Ridskoleelev 2019

Skitjobbigt verkligen. Man måste verkligen jobba på det konstant, tror inte att det finns något sätt att "bota" det, det måste ju vara ett personlighetsdrag. Men vet man om det och kan se att man inte är totalt värdekass egentligen och kan försöka se något positivt hela tiden med just ridningen så kan ju känslan minska eller i bästa fall försvinna.
Det är ju helt förkastligt att grotta in sig i rädslan att "göra bort sig" eller att man är dålig osv. Det är bara att kämpa på. I bland kan man behöva gnälla lite och få lite feedback. Det @TheRedLightning skrev till svar och detta hjälpte mig massor, och nu känner jag att fan det gick ju bra i går! :love:

Hoppkurs låter kul! Hoppas du kan släppa "göra bort sig" tankarna och ha det kul i stället :)
Klart det gick bra, jag tror det gick mycket bättre än vad du själv gav dig cred för.
Vi är våra egna värsta kritiker sägs det.
Jag tror många gånger att det faktiskt är sant. Hur många gånger har man inte kännt sig kass och värdelös, sen ur någon annans ögon ser det helt annorlunda ut.
Bästa man kan göra är att vända något negativt till något positivt, svårt javisst men ej omöjligt. Glöm ej ge dig själv lite cred för det som faktiskt gick bättre kontra hur det var förra gången med samma häst. :)
 
Jag har ridit på ridskola sedan jag var 7 år gammal och pytteliten. Idag fick jag rida på samma häst som jag red väldigt mycket på som barn, bland annat hade jag honom på min allra första hopptävling. Det är kul att se att han är i så bra form även fast han är hela 27 år gammal. Trots den höga åldern blir han till en raket när han ser ett hinder och lunkar på i rätt bra takt i övrigt också. Otroligt snäll och fin häst! Hans rygg är för bred och rund för en vanlig sadel så han har fått en barbackapad vilket jag tyckte var jätteroligt att få rida i. Har aldrig testat det förut men det var väldigt stabilt efter jag väl kommit över hur annorlunda det kändes, och jag fick även känna hästens rörelser på ett helt annat sätt.

Innan lektionen var han lite småsur och ville absolut inte stå stilla vid uppsittningen, så ridläraren fick hjälpa mig till slut. När vi väl kom igång med lektionen och jag fick lite fart på honom gick det mycket bättre. Han gjorde fina skänkelvikningar samt vändningar och kändes trygg. Jag var lite ur balans ett par gånger i och med att jag inte är ett dugg van med barbackapadd, men jag vande mig ändå hyfsat snabbt och det var kul. Han är av en lite tyngre modell vilket skiljer sig väldigt mycket åt min medryttarhäst och han är även betydligt mindre känslig. Det känns ovant och nästan lite elakt att behöva skänkla på och ta hårdare tygeltag, men efter att ha burit många oerfarna ryttare är han nog lite stum. Det var i alla fall en rolig lektion och jag hade det trevligt! Förhoppningsvis har jag honom nästa vecka också och kan öva mer i barbackapaden. Jag läste på lite om olika padar när jag kom hem och upptäckte att det är skadligt för hästen att rida lätt och stödja sig för mycket i stigbyglarna, då trycket fördelas på en väldigt liten bit av ryggen/manken jämfört med en vanlig sadel. Känner mig rätt hemsk som antagligen satte rätt mycket press på han med all lättridning idag. Nästa gång sitter jag definitivt ner genom hela traven, även fast den är lite skumpig. Jag vill absolut inte orsaka honom obehag eller smärta.
 
Ridlektion idag och det var hoppning på schemat, fick skimmel valacken som hoppar som en gud 😍.

Framridningen bestod i en skritt övning, volt i ena hörnet, sedan när vi kom till spåret på långsidan igen, skulle vi göra skänkelvikning in mot medellinjen, sedan rida rakt bredvid medellinjen och sedan skänkelvikning ut mot spåret igen, sen ny volt i nästa hörn.
När vi sedan tog trav var det först några varv i arbetstrav, sedan skulle vi korta traven på kortsidorna och länga på långsidorna, efter det blev det skritt övning i trav fast istället för skänkelvikning skulle vi rida i en båge istället, och på den andra långsidan skulle vi trava över en bomserie, som låg innanför spåret.

Sedan hoppade vi fram på två låga kryss som låg på en båge på långsidan, där du vände upp innan C red diagonalt, hoppade krysset, ut på fyrkantspåret, sen vänder diagonalt upp mot A och hoppar nästa kryss, sakta av på andra långsidan trava. Målet var att travhoppa och landa i galopp.

Efter det las bomserien upp till en tre kryss, lite av en studs med ett galoppsprång mellan varje hinder, hoppade den två gånger i varje varv.
Sen skulle det hoppas bana, och ridläraren förklarade hur banan gick och sen undrade vem som ville börja, alla i gruppen tittar på mig, jag frågade lite skämtsamt varför alla tittar på mig, då sa ridläraren att jag skulle börja. Har inget emot att vara först.

Banan började med studsen, sen red man hela kortsidan på fyrkantspåret vände upp på diagonalen och hoppade ett räcke, sedan ut på spåret igen, genom nästa kortsida, vänder upp innanför spåret på den andra långsidan och hoppar ett räcke sedan studsen på andra långsidan, genom kortsidan vänder upp på den andra diagonalen och hoppar ett räcke, sedan mot räcket på långsidan och banan var klar.

Det jag fokuserade på när jag red banan var att titta på nästa hinder, så att jag skulle lägga lite mer vikt i den stigbygeln och landa i rätt galopp. Det gick riktigt bra och han hoppar stort över hindren.
Skänkelvikningen gick riktigt bra också, red med ett par sporrar från Shires (de har inte den klassiska piggen mitt bak utan piggarna är "inbyggda" i själva sporren som går längs med skon) och han stannade bara 2 gånger för mig och växte fast men fick igång honom väldigt fort, så jag har önskat honom på nästa lektion som är dressyr för att se om jag kan reda ut dressyren med honom. Vill ta revansch från den lektionen när det inte alls gick bra. :)
 
Lektion i går!

Fick min favorit, fuxen som är misstänksam för händerna :love: Blev glad som bara den när jag såg henne vid mitt namn på listan, men var halvbesviken över att jag inte fick motorstopps fuxen nu när jag kände att jag hittade knapparna på henne sist.

När jag kom in till henne var hon vaaansinnigt gosig, gnäggade mjukt och pillade mig i nacken med mulen och jag höll på att spricka av glädje. Tänk att hon gillar mig så mycket! (lite av en lögn skulle det visa sig senare....)

På lektionen hade vi lite lätt markarbete med bommar, och något upphöjda bommar. Vi red mycket skänkelvikningar och volt tillbaka där vi i volt tillbaka skulle tänka lite som framdelsvändning och få runt hästarna på en mini volt tillbaka. Vi fattade mycket galopp från skritt och tja... Allt kändes supermärkligt?
Jag fick liksom ingen känsla från hästen alls när vi skrittade ut (vi skrittade en kortis in i skogen). Hon bara var där. Inne på banan när vi skrittade och började jogga igång fick jag inte heller någon känsla, jag brukar kunna känna in henne och känna att liksom ja okej lite mer innerskänkel, lite mer framåtbjudning, hon är stel höger och behöver göra ditt och datt. Men inget? Hon bara var där, glodde på andra hästar, barn som gungade... Hon liksom tuffade på och gjorde i princip det jag bad om men lyssnade ändå inte.
Hjälpte inte heller att jag glömt spöt, jag hade behövt det för att peta till och liksom säga "hallååå, jag är här!" i stället satt jag och skänklade och hade mig utan att få respons. Jag var seriöst nära att ge upp någonstans mitt i och i mitt huvud berodde allt på att jag inte hade ett spö.
Men jag är envis, så jag fortsatte, jobbade som bara den på att få respons från hästen.
Som vanligt, sista 5-10 minuterna fick jag halvt till det och hon lyssnade faktiskt lite på mig.

Efter lektionen frågade ridläraren hur hon kändes. Mitt svar var "märklig?" och ridläraren svarade med att hon sett det. Jag hade gjort allt hur rätt som helst men hästen hade gått och liksom dagdrömt en hel lektion. Hon sade att jag brukade rida henne bra och få henne i fin form, men nu var det som förgjort.
Efter lite diskuterande kom vi på det. Hon håller ju på och brunstar just nu :banghead: Det var därför allt var så märkligt! Det var därför hon var så vansinnigt kärvänlig i boxen! :idea: Tydligen så är det så att när den här hästen brunstar är hon mestadels oförändrad, lite mer mysig i boxen, men under typ två dagar under brunsten blir hon "fullständigt korkad" (ridlärarens ord, och jag håller med) på ett väldigt älskvärt sätt så klart! Men alltså. Jag får nog lägga till den här lektionen i topp tre märkligaste ridlektioner. Tänk ert att sitta på en häst man brukar känna tydliga signaler från och som brukar kommunicera med dig, men nu finns INGET av det. Det var som att sitta på en moppe.
 
OKEJ! FÅR RIDA FULLT UT IGEN VILKET BETYDER VAANLIG RIDLEKTION IKVÄLL!!

Okej, eg inte fått rida på 7 veckor(eller 8?) men efter 3 veckor utan någon form av ridning eller träning så börja jag rida smått igen iaf (fick för mina päron) dock endast blivit typ 5 pass senaste veckorna (3-4 veckor) pga, skador å annat ivägen(han skrapa ryggen just där sadeln ligg så vart lingering 1 vecka då) å gick bara rida 1 gång i veckan ibörjan osv.

Dock hunnit med 2 dressyrträningar(men missat 2 också samt ikväll pga ej har ngn hästbil då den är full med hö..)

Iaf ej ridit på lektion på 7-8 veckor med ridskolehäst! Supertaggad(tog galopp sist jag red i torsdags samt I söndags, så värmt upp de musklerna iaf)

Sist jag red lektion red jag den som tävlar högst nivå av ridskolan hästar, stort halvblod fux. Var dock halverst borta då när jag red, å var påväg å typ "falla bort" I galoppen (inte riktigt svimningskänslan utan mer att man blir typ lullig å typ trött å känns som man faller)

Men nu så ikväll! Får jag sitta upp igen istället för att stå på backen(stått å kollat på från backen bredvid ridläraren som berättat å förklarat för mig typ vad jag ska kolla efter å skillnaden mellan hästarna/ryttarna osv.) (hade först bara tänkt sitta på läktaren men min gamla ridlärare kom när jag var i stallet å frågade hur jag tänkt rida I gympaskor å mjukisbyxor och utan hjälm😅 svarade då jag ej fick rida(träningsförbud) men att jag tänkte kolla på, då sa hon jag säkert fick stå i mitten å kolla, att man lär sig mer då! Sen försvann hon å kom tbx en stund senare å sa att hon snackat med min ridlärare å de bestämt jag skulle stå med där under lektionen 😂

Skulle haft den hästen jag red sist under dessa gånger jag missat(en kompis fick rida ist för mig) skulle dock haft nordsvensken förra veckan! Hoppas på att få honom ikväll, för han är väldigt fin och "lätt" att rida(när han är på bra humör, han har utvecklats mkt under de år han stått här, haha minns när jag red ut på han ibörjan när han var ny, vi stod å bocka lite i ett dike å kämpa med galoppen på ridbanan å att ej rida över koner... Dock har han blivit finare för varje gång jag ridit honom! Sist var på dressyrtävling (där vi misslyckades totalt ibörjan, ökning i trav blev galopp å sedan sitvärs å halt å lite tjut å ja😂) var skit förbannad på han resten av programmet om än slutet gick bra..
 
I tisdags var min fjärde ridlektion. Fick den jobbiga hästen Farah igen. Önskade henne faktiskt😄
Det gick mycket bättre denna gången👍
Men herregud vad man får vara på henne HELA tiden, annars gör hon lite som hon själv vill🐴 Hon är jädra jobbig, MEN oj vad kul det är när man känner att det funkar efter ett tag!! Då är hon riktigt bra att rida!
Eftersom jag varit borta från ridningen så länge, så är jag så osäker på vad ridvägarna heter. Har inte förstått hur övningarna skall göras. Även om jag följde en annan, så förstod jag inte övningarna🙈 Men i tisdags släppte det lite! Kände att jag inte behövde koncentrera på hästen lika mycket som tidigare. Kunde mer koncentrera mig på vägarna. Så det kommer tillbaka mer & mer nu😊 20 år är läänge att vara borta från hästar & ridning! Men nu är jag tillbaka. Älskar det!
Imorgon ska jag rida igen🐴 En dressyrkurs på en timme. Har faktiskt önskat Farah igen. Kanske lite konstigt att vilja ha en jobbig häst. Men det är något med henne som jag gillar ändå💕
 
Red fuxen som jag red sist jag hade lektion och gick väldigt bra!
Var livrädd när jag skulle sitta upp... Alltså bokstavligt talat. Men vi jobbade med övergångar och på volter och slappnade av ganska fort, och han var väldigt trevlig att jobba med! Min sits sen jag ridit mkt I dressyrsadel(mycket å mycket, sista gångerna) har hjälpt mkt! När vi skulle fatta galopp... Ville nästa ställa mig i mitten å göra halt, men vågade det lite lite som galopp😂 sp vart galopp, gick bra, kunde arbeta honom i form även där å aktivera bakbenen. Så var en lättad men trött ryttare som satt av sen😂

Tuffade dock till mig å tog hoppning med min passhäst på kvällen 😂😂
 
Så bra det gick idag på kursen! Så glad😄😄
Jaja, inte galoppen. Men den glömmer vi idag🙈
Gjorde t.om skänkelvikningar i trav som jag inte gjort på typ 20 år👏 Och fick beröm av ridläraren👍
Det gör mycket att ha samma häst flera gånger i rad! Farah💕 Hon var ju jobbig som hon alltid är MEN idag fick jag henne på min sida😄 Hon blev sur ibland när hon inte ville men hon var tvungen att göra det.
Denna lektionen kommer jag leva på länge!
Nu slappnar jag av mer & kan t.om hänga på hur vi ska göra övningarna. De första gångerna så fattade jag ingenting! Var så osäker på ridvägarna, men nu känns det mycket bättre!!
 
Dressyr med den vita skimmeln i lördags, fick min revansch. Fick endast några kortvariga "motorstopp" men fick igång honom, på slutet av lektionen fick jag även ett dressyrspö, vilket fick honom att arbeta bättre. Fick till några travsteg med riktigt schvung i.

Övningen vi red handlade väldigt mycket om igångsättningar, så på ena långsidan var det 4 par med koner uppställda, vi skulle rida rakt genom dom, skritt genom första paret, vid andra paret trav, tredje paret skritt, fjärde paret trav.
Vid A innanför spåret låg det 4 bommar som formade "ruter ess" där skulle vi rida en liten volt och nästa varv var det framdelsvändingar, andra långsidan stod det en lång slalom bana uppställd med 4 koner, vi skulle rida slalom och nästa varv var det framdelsvändingar, egentligen skulle vi på tredje varvet ridit skänkelvikningar, men det blev lite väl tvära svängar så ridläraren tyckte vi skulle skippa det.

Vi red även övningen utan stigbyglar, först i skritt förutom på långsidan med övergångar, sedan var det trav hela tiden förutom när vi skulle köra framdelsvändningarna.

Vi avslutade på de stora volterna vid C och A, där var det mycket fokus på igångsättningar, trav, skritt, trav, skritt.
I slutet av lektionen kände jag att jag hade börjat hitta lite knappar på den vita skimmeln, han är en gud i hoppningen men han behöver dressyr också, så funkar det nu kanske det kan bli riktigt bra. :)

Inte så många lektioner kvar nu bara, tror det är 3 eller 4 lektioner kvar.
 
Ridlektion i går med min favoritfux.

Vi hade lite extra svårighetsgrad på ridlektionen då de hade bilmöte på gården brevid. Stod väl 50 bilar där och brummade, kanske var 100 ish människor som stojade och drack alkohol, barn sprang runt på gräsmattan mellan vår paddock och deras gård, det kastades frisbee, spelades fotboll och gungades i gungor.
Min fantastiska lilla ridskoleponny stod mest och tittade intresserat medan jag satt upp och grejade med stiglädren, fnorka lite åt en hund och sen skita högaktningsfullt i stojet.

Vi red en övning vi inte har ridit förut som gick ut på att någonstans mellan A och hörnet vända upp hästarna och skänkelvika igenom hörnet. Superkort skänkelvikning mao. sedan mellantrava till B, tillbaka till arbetstrav och göra en så stor volt som möjligt, sedan vid M ungefär skänkelvika till C. Sedan göra samma på andra lång och kortsidan.

Ny sadel och stigläder på pållen, vilket var katastrof för mig men bra för henne, den här ligger nog betydligt bättre. Jag fick dock kämpa med att hitta någorlunda vettig längd på stiglädren, de kändes antingen för korta eller för långa, och hela tiden aningen ojämna :arghh: och sadeln fick mig att sitta med bäckenet konstigt obekvämt framåtlutat men det "gick över".
Min pålle var trött men lyssnade betydligt bättre än sist.
Övningen var verkligen svår och jag kände att hästen verkligen försökte men samtidigt att jag inte riktigt lyckades komma hela vägen i kommunikationen med vad jag ville och ptja, visst kom vi runt i övningen men det var liksom lite kämpigt och jag blev spänd.
Det går inte att rida den här hästen i bra form om man blir spänd, det blir huvudet rakt fram och bakbenen släpar där bak vilket blev resultatet här. Fick kämpa för att mellantrava, och där kändes det som att hon tog i men liksom aldrig kom framåt.
Det gick bättre sen efter galoppövningen som gick ut på att få till stora långa galoppsprång utan att ställa eller joxa så mycket med munnen utan bara sträcka ut hästarna. Då blev hon lite piggare och med på noterna, mellantravade fint, kändes mer framåt och då kunde jag slappna av lite bättre och hon kunde slappna av och lita på mina händer och gå i vettig form.

Avslutningsvis drog några mammor ut vattenspridarna i paddocken. Pålles reaktion var "kolla en slang! Jag vill gräva på den!" och där satt jag och var beredd på att hon skulle hoppa till. Alltså det finns inget ont i den här hästen och hon är så vansinnigt cool och har så trevligt temperament att jag bara måste ösa lite godis över henne nästa gång.:love:
 
Nu har jag börjat hitta knapparna ordentligt på skimmeln, red samma övning som förra gången, enda skillnaden den här gången var att jag hade ett dressyrspö redan från början.
Det gjorde susen, fick hästen att jobba på och gå fram.

Han var väldigt stel i början av lektionen, men blev riktigt fin mot slutet, tror han började söka sig i form, men då han ej har muskler än att bära sig faller han ur. Är väldigt nöjd över lektionen, speciellt när han vid avskrittningen trampar på med bakbenen rejält.

Vi fick dock till övergångarna från skritt till trav, och i slutet av lektionen avslutade vi med att trava på fyrkantsspåret, sedan en liten volt tillbaka och ur volten när vi var tillbaka på fyrkantsspåret fatta galopp, gjorde en gång i vardera varv.
Sedan avslutade vi på stora mittvolten, vi skrittade först och växlade mellan att ha hästens huvud ställt utåt och inåt, samtidigt som den skulle forma sig för skänklarna, sen gjordes det i trav.

Det jag märkte med honom idag är att han har svårt för bakdelsvändningar, det blev istället framdelsvändingar, kanske använde fel hjälper eller så förstod han helt enkelt inte vad han skulle göra. Glömde bort att fråga ridläraren, men är ändå nöjd över lektionen. Det var en riktig revansch från förra gången, går bättre och bättre, nästa lektion är det markarbete/hopp. :)
 
Lektion i går. Fick en nygammal häst som jag inte ridit på kanske ett och ett halvt år. Hon är sto med stort S och har extremt mycket integritet och viljestyrka. Hon kan bli vansinnig på de andra hästarna om någon kommer för nära henne.
Det blir pannkaka om man blir arg eller frustrerad på henne, men hon är också fantastisk att rida när man kan vara lugn och metodisk, konsekvent men utan att för den sakens skull bli just arg eller tvingande. Försöker man tvinga in henne i ett led stänger hon av och en av två saker händer: 1. Hon blir så arg att hon gör tjurrusningar mot andra hästar men öronen bakåt och blottade tänder och då gäller det att parera. 2. Hon går in på mitten, tjurar skrittar knappt och bockar stort när man lägger på en skänkel.
Hon är knepig helt enkelt. Men också fantastisk. Och jag var rädd att allt skulle bli pannkaka redan innan lektionen, men sen lyckades jag medan jag satt och tittade på lektionen innan komma in i rätt form av mood.

Vi skrittade en liten sväng som uppvärmning och solen sken och det var lagom varmt och alla fåglar som kvittrade :love: Så mysigt. Skrittade iväg till en äng i närheten och red upp som ett fyrkantspår på ängen. Eftersom ängen lutar så blev det som en långsida med uppförsbacke och en nedförsbacke. Vi red där ett tag och tränade på att hamna med fötterna inunder oss i balans trots lutningen och på att reglera hästarnas steg så att de gick i balans och i samma takt/fart trots att det var upp och nedförsbacke.
Tyckte det var supersvårt först men när jag sedan lyckades hitta den där balansen gick det bara bättre. Hästen hade några tillfällen då hon surade ihop på de andra hästarna men jag lyckades med det som jag tänkt att vara lugn och metodisk.

Vi skrittade sedan tillbaka till paddocken, där det för dagen huserade ett dressyrstaket med blomlådor runt. Min häst tyckte en blomlåda med röda blommor var lite läskigt men jag lät henne titta klart så ignorerade hon den sen. Ridläraren tog bort kortsidorna på dressyrstaketet så vi fick som två fyrkantsspår, ett smalt avlångt innanför dressyrstaketet och ett stort utanför.
Vi började (tyvärr) med en övning som inte alls passade min häst. Tre volter innanför dressyrstaketet där vi skulle göra galoppfattningar. Redan vid första fattningen (det är främst då hon blir vansinnig på de andra hästarna) surade hon ur och jag misslyckades kapitalt med att rädda situationen vilket innebar att vi hamnade inne i mitten av volten. Där vill man inte hamna för hon känner sig trängd då och låser sig. Försökte rädda situationen med att vara lugn och bara be henne om att skritta inne i volten och försöka fatta igen när jag såg att det blev en bra lucka så hon inte kände sig tvingad. Det gick inte alls.

Vi travade lite mellan, ökade och minskade traven, gjorde serpentiner osv. Hon var spänd och lite irriterad hela det travavsnittet men började komma till någon form av form.

Andra galoppen, då insåg jag att jag kan inte vara riktigt så snäll som jag var sist, och satte då lite hårt mot hårt utan att bli arg. Bara konsekvent med att nu ska vi faktiskt vara på volten och galoppera. Fick till två tre motvilliga galoppfattningar som varade högst 5 steg. Öste över beröm när hon galopperade även om galoppen var mixad med småbock, småhugg i luften och superstel och studsig.
Tredje galoppen gjorde jag samma sak men lyckades få henne att hålla galoppen bättre och hon lyckades slappna av. Jag längde tyglarna lite och fortsatte klappa och tala om för henne hur duktig hon var.
Efter den galoppen var hon en helt annan häst och blev den där fantastiska. Så himla mjuk, lyhörd, reglerbar på alla sätt och vis :love: helt underbar att rida. Bara att tänka vad man vill så gör hon det mjukt och lyhört. Jag svävade som på moln där de sista 20 minutrarna.
Tror jag ska fråga ridläraren om jag kan boka någon privatlektion med henne någon gång. Tänk att rida henne utan att hon behöver vara arg på de andra hästarna, det vore mumma.
 
Jag måste förresten bara få berätta om den gulliga nybörjareleven som red lektion innan mig.
Hen hade supersnälla ridskoleponnyn med världens bästa temperament, som lyckats få något pyttesår i mungipan och för dagen därför hade hackamore på sig. Han blir lite pigg på hackamore, inte så att han springer ifrån på något sätt utan han har bara en lite mer energisk trav.

De övade på galoppfattningar och skulle fatta vid M och bryta av vid P. Hen sitter hela vägen runt och säger prrr prrr prrr, tills de kommer till M då hen säger "nu!". Ponnyn fattar snällt en lugn stadig galopp, de galopperar till P där hen säger "Stopp!" och ponnyn faller in i sin stadiga travlunk runt varpå hen fortsätter sitt prr prr prr. :love:
 
Jag måste förresten bara få berätta om den gulliga nybörjareleven som red lektion innan mig.
Hen hade supersnälla ridskoleponnyn med världens bästa temperament, som lyckats få något pyttesår i mungipan och för dagen därför hade hackamore på sig. Han blir lite pigg på hackamore, inte så att han springer ifrån på något sätt utan han har bara en lite mer energisk trav.

De övade på galoppfattningar och skulle fatta vid M och bryta av vid P. Hen sitter hela vägen runt och säger prrr prrr prrr, tills de kommer till M då hen säger "nu!". Ponnyn fattar snällt en lugn stadig galopp, de galopperar till P där hen säger "Stopp!" och ponnyn faller in i sin stadiga travlunk runt varpå hen fortsätter sitt prr prr prr. :love:
Jag vill både 😂 och 😍 samtidigt, så gulligt på nå sätt.
 
Näst sista lektionen idag. Hoppning på schemat hade skimmeln (som numera syns på min avatar här), han är en gud att hoppa.

Vi red fram lite självständigt och vi var ute på stora banan (tror den är 40mx80m), vid uppvärmningen fick vi bara rida på 2 tredjedelar av banan. Uppvärmningen bestod av att först skritta fram med lite svängar och sen när vi travade var det övergångar och svängar. Galoppen var det galopp på "fyrkantsspåret" och stora volter om man kom ikapp någon framför.

Vi hoppade fram på en studsserie där vi skulle komma i trav och hästen skulle landa i galopp och ta resten av studsen. Det gick lite siså där för oss, hade nog gått lite bättre om vi kommit i galopp, han fick inte riktigt med sig bakbenen och lyfte knappt på benen. Kändes ungefär som han gick med handbromsen i.

Vi tog studsen i bägge varven och studsen var även på en liten båge. Sen efter det var det dags att hoppa banan, som bestod av 11 hinder varav ett var en kombination (så 12 språng totalt). Det gick helt okej för mig i början, tänkte mycket på sitsen, blicken och landa i rätt galopp.
Hindrena var lite låga så han hoppade inte så stort som han brukar och rev ett hinder då bakbenen inte kom med.
När jag hade hoppat det 9:e hindret var min ork/kondis slut och så kändes det som vi landade i fel galopp, det blev lite pannkaka när jag skulle fatta om, men fick igång honom, hinder 10 hoppade vi okej men 11:an blev pannkaka.
Jag flåsade som bara den när jag kommit runt, jag tror själv att jag var så slut att jag helt enkelt inte orkade rida ordentligt på slutet. Vi fick hoppa bara 11:an igen och då gick det mycket bättre.

Det är mycket att tänka på, jag har även skrivit upp mig på kö till hopplektionerna så får vi se vad som händer om det finns någon plats till mig. :)

Nu är det en lektion kvar, nästa vecka är det teori på fredagen, som jag tyvärr missar pga jag jobbar och sen lördagen efter det är sista lektionen. Ska bli spännande att se vad vi får göra, många har önskat att vi kunde få vara lite på terrängbanan, men återstår att se vad det blir.
 
Red en extra lektion denna kväll ^^ fick stor brun herre som jag bara ridit en gång tidigare :) svårt men roligt 😊
 
Red en extra lektion denna kväll ^^ fick stor brun herre som jag bara ridit en gång tidigare :) svårt men roligt 😊
Rider ni inga övningar på era lektioner? På det du lägger upp känns det som om ni mest rider omkring på volt. Men det kanske är bara just då du blivit filmad? :)
 
Rider ni inga övningar på era lektioner? På det du lägger upp känns det som om ni mest rider omkring på volt. Men det kanske är bara just då du blivit filmad? :)
Denna lektion jobbade vi lite med öppnor, men inget som riktigt fastnade på film. Syrran var inte så engagerad när hon filmade utan filmade typ när hon orkade ^^
 
Lektion i måndags igen på samma häst som förra gången.

Den här gången gick det både bättre och sämre. Diskuterade lite med ridläraren om det här när hon surar ihop totalt speciellt vid galoppfattningar på volter. Eftersom dressyrstaketet fortfarande var kvar i paddocken och hon hade planerat lite galoppövningar med öka och minska galoppen och öka och minska volten i galopp innanför staketet bestämde vi att jag kunde hålla mig utanför och istället fokusera på att för det första få henne i galopp och sedan efter det kanske få henne att slappna av i galoppen och till sist kanske få till en galoppfattning där hon kunde fatta avslappnat. Älskar verkligen min ridlärare, hon är inte särskilt fyrkantig utan alltid med på förslag :love:

Hästen var tjurigare och stelare från början mot förra gången, men hon hade inte gått något i måndags heller. Hon gick med handbromsen i och var skitarg över ett sto som gick efter oss när vi skrittade ut en kort runda, jag orkade inte bråka utan gick åt sidan och bad tjejen bakom rida förbi. Efter det gick det hur bra som helst.

Inne på paddocken jobbade vi först med skänkelvikningar och mycket skritt. För att hitta en bra känsla i tygeln, takt, osv. Fick en ganska bra känsla när jag lyckades rida där det inte var så många andra men så fort vi kom bland de andra blev det tjurigt och stelt. Försökte att bara ta det lugnt, slappna av och inte göra så stor affär av det när hon tjurade. Det fungerade bra för hon började söka sig till form ganska snart (iaf när vi var lite ifrån de andra hästarna)
Första galoppen gjorde vi från skritt på fyrkantspåret, så jag stannade där, tänkte jättepositivt och peppigt, och fattade. Stel slängtrav med jäätttestela småförsök till galopp, så jag försökte slappna av, gav lite tygel och typ halvtjöt "jaaa, jaa! DUUUKTIG" :o och fick faktiskt galopp! Ganska stel och tjurig och i noll form men galopp i alla fall, klappade massor.
Sedan jobbade vi med det som vi gjort i skritten men la in lite trav, först bara några ynka steg som skulle vara bara när vi kände att kontakten med hästen kändes bra. Sedan mer och mer trav tills vi travade mest och istället skrittade något steg eller två. Det gick sådär för oss, hon var tjurig efter galoppen och vi kom inte riktigt igång i traven ordentligt. I slutet blev det bättre och jag behövde inte tjata så mycket.
Sedan kom galoppen på volten som ridläraren och jag hade pratat om. Vi höll oss bara utanför spåret, jag försökte att inte fatta när hon kändes stel eller tjurig utan bara när hon slappnade av. Galopperade bara någon långsida kanske, och berömde till tusen när hon gjorde rätt. Det funkade superbra och vi fick väl till 6 galoppfattningar varav 1 var katastrof, 4 var okej och den sista var riktigt bra.
Efter det skulle vi bara trava och skritta som innan galoppen men med fokus på att hästarna skulle börja söka sig nedåt framåt och riktigt slappna av.
Då jäklar lossnade det rejält och det var verkligen underbara 15 minuter när hon lyssnade på minsta lilla vink från mig, jag kunde lägga henne i vilken form och takt jag ville, och hon gick faktiskt med öronen framåt trots andra hästar runt omkring. Kunde trava genom ett gytter av hästar utan att hon reagerade, och tog faktiskt en halv långsida kort galopp bara för att det kändes så jäkla fint. Hon fattade snällt och tjurade inte alls.

Varför blir typ alla hästar jämt mina favoriter? Kan man ha alla hästar som favoriter? :D
 
Varför blir typ alla hästar jämt mina favoriter? Kan man ha alla hästar som favoriter? :D
Klart man kan ha flera favoriter, det är bara bra att ha flera favoriter. Speciellt om man ej kan rida samma häst varje gång utan måste byta med jämna mellanrum.

Jag har själv för närvarande 2 favoriter, finns fler men det var ett tag sedan jag red de andra så vet ej hur de är att rida just nu.

En av de två jag har som favoriter nu är favoriten med stort F, bara jag i min grupp som rider honom och han går ej några fler lektioner den dagen. Så det brukar va ett säkert kort, men samtidigt är det kul att rida dom andra också, så man inte bara lär sig en häst. :p

Tänker lite i dom banorna jag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 098
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 088
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp