Ridskoleelev 2019

Ridlektion idag, markarbete på agendan.

Fick rida en ny häst, en skimmel valack. Var lite bufflig att göra i ordning och skulle nafsa och hålla på, men sa man till honom slutade han en stund, fick påminna honom lite.

Satt upp och han var högre i manken än den lilla svarta jag ridit mycket innan. Vi började skritta fram och jag märkte av att det var lite "unghäst"över honom, då han var lite vinglig och hade inte alls samma balans som de andra hästarna jag ridit. Han är inte så gammal vad jag förstått, någonstans mellan 6-8 tror jag, vi hittade inte exakt hur gammal han är.

När vi skulle trava kändes det som hästen "dog", jag hade fått för mig att det var en pigg häst där du behöver bromsa, men här var det omvänt istället. Fick driva en hel del och väcka hästen, han hade även schvung i steget och vilade, så helt annorlunda att rida än de andra jag ridit hittills.

Galoppen var gunghäst galopp och där fick jag också tänka på att driva hela tiden.

Övningen vi gjorde idag bestod av travbommar, på ena långsidan låg det 3 böjda bomserier längs en serpentin (dvs de låg där serpentinen bytte håll), så där var det mycket att ställa och forma om hästarna, på andra långsidan var det två bomserier på rakt spår och skrittövergång mellan serierna.

Det gick lite si och så, men mot slutet gick det allt bättre. Gjorde så att jag önskade samma häst nästa gång också, så får vi se om jag får honom igen. Första gången jag rider en häst brukar inte bli jättebra, ska lära känna dom osv.

Sen upptäckte jag att jag får nog börja rida mer i mina ridstövlar, då mina chaps kanar ner och blir allmänt obekväma. Typsikt.
 
Jag red mitt sista pass idag och tog hem grejerna. Det har tyvärr inte riktigt funkat rent praktiskt, dels har jag inte riktigt råd, dels är det lite för bökigt att ta sig dit och dels har vi svårt att hitta tider som fungerar. Tyvärr :( Får se framöver om saker ändras men just nu går det inte helt ihop.

Givetvis var sista passet jätteinspirerande. Red den gula damen igen och någonstans så funkar vi rätt bra tillsammans. Hon är en väldigt bra läromästare för mig. Jag blir lätt passiv och behöver träna på att verkligen rida varje steg. Gör jag det så är hon otroligt lyhörd och har en massa härlig energi. Tappar jag det minsta lilla så försvinner däremot den där energin framåt-neråt och jag får hela hästen i handen. Gjorde mitt livs bästa övergång galopp-trav med jättefin balans på bakbenen. Och så lyckades jag till slut reda ut vänstergaloppen, både min och damens svaga sida, och kunde efter ett antal varv och omstarter hitta en balanserad galopp i mitt tempo och på mitt spår.

Jag kan ju rida. Iallafall med god hjälp på marken. Och jag hoppas att jag i framtiden ska kunna hitta en möjlighet att göra det regelbundet igen.
 
Jag red mitt sista pass idag och tog hem grejerna. Det har tyvärr inte riktigt funkat rent praktiskt, dels har jag inte riktigt råd, dels är det lite för bökigt att ta sig dit och dels har vi svårt att hitta tider som fungerar. Tyvärr :( Får se framöver om saker ändras men just nu går det inte helt ihop.

Givetvis var sista passet jätteinspirerande. Red den gula damen igen och någonstans så funkar vi rätt bra tillsammans. Hon är en väldigt bra läromästare för mig. Jag blir lätt passiv och behöver träna på att verkligen rida varje steg. Gör jag det så är hon otroligt lyhörd och har en massa härlig energi. Tappar jag det minsta lilla så försvinner däremot den där energin framåt-neråt och jag får hela hästen i handen. Gjorde mitt livs bästa övergång galopp-trav med jättefin balans på bakbenen. Och så lyckades jag till slut reda ut vänstergaloppen, både min och damens svaga sida, och kunde efter ett antal varv och omstarter hitta en balanserad galopp i mitt tempo och på mitt spår.

Jag kan ju rida. Iallafall med god hjälp på marken. Och jag hoppas att jag i framtiden ska kunna hitta en möjlighet att göra det regelbundet igen.
Va synd, men kan förstå din sits varit i en liknande sits för några år sedan.

Låter som sista lektionen gick riktigt bra, då har du något att ta med dig tills du hittar tid och ekonomi till det igen. ❤️
 
Jag tror vi har hoppning i kväll. "Min" häst tycker inte om att hoppa, och inte jag heller. Passar mig utmärkt. På senaste hopplektionen ville ridläraren ge mig en ponny som gått SM. Jag svarade snällt att jag hellre har B och rider förbi hindren :laugh: Och så blev det. Den stackars ponnyn fick vackert passera bredvid alla hinder samtidigt som ögonen höll på att ploppa ut ur huvudet på henne, men jag tycker det är så nyttigt att bara rida förbi och låta henne se att det är okej, hon blir inte uppäten.

Efter 1,5 års kämpande har hon i alla fall börjat tycka travbommar är KUL, när hon fått kolla på dom några varv först :love:
 
Ni som byter häst till varje ridlektion, tycker inte ni att det är jobbigt? :o
Beror på, jag har en gång i tiden bytt häst till varje lektion, men å andra sidan visste jag då hur alla hästarna fungerade så det var inga problem.
Däremot om jag inte vet hur alla hästar fungerar, så skulle jag åtminstone vilja få ha hästen två gånger på raken, för att få en känsla hur hästen fungerar.
Sen beror det nog lite på vad det är för slags hästar som finns att tillgå, om de är väldigt lika varandra eller om de är väldigt olika varandra osv. :)
 
Ni som byter häst till varje ridlektion, tycker inte ni att det är jobbigt? :o

Nu är min vårtermin slut och vi har hästarna 4 gånger i rad och sen byter på den ridskola jag är på nu men en av anledningarna för mig att rida på ridskola är att få rida olika hästar. Olika typer, olika problem osv. Jag rider medryttarhäst(ar) vid sidan av där jag får en kontinuitet i ridningen. För mig är poängen med ridskola att lära mig olika typer av hästar, jag har valt bort ridskolor där man rider samma häst hela terminen just för att jag vill kunna variera. 4 gånger är helt ok men mer än så är lite tråkigt. Jag tycker även det är tråkigt när jag får samma typ av hästar gång på gång även om det är hästbyte. Det är inte lika utvecklande för mig och där jag är i min ridning.
 
B spelade ett aprilskämt för oss alla. Hon bjöd superfint på travbommarna så vi bestämde att idag ska hon hoppa. Ett kryss som var ca 15 cm på mitten och kanske 30 på kanterna. Först med draghjälp 2m framför näsan. Hon hoppade utan att tveka, visserligen väldigt stort men det var jag beredd på. Och brallade lös efteråt. En gång till med draghjälp 4-5 meter framför, samma sak. Då testade vi helt utan hjälp och se på fan, ponnyn hoppade med glädje :eek: Första gången det hänt, någonsin! Så tre små skutt fick det bli. Sen avslutade jag lektionen för våran del även fast den egentligen bara börjat. Det gäller att avsluta när hon känner sig duktig och tycker det är kul :love:
 
Jag avskyr verkligen att byta häst. Att inte veta vem man ska rida i förväg. :o

Dom gånger jag inte ridit "min" B har jag ridit "min" gamla tävlingsponny, som flyttat till den här ridskolan. Och han älskar det här, så roligt att se :love:
 
Gårdagens ridlektion, fick rida en lite nygammal häst. Var ett tag sedan jag red henne, minst ett år. Kom dock ihåg att jag tyckte hon var ganska lång, superfin när man väl fick ihop henne, tyckte hon var svår i galoppen och att styra på ett bra sätt på böjda spår typ serpentiner och volter. Dock lydig och "tuffar på" i den farten/takten man sätter henne i.

Hon kändes inte likadan i går :D Hon har tydligen tävlat en del men sedan mest gått nybörjarlektionerna. I går var första gången hon var ute i paddocken och det märktes.
Vi rider ju rätt sent så det var kolsvart utanför paddocken, som är upplyst. Hon kändes förväntansfull redan när vi gick förbi ridhuset och bort till paddocken.

När vi skrittade fram gick hon lite på autopilot, det kändes att hon var lite i nybörjarlektions-mode och att hon följde hästen framför. Hon släpade benen efter sig lite så jag peppade upp henne lite, det är ju bra om hon kan skritta på på lång tygel och få upp värmen innan vi börjar på riktigt.
Tog tyglarna, gjorde lite snirkelsnorklar där jag lyckades mycket bättre än hur jag minns att det gick sist. Hon taggade till på att vi var ute och att det inte var en nybörjarlektion, gjorde en liten snäll bock när det kom en vindpust :p. Gick annars fint och någorlunda i form.

Vi övade igen på att korta, samla och rama in för att sedan göra kontrollerade tempoväxlingar med fokus på att behålla samlingen. Min häst blev vansinnigt pigg och glad när vi travade och var lite så att hon smög framåt hela tiden så jag fick påminna henne om att nej det var det här tempot vi skulle ha nu. Hon ville gärna fram och ramlade ur form lite i bland och jag kämpade och kämpade.

Första galoppen blev katastrof, hon var inte samlad så hon blev så där konstigt lång och svårstyrd som jag kom i håg att hon varit sist. Hon bröt av mycket så fort hästen framför bröt av och var allmänt svår att ställa. Tänkte att fan också, jag vill ju så gärna få ihop det i dag men jag får kanske sikta på traven då? Hon lyssnade även lite för mycket på ridläraren, sa ridläraren galopp så flängde hon fram i en konstig lång galopp.

Efter galoppen var det som att hon kom på att hon var ute och inte såg utanför paddocken. Resultatet blev ungefär
Hon: ooo... vänta det är MÖRKT där!?
Jag: Mmm, men vad hände med ditt fokus?
Hon: Men, det är mörkt titta! och det blåser, det prasslar ju! ojoj vad pirrigt det blev!
Jag: Jo tack för info, fokusera nu, vi ska snart växla tempo.
Hon: Vi måste göra något! Det som prasslar kan vara hästätande monster. oooo det prasslar i pressenningen där. Vi måste ju springa fortare!
Jag: Dålig ursäkt för att du är pigg. Fokusera nu så vi kan få till ställningen i hörnet.
Hon: ok, lite då. Fast jag vill ändå springa fortare.
Jag: mjo, du kan väl få öka liiite mer när vi ska öka.

Resultat: Superpigg häst nu men hon började fokusera och vara mer böjbar och slappna av i halsen.

Andra galoppen var lika katastrof men där lät jag henne inte bryta av eftersom jag var beredd. Vi ökade och minskade och red volten lite innanför så vi skulle komma ifrån väggen. Hon blev trött :p Då jäklar gick hon ner i närapå perfekt form, var lättböjd och ökade och minskade precis som jag bad henne om :love: resten av lektionen kände jag verkligen att hon fokuserade på mig och minsta vink och hon var så himla fin och mjuk så jag ville inte sitta av.

Jag har alltid samma problem känns det som. Det tar alltid en liten stund för mig att liksom komma till bra ridning, men när jag väl är där går hästarna alltid superfint. Skulle vilja komma till den där braiga ridningen fortare, men jag vet liksom inte hur jag ska göra egentligen. Har pratat med ridläraren som förstår, hon säger att jag alltid är såååå nära redan från början - och sedan helt plötsligt så löser knuten upp sig. Hon tror att det har med någon känsla att göra (och hur lär man ut en känsla) eller kanske avspändhet från min sida. Jag kanske ska göra något "avspännande" innan lektionen men vet inte riktigt hur/vad göra.

Sedan uttryckte ridläraren att hon gillade att hon kunde sätta mig på i princip vilken häst som helst i olika knepiga situationer och visste att jag kunde lösa det. Till exempel ska jag kanske få sätta igång en nervös ponny senare som skadat sig och så klart blivit mer nervig av att stå nu. Det värmde när jag satt där och skrittade av och funderade på varför jag inte är bra nog att komma till ridning från början av lektionen. :love:
 
Precis blivit medlem här:)
Ska börja rida igen på ridskola efter typ 20 års uppehåll!! Är nervös:)
Men det ska bli så kul!!
Jag ska börja i en grupp där de hunnit ganska långt. Svårt att veta hur mycket som sitter kvar:)
Jaja, det är bara att gå ner en grupp om det inte funkar.
Nu när man funderar & tänker mer, så kommer man på saker som man glömt. Tex ridvägar som ridläraren säger att man ska rida, vilket ben man ska sitta på när man travar. Googlar & pluggar lite ridvägar:D:)
 
Precis blivit medlem här:)
Ska börja rida igen på ridskola efter typ 20 års uppehåll!! Är nervös:)
Men det ska bli så kul!!
Jag ska börja i en grupp där de hunnit ganska långt. Svårt att veta hur mycket som sitter kvar:)
Jaja, det är bara att gå ner en grupp om det inte funkar.
Nu när man funderar & tänker mer, så kommer man på saker som man glömt. Tex ridvägar som ridläraren säger att man ska rida, vilket ben man ska sitta på när man travar. Googlar & pluggar lite ridvägar:D:)
Jag hade glömt av saker också innan jag tog upp ridningen igen, när jag blev osäker frågade jag ridläraren. Har en riktigt bra och förstående ridlärare så det har funkat kanon.
När jag började igen kände jag mig lite som en nybörjare och sämst i gruppen, då de andra hade också hunnit långt, men jag valde att sänka min egen ribba och strunta i hur de andra red, bara jag själv förstod vad det var jag skulle göra samt hur.

Sittbenet i traven sitter jag alltid fel, ridläraren får alltid rätta mig, kvittar hur igång jag är så blir det alltid fel, så det är inget jag oroar mig över, men försöker lära mig men det går segt. När jag väl rider rätt sittben brukar jag snegla lite för att se vilket framben det är jag sitter ned på osv.

Allt kommer, om du inte har bra kondis sen innan kommer du va helt slut efter en lektion. Jag fick hela min grupp att asflabba när vi galopperade och jag flåsade värre än hästarna.

Ska även erkänna att jag var riktigt nervös inför min första lektion också och hade lite sista minuten ångest och ångrade att jag skulle börja igen, men nu med facit i hand var det nog det bästa som kunde hända mig.
Så jag tror det kommer gå kalas för dig också, ställ inte för höga krav på dig själv i början och ta allt successivt allt eftersom. :)
 
Jag hade glömt av saker också innan jag tog upp ridningen igen, när jag blev osäker frågade jag ridläraren. Har en riktigt bra och förstående ridlärare så det har funkat kanon.
När jag började igen kände jag mig lite som en nybörjare och sämst i gruppen, då de andra hade också hunnit långt, men jag valde att sänka min egen ribba och strunta i hur de andra red, bara jag själv förstod vad det var jag skulle göra samt hur.

Sittbenet i traven sitter jag alltid fel, ridläraren får alltid rätta mig, kvittar hur igång jag är så blir det alltid fel, så det är inget jag oroar mig över, men försöker lära mig men det går segt. När jag väl rider rätt sittben brukar jag snegla lite för att se vilket framben det är jag sitter ned på osv.

Allt kommer, om du inte har bra kondis sen innan kommer du va helt slut efter en lektion. Jag fick hela min grupp att asflabba när vi galopperade och jag flåsade värre än hästarna.

Ska även erkänna att jag var riktigt nervös inför min första lektion också och hade lite sista minuten ångest och ångrade att jag skulle börja igen, men nu med facit i hand var det nog det bästa som kunde hända mig.
Så jag tror det kommer gå kalas för dig också, ställ inte för höga krav på dig själv i början och ta allt successivt allt eftersom. :)
Just nu känns det lite lugnare. Var på ridskolan igår & kollade på en lektion i samma nivå som jag ska börja i. Verkar helt i nivå med vad jag tänkte mig. Men det är ju lättare att säga så när man sitter på en läktare😄
På tisdag blir första lektionen på 20 (eller längre?) år!! Kommer vara jättenervös!!:) Herregud vilken träningsvärk jag kommer att ha dagen efter!!
 
Just nu känns det lite lugnare. Var på ridskolan igår & kollade på en lektion i samma nivå som jag ska börja i. Verkar helt i nivå med vad jag tänkte mig. Men det är ju lättare att säga så när man sitter på en läktare😄
På tisdag blir första lektionen på 20 (eller längre?) år!! Kommer vara jättenervös!!:) Herregud vilken träningsvärk jag kommer att ha dagen efter!!
Äsch, skit i träningsvärken, det är bara att träna mer så försvinner den, hahahaha. :p
Det kommer säkert gå jättebra, klart det kommer va lite pirrigt men jag tror när du väl kommer upp på hästryggen och lektionen börjar försvinner nog nervositeten. :)
 
Hoppning idag och fick skimmeln, idag konstaterade vi att han är stallets största häst. Väldigt snäll att rida.

Red utan martingal för den va trasig, var vi ett tillfälle när han körde upp huvudet så jag kände manen i ansiktet.

Vi började med att värma (efter ordinarie uppvärmning) upp på en oval, där det var travbommar på ena sidan och ett lågt kryss på andra. Trava över bommarna, sedan galopp hoppa krysset sakta av till trav osv.

Det var lite tajt då vi var 7st, sen efter det hoppade vi bana 6 hinder, blev en sväng vardera då tiden stack iväg. Ridläraren höjde upp två hinder så fick vi hoppa lite högre.

Vi hoppade bana för nästa helg är det clear round och det var för oss som ska va med där. Var riktigt roligt.

Det var flera som tyckte jag red skimmeln så bra, så nu skrev jag upp honom som första valet på tävlingen. Är riktigt nöjd över lektionen. 😁👍🏻
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp