Ridskoleelev 2019

Exakt så är det! Han tycker att jag låter hästen komma undan jobb, vilket händer för att jag inte tror att jag förmedlar rätt saker/förmedlar saker på rätt sätt. Hur en säger något spelar absolut roll, samma gäller hur något motiveras. Mitt problem är att jag fattar vad som sägs och logiken bakom, men har svårt att ta till mig det i min ridning ändå.

Jag känner igen mig så mycket! Jag har varit likadan och red alldeles för mjukt och förstående. Det blev lite att "konversationen" mellan mig och hästen blev "Öka traven", "Nä. Varför då?", "Ok. Du förstod inte, jag kanske försöker igen om 5 minuter"
Det var svårt att jobba bort, och jag var precis som dig att jag tänkte att hästen förstod inte för att jag gjorde fel.
Jag diskuterade det med ridläraren och hon förklarade det lite som att om jag skulle lära någon att 1+1=2, och den sa att den inte förstod, eller undrade varför den ska lära sig det, vore det himla opedagogiskt att jag bara sade "Ok" och försökte igen nästa dag. Då står man på 0 hela tiden och varken du eller hästen kommer någonstans.
Sedan handlar det inte om att tvinga på hästen något med våld, som jag tänkte först. Det handlar mer om att lyckas få igenom ett samarbete mellan dig och hästen, där hästen vill försöka göra det du säger att den ska göra och att du ska vara beredd att motivera hästen till det (när den upplevs som att den vill komma undan) och fortsätta försöka förklara vad du menar om det blir tokigt och den inte förstår.

Det har hjälpt mig i alla fall, att tänka att jag kan ju inte bara säga "ok" och fortsätta på samma sätt, då måste jag istället kanske göra en lätt halvhalt och försöka igen genom att ändra något jag gjorde när jag inte fick någon reaktion från hästen / fick "fel" reaktion. Annars står vi bara och stampar och kommunicerar inte.
 
Senast ändrad:
Terminens första ridlektion idag, trodde nästan jag skulle få skimmel valacken på lektionen, men han hade skadat sig, så fick rida hans boxgranne istället. Ett ungt robust skäcksto, ridläraren sa även att jag skulle nog behöva både sporrar å spö, då hon hade varit extremt seg dagen innan (troligen pga brunst).

Vi värmde upp med att skritta fram ute i skogen, sedan in i ridhuset igen och jogga igång i trav på fyrkantsspåret, ingen av hästarna galopperar den första terminsveckan då det är lite av deras igångsättningsvecka. För mig som är ur form gjorde det ingenting.

Sedan började vi övningen, vi skulle rida på ett fyrkantsspår innanför spåret, i alla hörnen låg det bommar som formade ett stort L och på långsidorna låg det bommar i mitten samma linje som hörnsbommarna för att bättre illustrera vart det tänka spåret ska gå.

Vid varje hörn, red vi utanför bommarna och skulle göra bakdelsvändning i hörnet, detta gjordes i alla hörn i skritt, sen på långsidorna började vi med ökad skritt, den ökade skritten byttes ut till trav och vi gjorde samma sak i andra varvet också.
På slutet var det lite annorlunda, skritt i alla hörn med bakdelsvändning fortfarande, men mellan bommarna på kortsidorna skulle vi lägga en liten volt i trav, sen på långsidorna var det trav antingen rakt fram eller en skänkelvikning ut mot det riktiga fyrkantsspåret och sen tillbaka in igen. Det gjordes också i båda varv.

Sist joggade vi av dom i trav innan det var dags för avskrittning och uppställning.
Hästen jag red var inte alls så seg, fick bromsa rätt mycket, ville gärna trava igenom bakdelsvändingarna där det skulle vara skritt och var lite svår att forma, men å andra sidan är hon rätt grön än så länge så kom på mig själv med att inte ställa allt för höga krav och nöjde mig med om det åtminstone blev något rätt.
Jag vet inte om jag lyckades få henne i form, jag misstänker att hon gick bakom hand istället, men kände mig ändå nöjd med att få ner huvudet lite, då hon annars hade det rätt högt och rakt fram.

När vi sedan joggade av frustade hon jättemycket, ridläraren sa att det troligen hade lossnat massa spänningar, så jag tog det som att jag gjort något bra den lektionen. Nu får vi se vad nästa lektion bjuder på. :D
 
Programridningen gick inte som planerat igår :p Jag hade ju bara ridit den här ponnyn en gång tidigare och var såklart supernervös. När vi fick startsignal blev hästen jättespänd och jag började bråka med honom. Slutade med att jag ville ge upp och började prata med domaren som guidade mig igenom programmet. Då gick det helt ok men vi blev såklart uteslutna. Är ändå nöjd att jag vågade utsätta mig för detta (senast jag red program var jag väl sisådär 13-14 år gammal så det är ju typ 20 år sedan). Slänger in lite bilder på oss här nedanför iaf :)
 

Bifogade filer

  • E3D3D63F-5131-4490-AA4C-2D8C9D31163E.jpeg
    E3D3D63F-5131-4490-AA4C-2D8C9D31163E.jpeg
    272,3 KB · Visningar: 44
Programridningen gick inte som planerat igår :p Jag hade ju bara ridit den här ponnyn en gång tidigare och var såklart supernervös. När vi fick startsignal blev hästen jättespänd och jag började bråka med honom. Slutade med att jag ville ge upp och började prata med domaren som guidade mig igenom programmet. Då gick det helt ok men vi blev såklart uteslutna. Är ändå nöjd att jag vågade utsätta mig för detta (senast jag red program var jag väl sisådär 13-14 år gammal så det är ju typ 20 år sedan). Slänger in lite bilder på oss här nedanför iaf :)
I det läget är det en stor vinst att bara genomföra programmet, sen kan man ta lärdom av det som hände och göra det bättre nästa gång. :)
Grymt jobbat. :up:
 
I går började mina ridlektioner, åh vad jag saknat dem! :love:

Jag kom två timmar innan lektionen började och hejade på alla. Hälsade på alla hästarna och deras gräsmagar och nybadade sommarpälsar. Jag gillar varenda häst på min ridskola, alla på sitt eget lilla sätt.
Vi har ju även fått en fölis som jag bara såg som nyfödd innan sommaren och tittade in på den med, jösses vad den hade växt! Superpigg, jättesocial, gosig. Den ska växa upp på ridskolan och sedan åka iväg på unghästbete, och sedan ridas in på ridskolan precis som många andra av hästarna på ridskolan.

Jag fick ett brunt sto som jag vet är supertrevlig, lite stel innan hon joggat igång.
Hon stod och sov medan jag fixade iordning henne, det tog sin lilla tid eftersom hon hade massor av styngflugelarver :meh: Hängde med underläppen och dreglade.
Vi red ute, först en sväng upp och ner för backar i skogen med en liten kort galopp uppför en backe och sedan red vi ner i hagen och red lite dressyr light med serpentiner, volter osv i galopp och trav. Min häst var lite segstartad men vaknade upp där i hagen med lite galopp och gick faktiskt riktigt fint i form. Jag älskar frambjudningen man får ute i hagen jämfört med i ridhuset eller paddocken!
Vi tog även en busgalopp som avbrott i dressyrandet. Ridläraren red först så rejsade vi en repa runt hela hagen, för att sedan gå in på det lite plattare partiet igen och dressyra lite.

Jag är nöjd med lektionen även om det inte blev så mycket övningar och så, en lightlektion där man busar lite och känner på hästarna och sin egen kropp passade bra.
 
Har till min stora lycka ( och till min ekonomis stora sorg!) börjat rida två ggr i veckan! Många förändringar har skett på ridskolan över sommaren med stallombyggnad och nya instruktörer. Jag har samma lärare på hon är fantastisk. Hon undervisade verkligen varenda minut av lektion vilket kändes fantastiskt. Känns som jag gått framåt jättemycket i min ridning bara på de tre gånger jag har hunnit rida hittils av terminen!
Har dock blivit uppsatt på lite knepiga hästar. Rider ett fantastiskt sto, hon är inte så gammal, knappt 8 år vilket jag gissar inte är så gammalt i ridskolesammanhang, hon är iaf en av de yngsta hos oss? De testar lite olika bett på henne nu och i lördags skulle jag rida henne på hackamore för hon hade fått ett sår i munngipan av det andra. Det är rätt mycket go i henne, hon har mycket fullblod i sig så hon blir lätt HET och stark. Jag försökte hålla mig så lung som det bara gick med henne, hålla handen extremt stilla men ändå var tydlig med förhållningarna eftersom jag var tillsagd att pga av hackamoret skulle det ta längre tid att få igenom dem. Det blev en mindre dragkramp och vi for omkring och kämpade med vårt lugn och med att styra med de andra hade till mig synes - perfekt kontroll på sina hästar. Haha, men är lite förälskad i henne så jag var glad ändå. Hon är ju aldrig dum, hon känns bara grön och typ "valpig".

På lektionen innan hade jag fått en annan häst, hon hade gått lektionen inan och hade ett skarpare bett med en kedja under (vet inte vad det kan heta) och då tyckte de att jag kunde forsätta rida henne på det men med förmaningen om att detta var ett skarpt bett och hästen var känslig i munnen (och lite skänkeldöv, lycka till!). Jag blev lite nervös av denna vetskap det egentligen är bara de mer avancerade grupperna som rider vissa hästar med den sortens bett, vilket gjorde att jag blev lite passiv i min ridning för att inte bråka med henne...

Hur upplever ni att det är att rida olika hästar på olika bett? För som det är nu blir jag lite nervös på hackamoret att jag inte har så mycket kontroll, medans på ett annat och skarpare bett blir jag lite betänksam av att "ta tag" och därmed göra hästen illa...Har bra stöd av lärarna, men alltid intressant att höra från andra med!
 
Programridningen gick inte som planerat igår :p Jag hade ju bara ridit den här ponnyn en gång tidigare och var såklart supernervös. När vi fick startsignal blev hästen jättespänd och jag började bråka med honom. Slutade med att jag ville ge upp och började prata med domaren som guidade mig igenom programmet. Då gick det helt ok men vi blev såklart uteslutna. Är ändå nöjd att jag vågade utsätta mig för detta (senast jag red program var jag väl sisådär 13-14 år gammal så det är ju typ 20 år sedan). Slänger in lite bilder på oss här nedanför iaf :)

Grymt jobbat! Det är inte bara så lite att våga det! Bråkar enormt med mig själv ifall jag ska våga :D
 
Hur upplever ni att det är att rida olika hästar på olika bett? För som det är nu blir jag lite nervös på hackamoret att jag inte har så mycket kontroll, medans på ett annat och skarpare bett blir jag lite betänksam av att "ta tag" och därmed göra hästen illa...Har bra stöd av lärarna, men alltid intressant att höra från andra med!

Min ridskola har inte så stort utbud på bett faktiskt. Det är vanliga tvådelade, tredelade, eggbett, odelat. Sedan finns det några som ibland har hackamore. Ingen av hästarna har bett med hävstångseffekt.
Däremot har en häst alltid martingal eftersom hon ibland kan svänga till med huvudet bakåt rejält och faktiskt har knockat en ridlärare en gång. En annan superpigg lite osäker häst fick ha chambon, då han lugnade sig och fokuserade mycket mer med en sådan hjälptygel. Den plockades bort efter ett tag när han hade lugnat sig och fått lite självsäkerhet och då reds han på tvådelat.

Jag tycker att det ibland kan vara lite knepigt om det var länge sedan man red på hackamore, men annars är det helt ok. Jag vill bara att hästen gillar bettet den har så mycket som möjligt så får jag helt enkelt lära mig. Jag tror att man nog lär sig bett/häst mer och mer ju mer man rider med det, så jag tror att du lär dig rida med det skarpare bettet snart utan att vara rädd för att ta tag för hårt och göra hästen illa :)

Jag red min fd medryttarhäst på kimblewick (tror det är det du red på om jag förstod dig rätt) och jag var rätt försiktig i början men lärde mig efter ett par gånger hur mycket som var lagom. Han var känslig och fin i munnen men väldigt nervig av sig och fick han för sig att skena iväg var det skönt att ha det lite skarpare bettet då han tappade allt vad uppfostran hette när det blev så. Vi testade även kandar men det funkade inte på honom, då gick han ständigt bakom lod utan att man ens tog tygeln, kände sig instängd och hamnade i panikmode av det.
 
  • Gilla
Reactions: WOS
Hur upplever ni att det är att rida olika hästar på olika bett?
För mig personligen bryr jag mig inte nämnvärt. Ridit med jaktkandar, pessoa, hackamore, kandar och något annat specialbett jag inte kommer på vad det heter.
Tycker man märker rätt snabbt hur hästen svarar och kan anpassa sig efter det.

Den hästen jag hade reds med hackamore, hon var både stark och het, ibland fick jag nästan bokstavligt talat sätta henne på rumpan och sen lyssnade hon jättefint.

Det stora skillnaden med hackamore är att man inte kan ta ledande tygeltag, då går hackamore skänkeln in i kinden på hästen. Man får tänka på framåt eller bakåt med handen istället.

Vet vår ridlärare vi hade då sa att man börjar snällt med hjälperna osv, lyssnar inte hästen får man förstärka hjälperna, sen kan man återgå till små hjälper igen när hästen förstår ”aha, det var det här du ville”. Upptäcker att det är lite luddigt att förklara i text. 😅🙈
 
För mig personligen bryr jag mig inte nämnvärt. Ridit med jaktkandar, pessoa, hackamore, kandar och något annat specialbett jag inte kommer på vad det heter.
Tycker man märker rätt snabbt hur hästen svarar och kan anpassa sig efter det.

Den hästen jag hade reds med hackamore, hon var både stark och het, ibland fick jag nästan bokstavligt talat sätta henne på rumpan och sen lyssnade hon jättefint.

Det stora skillnaden med hackamore är att man inte kan ta ledande tygeltag, då går hackamore skänkeln in i kinden på hästen. Man får tänka på framåt eller bakåt med handen istället.

Vet vår ridlärare vi hade då sa att man börjar snällt med hjälperna osv, lyssnar inte hästen får man förstärka hjälperna, sen kan man återgå till små hjälper igen när hästen förstår ”aha, det var det här du ville”. Upptäcker att det är lite luddigt att förklara i text. 😅🙈

Precis så har mina ridlärare präntat in i min skalle! Man börjar lätt och mjukt och ökar trycket tills man får en reaktion. Då släpper man på trycket som belöning. Nästa gång har du bättre hum om hur mycket tryck som krävs för att få hästen att ge en reaktion, och hästen har bättre koll på vad du vill.
Sedan jobbar man successivt med att få det så att man inte behöver ge så starka hjälper men får reaktion i alla fall.

Går ju att applicera på skarpa bett med. Börja mjukt och försiktigt och sedan öka trycket i munnen tills man märker vad som passar. Är man lyhörd säger ju hästen till när man är för hårdhänt :)
 
Grymt jobbat! Det är inte bara så lite att våga det! Bråkar enormt med mig själv ifall jag ska våga :D

Jag trodde nog jag skulle dö innan ;) sov absolut ingenting på natten innan och min sambo sa att efteråt var det som att jag kommit levande från att ha suttit på death row :p Men jag tycker ändå att det var värt det för det var grymt skoj och alla var så peppande och uppmuntrande.
 
Jag som också hänger på ridskola tänkte försöka börja uppdatera i tråden med :)

Terminens första lektion igår. Fick min favoritponny, en väldigt trevlig valack som jag red en del förra terminen :) Vi började med att värma upp runt galoppslingan ute. Jag fick rida först, vilket hjälpte min nervositet ute, då jag kunde känna att jag hade kontroll över tempot :)

Sen blev det dressyr inne med lösgörande sidflrflyttningar på stora mittvolten. Lyxigt då vi bara var fyra pers (är 6 i vanliga fall, vilket också är rätt lyxigt!). Gick riktigt bra och är taggad för nästa vecka!
 
I torsdag var jag på min första markarbeteslektion, som är en gång i månaden (är med i den i väntan på plats i hoppgruppen som är varannan vecka). Då det var ett tag sedan jag var med i några av träningsgrupperna mailade jag ridläraren och frågade hur det gick till nu igen, samt att hon kunde sätta mig på den hästen hon tyckte passade bäst. Fick skimmelvalacken, en av mina favoriter, bästa hopphästen. 😍

Foto 2019-08-24 09 01 23 (2).jpg


Övningen vi fick göra var väldigt givande, klurig och rolig. På ena långsidan stod det en studserie med 3 låga kryss innanför spåret, på andra långsidan innan för spåret i båda hörnen var det först bommar i en båge (kan skymta en av dessa bommar i bilden ovan), sen mellan dessa bågar på mitten av långsidan, låg det fyra bommar på marken, de formade ett kors med rätt mycket luft så bommarna inte nuddade varandra.

Första övningen (efter uppvärmningen) gick ut på att mellan studsen skulle vi rida slalom i skritt, sen fram i trav när vi kom ut på spåret, trava över bom-bågen i hörnet, sen lite av en serpentin väg in mot medellinjen för att komma till de kors-bommarna, där skulle vi göra en volt och få hästen att gå över det yttersta spetsen på bommen (bommarna låg vid voltens 4 vändpunkter), sen serpentinbåge ut mot spåret och över den andra båg-serien.

Det svåraste var volten, då den inte var speciellt stor och med stora hästar krävs det mer av ryttaren. Övningen gjordes i båda varven, sen gjordes den om, bågarna i hörnen las upp till låga kryss. Vi skulle fortfarande köra slalom mellan studsen, när vi kom ut på fyrkantsspåret skulle vi komma fram i galopp, hoppa det lilla krysset, sen fortsätta i galopp och ta det andra krysset. Gjordes också i båda varven.

Den avslutande övningen var nog en av de roligare för att va markarbete. Då skulle vi rida in på diagonalen, sen komma snett på en av studseriens kryss, hoppa snett, ut på fyrkantsspåret, galoppera, vända upp vid nästa diagonal och hoppa nytt kryss åt andra hållet.

Gjorde den övningen 3 gånger, varav den 3 gången skulle vi fortsätta och ta de andra två kryssen också.
Jag kände när vi vände upp på diagonalen att han vinglade lite och var väldigt svår att få rak, tog ett megaskutt första gången vi hoppade snett, innan han fattade hur han skulle göra.
Blev påmind om eftergiften vid hoppningen, har ringrostat fast hasten och glömt hur man ska göra. :o Bra med någon som påminner, så nu är jag på väg tillbaka igen. :D


Kände mig riktigt nöjd och vi hade jättekul i gruppen, nog den första gången jag tyckte att markarbeteslektion det va ju riktigt roligt. :D
 
Senast ändrad:
På dagens lektion fick jag samma häst som i torsdags, skimmeln. Vi gjorde i princip samma övning som då också, enda skillnaden var att efter båg-bommarna, istället för att göra en serpentin väg in mot mitten, red vi längs fyrkantsspåret istället och så skulle volten göras utanför bommarna.
Slalom mellan studsen i skritt. Vi gjorde den övningen i båda varven också.
Sen la ridläraren upp bågarna till kryss, så skulle vi rida i skritt ur slalomen och när vi kom till fyrkantsspåret skulle vi fatta galopp, hoppa krysset i hörnet, sen innan bommen såg låg mitt på långsidan skulle vi sakta av till trav, sen trava på fyrkantsspåret fram till slalomen och börja om.

Skimmeln är så tacksam att fatta galopp ur skritt, såg hur de andra fick kämpa då de andra hästarna gärna tog några travsteg innan de fattade galopp. Upptäckte idag när ridläraren gjorde mig observant på att han har väldigt lätt för att byta galopp och det hänger ihop med vilket sittben ryttaren lägger tyngden på. Så nu har jag massor att öva på. Hoppas jag får honom nästa gång också, då är det hoppning. :D
 
Terminens andra lektion i går. Jag fick en skimmelherre som jag vet är väldigt trevlig så länge man motiverar honom, annars kan han uppfattas som lite trög och långsam.
Han gick lektionen innan så jag fick massor med tid att hälsa på fölisen :love: och bara ta det lugnt i solen vilket var skönt efter ett par hektiska dagar innan.

Vi red ut i hagen, och pålle kändes väldigt stel och lite ovillig att trampa på. De hade hoppat lite på terrängbanan innan och jag hörde hon som hade hästen innan säga att hon var väldigt nervös, så jag gissar på att det var där skon klämde. Det släppte dock efter busvarvet i hagen. Vi red en stund där ute tills det började skymma för mycket. Mycket tempoväxling i skritt trav och galopp, fokus på att hitta den där kontakten med hästens mun. Jag var nog lite mesig, ridläraren fick be mig korta tyglarna. Hästen var underbar, lyssnade fint och gjorde sitt bästa. Bara jag som måste rida bättre :cautious: vi gick i form en hel del, men för att få det där lilla extra skulle jag kortat tygeln lite, det märktes jättetydligt i avsaktningar.

Sedan skrittade vi upp till paddocken när det började bli lite mörkt och fortsatte där, mycket fatta kort kort galopp från skritt och halt. Jag lyckades hitta den där magiska kontakten med munnen några gånger innan lektionen var slut. Skulle vara kul att ha samma häst nästa gång, tyckte jag hittade massor med extra knappar.

Någon annan än jag som spionerar på hästen och ryttaren om hästen går lektionen innan? :D
 
Jag hade igenridning i fredags och fick en jättekänslig fullblodsherre som inte brukar gå på lektioner i min nivå. Han var både seg och känslig, han gillade inte alls ifall man råkade klämma åt med benen och satte då iväg i full fart, jag blev osäker och han blev spänd. Ingen toppenlektion helt enkelt, och jag kände mig inte kaxig på vägen hem...

Lördag och min vanliga grupp. Fick min sköna böna, det valpiga stoet. Hennes sår var läkta men läraren sa jag skulle fortsätta med hacket. Vi red ut en sväng, väldigt härligt eftersom det blev sommar och goa 26 grader!? Väl tillbaka i ridhuset fick vi självständigt rida i tempoväxlingar, lägga volter vid A & C, och byta gångart på trekvartslinjen. Vi gjorde övningen i alla gångarter. Allting kändes bättre idag, vår kommunikation funkade bättre och allting kändes stabilare och jag kände att jag var i kontroll. Tror det är hästbyte nästa gång, men hade gärna haft henne mer! (Hade gärna tagit med henne hem!)
 
Någon annan än jag som spionerar på hästen och ryttaren om hästen går lektionen innan? :D

Ja om hästen går lektionen innan så gör jag gärna det! För någon vecka sedan när jag skulle rida en ny häst kunde jag tjuvkika på när hon reds i dressyrgruppen innan mig. Det var rent guld, hade massor med mig redan innan jag kunde sitta upp. Går på en ganska stor ridskola så de är många hästar och lektioner i rullians, föredrar ju såklart att få mysa och göra i ordning själv innan lektionen;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 068
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp