tänka efter innan, utan att vara rädd, utan att hålla manen. Bara fattade utan att det var något speciellt - en av top 5 bästa sakerna som hänt i mitt liv :love:

Någon gång kanske jag kan ta itu med inomhushoppning, men först måste jag nog vara redo :cautious:
Ett steg i rätt riktning är bättre än inget, helt klart. :)

Jag vet inte varför jag kommer och tänka på den här när du säger det där med inomhushoppningen: 😂
 
Ett steg i rätt riktning är bättre än inget, helt klart. :)

Jag vet inte varför jag kommer och tänka på den här när du säger det där med inomhushoppningen: 😂
Titta det är ju jag 😅 Alltså ibland när månen står i rätt fas med stjärnorna den 3e måndagen i den 3e månaden och grodorna börjat kväka hoppar jag ju. Hela banor, upp till kanske 80 ish och gör det bra även på knepigare hästar.
Andra gånger kan jag be ridläraren lägga ner ett hinder på marken eller superlågt, rida an och så blir det för mycket och jag vågar inte. 🙈
 
Titta det är ju jag 😅 Alltså ibland när månen står i rätt fas med stjärnorna den 3e måndagen i den 3e månaden och grodorna börjat kväka hoppar jag ju. Hela banor, upp till kanske 80 ish och gör det bra även på knepigare hästar.
Andra gånger kan jag be ridläraren lägga ner ett hinder på marken eller superlågt, rida an och så blir det för mycket och jag vågar inte. 🙈
Jag kom över min hopprädsla genom att va med på hopplektioner. Det var där min ridlärare sa att jag skulle slänga fegistanten i hörnet och rida.

Har nu till hösten ställt mig i kö till dessa hopplektioner igen, får se om det finns någon plats. Vill försöka rida lite mer än en gång i veckan. 😊
 
Idag hade jag Babe igen💕
Ridläraren sa att idag ska vi göra framdelsvändningar & förvänd galopp. Jaha, vad är det då, tänkte jag. Jag som inte har gjort sånt på 100 år😄
Frågade, såklart.
På något sätt sitter det i ryggraden för när jag väl gjorde det, så kom jag på hur man gjorde & det gick väldigt bra de flesta gångerna och Babe som har en jäkligt jobbig galopp, den gick mycket bättre idag😄 Så en lyckad, rolig lektion idag🐴
 
Jag har varit på ridläger med ridskolans hästar i 6 dagar, hade inte ridit innan dess sen den 8/7. Även om jag blev väldigt trött på eftermiddagspassen gick det bra fram till det 10e passet, då hade jag så ont i ljumskarna att jag fick stå över. Provade dagen efter men då skar det som en kniv i varje steg, bara skritt gick någorlunda. Om jag inte ridit på ett tag är det alltid ljumskarna jag får värk i först, men detta var fruktansvärt...nåja annars var det väldigt lärorikt och läraren sa att jag aldrig ridit Qummin så bra 😊 han är favoriten för han är så trygg och lugn. Tredje passet, en uteritt, skulle jag rida Jasmin, ett privatägt dressyrsto jag aldrig suttit på. Jag var minst sagt tveksam. Vi skulle gå först för "hon går fram överallt", jo tjena. Redan vid uppsittning var hon som en stålfjäder och helt fokuserad på omgivningen. Vi var tvungna att rida en bit på trafikerad väg, men det gick bra tills vi skulle passera några ungtjurar på ett fält, då blev det tvärstopp. Hon vägrade blankt att gå förbi och brydde sig mindre om mig än en fluga. Då skickade vi fram nästa häst som också vägrade och istället planterade sig mitt på vägen. Först på tredje försöket lyckades vi komma vidare. En mycket tålmodig bilförare väntade under denna tid på att vi skulle komma iväg, han var guld värd! Jag överlevde uteritten trots kor och får (jätteläskiga) men bilar, cyklar, mopeder och traktorer brydde hon sig inte om. När jag sen fick henne på nästa dressyrpass var jag inte glad alls, men det gick riktigt bra och jag lärde mig massor. Tanten som red henne före mig fick inte galopp på första passet, men det fick jag haha 😁😁
 
Hoppar in här i tråden då jag nyligen blivit ridskoleryttare igen efter några år som hästägare. Blev precis tilldelad plats i fast grupp (har tagit några strölektioner innan) och nu är jag supernervös :nailbiting: Var med om en jobbig olycka med min egen häst och fick en hjärnskada vilket har inneburit att jag har blivit absolut livrädd för att hoppa. En del av mig vill ju bli av med den här rädslan och ridskola känns ju som en trygg plats att öva bort såna här rädslor på men samtidigt är jag inte supersugen på att bryta ihop och gråta inför sisådär 8-10 främlingar :p

Ska försöka prata med ridläraren nu på lördag när jag rider min första lektion (av 3 provtillfällen) och förklara min situation. Jag kan heller inte (pga min hjärnskada) memorera en bana ex. Är lite nervös att framstå som okunnig, disträ och liknande pga detta.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp