Ridskoleelev 2019

Har ridit två lektioner denna veckan :D

Köpte en lektion på favorithästen i onsdags. En relativt ny instruktör på klubben som jag inte ridit för innan, men som jag tyckte var väldigt bra!
Leltionen var markarbete med mycket dressyr jämfört med markarbetena i min hoppgrupp :angel: Vi började med travkavaletti och på slutet blev det en trestuds.
Hästen är väldigt stel, men när man får igenom honom och han går stadigt i formen så är han sååå fin :love:

Igår red jag favoritponnyn på min vanliga lektion :) Vi hade en tvåstuds i kombination med två galoppsprång till ett tredje hinder. På snett igenom-linjerna fanns två hinder som reds som en åtta, ett i trav och ett i galopp :)
Var lite låg efter en tuff arbetsdag, men fick energi av lektionen och vågade höja lite grand mot slutet :D
 
Ridlektion idag på skimmel valacken, hade nästan hoppats få samma ponny som förra gången.
Dressyr på schemat, låg mjuka böjbara plastbommar som förra gången. Vi red även för den nya ridläraren, i början av lektionen hörde vi ingenting när vi var i andra änden av ridhuset då det var ett skyfall ute och det smattrade rejält på ridhusets plåttak.

Vi värme upp självständigt i skritt och trav med fokus på "gas" och "broms", samt övergångar. Vi började övningen i trav bägge varv, då skulle vi göra en båge in mot mitten och sedan ut mot spåret igen på båda långsidorna.

Sen skulle vi göra en annan övning i skritt, istället för bågen skulle det vara skänkelvikning in mot mitten, raktställa och sen skänkelvikning ut mot spåret igen, på båda sidor. Gjordes sen i trav. Jag märkte att hästen jag red hade svårt för skänkelvikningen åt höger, vänster gick mycket lättare. Han korvade ihop sig och gick med baken på fel håll, inte riktigt det som var tanken. Fick till några korrekta steg i alla fall, och med tanke på att han inte är så gammal så är jag nöjd. Gick lättare i traven.

Sen avslutade vi övningen och skulle skritta på spåret, sedan göra volt tillbaka och när vi kom ut på spåret igen fatta galopp, galoppera tills ridläraren sa att vi skulle sakta av och då skulle vi sakta av till skritt. Detta gjorde vi några gånger, riktigt bra träning för både ryttare och hästar.

Sist avslutade vi på stora mittvolten i trav och gjorde några övergångar till skritt, sen trav igen och skritt igen med fokus att behålla ställningen, bytte även håll på volten och gjorde samma sak innan vi skrittade av.

Nästa lektion lutar det åt att det blir markarbete.
 
Jaha, då har jag alltså ridit första lektionen på nya stället. Det var ungefär som jag hade väntat mig, tyvärr får jag väl nästan säga. Det är verkligen en helt enorm skillnad på kvaliteten på ridning jämfört med Sverige. Det visste jag ju redan, och det är den huvudsakliga anledningen till att jag mest bara rider ute hos min (svenska) kompis där jag vet att saker görs ordentligt, men jag hade väl ändå hoppats att det skulle kännas lite bättre idag.

För det första får man inte göra i ordning sin egen häst, utan det har de stalltjejer som gör och så får man hästen framledd till sig i ridhuset bara. Det tycker jag är lite synd, eftersom jag gillar att få en känsla för hästen och skapa någon slags relation när man gör i ordning den.

För det andra fanns inte uppvärmning på kartan, utan det var ut på spåret med korta tyglar direkt och typ en minut senare började vi trava. När jag frågade de andra tjejerna i gruppen om det efteråt sa de att den som driver stället tycker att det är viktigt att hästarna blir varma så fort som möjligt när de kommer från sina boxar, särskilt på hösten/vintern när det är kallt :confused: Vi skrittade inte av något heller, och när jag frågade var jag kunde tvätta bettet efter lektionen tittade de bara undrande på mig.

För det tredje kändes nivån på gruppen överlag väldigt låg, trots att den klassas som "advanced". Det var ingen som var ens i närheten av att rida sin häst i någon slags form och man fick se upp lite eftersom folk ibland saktade av till skritt mitt på spåret under en travövning. En av tjejerna jag pratade med efteråt sa att hon skulle vilja prova att tävla dressyr någon gång men inte känner sig redo att rida ett program där galopp ingår... Vi fick inte ens galoppera allihop på en gång under lektionen, utan det gjordes på samma sätt som när jag var typ 10 år gammal - alla ställde upp på led och så turades vi om att galoppera runt fyrkantsspåret tills vi hamnade längst bak i ledet. Jag är inget underbarn på något vis, men lite mer än så kan jag i alla fall!

Sedan har vi hästarna... Jag hade tydligen fått den svåraste hästen sa instruktören, oklart varför det var en bra idé att ge den till en som är helt ny? Det var i alla fall en femårig ponny som var väldigt grön, och även om jag tycker att vi kom rätt bra överens till slut kunde jag till exempel inte få henne att fatta galopp utan det blev bara slängtrav och pannkaka av det. En enda gång (av fyra) lyckades jag! Det hjälpte inte att vi bara fick galoppera på ovan nämnda sätt - jag kände liksom inte att jag hann komma till ridning innan ridhuset tog slut och jag var framme vid de andra igen. Så det slutade bara med att jag kände mig obalanserad, frustrerad och som världens sämsta ryttare typ. De andra i gruppen sa att jag red hästen bättre än de flesta, men jag vet inte om de vara försökte vara snälla.

Usch, jag låter verkligen jättenegativ ser jag nu men jag tror egentligen bara att jag är lite frustrerad. Önskar att jag kunde veckopendla till Sverige och rida lektion där en gång i månaden eller nått! Instruktören och de andra i gruppen var dock jättetrevliga och jag fick verkligen den där känslan av gemenskap som jag var ute efter, så jag ska prova några lektioner till och se om det känns bättre när jag får prova en annan häst.

Det här kan vara det längsta inlägg jag någonsin skrivit här på Buke, men det kändes som att jag behövde reflektera och skriva av mig lite :p
 
Senast ändrad:
Jaha, då har jag alltså ridit första lektionen på nya stället. Det var ungefär som jag hade väntat mig, tyvärr får jag väl nästan säga. Det är verkligen en helt enorm skillnad på kvaliteten på ridning jämfört med Sverige. Det visste jag ju redan, och det är den huvudsakliga anledningen till att jag mest bara rider ute hos min (svenska) kompis där jag vet att saker görs ordentligt, men jag hade väl ändå hoppats att det skulle kännas lite bättre idag.

För det första får man inte göra i ordning sin egen häst, utan det har de stalltjejer som gör och så får man hästen framledd till sig i ridhuset bara. Det tycker jag är lite synd, eftersom jag gillar att få en känsla för hästen och skapa någon slags relation när man gör i ordning den.

För det andra fanns inte uppvärmning på kartan, utan det var ut på spåret med korta tyglar direkt och typ en minut senare började vi trava. När jag frågade de andra tjejerna i gruppen om det efteråt sa de att den som driver stället tycker att det är viktigt att hästarna blir varma så fort som möjligt när de kommer från sina boxar, särskilt på hösten/vintern när det är kallt :confused: Vi skrittade inte av något heller, och när jag frågade var jag kunde tvätta bettet efter lektionen tittade de bara undrande på mig.

För det tredje kändes nivån på gruppen överlag väldigt låg, trots att den klassas som "advanced". Det var ingen som var ens i närheten av att rida sin häst i någon slags form och man fick se upp lite eftersom folk ibland saktade av till skritt mitt på spåret under en travövning. En av tjejerna jag pratade med efteråt sa att hon skulle vilja prova att tävla dressyr någon gång men inte känner sig redo att rida ett program där galopp ingår... Vi fick inte ens galoppera allihop på en gång under lektionen, utan det gjordes på samma sätt som när jag var typ 10 år gammal - alla ställde upp på led och så turades vi om att galoppera runt fyrkantsspåret tills vi hamnade längst bak i ledet. Jag är inget underbarn på något vis, men lite mer än så kan jag i alla fall!

Sedan har vi hästarna... Jag hade tydligen fått den svåraste hästen sa instruktören, oklart varför det var en bra idé att ge den till en som är helt ny? Det var i alla fall en femårig ponny som var väldigt grön, och även om jag tycker att vi kom rätt bra överens till slut kunde jag till exempel inte få henne att fatta galopp utan det blev bara slängtrav och pannkaka av det. En enda gång (av fyra) lyckades jag! Det hjälpte inte att vi bara fick galoppera på ovan nämnda sätt - jag kände liksom inte att jag hann komma till ridning innan ridhuset tog slut och jag var framme vid de andra igen. Så det slutade bara med att jag kände mig obalanserad, frustrerad och som världens sämsta ryttare typ. De andra i gruppen sa att jag red hästen bättre än de flesta, men jag vet inte om de vara försökte vara snälla.

Usch, jag låter verkligen jättenegativ ser jag nu men jag tror egentligen bara att jag är lite frustrerad. Önskar att jag kunde veckopendla till Sverige och rida lektion där en gång i månaden eller nått! Instruktören och de andra i gruppen var dock jättetrevliga och jag fick verkligen den där känslan av gemenskap som jag var ute efter, så jag ska prova några lektioner till och se om det känns bättre när jag får prova en annan häst.

Det här kan vara det längsta inlägg jag någonsin skrivit här på Buke, men det kändes som att jag behövde reflektera och skriva av mig lite :p
Att hästarna redan är färdiga och man får dom till lektionen ser jag personligen inte som något hinder. Är nästan lite samma med de som får en häst som gått lektionen innan, den står kvar i ridhuset.

Däremot det där med framridning/avskrittning, det förvånade mig lite.

Vi har haft på den ridskolan jag rider på några 6-åringar som haft svårt för att fatta galopp. Det har tagit tid att lära dom och ridskolans ägare försöker utbilda hästarna också, kanske inte funkar så där.

Ska du prova en lektion till eller hur tänker du göra?
Är advanced den högsta gruppen man kan rida i eller finns det högre grupper? Om inte så känns det lite märkligt om inte alla kan galoppera och speciellt med galopp i led med kö system. 🤔
 
Att hästarna redan är färdiga och man får dom till lektionen ser jag personligen inte som något hinder. Är nästan lite samma med de som får en häst som gått lektionen innan, den står kvar i ridhuset.

Däremot det där med framridning/avskrittning, det förvånade mig lite.

Vi har haft på den ridskolan jag rider på några 6-åringar som haft svårt för att fatta galopp. Det har tagit tid att lära dom och ridskolans ägare försöker utbilda hästarna också, kanske inte funkar så där.

Ska du prova en lektion till eller hur tänker du göra?
Är advanced den högsta gruppen man kan rida i eller finns det högre grupper? Om inte så känns det lite märkligt om inte alla kan galoppera och speciellt med galopp i led med kö system. 🤔
Nä det är klart, den kan ju gå lektionen innan. Men då får man ändå en chans att skapa sig en uppfattning om den tycker jag, när man ser den gå med andra. Det är annorlunda när det liksom bara dyker upp en häst från en random box någonstans i stallet :p

Jo men jag ska prova ett par lektioner till, det var ändå härligt att vara tillbaka i ridskolemiljön och de andra tjejerna i gruppen var som sagt väldigt trevliga. Vi satt kvar på läktaren och drack kaffe och snackade strunt i typ en timme efter lektionen, så härligt att få prata häst med folk igen!

Och ja, det här verkar tyvärr vara den högsta nivån de erbjuder. Alternativet är väl att betala för privatlektioner, typ. Jag tror att det är rätt vanligt att skaffa egen häst eller medryttarhäst när man nått en viss nivå här, det verkar inte lika vanligt att rida på ridskola "för skojs skull" utan det gör man för att lära sig rida tillräckligt bra för att sedan kunna klara av det på egen hand. Det är billigare att både köpa och hålla häst här medan lektioner är rätt dyra, så steget däremellan blir väl lite mindre här än det är i Sverige antar jag.
 
Nä det är klart, den kan ju gå lektionen innan. Men då får man ändå en chans att skapa sig en uppfattning om den tycker jag, när man ser den gå med andra. Det är annorlunda när det liksom bara dyker upp en häst från en random box någonstans i stallet :p

Jo men jag ska prova ett par lektioner till, det var ändå härligt att vara tillbaka i ridskolemiljön och de andra tjejerna i gruppen var som sagt väldigt trevliga. Vi satt kvar på läktaren och drack kaffe och snackade strunt i typ en timme efter lektionen, så härligt att få prata häst med folk igen!

Och ja, det här verkar tyvärr vara den högsta nivån de erbjuder. Alternativet är väl att betala för privatlektioner, typ. Jag tror att det är rätt vanligt att skaffa egen häst eller medryttarhäst när man nått en viss nivå här, det verkar inte lika vanligt att rida på ridskola "för skojs skull" utan det gör man för att lära sig rida tillräckligt bra för att sedan kunna klara av det på egen hand. Det är billigare att både köpa och hålla häst här medan lektioner är rätt dyra, så steget däremellan blir väl lite mindre här än det är i Sverige antar jag.
I och för sig var det så när jag var på Irland också nu när jag tänker efter. Hästarna redan färdiga, bara sitta upp tänkte inte så mycket på det. De verkar ha en liten annorlunda syn på hästar än hur vi ser på det här i Sverige.

Ah, va härligt stallhänget är inte fel det heller. Min lektion jag har börjar 9 och är slut 9:45, jag var kvar i stallet till 14 idag, tjötade med värdinnor, mammor, barn och hjälpte en liten flicka göra i ordning sin häst. 😍

Intressant, å här i Sverige är det billigare på ridskola än att ha egen häst, rätt intressant hur det kan skilja sig så. :p
 
Markarbete idag, fick det svarta räcerstoet jag red mycket förra terminen. Märkte att jag inte hade ridit henne på ett tag, vi var inte helt överens i galoppen.

Vi hade två serier med travbommar på ena långsidan och skulle göra en övergång mellan dom och sen igång i trav igen. Gick sådär, bra några gånger, några gånger blev det en form av tvärnit till skritt innan första serien, någon gång var det svårt att komma fram i trav.

På den andra långsidan red vi en stor båge in mot mitten.

Vi avslutade med samma travbommar och övergång, men istället för bågen in mot mitten blev det som en stor båge ut mot sargen och vi skulle hoppa två låga kryss som stod i hörnen. Meningen var att vi skulle travhoppa första, landa i galopp och sen hoppa andra.

Här var jag och hästen inte riktigt överens, kom inte riktigt fram i galopp och det blev lite halvt om halvt pannkaka, så travhoppade det mesta, tror jag kom i galopp en gång men det var ingen bra galopp, vet att hästen kan galoppera bättre.
Lät lite som jag eventuellt skulle få samma häst nästa gång, då tror jag det är lättare att få till galoppen. Dels har jag inte ridit det stoet på ett tag, och var väl därför lite ringrostig hur jag skulle rida. Blev lite som att försöka lära känna igen.
 
Min ridlektion blev inställd idag :down: Hade annars tänkt att det vore bra att åka ut och kanske få en lite bättre upplevelse än förra veckan, men så blev det alltså inte. Tyvärr är bilen upptagen på annat håll nästa helg och de två helgerna därpå är jag på semester, så det kan dröja så mycket som en månad innan jag kan åka ut igen. Ska dock se om jag kan få en plats på lektionen som går på tisdagskvällar nu snart, så kan jag passa på att testa den gruppen också :)
 
Äntligen äntligen efter en vecka förkylning och en vecka på islandshäst på island, är jag tillbaka på ridskolan. Två veckor är liksom för mycket :D

Jag fick en häst jag aldrig suttit på eller ens hanterat förut och jag var tvungen att dubbel och trippelkolla att ridläraren skrivit upp mig på rätt häst. Jag har sett den här hästen växa upp på ridskolan som föl, och blev kär i honom redan då. Sedan åkte han iväg på unghästbete osv, och nu är han en av de finaste hästarna på ridskolan. Han vinner i princip alla tävlingar han åker på och har stora fina luftiga dressyrsteg. Jag har beundrat honom på avstånd i många år och sett hans stora kraftiga steg och tänkt att den där är för svår och fin för mig - den kommer jag aldrig rida. Det är bara de allra duktigaste dressyreleverna som rider honom och ofta är de ganska få eftersom han blir som tävlingshäst för några få.
Men nu hände det, aldrig i mitt liv har jag varit så nervös. Jag borstade och borstade i en och en halv timme. :o
Min uppfattning var att detta är en häst med mycket energi, stort steg, lite vinglig, lite överböjlig och går gärna bakom lod om man inte ser upp. Jag hade fel, jättefel.

Sitter upp på honom, hela han känns stor trots D-ponny (stor sådan, någon cm från häst). Tänker att jag vill inte riskera att tagga upp honom för mycket ifall att jag inte kan tygla energin. Det visade sig efter någon kvart att han inte alls är så som jag föreställt mig. Han är stor i stegen, inte seg på något vis men sävlig eller hur man ska säga. Han behöver en peppig kvick ryttare. Jag red sävligt redan från början vilket gjorde honom mer sävlig. Fick möblera om i min hjärna och ändra ridstil där någonstans.

Han var underbar! När jag fått igång honom svävade jag på moln och var lyckligast i världen. Vi red mycket skänkelvikningar med fokus på att få till en fin rak hals och få dem att trampa på framåt i skänkelvikningen. Vi skrittade och galopperade mest, med fokus på att rida ordentligt i skritten och få till bra galoppfattningar. Så ingen avancerad väg eller något utan mest finlir. I början gick det just sävligt, stort, långsamt och skänkelvikningarna gick sådär. Fick motorstopp hela tiden. Samma med galoppen i början, där kände jag att han höll på att falla isär flera gånger och fick kämpa med att hålla ihop honom.

När jag ändrat på hur jag red fick jag istället en energisk, väntande, lyhörd häst med stora kraftiga svävande steg. Vilken jäkla känsla :love: Jag rider ju alltid ponnysarna som har lite "småproblem", som är lite stela, går mycket nybörjarlektioner och behöver lite extra motivation, inte har något steg att hurra för osv. Det här var som att sitta upp på en riktig proffshäst i jämförelse. Att jag dessutom varit kär i honom sedan föl hjälpte kanske till att spä på den uppfattningen :D

Var rädd att ridläraren skulle tycka att vi inte passade ihop alls, men hon tyckte vi passade jättebra! Att jag lyckats kvicka till honom lite på slutet, han gillade mina händer, och att nästa gång behöver jag bara rida lite piggt och peppigt från början. Nästa gång - det betyder att det blir fler gånger :banana:
 
I torsdags hade jag markarbetes lektion, fick skimmel valacken, övningen bestod av en serie på ena långsidan med ett galoppsprång mellan varje hinder, så nästan lite studsliknande fast ändå inte.
På andra långsidan stod det 3 hinder, ett så man kunde komma rakt på innan för långsidan, de andra stod så man fick hoppa hindret på långsidan, sedan rida genom svängen i kortsidan, komma in på diagonalen och hoppa det hindret. Alla de 3 hindrena nuddade varanda typ, likaså de sista hindret stod på den andra diagonalen.

Vi värmde upp med att rida på en stor rektangel, men mycket fokus på vändningarna i hörnen. Lärde mig även att släppa lite på högertygeln så hästen fick in sin högerbog som han gärna skjuter ut.

Vi fick till det väldigt bra, först var den där "studs" serien enbart travbommar, som senare blev låga kryss.
I slutet las allt ihop till en liten bana. Kände mig riktigt nöjd att jag hittat ytterligare en knapp på den hästen, rider honom väldigt mycket så lär mig mer och mer hur just han fungerar.
 
Idag var det den vanliga ridlektionen, hoppning stod på schemat, samma övning stod uppe som när jag red markarbetet, med skillnad att de hade plockat bort de tre hinder som stod tillsammans på andra långsidan, så kvar var "studs" serien och två kryss i hörnen. Vi värmde upp i alla gångarter, hade skimmel valacken igen.

Sen fick vi värma upp hoppningen, då skulle vi travhoppa ett av krysset i hörnet, landa i galopp, sen galoppera utanför det andra hinder och sen sakta ner till trav, travhoppa krysset igen, landa i galopp och sen ta det andra krysset i galopp. Detta gjorde i båda varven.

Sen körde vi enbart serien, då skulle vi trava in, det första hindret var två travbommar på backen, sen hoppa andra hindret landa i galopp och sen hoppa sista hindret i galopp.
Sen las hindret upp till kryss och vi skulle fortsätta travhoppa och sen landa i galopp, fokus låg på att vi skulle ha bra väg efter hindret, så det inte blir "yes, jag kom över nu skiter jag i att rida".

På slutet skulle vi komma an i galopp och då hade kryssen blivit räcken.
Jag märkte att valacken hoppar inte så bra när det är låga hinder, han hoppar bäst när det blir lite höjd, varför lyfta på benen i onödan liksom. Så det blev några gånger där det kändes bra och några där det kändes mindre bra, men vi avslutade bra och det kändes bra.
Han var lite seg att få igång i galopp, men när vi väl kom igång gick det bättre, fick till en bra galopp när han galopperade på, får använda mycket ben på den hästen.

Så rätt nöjd, även om vi inte hoppade så mycket som jag hade hoppats på, hoppade mer på markarbeteslektion, lite ironiskt, men va gör det blir fler hopplektioner framöver, ska även kolla om jag får plats på ett ridläger som är snart. Bäst att kolla nu innan platserna försvinner. :p
 
Trotsade förkylning i går och åkte till ridskolan beväpnad med ipren och nässpray. Hade nog avbokat om jag inte vetat att jag skulle få rida hästen jag hade sist igen, kände mig riktigt trött i kroppen under dagen.

Blev så himla glad när jag såg att jag skulle ha honom igen :banana: Tog med mig ett dressyrspö ifall orken skulle tryta, eftersom nu jag visste att jag måste rida mer "peppigt". Borstade minst lika länge igen. :love:

Lite samma övning som sist, skänkelvikningar, mycket rida ordentligt i skritten, massor med galopp. Vi började med skänkelvikningarna i skritten efter uppvärmningen. Vi skulle rida "lagom" skänkelvikning, fokus på att få skänkelvikningen jämn och att de skulle skritta på framåt genom den. Gick tusen gånger bättre denna gång när jag hade peppat redan från början. Jag fick till två av mina bästa skänkelvikningar någonsin! Två hela långsidor där hästen gick i jämn skänkelvikning, trampade på bra och lagom genom långsidan. Behövde bara fylla på med sidförande skänkel en gång per 4e steg ungefär och se till att halsen inte blev böjd. Allt tack vare att ridläraren påpekade att jag hamnade lite bakom honom, lutade mig bakåt och iväg från skänkelvikningsriktningen.

Sedan galopperade vi mycket på volterna, ställde mycket både inåt och utåt och försökte få hästarna så där mjuka i sidorna. Min häst behövde mycket pepp där, låter man honom bara gå blir han sådär seeeg i stegen och flyter ut lite. Peppar man upp honom galopperar han mer uppåt och korrekt, trampar under sig och bär sig jättefint. Eftersom vi galopperade så länge i jakten på mjuka sidor blev jag trött och fick peta en gång med spöt, annars hade jag definitivt inte behövt det :) Märkte att han har tusen gånger lättare för sig i höger varv, där behövde jag bara inverka minimalt och så gick han i princip av sig själv, ställde inåt och utåt jättefint och jag fick till den där mjuka sidan ganska fort. Vänster varv var mycket svårare och jag behövde göra mycket mer för att han skulle orka galoppera bärigt, ställa och mjukna. Där mjuknade han i slutet av galoppövningen. Hade gärna velat rida lite mer på det där mjuka i vänster varv.

I slutet fick vi rida lite självständigt i trav. Jag fortsatte med peppen genom att öka och minska traven mycket. Där märkte jag att han gärna får motorstopp när man vill sakta ner traven eller gör halvhalter. Man måste rida mycket mer i nedsaktningen. Gjorde ett gäng volter åt båda håll för att hitta det mjuka på vänstervolten i trav, men hittade inte riktigt tillbaka till hur han var i slutet av galoppvolterna. Sista kvarten var han riktigt fin, lyssnade hur fint som helst och gick med egen motor utan att jag behövde tjata eller peppa. Då lekte jag mest med tempo, takt, och form och jag hade så himla kuuul :love: Hoppas verkligen innerligt att jag får rida honom mer!
 
Ridlektion idag, fick den snabba C-ponnyn idag igen. Känns lite komiskt att jag som är längst i gruppen fick den minsta hästen idag, men samtidigt väldigt kul då jag lyckades få henne att jobba ordentligt.

Dressyr stod på schemat, vi började med fri uppvärmning i skritt och trav, sen gemensam galopp, in på stora mittvolten i trav, sakta av till skritt och igång igen, sen började vi dagens första övning, som bestod i att vända upp vid A, rida längs medellinjen så rakt det gick, sedan vid C, varannan gång åt vänster, varannan gång åt höger, väl ute på spåret igen fatta galopp och sen sakta av innan A tillbaka till trav, så rullade det på en stund.

Ponnyn vinglade lite på linjen och var svår att hålla rak, men galoppen fick vi till, ingen slängtrav in i den, några gånger blev det ingen galopp, ville inte att hon skulle springa in i den så då travade vi istället, sen fick vi till ordentliga fattningar.

Sen efter den övningen gick vi över till att vända upp vid A, skänkelvikning ut mot kvartslinjen, rakställa förbi mitten och sen, skänkelvikning ut till spåret, sedan vända upp vid C och göra likadan skänkelvikning där också.
Den övningen gjorde i båda varven, märkte att ponnyn hade lättare för skänkelvikning åt vänster än åt höger.
Fick ta ledande tygeltag med yttertygeln då ponnyn är lite grön fortfarande, i höger kändes det dock som hon krullade ihop sig ännu mer inåt när jag tog det ledande tygeltaget.

Vi fick välja om vi ville sitta ned eller rida lätt, jag valde att sitta ned då jag kände att jag fick med mig ponnyn i lättridningen försökte hon springa ifrån arbetet. Kom åt henne rätt bra och hon sökte sig från att gå med huvudet upp i vädret neråt istället. Osäker dock på om hon verkligen gick i form eller om hon bara sänkte huvudet, troligtvis gick hon i form några steg i alla fall.

Vi avslutade på stora mittvolten med lite trav och galopp övergångar, fick jobba djävlar i galoppen, annars var det en ponny som körde rally.

Var helt färdig efter lektionen och mina muskler kändes "döda" typ, men det var kul. Får vi se hur det går nästa gång och vilken häst jag får.
Skrev även upp mig till Old Generation hoppningen som ska äga rum på klubben i oktober, skrev upp mig på 80 med den vita skimmeln, sist på tävling hoppade han och jag 70 och han hoppar verkligen allt man styr på, så tänkte det skulle va kul att utmana mig själv lite. :)
 
Förra veckan var det hästbyte, och jag fick en ponny jag ridit för ett par år sedan. Det var dressyr och jag fick inte riktigt till det med knapparna, och blev lite besviken på instruktören som inte förstod varför jag tog red med stigbyglar när vi skulle galoppera (efter uppvärmningen var hela lektionen utan stigbyglar, vilket jag tycker kan vara bra, men med min onda kropp funkade det inte på just denna ponnyn då avsaktningarna från galopp till trav var för stötiga.

Denna veckan fick jag revansch dock! Markarbete med en övning som vid första anblicken såg rätt enkel ute men som var rätt klurig. På böjt spår vid kortsidorna låg tre bommar med ett galoppsprång imellan. På diagonalerna stod hinder med bock före, med ett galoppsprång emellan, som en fyrkant.
Efter uppvärmning på båda delarna sattes de ihop till en bana med mycket galoppsträckor, vilket också blev en utmaning för många för att hålla samma tempo hela övningen.
Denna veckan fick jag verkligen feeling för hur jag skulle rida, och ponnyn var helt fantastisk i sprången! Kul övning också, så ser fram emot två hopplektiner till på ponnyn innan nästa hästbyte :bump:
 
Hej! Hoppar in i tråden och in på forumet i allmänhet:)

Har ridit kanske sex år nu på fyra olika ridskolor, ibland parallellt och även haft uppehåll. Denna som jag rider på nu är ny för mig för terminen (även om syrran ridit där och jag har sett nån lektion för måånga år sedan) I alla fall, den har inte riktigt passat mig. Stor ridskola, massa elever och människor, lite hejkonbejkonkänsla så att säga. Är van vid att rida privat sedan tre-fyra år tillbaka på gamla-gamla stället som jag fortfarande rider på när jag får tillfälle. Och på gamla stället var allt nitiskt i ordning och man fick inte ens rida över ridbanan utan att ridläraren sagt det. Och nu har jag hamnat på en ridskola med nästan motsatt beteende. Två ytterligheter:laugh: Och alla ridskolor innan jag har ridit på har varit små och söta. Denna är stor och lite läskig.:crazy: Men jag känner efter lektionen i tisdags att något börjar lossna. Att jag dessutom red Oscar, världens härligaste häst har väl inte minusat något direkt. Oscar är en sådan häst som är utbildad, känslig och underbaaaar.:banana::heart

I traven tänkte jag om jag satt på en dröm, eller om jag sov eller något, för steget! Att han dessutom är halvblod gör inte saken sämre. Men jag och han hade lite kommunikationsproblem. Han förstod inte det jag ville framför och jag visste inte hur jag skulle göra för att få han att förstå. Och jag som gärna drar i munnen och söker stöd i tygeln pga otränad bålmuskulatur, det förstod han inte alls! Vid framdelsvändningarna backade han, vid alla halter likaså och skänkelvikningarna var tvära som tusan.:banghead: Men jag är ändå kär! Han är en perfekt läromästare och fattar inte vart ridskolan fått tag på'n!
Dessutom red jag dubbellektion i tisdags och andra fick jag en skäckponny... Direkt från Storhäst med fina härliga steg till ponnytrav... Kan säga att jag inte var så glad. Blev väldigt frustrerad men insåg när instruktören sa att han hänger i mina armar med huvudet att något lossnade där med. Lektionen var ett virrvarr av arga mig och en ponny som pinnade på.

På tisdag är det teori men jag ska se till att få rida igen under veckan också. Jag tror nog, med lite öppnare sinne för mig kan nog den här ridskolan ge mig otroligt mycket. Särskilt Oscar.:love:
 
Hej! Hoppar in i tråden och in på forumet i allmänhet:)

Har ridit kanske sex år nu på fyra olika ridskolor, ibland parallellt och även haft uppehåll. Denna som jag rider på nu är ny för mig för terminen (även om syrran ridit där och jag har sett nån lektion för måånga år sedan) I alla fall, den har inte riktigt passat mig. Stor ridskola, massa elever och människor, lite hejkonbejkonkänsla så att säga. Är van vid att rida privat sedan tre-fyra år tillbaka på gamla-gamla stället som jag fortfarande rider på när jag får tillfälle. Och på gamla stället var allt nitiskt i ordning och man fick inte ens rida över ridbanan utan att ridläraren sagt det. Och nu har jag hamnat på en ridskola med nästan motsatt beteende. Två ytterligheter:laugh: Och alla ridskolor innan jag har ridit på har varit små och söta. Denna är stor och lite läskig.:crazy: Men jag känner efter lektionen i tisdags att något börjar lossna. Att jag dessutom red Oscar, världens härligaste häst har väl inte minusat något direkt. Oscar är en sådan häst som är utbildad, känslig och underbaaaar.:banana::heart

I traven tänkte jag om jag satt på en dröm, eller om jag sov eller något, för steget! Att han dessutom är halvblod gör inte saken sämre. Men jag och han hade lite kommunikationsproblem. Han förstod inte det jag ville framför och jag visste inte hur jag skulle göra för att få han att förstå. Och jag som gärna drar i munnen och söker stöd i tygeln pga otränad bålmuskulatur, det förstod han inte alls! Vid framdelsvändningarna backade han, vid alla halter likaså och skänkelvikningarna var tvära som tusan.:banghead: Men jag är ändå kär! Han är en perfekt läromästare och fattar inte vart ridskolan fått tag på'n!
Dessutom red jag dubbellektion i tisdags och andra fick jag en skäckponny... Direkt från Storhäst med fina härliga steg till ponnytrav... Kan säga att jag inte var så glad. Blev väldigt frustrerad men insåg när instruktören sa att han hänger i mina armar med huvudet att något lossnade där med. Lektionen var ett virrvarr av arga mig och en ponny som pinnade på.

På tisdag är det teori men jag ska se till att få rida igen under veckan också. Jag tror nog, med lite öppnare sinne för mig kan nog den här ridskolan ge mig otroligt mycket. Särskilt Oscar.:love:

Hoppas det är okej att jag frågar, men varför var du inte så glad för att du fick rida ponny på din andra lektion? Du kan säkert lära dig mycket även på ponny, och att rida olika typer av hästar är ju toppen för utvecklingen :)
Det saknar jag faktiskt med ridskola, att man får rida så otroligt mycket olika hästar då! Med "bara" egen häst blir det ju samma, samma, samma, och sitter man upp på en ny häst nån gång blir man helt lost och vet inte alls hur man ska göra :rofl:
 
Hoppas det är okej att jag frågar, men varför var du inte så glad för att du fick rida ponny på din andra lektion? Du kan säkert lära dig mycket även på ponny, och att rida olika typer av hästar är ju toppen för utvecklingen :)
Det saknar jag faktiskt med ridskola, att man får rida så otroligt mycket olika hästar då! Med "bara" egen häst blir det ju samma, samma, samma, och sitter man upp på en ny häst nån gång blir man helt lost och vet inte alls hur man ska göra :rofl:


Jag vet, det är bara mitt eget som stör. Känner mig dålig igen när jag rider ponny och blir arg på mig själv när jag tänker så. Dessutom, ett så abrupt avslut, från häst till ponny och jag har lite svårt att ställa om;)

Dessutom har jag inte fått så bra start på ponnyn, eller hästarna på ridskolan i allmänhet förrän Oscar. Sen tror jag mycket handlar om själva ridskolan för mig, jobbigt med nya miljöer osv och jag har lätt att bli stressad och tar ut det på hästarna. Vilket jag skäms över att skriva men så är det. Är ändå tacksam att ponnyn är så jäkla snäll och låter mig sitta kvar. Men måste säga att efter att jag släppte ilskan och faktiskt började jobba med ponnyn, kom resultat direkt. Huvudet hängde inte längre i mina armar och det blev bra lektion till slut. Så är nöjd ändå. Men ponnyn är söt, iaf:)
 
Jag vet, det är bara mitt eget som stör. Känner mig dålig igen när jag rider ponny och blir arg på mig själv när jag tänker så. Dessutom, ett så abrupt avslut, från häst till ponny och jag har lite svårt att ställa om;)

Dessutom har jag inte fått så bra start på ponnyn, eller hästarna på ridskolan i allmänhet förrän Oscar. Sen tror jag mycket handlar om själva ridskolan för mig, jobbigt med nya miljöer osv och jag har lätt att bli stressad och tar ut det på hästarna. Vilket jag skäms över att skriva men så är det. Är ändå tacksam att ponnyn är så jäkla snäll och låter mig sitta kvar. Men måste säga att efter att jag släppte ilskan och faktiskt började jobba med ponnyn, kom resultat direkt. Huvudet hängde inte längre i mina armar och det blev bra lektion till slut. Så är nöjd ändå. Men ponnyn är söt, iaf:)
Fast å andra sidan brukar det ta några lektioner innan man hittar knapparna på de olika hästarna/ponnyerna.
När jag återupptog ridningen när årets vårtermin började, fick jag en häst jag aldrig suttit på innan, vi var inte helt överens, tror det tog 3 eller till och med 4 lektioner innan vi hittade varandra, samt jag byggde upp mina muskler.

Nu senast fick jag en C-ponny som jag bara ridit en gång innan, den här gången gick mycket bättre än förra, men fortfarande en hel del kvar att jobba på.

Tycker själv det är kul att rida olika hästar och so what om det inte blir perfekt, huvudsaken är att jag har kul och känner att jag lär mig något, om inte annat kan jag försöka rida ännu bättre nästa gång om jag får samma häst igen.

Ridning är inte lätt och alla hästar funkar olika, lär man sig rida en häst är det inte säkert man kan rida en annan häst likadant osv. Lite det jag tycker är kul med ridningen. :)
 
Fast å andra sidan brukar det ta några lektioner innan man hittar knapparna på de olika hästarna/ponnyerna.
När jag återupptog ridningen när årets vårtermin började, fick jag en häst jag aldrig suttit på innan, vi var inte helt överens, tror det tog 3 eller till och med 4 lektioner innan vi hittade varandra, samt jag byggde upp mina muskler.

Nu senast fick jag en C-ponny som jag bara ridit en gång innan, den här gången gick mycket bättre än förra, men fortfarande en hel del kvar att jobba på.

Tycker själv det är kul att rida olika hästar och so what om det inte blir perfekt, huvudsaken är att jag har kul och känner att jag lär mig något, om inte annat kan jag försöka rida ännu bättre nästa gång om jag får samma häst igen.

Ridning är inte lätt och alla hästar funkar olika, lär man sig rida en häst är det inte säkert man kan rida en annan häst likadant osv. Lite det jag tycker är kul med ridningen. :)


Precis! Har tänkt mycket på det varför jag inte tycker det är så kul att rida på nya ridskolan, när den gamla-gamla är tyggheten självt och där är det fortfarande roligt. Men tror det beror mestadels på min inställning! Och att jag haft svårt att hitta knapparna på hästarna jag ridit och att det vart mycket osäkerhet kring hästbyten, men jag känner verkligen att jag måste ändra på det! För det är kul att rida, jag vet ju det.
 
Precis! Har tänkt mycket på det varför jag inte tycker det är så kul att rida på nya ridskolan, när den gamla-gamla är tyggheten självt och där är det fortfarande roligt. Men tror det beror mestadels på min inställning! Och att jag haft svårt att hitta knapparna på hästarna jag ridit och att det vart mycket osäkerhet kring hästbyten, men jag känner verkligen att jag måste ändra på det! För det är kul att rida, jag vet ju det.
Det tar tid att ändra på sig själv, inget som sker en över en dag så att säga. Det är bra att du är medveten om det, bara det är ett steg i rätt riktning.

Jag har själv varit lite av en perfektionist i ridningen och blivit väldigt nedstämd och inte trott att jag kunde rida, då jag inte fick till det. Det var min dåvarande tränare som fick mig att inse att när det gick dåligt (enligt vad jag trodde) var jag på väg uppåt i utvecklingen och att ridningen ska vara lite svår för annars kommer man inte vidare.
I hoppningen gick det mindre bra och jag var en riktig fegis, tills min tränare sa till mig "släng fegistanten i hörnet och rid", när jag inte tänkte så mycket i hoppningen utan bara red och koncentrerade mig på vägarna och rätt tempo istället för höjden på hindren gick allt mycket bättre.

Så det tar tid att ändra på sig själv, nu har jag mer den inställningen att jag ska ha kul, får jag hästen att gå i form är det ett plus, men fokus ligger på min egen sits och mig själv, finns massor att bli bättre på den punkten.
Försöker fortfarande lära mig att känna om jag har rätt galopp och sitter på rätt sittben i lättridningen utan att kika ner på hästens bog, det är svårt. :p
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp