Ridskoleelev 2019

Så försöker jag också tänka! Samtidigt var det bra för en gångs skull. Prestationsångesten gjorde mig liksom inte ängslig och "ååh neeej tänk om" utan mer bestämd och fokuserad typ "better not fuck this up"
Tänk om man kunde vända prestationsångesten till något positivt varje gång.
Det går att tänka så här också. För vem är det du ska prestera? Spelar det någon roll hur du presterar? På en ridlektion spelar det ingen roll, vi är där för att lära oss, däremot på en tävling är det bra att kunna prestera för att få till det.
Jag har själv inga höga prestationskrav på mig när jag rider lektion, tar det som det kommer, har bara varit på några Pay & Jump och då haft samma inställning, tror även jag skulle kunna ha liknande inställning på riktig tävling också.

En dressyr tävling däremot då tror jag att jag fokuserar mer förvisso så det kommer jag inte ifrån. 😅
 
Baxat runt 168cm halvblod (jag är 159cm) men det gick hyfsat ändå. Väldigt mycket att hålla reda på när det var eoner sedan jag red med fler än två andra på ridbanan och gruppen inte höll sig till samma varv 🤪 Jag gör precis samma fel som alltid (blir lätt lite slarvig och oprecis och glömmer ha koll på ytter) och det nyttjade den gamle räven direkt.

Dagens tema var galopp med lite förvänd på raka och böjda spår, fyra fattningar per varv och sedan halvt igenom i rätt till båge i förvänd.

Var ju lite osäker på nivån men när jag fått tillbaka lite muskler är det inget problem. Nästa vecka blir det troligen en lite ”lättare” häst.

Jag lär inte kunna röra mig imorgon 😂
 
Jag gör massor, inte bara för ridningens skull så att säga men det hjälper mycket i ridningen.
- Springer. Upplever att min förbättrade kondition gör att jag orkar en timme fysiskt och psykiskt bättre sedan jag började med det.
- Styrketränar. Har två hantlar på 3kg, och resistance bands. Mest för att stärka armar och skuldror så att jag orkar hålla tyglarna rätt (jag blir lätt spänd om jag blir trött i musklerna) Tränar även mycket bålstabilitet och liksidighet för ridningens skull, vilket även hjälper mig när jag springer.
- Yoga. För att muskler inte ska bli korta och ansträngda, mycket höftböjare, bröstmuskler och nacke upplever jag hjälper för ridning.

Vad lyssnar du på för poddar? Tänkte att jag behöver nog ta tag i själva mentaliteten kring också. Skulle jättegärna vilja ha tips på just sådana poddar med tips på hur man tänker under passen. Där kan jag ibland känna mig lite vilsen.

Vad mycket du gör! Som småbarnsförälder med heltidssysselsättning tycker jag att det är supersvårt att få tiden, men som du skriver så hjälper träningen en ju i välmåendet generellt så det är så klart värt det.

Har lyssnat sporadiskt på En mental halvhalt, men en del avsnitt känns inte helt tillämpliga när en inte har egen häst. Har även lyssnat på en del avsnitt av den nu nedlagda Ridpodden och lite på Vilket hästjobb! Den sistnämnda ger oftast inte så mycket ur ridperspektiv, tycker jag, men ibland om hästhantering.

Mest lyssnar jag på Stacy Westfall Horse Podcast. Hon är en känd amerikansk westernryttare som har delat upp sin podd i säsonger (dessvärre "syns" inte säsongen i avsnittslistan...). Säsong två, som jag lyssnar på just nu, handlar om "The rider's body". Hon tipsar om hur en kan hitta sina svagaste hjälper, att en ska fundera över om en är en ryttare som generellt gör för mycket eller för lite osv. Även om hon utgår från dem som har egen häst har jag fått en hel del "aha-upplevelser" genom att lyssna på podden. Om en är känslig för prat om ledarskap och dylikt kanske den kan upplevas mindre bra, men tycker i och för sig inte att det perspektivet är så dominerande.
 
Yogar också! Ska försöka få till det oftare än vad det blir nu, pga omständigheter har jag inte haft ork, vilket jag vet är helt fel egentligen! Ska ju vara när man minst av allt vill det en ska yoga!
Det är samma för mig att jag är sned, vilket som du mest märks i ridningen. Men även ibland när jag ska sova då det värker i kroppen.

Håller dessutom på att träna upp corestabiliteten, äter så bra som möjligt (vilket jag tänker är det viktigaste egentligen. Om en inte äter bra orkar iaf inte jag rida något vidare. Det har jag iof slarvat med ett bra tag.)

Jag skulle dock vilja träna styrka, men då jag bor långt bort från något gym och inte har möjligheter att ta mig dit själv tränar jag hemma då och då när jag får feeling. Vilket blir några gånger i halvåret :banghead:

Heja, heja! Inte lätt att få till träningen. Yoga hemma, ibland bara 15 minuterspass, är det som funkar bäst för mig för att hålla uppe frekvensen på träningen. För mig har det hjälpt att tänka att jag faktiskt gör det för ridningen, det är ett så konkret mål.
 
Vad mycket du gör! Som småbarnsförälder med heltidssysselsättning tycker jag att det är supersvårt att få tiden, men som du skriver så hjälper träningen en ju i välmåendet generellt så det är så klart värt det.

Har lyssnat sporadiskt på En mental halvhalt, men en del avsnitt känns inte helt tillämpliga när en inte har egen häst. Har även lyssnat på en del avsnitt av den nu nedlagda Ridpodden och lite på Vilket hästjobb! Den sistnämnda ger oftast inte så mycket ur ridperspektiv, tycker jag, men ibland om hästhantering.

Mest lyssnar jag på Stacy Westfall Horse Podcast. Hon är en känd amerikansk westernryttare som har delat upp sin podd i säsonger (dessvärre "syns" inte säsongen i avsnittslistan...). Säsong två, som jag lyssnar på just nu, handlar om "The rider's body". Hon tipsar om hur en kan hitta sina svagaste hjälper, att en ska fundera över om en är en ryttare som generellt gör för mycket eller för lite osv. Även om hon utgår från dem som har egen häst har jag fått en hel del "aha-upplevelser" genom att lyssna på podden. Om en är känslig för prat om ledarskap och dylikt kanske den kan upplevas mindre bra, men tycker i och för sig inte att det perspektivet är så dominerande.
Tack!

Gör mycket ja, men man kan ju anpassa det efter sitt eget liv och kanske bara köra en kvarts styrka en eller två gånger i veckan. Har en kompis som är småbarnsförälder som styrketränar i duschen :D
Oftast så går det alltid att klämma in något, och något är alltid bättre än inget. Brukar jag tänka.
Ju starkare och uthålligare och rakare jag blir i kroppen desto bättre känner jag att jag mår, orkar mer, är gladare och mindre trött.
 
Heja, heja! Inte lätt att få till träningen. Yoga hemma, ibland bara 15 minuterspass, är det som funkar bäst för mig för att hålla uppe frekvensen på träningen. För mig har det hjälpt att tänka att jag faktiskt gör det för ridningen, det är ett så konkret mål.

Nä, det är verkligen inte lätt att få till! Men för min del handlar det nog mer om ovilja och bristande ork. Men kommer behöva orka mer när jag ska bli medryttare, för orkar jag inte med det kommer jag ju inte orka så mycket annat om dagarna
 
Dagens lektion med skimmel valacken igen, markarbete stod på schemat.
På ena långsidan låg det en något längre bomserie och sen 4 st mjuka bommar, de mjuka bommarna låg parallellt med fyrkantsspåret och bildade en gång, ett par låg framför bomserien (för att markera vart vi skulle rida) och det andra paret efter bomserien.
På den andra långsidan stod det två låga kryss i vardera hörn innanför spåret, sen på C-volten låg en liten mini bomserie mot X.

Vi började med bomserien i trav, sen in på C-volten och ta bomserien som låg på den, sen rida hela långsidan och komma på bomserien igen. Detta gjorde vi i båda varv.
Skimmeln har lite svårt med bomserier och behöver verkligen jobbas för att han ska lyfta på benen, får ingenting gratis där inte.

Denna övning gjorde vi i båda varv och de som red på den långa bomserien hade företräde, så de som kom på volten fick försöka tajma in för att undvika stopp.

Sedan skulle vi komma i trav på ett av de låga kryssen, landa i galopp, sen galoppera och hoppa det andra krysset, blir som en lång båge över hela långsidan.
Nästa gång skulle vi komma i galopp och bibehålla galoppen hela vägen.
Skimmeln har lite svårt för att taxera avståndet, antingen blir det väldigt nära eller väldigt långt ifrån.

Det blev ett hopp när han hoppade av väldigt tidigt och jag kände redan då att det här kommer inte gå, så släppte tyglarna för att han skulle kunna hitta sin balans, så jag inte höll kvar i tygeln och vi båda tappar balansen och går omkull, alternativt att han drar ryttarn ur sadeln. Vi fick komma en gång till och det gick lite bättre.

Vi avslutade med lite övergångar på stora mittvolten trav och skritt, där vi skulle försöka hålla jämna avstånd till alla, de som hade pigga hästar skulle samla dom, de med segare hästar driva på, långa kliv göra volten större osv osv.

Kändes ändå rätt bra idag, det enda jag har problem med skimmeln är att tränsa honom, han vill verkligen inte gapa och jag känner mig så taskig när jag måste hålla om nosryggen och sticka in ett finger i mungipan på honom. Hade hellre ridit bettlöst, men inte min häst så får göra det bästa av det.
Ridningen på honom går bättre och bättre i alla fall, hittar alltid några nya knappar. Han är trots allt väldigt snäll och go att rida.

Nu blir det ingen vanlig ridlektion för mig förrän v 47, ska på kurs nästa helg och missar den ridlektionen pga den, men å andra sidan har jag fått plats i hoppgruppen då det var en som inte kunde nästa torsdag, så missar inte hoppningen som skulle va annars nästa lördag. Alltid något. :p
 
Framridningen kändes helt okej idag, programmet gick väll inte superbra då vi bara fick strax över 55% i la:1an men första gången jag red programmet idag så. Men mest nöjd med att jag kom ihåg programmet och ändå vågade rida ^^
 
Hade hoppning idag med stallets latis som förra gången. Han har ett rykte om att tvärnita framför hinder då han inte har något vidare självförtroende men jag klarade mig igenom lektionen utan ett endaste stopp. Lite seg var han ju såklart, min ridlärare fick springa bredvid och peppa honom när vi skulle fatta galopp. Hon hoppar väldigt långt och det blir lite obekvämt för mig, men ridläraren tyckte jag gjorde ett bra jobb med galoppsprången. Eftersom att han är en sådan lugn och okänslig häst passade jag på att jobba med min sits. Vi hoppade två räcken med ungefär sex språng emellan på 40cm skulle jag tro.
Åh, juste! När jag gjorde iordning honom vågade jag kratsa hovarna! Det har jag inte gjort på ett bra tag, men han är så lugn och snäll så jag tvingade mig själv att i alla fall pröva. :heart
Jag blev riktigt nöjd med dagens lektion faktiskt! :love:
 
Den här tråden är ju hur bra som helst. Ska rida fuxstoet som är misstänksam mot handen, som man måste rida med mjuk stadig hand och förtjäna att hon litar på en så hon sen kan komma i form.
Det var ett år sedan och jag kommer ihåg att jag lärde mig henne rätt bra då. Har gått tillbaka och tittat på vad jag skrivit 😀

Ska alltså:
-vara så mjuk i handen jag kan och inte ta några förhastade tygeltag.
-akta mig för att hamna med vikten bakåt
-försöka få fram henne redan från början.

Sen ska jag lyckas med det också
 
Den här tråden är ju hur bra som helst. Ska rida fuxstoet som är misstänksam mot handen, som man måste rida med mjuk stadig hand och förtjäna att hon litar på en så hon sen kan komma i form.
Det var ett år sedan och jag kommer ihåg att jag lärde mig henne rätt bra då. Har gått tillbaka och tittat på vad jag skrivit 😀

Ska alltså:
-vara så mjuk i handen jag kan och inte ta några förhastade tygeltag.
-akta mig för att hamna med vikten bakåt
-försöka få fram henne redan från början.

Sen ska jag lyckas med det också
Javisst är den, tycker det är riktigt kul att läsa om allas olika lektioner osv.
Nu blir jag nästan sugen å gå tillbaka å se va jag har skrivit. :p
 
Följer den här tråden även om jag bara har skrivit själv ett par gånger.

Jag undrar om ni andra gör något utanför lektionerna som kan gynna er ridning. Själv började jag y.ex. göra yoga hemma för att få upp min flexibilitet. Planerar också att uppsöka fysioterapeut, eller möjligen kiropraktor, eftersom jag är sned i kroppen (något som endast är till besvär när jag rider). Lyssnar även på en podd om ridning som ger mig lite perspektiv på hur jag kan tänka om min ridning och också på hur jag kan tänka under passen.

Gör ni något särskilt?

Jobbar som dansare så strech och styrketräning är en del av mitt jobb, märker att ridningen gör mig stel och spänd i exempel axlar och höftböjare så fokuserar mycket på att tänja och massera ut dem. Använder ofta foamruller som jag tycker är kanon!

Jag för även "riddagbok" för mig själv för att reflektera och hålla koll på min utveckling. Det är väldigt roligt nu när jag kan se hur svackorna kommit och gått, och svårigheter som övervunnits (och ersatts med nya haha). Om jag fick några särskilda råd under lektionen skriver jag upp dem, och försöker ta och läsa innan det är dags för nästa ridpass så jag har det med mig.

Kollar även väldigt mycket på Youtube när tid finns, kollar på hästvloggar, tävlingsklipp, folks tips och annat!
 
Så hur gick gårdagens lektion då? Jag var ju ambitiös och snokade igenom tidigare inlägg för att försöka minnas hur hästen jag skulle ha är.

Gick inte direkt överdrivet bra för att vara helt ärlig. Hon kändes otroligt seg från början och jag hade sett henne på lektionen innan och där såg hon ut att väääldigt motvilligt röra på sig.
Försökte peppa upp henne men fick noll och inget svar på det, jag pratade, pockade, red så lätt och fint jag kunde och aktade mig noga för att hamna i bakvikt, testade med allt jag kunde komma på - men förgäves. Till slut petade jag faktiskt till henne med spöt, efter flera varv av pepp och kämpande från min sida. Då skärpte hon sig aningen.

Vi körde i princip två övningar, den första var att först i skritt och sedan trav rida fyrkantiga serpentiner med framdelsvändningar. Svårt som attan på en häst som för det första är rätt så seg, men dessutom stel i sidorna och inte gillar att man tar fel i bettet. Vet inte riktigt om jag lyckades få någon bra framdelsvändning alls för att vara helt ärlig. Kände mig själv ganska dränerad mentalt så tyvärr blev det litegrann "aja... nästa gång kanske?" med framdelsvändningarna.

Den andra var att i trav på volt vända rätt upp i volten från den öppna delen, med lite framdelsvändning-tänk så det blev en snäv sväng. Sedan skänkelvika ut till voltspåret igen med målet att komma ut så snart som möjligt. Denna övning gjorde vi efter två riktigt fräsiga galopper där vi först galopperade lite på volten och sedan på fyrkanten, med några snett igenom övningar där vi bröt av i mitten av snett igenomen för att fatta andra varvets galopp. Det gynnade oss verkligen för nu var hon pigg och ville gå på framåt i alla fall, fortfarande med nosen lååångt fram och bakbenen lååångt bak men jag var nöjd med att inte behöva sitta och skänkla som en tok. Skänkelvikningarna gick dock inte direkt superbra, hon gick inte alls åt sidan först, men fattade tillslut vad jag ville. Då blev hon istället konstigt bananspänd åt helt fel håll och lite rusig. Jag gjorde någon konstig grej med tygeln där jag lade ner ena handen och den andra for upp och höll emot konstigt? Inte konstigt att hon inte kunde göra rätt. När jag sedan koncentrerade mig gick det betydligt bättre. Fattar inte var min hjärna var någonstans men när jag tittade ner på mina händer var det som "eh? vad håller jag på med?"O_o

Vi travade av dem ganska länge och då hintar ridläraren om att jag måste ställa henne liiite mer än vad jag tror att jag behöver, men planera tygeltagen och göra det mjukt. Då vips! Hade jag en häst som gick i form och lyssnade fint. Kanske inte så mycket framåt men hon var mer lyhörd och mer påverkbar genast. Varför kom inte det tidigare :banghead:

Inte så supernöjd. Jag mesade för mycket, hade hjärnan någon helt annan stans, och lyckades inte bra med någon övning. Slutet var väl ok när jag hittade hur jag skulle ställa henne för att få en normal häst att rida på. Bättre lycka nästa gång!

Om jag får gnälla lite: Alltså SADELN. Vad i hela friden. Aldrig suttit i en sadel som är så liten? Känns som den liksom klämmer fast en? Stenhård dessutom. Lädrena är helt galet ojämna, ena benet lite för kort andra lite för långt, kortar jag det som är lite för långt blir det jätteförkort och länger jag det som är lite för kort blir det alldeles för långt :arghh: Nästa gång kan det hända att jag stjäl stigläder från någon annan :cautious:
 
Om jag får gnälla lite: Alltså SADELN. Vad i hela friden. Aldrig suttit i en sadel som är så liten? Känns som den liksom klämmer fast en? Stenhård dessutom. Lädrena är helt galet ojämna, ena benet lite för kort andra lite för långt, kortar jag det som är lite för långt blir det jätteförkort och länger jag det som är lite för kort blir det alldeles för långt :arghh: Nästa gång kan det hända att jag stjäl stigläder från någon annan
Sådana sadlar och stigläder har vi också. Speciellt där lädrena är ojämna, tror de blir så när så många olika rider och töjer ut dem. Tycker det är så skönt att jag kan rida med mina egna stigläder och stigbyglar (har ledade stigbyglar för mina knän och byter enbart om hästen ej går lektionen direkt efteråt).
Finns även en häst som har en gammal Stübben sadel, den är STENhård, får alltid ha gelpadd om jag ska rida den hästen, annars har jag ingen rumpa kvar. 😅
 
Jag för även "riddagbok" för mig själv för att reflektera och hålla koll på min utveckling. Det är väldigt roligt nu när jag kan se hur svackorna kommit och gått, och svårigheter som övervunnits (och ersatts med nya haha). Om jag fick några särskilda råd under lektionen skriver jag upp dem, och försöker ta och läsa innan det är dags för nästa ridpass så jag har det med mig.

Ja, dagbok glömde jag nämna - det skriver jag också (fast inte varje vecka). Håller med, det är kul att se utvecklingen och bra att kunna påminna sig själv om råd en har fått.
 
Sådana sadlar och stigläder har vi också. Speciellt där lädrena är ojämna, tror de blir så när så många olika rider och töjer ut dem. Tycker det är så skönt att jag kan rida med mina egna stigläder och stigbyglar (har ledade stigbyglar för mina knän och byter enbart om hästen ej går lektionen direkt efteråt).
Finns även en häst som har en gammal Stübben sadel, den är STENhård, får alltid ha gelpadd om jag ska rida den hästen, annars har jag ingen rumpa kvar. 😅
Vi har mååånga gamla Stübben som blivit lappade och lagade i oändlighet :D Stenhårda är bara förnamnet men jag har på något sätt lyckats rida i dem utan problem. Lite ojämna läder tycker jag är ok men dessa är nästan två håls skillnad :cautious: Egna stigläder kanske inte är en sån dum idé! Har dock ingen aning vilken längd jag bör köpa.

Jag kommer ihåg att jag tyckte min medryttarhästs begagnade sadel var himmelriket. Mjuk, med mjuka jämna läder. Sedan fick jag låna en riktig nästan ny dressyrsadel av en tant i samma stall en gång, hon sa att jag såg ut att passa sadeln (första gången jag hade hört att en sadel dessutom kan passa ryttaren!). Satt upp, jag satt som en smäck, ville aldrig kliva av så himla skön! :love:
 
Markarbetes lektion idag, sista gången för terminen och det började väldigt bra eller inte att jag var nästan 2,5 timme från jobbet vid 16, fick stressa som tusan för att hinna till jobbet och byta fordon. Lektionen började 19 å så ska jag åka dit, tar mellan 15-20min sen göra i ordning en häst.

Stressad som tusan när jag väl anlände till stallet, tack och lov fick jag inte skimmeln (vet inte om jag hade hunnit tränsa honom så snabbt), den hästen jag skulle ha var fortfarande kvar ute i hagen, så ut och hämta in, blev en snabb-borstning och mycket noga där sadel, skydd och träns sitter.

Fick en brun valack som är nästan lika hög som skimmeln, något lägre men inte mycket. Han tog det hela med ro, han hade ju mat i boxen.
Så kändes väldigt bra, sen var lektionen innan lite sena så vi hann skritta fram ute i paddocken, sen när vi kommer in i ridhuset säger ridläraren att de drog över på tiden medvetet (för jag hade meddelat att jag troligen skulle bli sen).

Sen blev det lite fri framridning innan vi samlades i gemensam grupp. Första övningen vi gjorde var att trava hela tiden på fyrkantsspåret, på ena långsidan skulle vi rida innanför spåret med en skritt övergång och sen igång i trav igen, sen passera kortsidan, på andra långsidan var det slalom mellan 3 hinder, vid nästa kortsida skulle vi lägga en volt.

Märkte att jag ridit skimmeln väldigt mycket då den här valacken var helt annorlunda att rida, väldigt tung i handen och kräver väldigt mycket aktiv ridning, samt ben, ben, ben. Ångrade att jag inte tog sporrarna, tänkte att de behövdes nog inte, ville inte få en för pigg häst när det var hoppningen/markarbete.
Han var väldigt stel i sidorna och genade mer än gärna i hörnen och på volterna, fick ta ledade tygeltag i yttertygeln utåt och ställa med inner och innerskänkel.
Jäklar när man hittade rätt knappar, gick han direkt i form, dock svår att behålla där så fort man kom ut på spåret igen.

Vi fortsatte med samma övning men skritt övergången togs bort och istället skulle vi trava över en lång bomserie istället. Efter vi gjort det några gånger togs slalomen bort och volten, istället skulle vi fatta galopp efter bomserien och komma från fyrkantspåret snett in på det sista hindret av de tre hinder vi ridit slalom mellan.

Sen travhoppade vi ett lågt kryss och landa i galopp å rullade på, sen byggdes bomserien upp till studs, så vi skulle komma på det låga krysset först (stod på kvartslinjen snett, så man kom från kortsidan å hoppade snett igenom), så en rätt snabb sväng till studsen och ta den, efter studsen lägga en volt vid kortsidan.

Sen las det på att hoppa hela serien med ett galoppsprång mellan efter volten.
Det gick både bra och dåligt för mig idag, nyttigt att rida en annan häst, den här hästen kan mer och är mer utbildad (ridlärarens gamla egna häst) och på slutet fick vi till en riktigt fin volt med bra galopp.

Så summa summarum, jag är rätt nöjd med tanke på att jag inte ridit den hästen på ett bra tag och trots att jag fått stressa som en liten blå för att hinna dit. Nu blir det ingen ridning för mig på lördag, ska på kurs hela helgen. 😅

Edit:
Första gången jag lyckats känna om jag sitter på rätt sittben i lättridningen, det kändes så konstigt när man red på fel. Vet jag bytte självmant när det kändes så och ridläraren påpekade aldrig (som hon annars alltid gör) att jag sitter på fel, så alltid något. Nu bara försöka lära mig känna det på andra hästar också.
 
Vi har mååånga gamla Stübben som blivit lappade och lagade i oändlighet :D Stenhårda är bara förnamnet men jag har på något sätt lyckats rida i dem utan problem. Lite ojämna läder tycker jag är ok men dessa är nästan två håls skillnad :cautious: Egna stigläder kanske inte är en sån dum idé! Har dock ingen aning vilken längd jag bör köpa.

Jag kommer ihåg att jag tyckte min medryttarhästs begagnade sadel var himmelriket. Mjuk, med mjuka jämna läder. Sedan fick jag låna en riktig nästan ny dressyrsadel av en tant i samma stall en gång, hon sa att jag såg ut att passa sadeln (första gången jag hade hört att en sadel dessutom kan passa ryttaren!). Satt upp, jag satt som en smäck, ville aldrig kliva av så himla skön! :love:
Egna läder funkar om hästen ej går lektionen efter eller för den delen före också. Annars ska borde de inte va något.
Å så tänka på att dom lädrena bara är i ridskolan pga smittorisken osv. 😅
 
Ridlektion i går. Nej bara nej...

Fick ett rätt kraftigt sto jag red mycket för kanske två år sedan och gillade då. Hon är rätt seg och liksom tung på alla sätt och vis men väldigt fin när man lyckas.
Problemet var att jag hade sprungit 17 km dagen innan och mina ben var således icke existerande. Man behöver MYCKET ben på denna dam.

Kommer ner med henne och tänker att äsch det här det kommer gå bra jag får... glida med en aning? I ridhuset ligger det bommar på marken. "Hoppning, vi dör! Stäng ner hjärnverksamheten" skriker hjärnan. Får total meltdown och gör allt på autopilot.

Jag minns faktiskt inte så mycket av första delen av lektionen, då jag trodde att det skulle bli hoppning. Bara att jag drev för glatta livet med mina icke existerande ben. Det hände inte så mycket alls först och sedan blev det mer att hon gick på framåt någon halv långsida och sen fick jag fylla på och fylla på. Minns att vi galopperade lite och att vi gjorde några snett igenom.

Sedan fattade jag att vi inte skulle hoppa alls, utan trava över bommar. Då lättade dimman i hjärnan och jag kunde hänga med lite på vad vi gjorde. Vi stod mycket i lättsits i galoppen och jag trodde mina ben skulle explodera, sedan domnade de bort så fint och då kunde jag inte stå mer än typ 4-5 galoppsteg innan all kraft tog slut i benen och jag ramlade ner i sadeln.

Det var tre bomserier, och de låg så att man skulle rida från hörnet i en halvt igenom, men istället för att rida ut till långsidan ångra sig och styra på en serie som låg längs med långsidan ca 3m in, och sedan tillbaka mot andra hörnet, så det blev som en stor båge med kantiga hörn. Jag försökte verkligen med mina lidande ben att få hästen att gå på i en vettig takt för bommarna, så att vi inte klonkade i och hade oss men det var lättare sagt än gjort.
När jag kunde fick jag dock till vansinnigt fina vägar! Men oftast var jag tvungen att snedda och ha mig för att de bakom inte skulle få motorstopp. :cautious:

Allt som allt en ganska plågsam ridlektion alltså, både psykiskt och fysiskt, och jag kände att hopprädslan och självförtroendet fick en rejäl törn. Jag red jättekass, förutom de fina vägarna. Lyckades inte ens hålla hjärnan lite lugn över bommarna på marken utan den drog igång en panikcirkus på en gång. Vanligtvis kan jag bli stressad när jag ser bommar men ändå fokusera och kunna lugna mig med att jag bara behöver göra exakt så mycket jag är trygg med. Inte igår. En riktig dipp helt enkelt.
Nästa gång är det förmodligen hoppning på riktigt då iom att det var markarbete i går. Jag bävar. Jag har nästan bestämt mig redan nu för att jag inte tänker ens försöka hoppa om jag får samma häst, men jag kanske kan lyckas få bort den korkade tanken innan nästa vecka.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp