Ridskoleelev 2019

Ridskolehästar kan tända till och ta i :) men vissa av dem behöver motiveras mer än andra. Tänk såhär: En ridskolehäst måste kunna ta hand om ett väldigt brett spektra av ryttare, och de som lämpar sig bra för nybörjare/lättare lektioner får också ofta gå dessa. De måste kunna sålla ut ryttarsignaler, tänk om en ridskolehäst skulle reagerat varenda gång någon nybörjare råkade sitta snett, råkade rycka till i munnen, skumpade på ryggen mm. Det hade inte funkat.

Dessa ridskolehästar kan säkert kännas som väldigt maskinakiga - men man kan få dem att inte gå så, även om det är svårt. Jag rider ganska ofta ridskolehästar som just är de som tuffat runt med nybörjare ett tag och jag har försökt hitta på egna små knep att motivera dem:
1. Tjoho! vad kul vi ska ha! - Attityden är viktig, visa att hej här är jag och vi ska ha kul ihop.
2. Jag vet var vi ska! Häng på så blir det kul! - Visa att du har koll och planera dina ridvägar noga, med nybörjare är det ofta hejsan hoppsan (vilket leder till att de gärna lyssnar på ridläraren eller följer de andra hästarna), ridskolehästarna uppskattar att man vet vad man vill och var man vill, som omväxling.
3. Duktig pålle! - Var uppmärksam på när hästen försöker/gör rätt, och tala om att du uppskattar det. En snabb klapp eller ett glatt "bra!" gör att de flesta ridskolehästar väcks upp lite.
4. Tempoväxlingar och svängar - Enkelt sätt att göra att ridskolehästar blir lite mer "på tårna" och uppmärksamma, kombinerat med en glad attityd och beröm brukar det leda till en ridskolehäst som frågar "åh vad kul! Vad är nästa grej?"
5. Ställa och forma ordentligt - En ridskolehäst är oftast stel, lyckas du vara konsekvent och ställa i alla hörn, forma ordentligt på volten osv kommer de bli mjukare och du får lite mindre maskinkänsla/granplanka i tygeln och sidorna.

Typ så! Men det är inte lätt, och det är verkligen inte alltid jag lyckas med detta själv.

Tänker nog att skäcken går med många nybörjare, och det du säger försöker jag göra och igår gav det resultat vilket var roligt. :D Har varit alldeles för fast i inre spänningar innan för att ens kunna inverka på någon häst den här hösten. Vilket har varit tråkigt men roligt nu när jag är ur det:)

Ska tänka extra mycket på det du skrev nästa gång jag rider honom. Du skrev det väldigt pedagogiskt.:)
 
Tänker nog att skäcken går med många nybörjare, och det du säger försöker jag göra och igår gav det resultat vilket var roligt. :D Har varit alldeles för fast i inre spänningar innan för att ens kunna inverka på någon häst den här hösten. Vilket har varit tråkigt men roligt nu när jag är ur det:)

Ska tänka extra mycket på det du skrev nästa gång jag rider honom. Du skrev det väldigt pedagogiskt.:)
Tack! Jag har varit i samma situation där jag var frustrerad och liksom spände mig helatiden och inget gick framåt och det är så himla svårt att släpa sig ur det. Min ridlärare nämnde någon gång att man får försöka vara en partner som hästen vill vara med. Ingen häst eller människa tycker det är så kul när någon är arg, frustrerad och grubblar jämt. Eller inte kommunicerar. Man vill ju vara med någon som säger "vi galopperar! det blir kul!" istället för "men gallopera nu då!" eller "jag vet att jag är sämst på allt men jag tänkte kanske galoppera? eller inte kanske?"
Det var den lilla grejen som fick mig att ge mig f-n på att jag inte ville att ridningen skulle vara på det sättet.

Jag hoppas du kan fortsätta komma ur det och får behålla den där härliga roliga känslan! :love:
 
Är så nöjd efter kvällens ridlektion!
Fick ponnyn igen efter förra veckans katapultavsittning. Hade pratat med ridläraren innan och sagt att jag ville hoppa lågt, och det levererade hon snällt :love: Red hela övningen och hoppade allt som de andra, fast som små kryss. Tyckte det var nog med utmaning att rida och hoppa öht, så pressade mig inte med höjderna idag. Hoppade dock några räcken i slutet som var lite högre än kryssen iaf. Fick riktig trevlig känsla, och funderar på att önska ponnyn igen då vi byter hästar nästa omgång, för att kanske komma igen ännu lite till på henne :)
 
Markarbete idag, fick skimmel valacken. Inte ridit honom på ett tag och det var som att börja om igen, vinglig och "all over the place", unghästen i honom lyste igenom. När vi skrittade fram skulle vi stå upp i lättsits, fick korta mina stigbyglar rejält för kunde inte stå upp när de var långa, fick ha mina hoppläder mått (vilket inte va så bra för resten av lektionen), vi skrittade fram på långa tyglar sen skulle vi knyta tyglarna och styra hästarna med bara vikthjälperna och skritta över bommar, gick över förväntan.

Enda nackdelen för mig är att min ländrygg tycker inte om att stå så länge i lätt sists, så fick sätta mig ner en stund och vila. Detta märktes senare på lektionen också.

Sen red vi på fyrkants spåret, först i skritt och skulle göra skänkelvikning in från spåret till några bommar, gick hyffsat i skritt, långt ifrån det bästa men det fick, sen skulle vi göra det i trav. Då hann jag inte riktigt med, hade det handlat om längre sträcka hade vi kanske hunnit lösa något steg.
Så det blev en blandat kompott. Vi red även volter på andra långsidan och skulle rida innanför spåret.
Vänster varvet var nog det som var mest kaotiskt, höger varvet gick mycket bättre han sökte sig till och med mot form-hållet några gånger. Vilket jag tyckte var bra, då han gärna går som en åsna med lång hals å huvudet så högt det bara går.

Sen avslutade vi med att trav hoppa några kryss, komma i trav landa i galopp, sen sakta av till trav, sen skritta några steg igång i trav och så om igen. Här märkte jag av min ländrygg, kunde inte alls hoppa så många gånger som jag egentligen hade velat. Fick avbryta övningen självmant och skritta innanför spåret då det gjorde så ont i ryggen så jag nästan grät.

Var riktigt längesen jag hade så här ont i ryggen, gick ut och gick en lång promenad när jag kom hem då ryggontet brukar ge med sig när jag går, men inte idag, lossnade lite men är fortfarande kvar. Ibland hatar jag min kropp som sätter käppar i hjulet för det jag vill och älskar att göra. :(
 
Var riktigt längesen jag hade så här ont i ryggen, gick ut och gick en lång promenad när jag kom hem då ryggontet brukar ge med sig när jag går, men inte idag, lossnade lite men är fortfarande kvar. Ibland hatar jag min kropp som sätter käppar i hjulet för det jag vill och älskar att göra. :(

Beklagar verkligen, har också haft mycket problem med ryggen (muskelfiber sprängning och buktning) - det kan vara så otroligt knäckande och ledsamt. Hoppas det blir bättre snart, kämpa på!
 
Hästbyte i lördags, och till min förfärelse stod det en ganska stor skimmelvalack som jag visste kunde vara "lite av en karaktär", vilken han demonstrerade genom att slita sig för mig när jag skulle ställa upp honom i stallgången, travade in i en annan box längre ned. Ridlekisgruppen och deras föräldrar såg minst sagt förfärade ut när jag fick komma lomma och hämta honom.

Han hade inte gått någon lektion den dagen och var en riktig lortgris som både rullat sig i lera och sitt eget bajs hehe. Min första reaktion när jag satte upp var - hjälp vad stor han är!? Inte så stor visserligen, 164 mkh men jag rätt så kort i rocken så för mig kändes det som jag satt på en jätte! Han hade inte så mycket motor, och lyssnade inte så värst mycket på mig.

Vi skulle göra skänkelvikningar denna dag. Vi har nästan aldrig gjort det innan, och för min del var det väldigt längesedan. Jag hade svårt med att vara mothållande på yttertygeln, och hade en tendens att överställa honom. Ibland fick vi till det några steg, men det som oftast hände var att han föll in i sidan och inte fick med sig bakdelen...Känns verkligen som jag behöver jobba mer på för att få in allt. Nu känns det lite överväldigande haha...Sitter ni på några bra skänkelvikningstips? Hit me!
 
Vi skulle göra skänkelvikningar denna dag. Vi har nästan aldrig gjort det innan, och för min del var det väldigt längesedan. Jag hade svårt med att vara mothållande på yttertygeln, och hade en tendens att överställa honom. Ibland fick vi till det några steg, men det som oftast hände var att han föll in i sidan och inte fick med sig bakdelen...Känns verkligen som jag behöver jobba mer på för att få in allt. Nu känns det lite överväldigande haha...Sitter ni på några bra skänkelvikningstips? Hit me!

Förutom att inte släppa för mycket på yttertygeln, vilket du ju redan vet (och är lättare sagt än gjort) brukar jag tänka att jag verkligen ska "picka" på hästen med den sidförande skänkeln. Vissa måste man picka på som en hackspett i början, men jag brukar försöka ha målet att jag inte ska behöva picka så himla mycket till slut.
En annan grej jag ofta gör på hästar jag tycker är svåra och som gärna viker sig är faktiskt att peta till dem med spöt, på den sidförande skänkelns sida. Bara att nudda lite lätt på rumpan så de förstår vad jag faktiskt vill (och sen så klart berömma när de gör rätt). Då blir det inte så att jag kanske spänner mig osv.
Sitta så man inte hamnar snett med vikten, jag brukar behöva tänka att jag ska sitta mer åt sidförande skänkelns håll, hamnar alltid med mer vikt åt det hållet hästen sneddar.
 
  • Hjärta
Reactions: WOS
Beklagar verkligen, har också haft mycket problem med ryggen (muskelfiber sprängning och buktning) - det kan vara så otroligt knäckande och ledsamt. Hoppas det blir bättre snart, kämpa på!
Nu vet jag till nästa gång att jag kan inte vara med på en sådan övning även om jag vill. Kan va med en stund. Vete tusan hur jag kan bli av med det där jädra ryggontet.
Varenda gång jag vänt mig i sängen har det huggt till, nu har det börjat släppa lagom till första jobbdan igen.
Hoppas verkligen att det försvunnit helt tills helgen. Då på lördag först ridlektion och på söndagen hopptävling, som ja ej vill missa.
 
Nu vet jag till nästa gång att jag kan inte vara med på en sådan övning även om jag vill. Kan va med en stund. Vete tusan hur jag kan bli av med det där jädra ryggontet.
Varenda gång jag vänt mig i sängen har det huggt till, nu har det börjat släppa lagom till första jobbdan igen.
Hoppas verkligen att det försvunnit helt tills helgen. Då på lördag först ridlektion och på söndagen hopptävling, som ja ej vill missa.
Hoppas det försvinner, det är inte kul att ha ont. Jag håller tummarna för dig! :)
 
Ridlektion i går med lilla bulldozern.

Fokus för ridlektionen var övergångar och tempoväxlingar, samt lite att jobba med att mjuka upp hästarna i sidorna. Min häst gick lektionen innan så jag kunde sitta och titta på hur han såg ut. Han såg konstigt nog lite seg ut och jättejättestel. Gick som en stjärnkikare med sin korta hals. Så då visste jag vad jag hade att göra med innan jag ens satt upp.

Han hade visserligen driv framåt, men inte det där glada peppiga steget. Jag tänkte att det gör inte så mycket eftersom han vanligen springer så himla mycket och jag ville känna efter hur han var när han väntade lite mer på steget och man kunde få chansen att verkligen driva in stödet i munnen bakifrån. I stället för att, som det ofta blir med honom, antingen hamna i dragkamp eller i varje steg tjata på honom att vänta.
Det blev en trevlig känsla när man kunde rida honom så, så jag lät det vara precis så. Jobbade massor redan i uppvärmningsskritten på att mjukt lirka till ställningar och böjningar så att han kunde mjukna lite.
Sedan i traven tog det inte så lång tid innan han mjuknade och kom i form. Vi red en båge på långsidan med fokus på att skåla ur och ställa, mjuka upp. Där blev han jättefin! Vi skulle även tempoväxla lite i övningen men jag valde att göra det minimalt eftersom jag visste att han kan bli så där gladspringing då.

Galoppen gick inte bra i början, jag fick mycket slängtrav in i galopp och han bröt av innan jag ville det. Vi galopperade på volterna och bröt av vid öppna delen av medellinjen, för att sedan fatta vid C och A. När han såg de andra sakta av gjorde han detsamma. Försökte rida mjukt och inte få honom springig men till slut blev han det i alla fall. Han är inte alls lika mjuk och formbar när han springer, så då fick jag lite att jobba på. Det gick i alla fall bättre med fattningarna och att bryta av på ett bra sätt. Lyckades korta honom lite och få till två tre jättefina övergångar.

Sedan var det dags att lägga ned hästarna i trav. Inte jättelätt på taggad springig ponny men jag körde en miljon halvhalter och mycket volter och till slut travade han jättefint och var mjuk i handen. Ville inte sakta av och skritta av, ibland suger det verkligen att man måste avsluta när man når något som känns jättebra efter en massa jobb i en timme. :arghh::cautious:
 
Förutom att inte släppa för mycket på yttertygeln, vilket du ju redan vet (och är lättare sagt än gjort) brukar jag tänka att jag verkligen ska "picka" på hästen med den sidförande skänkeln. Vissa måste man picka på som en hackspett i början, men jag brukar försöka ha målet att jag inte ska behöva picka så himla mycket till slut.
En annan grej jag ofta gör på hästar jag tycker är svåra och som gärna viker sig är faktiskt att peta till dem med spöt, på den sidförande skänkelns sida. Bara att nudda lite lätt på rumpan så de förstår vad jag faktiskt vill (och sen så klart berömma när de gör rätt). Då blir det inte så att jag kanske spänner mig osv.
Sitta så man inte hamnar snett med vikten, jag brukar behöva tänka att jag ska sitta mer åt sidförande skänkelns håll, hamnar alltid med mer vikt åt det hållet hästen sneddar.

Skönt att höra att man ska "picka"! Kände mig verkligen först som en hackspett och tänkte detta kan inte vara rätt haha...Det där med yttertygeln och yttersidan generellt är min akilleshäl, gaah var svårt det är! :banghead:
 
Fick stora skäcken igår! Tog dressyrsadeln bara för att testa och den var helt okej. Inte som den jag satt i hos en kompis. I alla fall! Sicken skillnad på stora skäcken och skäckponnyn. Zoey hette stora skäcken och hon var såpass känslig att jag inte kunde mycket på henne. Kändes det som iaf. Var svår att gå framåt, följde helst efter dem andra hästarna och jag kände mig rätt oduglig. 😕 Hon blev vinglig under mig och kände direkt att jag är alldeles för ostabil i hela mig, särskilt bålen för att kunna rida henne ordentligt. Men just det jobbar jag på i yogan så det kommer väl det också. Hon är mycket häst att rida ihop och var väldigt lång under hela lektionen. Försökte göra vad jag kunde för att få ihop henne, men kände mig som en liiten, liiten irriterande fluga på hennes rygg.:banghead:

Lektionen var som vanligt väldigt intressant och lärorik, förutom att jag inte kan rida en enda häst:crazy: Mycket rakriktningar och det gick bäst i trav och då märktes det extra tydligt hur vinglig hon blev av min vinglighet. I skritten var det svårare, hade fullt shjå med att känna efter vart jag var:laugh: Men eftersom jag innan jag började rida för andra gången knappt visste att jag hade en kropp annat än för att röra på den och såg den som ett fritt stående väsen från huvudet känner jag att jag kommit en bra bit på vägen.:) Har liksom börjat integrera huvudet med kroppen och egentligen vet jag ju att min utveckling går långsammare än andras, så kan egentligen inte förvänta mig rida lika bra som de andra i gruppen även om vi hade ridit exakt likadant. Men intressant dedär, hur ridning verkligen är som terapi för allt och särskilt för en som innan ridningen hade dålig grovmotorik (kan fortfarande inte simma... eller cykla särskilt bra dock) och noll kroppsvetande. Tyckte mest min kropp var en konstig klump nedanför huvudet tills jag var typ 17-18.
Blev visst ett litet sidospår...

Iaf, mycket häst att få ihop och hon undrade nog mest vafan jag gjorde för jag hade ingen aning heller;) Galopp på volt, somsagt mycket rakriktningar och vingliga människor och hästar.:)

Märker i alla fall att det är en traggelperiod nu, mycket som inte känns som att det händer nåt med och att jag inte utvecklas. Men det kommer det med. Får bara ha tålamod, det jag har svårast med:laugh: Tålamod och nöta, nöta. Tur jag tycker ridningen är kul för de mesta och inte som suzukin, där jag grät och skrek varje gång fiolen kom fram. Kan dock sakna det med, ibland.

Nu ska jag sluta tjata och börja laga mat, för det behöver ridande människor och vingliga ungdomar;) (som jag själv:D)
 
Hästbyte i min tisdagsgrupp och ännu en stor flugskimmelvalack som jag tror kan vara till hälften giraff...Men vilken goding han var! Tills det var dags att tränsa, då gjorde han sig extremt stor och hög, så vi fick teamworka ihop fyra pers för att få på honom tränset.

Väl uppsuttet var han jättehärlig, betydligt större häst än vad jag är van vid, 168 mkh holsteinervalack som tävlat mycket i fälttävlan. Han hade mycket steg, egen motor och var VÄLDIGT stark. Hade träningsvärk i armarna och hela ryggen dagen efteråt haha. Vi skulle jobba mycket på böjda spår, i trav och galopp.
20-m volt vid A där det skulle vara galopp, bryta av vid trav och göra en 15 m vild C, ut på spåret för att fatta galopp igen i ett oändligt kretslopp. Han var för det mesta fin och reglerbar, ställde fint även om han hade en tendens att falla ur och göra volten alldedes för stor. Tappade yttersidan typ hela tiden, fast jag höll emot och fångade upp som en galning...trodde jag :banghead: Någon gång blev han för stark för mig i galoppen så fick inte ens in honom på volten, så fortsätte längst fyrkantspåret och saktade av vid trav istället och hoppades att inte läraren skulle märka något hehe...

Men väldigt glad för att rida en sån fin häst och jag var betydligt gladare än efter lördagslektionen :D
 
Markarbetes lektion idag med skimmel valacken.

Vi fick börja med att skritta på en fyrkant och vi varje hörn skulle vi vända, bakdelen skulle stå still och framdelen flytta sig, sen på när vi kom till medellinjen skulle vi lägga en liten volt utåt mot spåret (vid A och C). Det var uppvärmnings övningen, och sen gick vi över till att på långsidorna där vi gick längs fyrkantsspåret skulle vi komma fram i trav efter vändingen, trava och sakta av innan nästa vändning. Denna övning gjorde vi i båda varv.

Gick så där för mig, kände faktiskt en stund att jag inte kunde rida då skimmel valacken var över allt och ingenstans (vinglig unghäst), va inte så snyggt han tryckte in bogen och gick på tvären när han skulle gå rakt.

Nåväl, skam för den som ger sig, fick ta ett dressyrspö för att komma åt bättre.

Sen nästa övning var liknande uppvärmnings övningen, samma tänk i alla hörn med vändningarna, enda skillnaden på ena långsidan skulle vi göra en båge in, och på den andra långsidan skulle vi sakta av till skritt, sen göra skänkelvikning in mot mitten och sen rakställa fram i trav och trava över en bomserie.

Den här skänkelvikningen blev pannkaka för mig och valacken, han hade jätteproblem, jag tänkte och gjorde rätt med det blev bara så fel i alla fall. Slutade med att ridläraren fick stå vid sidan med ett spö och peta i luften med det för att hästen skulle flytta sig ordentligt.

Vi gjorde denna övning i båda varven, enda skillnaden när vi bytte varv var bomserien längre, så ridläraren tyckte att när vi väl travat över den långa travserien skulle vi komma fram i galopp, först skulle vi egentligen bara galopperat på spåret, men så kläckte någon ur sig att vi kunde flytta lite i galopp (typ skänkelvikning) i bågen. Så så blev det, skritt, skänkelvikning in mot mitten, rakställa, fram i trav, över serien, fatta galopp, flytta i sidled in mot mitten och sen tillbaka ut mot spåret igen.

Det var nästan lite sjukt, det gick jättebra för mig, jag trodde banne mig inte att det skulle gå att flytta i sidled i galopp när det knappt ens går i skritt. Han var jätteduktig och vi kände oss alla lite "proffsiga" att göra detta, riktigt roligt. Märktes också att det var en bra övning, då valacken jag red som i vanliga fall är stel blev mjuk och rörlig.

Sen skulle vi skritt hoppa, skritta mot en lågt kryss, över det, landa i galopp, sen hoppa ett annat lågt kryss i andra änden av ridhuset. Det gällde att få hästarna på hugget när vi skritt hoppade.

Nästa övning var travbommarna vi travade över innan och gjorde skänkelvikning in, de var tillbaka men nu var de små låga kryss och nu skulle vi komma i galopp och göra den där skänkelvikningen och hoppa, åt ena hållet var det vara ett lågt kryss, åt andra hållet blev det som en liten studs serie.

Gick riktigt bra, och sist skulle vi hoppa studsen, fyra galopp språng och sen hoppa det där andra krysset. När jag kom första gången på den övningen, hade hästen verkligen mjukat upp och jag red som man brukar få göra på honom när han är stel och jäklar i min låda, han hittade en växel till, tar ett mega skutt som gör att jag hänger inte riktigt med utan blir efter, tryckte till hela ryggraden i landningen och det gjorde svinont.

Jag slutförande övningarna även om jag inte kunde rida fullt ut pga att det kändes som någon satt bakom mig och stack en kniv in i ryggen. Köpte värktabletter och försöker se till att ge ryggen alla möjligheter att inte göra ont, det är ju hopptävling i helgen och jag vill va me. :o
 
Från dagens old generation cup med skimmel valacken. Inte vår bästa runda, egentligen skulle jag hoppat 80, men han hade gjort en behandling så vi hoppade 70. Med facit i hand var det nog lika bra, då han bockade på framridningen, har tydligen bra balans då jag satt kvar när han krumbuktade.

Är ändå nöjd då jag fick en bra ridkänsla trots allt, är fortfarande lite ringrostig men det går bättre och bättre. :)
 
Från dagens old generation cup med skimmel valacken. Inte vår bästa runda, egentligen skulle jag hoppat 80, men han hade gjort en behandling så vi hoppade 70. Med facit i hand var det nog lika bra, då han bockade på framridningen, har tydligen bra balans då jag satt kvar när han krumbuktade.

Är ändå nöjd då jag fick en bra ridkänsla trots allt, är fortfarande lite ringrostig men det går bättre och bättre. :)
Jag tycker du rider jättefint och det ser väldigt harmoniskt och lugnt ut :)
 
Jag tycker du rider jättefint och det ser väldigt harmoniskt och lugnt ut :)
Tack, det är den hästens andra tävling så fokus låg på att försöka få till bra vägar och en bra känsla och peppar peppar det lyckades vi med nästan. Va bara när han inte ville gå nära domarhörnan som vägarna inte riktigt blev som jag tänkt mig.
Men övning ger färdighet. Nästa gång blir den 1/11. 😁
 
Tack, det är den hästens andra tävling så fokus låg på att försöka få till bra vägar och en bra känsla och peppar peppar det lyckades vi med nästan. Va bara när han inte ville gå nära domarhörnan som vägarna inte riktigt blev som jag tänkt mig.
Men övning ger färdighet. Nästa gång blir den 1/11. 😁

Jag tänkte på precis det, att du red så noggranna vägar 👌😊
 
Ridlektion i går igen.

Fick ett sto jag inte ridit på länge. Halvsyster med den drömmiga valacken, samma morfar och mamma. Visste från början att hon kan bli lite stel, men även hon har en trevlig motor framåt, hon är dock mycket lättare att få stopp på än bulldozern jag ridit sista två gångerna.

När jag kollade listan såg jag att hon skulle gå 3 lektioner, tänkte att då är hon nog rätt trött stackarn. Men så kom inte hon som skulle rida henne lektionen precis innan min, så jag tänkte att då blir det perfekt ju.
En nybörjar lektion, vila två timmar och sedan lektion med mig.

Borstade, hon var lerig som attan (redan där borde jag fattat att hon inte hade gått nybörjarlektionen heller och att min lektion alltså var första lektionen)

Vi jobbade lite med en mix av alla grejer vi jobbat med de sista 5 gångerna. Böja, övergångar, tempoväxlingar, skänkelvikningar osv. Stoet jag red var vansinnigt pigg och svarade på minsta lilla pet med skänkeln. Hon var lite stel i sidorna, mest vänster, och jag försökte mjuka upp henne bäst jag kunde.
Tyvärr blev allt pannkaka denna ridlektion. Jag kände redan i första traven att jag började spänna mig, och mitt i att jag var spänd försökte jag be en redan spänd stel häst att mjuka upp sig.
Lyckades inte slå mig ur det där spända och stoet som försökte bäst hon kunde att ställa i hörn osv trots min spända kropp ska ha en eloge.
Jag försökte verkligen sluta spänna mig men inget fungerade. Min hals, nacke, armar, och skuldror var som fiolsträngar. Benen likaså, jag spände dem ända från höfterna ner i tårna vilket resulterade i stigbyglar som bara gled runt. Jag antingen tappade dem eller så åkte de in till mitten av foten och fastnade :meh:

Dagens huvudövning var galopp på volt där en kvarts volt var i galopp, en kvarts i trav, en kvarts galopp, och sedan en kvarts trav igen. Det gick inte alls bra. Stigbyglarna var överallt, fick inte till någon trevlig volt utan det var antingen en häst som var spikrak som en planka eller som var spikrak fram till halsen som var böjd. Vilket gjorde att jag spände mig ännu mer och fattningarna blev riktigt risiga.

Det sista vi gjorde var att jogga av dem självständigt i 5 minuter innan vi skrittade av. Då började min kropp samarbeta och slappna av. Resultatet blev att jag i 2 minuter fick rida en mjuk, eftergiven, sådär mysigt frågvis häst som tuffade på med trevlig motor. Kändes så himla surt att jag inte bara kunde rida en liten stund till.

Måste komma på knep för att släppa på spänningarna jag får i bland, oftast är det just det som gör att jag inte lyckas på lektionerna. Någon som har tips?
 
Red storskäcken igår igen. Markarbete stod på schemat och tja, när världens konflikt skedde precis innan det var dags att åka till stallet sitter det såklart i under lektionen. Var arg och spänd - ledsen och gråten lurade under ytan. Försökte mitt bästa ändå, och jag tycker det är ganska kul att hoppa ändå - för det är bara att göra och det behövs oftast inte pepp vid varje steg (till mig från instruktören alltså).

När världen rämnar är stallet en fristad, men inte när känslorna låser kroppen och allt man vill är att gråta från djupet av sitt hjärta, typ skrika ut det lilla barnets ångest och man samtidigt ska försöka rida en häst, komma ihåg allt osv. När lektionen var slut glömde jag vart storskäcken stod så gick för långt in i stallet, kände mig helt väck.

Övningen var i alla fall tre bommar där man skulle korta in och sedan tre bommar där man skulle länga på stegen och tvärtom i andra varvet. I slutet hoppade vi ett sockerbitshinder och då taggade Skäcken igång! Jag satt mest och försökte känna min kropp och som lektionen förra gången blev hon lång och ville springa iväg.

Är ändå nöjd med lektionen med tanke på vad som hände innan så jag ger mig själv tre av tre stjärnor.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp