Ridskoleelev 2019

Idag var det dags för lektion 3, idag var det ingen vanlig lektion. Vi hade två hästar och fick tömköra istället.
Det var en slalom bana med koner på ena långsidan, vid C stod det två koner som vi skulle göra halt mellan, vid X på medellinjen var det några upphöjda bommar, så vi kunde välja om vi ville fortsätta på fyrkantsspåret och ta trav på den andra långsidan mellan M och H, eller vända upp vid A och skritta över bommarna.

Vi hade även grimskaft och en som fick gå med bredvid hästen som en säkerhet ifall något skulle hända.
Jag har tömkört mycket tidigare men mycket är glömt, men det kom tillbaka rätt snabbt och lyckades få till slalombanan med snäva svängar.

Nästa lektion blir det ridning igen, så får vi se vad vi ska hitta på då, eventuellt blir det första lektionen när vi ska galoppera, då de hade galoppförbud hela Januari pga kylan, då hästarna kan bli pigga.
 
Jag måste säga att jag är ganska fascinerad av galoppförbud i januari. Gäller det hela ridskolan eller bara vissa grupper/nivåer? Blir inte hästarna ännu piggare och de inte får röra sig ordentligt? Dessutom har iaf jag upplevt att februari brukar vara lika kall som januari... (Jag är ridlärare, ska jag kanske tillägga)
 
Jag måste säga att jag är ganska fascinerad av galoppförbud i januari. Gäller det hela ridskolan eller bara vissa grupper/nivåer? Blir inte hästarna ännu piggare och de inte får röra sig ordentligt? Dessutom har iaf jag upplevt att februari brukar vara lika kall som januari... (Jag är ridlärare, ska jag kanske tillägga)
Håller med. Det låter verkligen helt galet. Man får ju hoppas att personalen motionerar hästarna i så fall. Annars kan det ju verkligen sluta i katastrof.
 
Vi brukar skritta och trava första lektionen på vårterminen men de är mest för att hästarna vilat över jul och nyår, sen är de galopp från andra veckan och så ^^ hästarna skulle ju tagga till ännu mer ju mer de drogs ut på galoppen :)
 
Jag måste säga att jag är ganska fascinerad av galoppförbud i januari. Gäller det hela ridskolan eller bara vissa grupper/nivåer? Blir inte hästarna ännu piggare och de inte får röra sig ordentligt? Dessutom har iaf jag upplevt att februari brukar vara lika kall som januari... (Jag är ridlärare, ska jag kanske tillägga)
Jag vet inte, tidigare när jag ridit där har de inte varit galoppförbud när det varit kallt, men det kan hänga ihop med att den dagen jag rider på är det massa knattar också, sen är det väl delvis att de ska komma igång efter jullovet skulle jag kunna tänka mig, bara gissar. Vet ej hur de gör de andra dagarna som sagt och för min personliga del gör det inget, hinner jag komma igång lite innan det blir dags för galopp.
Har ej upplevt hästarna som piggare än normalt hittills, vet ridskolechefen brukar tömköra dom med jämna mellanrum, så tror inte det är någon fara.
 
@TheRedLightning Vad kul det låter med tömkörning! Jag hade gärna haft det lite då och då på lektionerna, men jag får öva på diverse privathästar i stället när jag kommer åt :p

Hur är upplägget och hur många är ni i gruppen? Hur länge får man tömköra var ungefär?
 
I går hade jag samma favoritfuxsto som sist, den där stela som är misstänkt mot handen och bettet. Inga happenings med koliker och så, och gammelponnyn som haft ett släng av kolik sist hade repat sig väl och var i gång på nybörjarlektionerna redan. Det är krut i gubben!

I framskrittningen kände jag att ponnyn var himla seeeg, och jag hade verkligen ingen lust att bråka så jag satte genast igång med att skritta friskt, lade till och med in några småjogg i trav på lång tygel osv för att få henne att tänka framåt och kul, väcka upp lite. Det lyckades väl så där och även om hon tågade på fint så hade hon ingen större lust att flytta för skänkeln sedan när jag plockade upp henne och bad om lite skänkelvikning.

Vi fokuserade på en ny grej som verkligen gjorde att poletten trillade ner för mig kanske en gång för alla angående hälarna ner tänket. I stället för att fokusera på att hålla ner hälarna fick vi i uppdrag att rida lätt i stå två sitt en under traven lite då och då, och när vi kände att balansen där blev bra fick vi sätta oss ner eller rida lätt vanligt igen. vi gjorde samma i skritten och galoppen, ställde oss i fältsits i några steg, hittade balansen, satt ner igen. Det gjorde underverk för mig! Att trycka ner hälarna gör bara att jag spänner mig och skänkeln hamnar liksom lite för långt fram vilket resulterar i att jag hamnar i lite bakbalans hela tiden. Det märktes massor i de första 3-4 stå två sitt ett lättridningarna men blev lättare och lättare och sista 20 minuterna kunde jag lätt växla mellan ställa mig i lättsits, sitta ner, rida lätt och stå två sitt ett hur stadigt som helst :up:
Dessutom hamnade hälarna rätt automatiskt, och skänklarna blev så där behagligt stadiga.

Hela gruppen älskade övningen, det lossnade för många av oss, och hästarna blev mycket mer positiva och framåt, i slutet fick jag till och med hålla igen lite i traven. Så nu har gruppen beställt mer sådant fokus till nästa gång. Superbra.

Nu har jag haft några braiga lektioner på raken, där saker lossnat känns det som, hoppas det håller i sig!
 
@TheRedLightning Vad kul det låter med tömkörning! Jag hade gärna haft det lite då och då på lektionerna, men jag får öva på diverse privathästar i stället när jag kommer åt :p

Hur är upplägget och hur många är ni i gruppen? Hur länge får man tömköra var ungefär?
Jag minns inte hur många vi är i gruppen. Alla var inte med. Vi var 5 stycken och lektionen är 45 min. Det blev en spontangrej som ridläraren kom på i sista minuten och hästarna är tömkörda en hel del sen innan av ridskolechefen.
Svårt att uppskatta hur länge det blev men kanske 10 min var ca skulle jag tro om jag höftar lite. Var mer prova på för de som inte gjort det innan.
 
Fjärde lektionen, fick samma häst som jag ridit de tidigare gångerna. Idag var det dags för markarbete och första galoppen.

Vi värmde upp i skritt på lång tyglar och fick lirka lite i innertygeln så hästen böjde huvudet och halsen inåt, men gick rakt fram på fyrkantsspåret. Detta var för att stretscha/lea igång halsen har jag för mig ridläraren sa.
Vi red även på de stora volterna vid A och C, när vi red där hade vi kortat tyglarna och skulle köra lite framdelsvändnings-liknande några steg. Jag har lagt märke till att hästen jag ridit börjar rygga när hon tycker det är jobbigt, blev en ryggning idag.
Vi bytte varv och gjorde likadant i andra varvet, sedan travade vi och gjorde samma sak.
Vi fick sen galoppera på fyrkantsspåret och in på volterna, hästen jag red har lite svårt att fatta galopp och springer gärna in i galoppen, men ju mer igång hon kom blev det bättre.
Det var svårt att hålla igång galoppen då vi var 6 st och ridhuset är inte så stort, blev några avsaktningar och sen hittade jag hur jag kunde bibehålla galoppen utan att vara i vägen för de andra. Klistret i rumpan finns kvar och när vi saktade av flåsade jag som bara den, min kondis är som bortblåst och i princip alla i gruppen (inklusive mig själv) skrattade åt hur jag lät.
Känns bra, börjar känna mig lite mer hemma i gruppen nu.

Det låg bommar på ett böjt spår över medellinjen längs stora mittvoltens spår, de skulle vi trava över och forma hästen efter böjningen. Vid kortsidan vid C stod två små kryss innanför fyrkantsspåret i hörnen, de skulle vi trava över och helst få hästen att landa i galopp.
Det var lite för lågt för att hästen jag red på skulle börja galoppera även om vi travade på friskt fram mot hindret. Det blev lite korvstoppning så vi skulle skippa bommarna och följa fyrkantsspåret och ta galopp vid A istället för att komma på hindret i galopp.

Sen var det avskrittning och färdigt för den här gången, nästa vecka är det hoppning och troligen får jag eventuellt byta häst, vi får se. Hade på ett sätt varit skönt att få samma häst då jag ridit in mig på henne nu och bytt efter hoppningen, men vi får se vad som händer. :)
 
Då har jag äntligen ridit min prova-på lektion på nya stallet! Blev givetvis sjuk första gången så fick boka om men idag kom jag äntligen iväg. Himla nervöst innan men det visade sig vara ett väldigt trevligt och lugnt ställe. Sunda och coola hästar där de flesta går på lösdrift och enbart vuxna, hästvana ryttare så det är väldigt lugnt i stallet. Inget springande eller skrikande.

Jag var över en timma tidig men det visade sig behövligt. Som ridskoleunge så underskattar man hur lång tid det tar att få ren en lerinpackad häst :o Fick rida ett gult, litet sto av kraftigare modell. Trevlig häst där man får jobba för att få upp henne från bogarna och inte lägga sig i handen. Mycket pedagogisk instruktör som repeterade hjälpgivningen och var nog med att separera hjälper och jobba för att få kvick respons för den hjälpen man ger. Mycket grundjobb med tempoväxlingar, lite flytta bogar och med- och motställning på volt. Vi hamnade lite i dragkamp i bakdelsvändningarna och jag blev alldeles för försiktigt i galoppfattningarna men i övrigt kändes det bra. Tidvis riktigt trevlig arbetsform med god balans på både häst och ryttare :D

Det blir fler tillfällen! :banana:
 
I torsdags var det sista lektionen med hästen jag haft hittills denna terminen. Nästa vecka blir det ny häst.

Vi jobbade med galopparbete och övergångar trav och galopp. Passade inte min häst jättebra, han laddade varje gång vi närmade oss bokstaven där övergången skulle ske och då tappade jag ibland traven och övergångarna blev dåliga. Han behöver en hel del energi framåt för att få en bra takt i alla gångarter egentligen men mest i galoppen och jag kände att vi började få till takten först när jag kunde galoppera lite längre sträckor och driva på en hel del. Det kanske hade gått bättre med en liknande övning om vi varit ensamma i manegen men kanske inte.

Jag har tyckt att hästen blivit trevligare och trevligare för varje lektion och läraren tycker att jag rider honom bättre och bättre hela tiden. Får se vad jag får för häst nästa omgång :D
 
Hoppar in i tråden :) I måndags red jag andra lektionen för året och det var såååååå roligt att känna att min fina lilla ponny är tillbaka igen :love::heart Under hela hösten har hon varit lite si och så. Bland annat blivit sparkad två ggr så varit mycket vila och promenader för hand, men nu är hon fullt igång. Så roligt! :love: Åh vad jag älskar min lilla tjej. Väntar bara på att få köpa henne, men det lär nog inte ske. Hon är för fin :rofl:

Vi red lite lätt markarbete. Fem travbommar, sen några meter utan bommar och fem bommar igen. först bara rida rakt fram mellan bommarna (inte det lättaste då hon inte tycker om bommar, haha) sen skänkelviktning där mellan. Galoppfattningar och bara rulla på lite, lösgörande. Lätt träning då det var första lektionen hon gick på ett tag. Jag har alltid samma häst på mina lektioner, vet jag av någon anledning att hon ska vila så dyker jag oftast inte upp :angel: I måndags var vi 4 st på lektionen, skönt! Jag tror vi är 6 st i gruppen men alla är sällan här.
 
I måndags red jag fuxstoet med den misstänksamma munnen igen.

Vi jobbade vidare på det där med att inte hamna i obalans i skänklarna, att vara stadiga och känna trycket i stigbygeln. Hon var extra seg och sömnig och jag kände att jag kanske skulle behövt ett dressyrspö, så jag kunde lägga till det någon gång utan att behöva mixtra så mycket med munnen. Alternativt att vi tar några galoppfattningar innan övningen kommer så hon vaknar lite och lyssnar på skänkeln.

Skänkelvikte på volterna. Det är så sjukt svårt att skänkelvika på volt med en häst som inte tål att man tar i munnen på fel sätt en endaste sekund, och dessutom är lite seg och stel. Hon tog skänkelns pickande i sidan som gå framåt och tygeln som någon form av bestraffning så det blev inte något vidare bra. Jag lyckades dock flytta henne i fin form runt som mest ca ett halvt varv innan hon bröt och antingen trängde framåt eller backade.

Sedan rullade vi lite i galoppen på volter och fyrkanten med fokus på det där med stadiga skänklar och balans mm. Alla hästar blev taggade så det blev något bocksprång och någon som inte riktigt lyckades få stopp på sin häst :p Det gynnade dock min häst som efter det kunde tuffa på i en bra trav utan att jag behövde tjata fram henne konstant, fick snarare hålla in lite vilket jag föredrar.

På det stora hela gick det inte så bra, men det är bara och komma igen. Jag är fast besluten att lära mig rida den här hästen nu. Lärdom från i dag är definitivt att jag måste ha henne framme för skänkeln innan jag kan göra något vettigt alls, och att det bästa förmodligen är att galoppera lite. Får smyga in någon fattning eller två direkt efter skritten i början så kanske hon vaknar.
 
Hoppning stod på schemat idag, fick samma häst som jag haft tidigare och det kändes tryggt, nu får jag se om jag får byta häst till nästa gång eller om jag får samma igen, hade varit kul att få prova en ny.

Vi hoppade några kryss, en studs och ett räcke. När vi värmde upp hade vi bommar på böjt spår att trava över.
Det kändes som vi hann med så mycket och jag som inte hoppat på säkert 3-4 år var jag väldigt ringrostig, studsen blev inte så bra, vi kom lite tokigt de två första gångerna, men tredje gången hittade vi flytet.

På slutet fick vi hoppa två låga kryss och avsluta med räcket som ridläraren hade höjt upp till 50-60cm någonting, jag tyckte det började bli lite högt, men samtidigt tänkte jag att jag kan åtminstone prova.
Sagt och gjort, första gången vi kom på räcket rev vi, då jag fegade lite, andra gången så sa ridläraren till mig att driva och jag fick en flashback i huvudet från den tiden när jag red hopplektioner för ridskolans ägare, och hon sa till mig att slänga fegistanten i hörnet och bara rida.

Det gick så bra, ridläraren sa även på slutet att hon aldrig hade sett den hästen hoppa så bra och att jag rider den hästen jättebra. Jag kände mig så nöjd, kunskaperna finns kvar där inne, nu ska de bara skakas fram igen.
Nu laddar jag om batterierna och ser vad nästa lektion ger, blir dressyr igen. :)
 
Ny häst och övergångar skritt-trav. Den nya hästen föredrar tölt framför trav, taggar på när han vet att övergången ska komma och lite sånt. En del att jobba med men det gick ganska bra. Kan vara kul de närmaste 3 gångerna.
 
Ny lektion, ny häst och dressyr stod på schemat.

Övningen bestod av bommar två bommar i vardera hörn, som tillsammans bildade ett L för att vi skulle rida ut ordentligt i hörnen, sedan användes dessa bommar som guide, då vi skulle lägga en volt vid dom, sedan när vi kom ut på långsidan skulle vi göra skänkelvikningar mot medellinjen, fast inte hela vägen fram, sedan igenom två koner som var bredvid X, lägga en volt ut mot fyrkantsspåret och igenom konerna igen och sen skänkelvikning ut mot fyrkantsspåret igen och en ny volt runt hörnbommarna, var likadant på andra långsidan också.

Hästen jag red var lång och kändes som att rodda runt ett stort skepp, vi började övningen i skritt och hästen var lite stel i början, sedan travade vi ena långsidan av övningen och skrittade andra halvan. Innan vi travade hela tiden.
Efter mycket tragglade fick jag stoet jag red på att gå i form, hon hade tjurat lite tidigare då jag kom åt henne och hon fick jobba, det var stor skillnad, först att rida en häst med en lång hals och när jag fick henne i form fick jag korta tyglarna för att bibehålla kontakten.
Det krävdes mycket ben och jag är nöjd över lektionen, nästa vecka skulle det bli samma övning igen och troligen får jag samma häst igen, får vi se om jag kan göra det ännu bättre. :D
 
Jag red i söndags och ska rida mitt tredje pass på nya stället på måndag efter jobbet. Ska investera i reflexer och ficklampa idag då det är 20 minuters promenad längsmed en obelyst landsväg till stallet från bussen. Har tidigare bara gått sträckan i dagsljus.

Red samma lilla, gula sto igen. Nu när vi lärt känna varandra lite grann alla tre, jag, instruktör och häst, så höjdes ribban något. Både jag och hästen är svagare i vänster sidan vilket blir sådär i kombination. Men när jag väl satt rakt och var noga i att få ordentlig respons för skänken så gick ju hästen kanontrevligt. Framför allt galoppen var det en avsevärd skillnad i. Jag är för mesig i att kräva reaktion framåt.
 
Lite kass på och uppdatera här , men ridit 2 av mina favoriter de senaste 3 veckorna iaf ^^
Först ett dressyrpass på mörkfux stoet som jag tycker är så fantastiskt rolig å rida även om hon verkligen är ett fuxsto när det gäller allt ^^ där gick första halvan av lektionen sisådär men andra halvan gick bra 🥰😍 sen förra måndagen var det hoppning och då blev det fuxstoet igen :) gick rätt så bra ^_^
Och nu i måndags vart det dressyr på det bruna favorit stoet som är stor o lååång som jag lagt upp klipp på tidigare här ^^ gick rätt okej :)

Och idag var de en aktivitet på ridskolan som kallas seniorcupen så idag var det dressyrdelen och 9e mars är det hoppning ^^
I vanliga fall får man önska hästar men just till seniorcupen lottas de ut så man får den man får helt enkelt ^_^
Skulle haft en annan häst än den de blev tillslut men hon blev halt ^^ så fick ist en liten söt fuxvalack :)
Slutade med att vi faktiskt kom 3a ^^

 
Lite kass på och uppdatera här , men ridit 2 av mina favoriter de senaste 3 veckorna iaf ^^
Först ett dressyrpass på mörkfux stoet som jag tycker är så fantastiskt rolig å rida även om hon verkligen är ett fuxsto när det gäller allt ^^ där gick första halvan av lektionen sisådär men andra halvan gick bra 🥰😍 sen förra måndagen var det hoppning och då blev det fuxstoet igen :) gick rätt så bra ^_^
Och nu i måndags vart det dressyr på det bruna favorit stoet som är stor o lååång som jag lagt upp klipp på tidigare här ^^ gick rätt okej :)

Och idag var de en aktivitet på ridskolan som kallas seniorcupen så idag var det dressyrdelen och 9e mars är det hoppning ^^
I vanliga fall får man önska hästar men just till seniorcupen lottas de ut så man får den man får helt enkelt ^_^
Skulle haft en annan häst än den de blev tillslut men hon blev halt ^^ så fick ist en liten söt fuxvalack :)
Slutade med att vi faktiskt kom 3a ^^

Grattis till 3:e platsen, det får mig att tänka tillbaka till en maskeradhoppning vi hade, där man hoppade en bana på tid. Det enda målet jag hade för mig själv var att ta mig runt banan, vi tog oss runt felfri och det visade sig i slutänden att vi var några ynka hundradelar från första platsen, hade jag bara ridit på lite mer hade vi norpat den, men för min del var det bara en seger att ta mig runt. :p

Lär nog bli några Pay&Jumps på ridskolehästar nästa gång det är tävling, saknat tävlandet lite. :)
 
Jag fick en annan häst senaste lektionen (efter att ha ridit den galnaste hästen i stallet nästan hela förra terminen) så jag slapp visa min ”exeptionella balans” som instruktören tjoar om när jag suttit kvar vid fjärde tokbocksprånget. Det har hunnit bli tråkigt att rida pga det. Att mina lektioner gått ut på att hålla sig kvar och sen försöka driva lagom mycket och kräva lagom mycket emellan explosionerna. Känner att jag betalar rätt mycket för att rida till en av skolans hästar 😤😴
Så efter att ha vädjat både till min instruktör, samt elev coachen, så fick jag trots det rida samma häst. ”För att inte göra någon stor grej av det hela” vilket kändes som ett jäkla skämt. Alla andra ryttare i vår grupp VÄGRAR rida den hästen pga rädsla för att hon är stallets största och bockar väldigt högt upp i luften, gärna från galoppen. Jag ville rida en annan häst för att jag vill kunna ta del av lektionerna jag betalar för, och skulle gärna uppleva galopp utan stegringar och bocksprång, inte pga att jag blivit rädd, hade jag varit rädd hade jag med vägrat och sagt att jag kan sitta på läktaren istället, som en annan tjej i gruppen gjorde. Men jag red snällt den gången med, kämpade på med att fatta galopp ensam på volt och hästen bockar runt 4 gånger innan jag med sårat ego vände upp på medellinjen och fick titta på när de andra fick till sina perfekta harmoniska galoppfattningar på volten bredvid.
Så ja jag hade bestämt mig för att prova lyckan på en annan ridskola när denna termin är över och förbi, mest för att få en någorlunda välriden häst att lära mig på i trygga rum. Hade ju tidigare planer på att börja tävla inför detta året men är absolut inte lika långt fram som jag förväntat mig, för att vara en person som även rider privat. Istället har jag tappat All lust på ridning, tänkt tankar att jag säljer min islänning, alla hästprylar och utrustning. Mitt hästliv är över. Noll glädje för ridning kvar. Jag sörjde min förlorade passion och gnista för hästeriet och sjukskrev mig från den nästa lektionen, det blev för jobbigt och jag kände att jag inte lärde mig något alls under en lektion så vad var meningen?
Tog mig dit förra veckan iaf. Fick en ny häst, en stor valack. Han var seg som ett tuggummi men världens vänligaste själ. Fick igång honom fint med sidvärtes rörelser och lite egna ridvägar under uppvärmningen och han var en dröm. Vilket steg, så mjuk och välriden. Jag kände mig som ett jävla proffs! Och ridläraren verkade se det med, jag fick mycket beröm och bekräftande ord om att ”sådär ska det se ut jajamen” inte för att hon behövde säga det till mig, jag kände lyckan i varje fiber av min skapelse!
Vi fortsatte lektionen med att hoppa i åttor, små språng som denna underbara valack hoppade HÖGT över, vi fick fel galopp efter språng vid två tillfällen men han var superlätt att bryta av (noll slängtrav) och fatta pånytt, och jag kunde i stort sett ha bett om arbetsgalopp vid en bokstav och skritt vid nästa. Han var så mjuk för sin storlek att jag kände bara att vad gör den här drömmen på en ridskola!?!

Helt underbart att känna att man faktiskt kan rida, att man besitter lite känsla och kan nå harmonisk ridning även som gammal tanta. Hästeriet är inte över!!🤗
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp