Ridskolehäst avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SaraN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 519
S

SaraN

Jag har funderat lite på varför ridskolehästarna går sönder så lätt nu för tiden. Den uppfattning jag har fått iaf är att de höll bättre förr. Eller ?
(ser man på väggen på ridskolan är det fler som faller bort för tidigt).
Då kan man ju fråga sig
Är det för att man är mer nogrann nu? Alltså med att hästarna ska vara ok och helt ohalta? (jag menar inte att detta är dåligt)

Eller beror det på ridningen? (känns inte som att ridningen kan ha blivit sämre. Man är ju medveten om hur man bör rida en häst för att den skall hålla. Gietvis så går en ridskolehäst med många olika ryttare och många gånger av ryttare som ej kan rida hästen i form så att den inte tassar runt på bogarna.Men förr höll dom ju.)

Eller beror det på att priserna på hästar har stigit och ridskolorna måste köpa hästar från hästhandlare som har lite vad som helst? Hästar som kanske aldrig kollas igenom ordenkligt? (oj vad jag är dålig på att stava :P haha)

Eller är det så att man inom aveln inriktar sig så mkt på tävlingshästar? Hästar som kanske är mer sköra och "måste" ridas mer korrekt för att hålla? För varr ju hästrana lite grövre.
Borde man inte ha en avel som är anpassatför ridskolehästar? eller vad tycker ni? Ridsporten borde ju vara anpassat för alla.

Sv: Ridskolehäst avel?

Jag tror mycket att det beror på den prestationsavel du talar om. Den "vanliga hobbyhästen" finns nästan inte längre. Och det har även blivit dyrare att köpa in bra hästar. Men sedan tror jag också många gånger att ridskolorna biter sig själva i baken när de håller på och köper in importer (ofta holländare) genom hästhandlare - de är ju billiga och snälla. Dessvärre håller de inte för fem öre. Jag tror det var annorlunda förr, då tittade man på att hästen skulle hålla också, inte bara se fin ut.

Mycket beror nog på ridskolornas dåliga ekonomi tyvärr.

Endel beror också på att förr hade staten (militären) många hästar som lånades ut till ridskolor, dessa finns ju inte kvar utan alla hästar måste köpas in.

Sen är det svårt för alla ryttare idag att hitta en "vanlig" häst en medelmåtta av igår är inte detsamma idag.

Det är ju mer pengar i tävlingshästar och eftersom det kostar nästan samma att föda upp en häst oavsett ras så är det klart att mest satsas på tävlingsavel med följd att de nog är mindre hållbara, de avlas enligt min smak för mycket på enbart ridbarhet och inte på hållbarhet och lynne.

Dels ligger det nog en del i att det inte rids så bra på vissa ridskolor. Jag har flera gånger träffat på ryttare som ridit på ridskola i många år som inte kan grunderna för ridning. Som inte t ex förstår vikten av att hästen är i balans och inte minst att ryttaren är det. Så det är klart att sådan ridning sliter på hästen i ett ridhus med ständiga svängar (hörnpasseringar). Det är konkuransen mellan ridskolor som gör att man gärna tummar på vissa sker för att fler ryttare än vad de andra får. På vissa mindre ridskolor trot jag tyvärr att det också kan handla om ren okunskap av de som driver den. Men an sak har de gemensamt och det är att de måste dra in pengar för att kunna hålla verksamheten igång.

Sedan får man se vad ridskolorna har för hästar. Många ridskolor köper billiga importhästar, t ex från Estland och Lettland. Det finns ju någon anledning till att de hästarna trots transport och mellanhänder i form av hästhandlare som ska tjäna pengar, är billiga. Det är inte precis kvalitets hästar om man säger så.
Många ridskolor som inte har importer sätter ändå en gräns för inköpspriset som gör att de enda de kan köpa i hästväg är sådant som ingen annan vill ha eller som egentligen skulle klassas som promenadhästar. D v s de hästar som inte håller för normal ridning och tävling hos en medelryttare. Klart att en sådan häst inte håller på en ridskola.

När det gäller tävlingshästs avel så avlar man inte medvetet för att få sämre hållbarhet. Tvärt om med de pengar som är i det är det mer katastrof att fram en häst som inte håller. Enligt den lagstiftning som finns idag så kan de bli väldigt stora pengar ett reda ut en häst som inte håller och vem som ska hållas ansvarig för det.

För mig håller inte resonemanget att tävlingshästar har säme hållbarhet. Jag vill iallafall inte tro att en häst med "tävlingsstamtavla" där många varit aktiva tävlingshästar på elitnivå under många år skulle borga för sämre hållbarhet än en stam där ingen direkt gjort något.
Sedan håller jag med om att uppfödare säkerligen måhna gånger satsar på att avla fram en potentiell tävlingshäst för att det lönar sig bäst. Kan vara att det i en del fall blir för mycket nerv för att vara idealisk på ridkola. Nu var det längesedan jag gick på ridskola(1983-1985 ungefär), och jag kan inte minnas att hästarna var halta, det var en salig blandning av raser, färger och modeller, alla hade sin fan club :).
Om nu ryktet stämmer att en del hollänska unghästar inte kommer ut i hage som sig bör så tror jag att det är fel at välja dem om man önskar hållbarhet, inte för att det är fel på generna men att hur hästen föds upp har mer betydelse än så, inbillar jag mig.
U

För mig håller inte resonemanget att tävlingshästar har säme hållbarhet. Jag vill iallafall inte tro att en häst med "tävlingsstamtavla" där många varit aktiva tävlingshästar på elitnivå under många år skulle borga för sämre hållbarhet än en stam där ingen direkt gjort något.
Sedan håller jag med om att uppfödare säkerligen måhna gånger satsar på att avla fram en potentiell tävlingshäst för att det lönar sig bäst. Kan vara att det i en del fall blir för mycket nerv för att vara idealisk på ridkola. Nu var det längesedan jag gick på ridskola(1983-1985 ungefär), och jag kan inte minnas att hästarna var halta, det var en salig blandning av raser, färger och modeller, alla hade sin fan club :).
Om nu ryktet stämmer att en del hollänska unghästar inte kommer ut i hage som sig bör så tror jag att det är fel at välja dem om man önskar hållbarhet, inte för att det är fel på generna men att hur hästen föds upp har mer betydelse än så, inbillar jag mig.
U

Ja det är just elit hästar:) de kräver att man rider dem korrekt!
En elit häst som hamnar på ridskola håller inte länge:(

Sedan fanns ett större utbud av hästar förr, det fanns allt från den duktiga lilla ponnyn till cola halvblod:) på ridskolor, och allt där emellan.

Idag hade nog den duktiga ponnyn varit enbart tävlingshäst och det cola halvblodet hade varit promenadhäst åt någon:confused:
De där emellan har förvunnit och ersatts av potentiella tävlingshästar.

Oftast har ridskolor en gräns på ponny på 35000, vad får man för det idag?
På en ridskola är det ju viktigast att hästen är schysst och gör sitt bästa i alla lägen.
På stora hästar är det några kronor mer men inte mycket, på stora hästar betyder kroppsbyggnaden så otroligt mycket!
En häst som får dras med 90-100 kilos elever som inte lärt sig att rida hästen i korrekt form håller ju inte även om farfar var på elitnivå:crazy:

Den häst som då har lättare att bära sig själv har ju större chans att "klara" sig än den som har svårare att bära sig själv.

Om man tittar på ett genomsnittlig stor häst idag så kräver de en korrekt ridning för att hålla.

Tittar man på tex en fjordings kroppsbyggnad så har de lättare att bära sig själva.

Vilket i sin tur gör att om man inte hade avlat för att få fram tävlingshästar, så kanske man hade sett grövre halvblod än de som finns idag, all avel (nästan) går ju mot lättare sporthästar, med tyvärr sämre hållbarhet som pris.

Jag tror mycket att det beror på den prestationsavel du talar om. Den "vanliga hobbyhästen" finns nästan inte längre. Och det har även blivit dyrare att köpa in bra hästar. Men sedan tror jag också många gånger att ridskolorna biter sig själva i baken när de håller på och köper in importer (ofta holländare) genom hästhandlare - de är ju billiga och snälla. Dessvärre håller de inte för fem öre. Jag tror det var annorlunda förr, då tittade man på att hästen skulle hålla också, inte bara se fin ut.

Ja precis. Men samtidigt tror jag inte heller att ridskolorna har så mkt till val. Än att köpa importer. Det kan ju finnas bra importer, fast de borde kanske kollar upp mer noga innan man köper dem.

Jag håller inte alls med!
VAD säjer att det blir sämre hållbarhet för att hästen har mindre kroppsvikt att släpa runt på?
VAD säjer att en genomsnittlig stor häst kräver korrekt ridning för att bära upp sig själv?
Jag säjer snarare tvärt om! En välbyggd häst som bär runt på begränsat med kilon - och då menar jag inte hull utan att de är skapta i en lättare modell! - och bär upp sig själv på ett korrekt sätt även om ryttaren inte har förmåga att rida den dit. DEN HÅLLER.
Och för mig som uppfödare är det hästar som är självbärande i sin kroppsbyggnad som är mitt mål att föda upp.

jag tror inte en sekund på att det behöver vara "grövre halvblod" för att de ska bara hållbara!

Jag tror att det är andra saker som styr hållbarheten.
T.ex brist på kunskap hos hobbyuppfödaren, hos den som köper in ridskolehästen - även att de inte kollar upp HUR hästen är uppfödd - och även brist på bra utbildning av ridskolehästarna och ridskoleeleverna.
Jag tror också att ekonomin styr för mycket. Ridskolorna skulle förmodligen tjäna i längden på att köpa in hästar som ligger en prisklass högre, för att de förhoppningsvis är mer korrekta, har bättre ridbarhet och grundutbildning och därmed håller i fler år.

Dels ligger det nog en del i att det inte rids så bra på vissa ridskolor. Jag har flera gånger träffat på ryttare som ridit på ridskola i många år som inte kan grunderna för ridning. Som inte t ex förstår vikten av att hästen är i balans och inte minst att ryttaren är det. Så det är klart att sådan ridning sliter på hästen i ett ridhus med ständiga svängar (hörnpasseringar). Det är konkuransen mellan ridskolor som gör att man gärna tummar på vissa sker för att fler ryttare än vad de andra får. På vissa mindre ridskolor trot jag tyvärr att det också kan handla om ren okunskap av de som driver den. Men an sak har de gemensamt och det är att de måste dra in pengar för att kunna hålla verksamheten igång.

Sedan får man se vad ridskolorna har för hästar. Många ridskolor köper billiga importhästar, t ex från Estland och Lettland. Det finns ju någon anledning till att de hästarna trots transport och mellanhänder i form av hästhandlare som ska tjäna pengar, är billiga. Det är inte precis kvalitets hästar om man säger så.
Många ridskolor som inte har importer sätter ändå en gräns för inköpspriset som gör att de enda de kan köpa i hästväg är sådant som ingen annan vill ha eller som egentligen skulle klassas som promenadhästar. D v s de hästar som inte håller för normal ridning och tävling hos en medelryttare. Klart att en sådan häst inte håller på en ridskola.

När det gäller tävlingshästs avel så avlar man inte medvetet för att få sämre hållbarhet. Tvärt om med de pengar som är i det är det mer katastrof att fram en häst som inte håller. Enligt den lagstiftning som finns idag så kan de bli väldigt stora pengar ett reda ut en häst som inte håller och vem som ska hållas ansvarig för det.

Men angående ridningen så har den nog inte vart bättre förr heller? asså på ridskola. Då tänker jag på dom som kanske och förhoppningsvis rider "igenom hästarna" ibland. Jag kan bara tänka mig att den om den har förändrats så till det bättre eftersom man är mer medveten om hur man bör rida för att hästarna ska hålla. Eller kanske nte? Och ja, att rida på ridskola tar tid innan man kommer någon vart (om man har den turen att göra det på ridskola :P)

Ne det är klart att man avlar för hästar som ska hålla. Men dom kanske är känsligare ändå? Tävlingshästar rids ju i de flesta fall av ryttare som "kan rida". De har också en mer varierande träning+underlag. Och om man ser på hästarna nu förtiden så ser dom ju inte ut som förr. Dom är ju mer ädla och nättare.( Jag har ingen aning men jag bara bollar med mig själv.) och förr så höll ju även hästarna på ridskola bättre även om de ej reds korrekt. Fast det kanske beror på att aveln mesta dels inriktar sig på att få fram tävlingshästar.

Även om det är lite synd om ridskole hästar så behövs det ju sådana me. Alla är ju nybörjare någongång. Och någonstans måste de som vill lära sig rida kunna ta vägen och då behövs ju hästar som håller.

Ja, importer. Inte det säkraste köpet, men för deras ekonomi ofta enda lösningen. Många gånger är det nog slarv vid köpen, de kanske inte kollas upp riktig noga.
Nå väl, synd om alla hästar som får resa långt och blir halta och utdömda.

Sedan fanns ett större utbud av hästar förr, det fanns allt från den duktiga lilla ponnyn till cola halvblod:) på ridskolor, och allt där emellan.

Idag hade nog den duktiga ponnyn varit enbart tävlingshäst och det cola halvblodet hade varit promenadhäst åt någon:confused:
De där emellan har förvunnit och ersatts av potentiella tävlingshästar.

Oftast har ridskolor en gräns på ponny på 35000, vad får man för det idag?
På en ridskola är det ju viktigast att hästen är schysst och gör sitt bästa i alla lägen.
På stora hästar är det några kronor mer men inte mycket, på stora hästar betyder kroppsbyggnaden så otroligt mycket!
En häst som får dras med 90-100 kilos elever som inte lärt sig att rida hästen i korrekt form håller ju inte även om farfar var på elitnivå:crazy:

Den häst som då har lättare att bära sig själv har ju större chans att "klara" sig än den som har svårare att bära sig själv.

Om man tittar på ett genomsnittlig stor häst idag så kräver de en korrekt ridning för att hålla.

Tittar man på tex en fjordings kroppsbyggnad så har de lättare att bära sig själva.

Vilket i sin tur gör att om man inte hade avlat för att få fram tävlingshästar, så kanske man hade sett grövre halvblod än de som finns idag, all avel (nästan) går ju mot lättare sporthästar, med tyvärr sämre hållbarhet som pris.

Precis!!!
På tal om priserna på hästar idag så ligger de ta mig fan på över priser. En häst som går L:B - L:A dressyr är inte precis värsta meriten och POFF så steg priset i höjder! Helt galet. Klart att det i vissa fall finns mkt mer potensial men det har ju alla hästar som ska säljas ;P

*KL*
Jag tror på den svenska hästen vi har idag jag!
Har ridit på ridskola som barn/ungdom, senare utbildade jag mig till instruktör, och har jobbat som sådan.
När jag själv red på ridskola, var det härliga svenska stammar som stod på hästarnas namnskyltar.
När jag många år efteråt återvände till den ridskolan för att just ta undersöka ridskolehästens hållbarhet i ett projekt i min utbildning, blev jag helt paff!
Många av min barndoms hästar var kvar! Över 25 år. Fräscha!
Började nästan grina när min första sköthäst (welsh m ponny med samma födelseår som jag) som gick på lektion då blev ombedd att vända upp på medellinjen, för att buga för mig!
För visst, dessa hästar kunde många konster!
Nåväl, jag frågade ridskolechefen bla vad h*n ansåg om en lektionshästs hållbarhet fick jag svaret.
-Jag har aldrig sett mina hästar som produktionsenheter utan som mina arbetskamrater.

Köper man en bra svensk häst idag till lektionsverksamhet, så håller den. Den behöver inte kosta fantasisummor, utan man kan köpa de som inte har supergång. Dem vill inte tävlingsryttarna ha, men de vill ridsolorna gärna ha.
Men man får sällan dem till ett paketpris.

De holländarna som kommer hit för en billig peng kommer ju hit för att de inte håller för avel eller sport i hemlandet.
Vanligast när det står "imp Holland" så är det frågan om en korsning.
Att hästarna från Baltikum sägs vara skräp kan ju vara av samma anledning?
För Lussan är väl oerhört nöjd med sin? :)
Skit in > skit ut, bra in -> bra ut.

mvh

Nu tänkte jag inte på era importer.....
Jag gick ifrån när jag skrev inlägget, så jag såg inte ditt inlägg.
Men skit in > skit ut låter det som att du också är inne på?
mvh

Hej!

Jag tror att en del av riskolehästarnas hållbarhet är kopplad till aveln (eller kanske bristen på bra avel), men desto mer beror den nog på vad som tas in på ridskolorna.

När jag var ung hade vi nästan bara svenska halvblod med bra stam på min ridskola, flera av dem hade redan bevisat vad de kunde på tävlingsbanorna, men hade av en eller annan anledning blivit pensionerade från tävlingslivet och istället hamnat på ridskolan. De höll i flera år och många av dem klev även in i avelsboxen efter avslutad ridskolekarriär.

Nu, på samma ridskola, finns ett svenskt halvblod, massa estniska hästar och ett gäng danska. Visst är det stam på esterna, men min känsla är att de inte stannar alls lika länge, och när de väl åker blir det inte avel så väldigt ofta..När jag vandrar runt därinne efter 10 års bortavaro är det en lektionshäst jag känner igen, resten är "okända", trots att jag har kompisar som red kvar längre än jag.

Min teori är faktiskt att det inte bara är hållbarheten som är sämre, utan även toleransen för hältor, som blivit mycket mindre. Förr gick det runt mängder med "småhalta" hästar i manegerna- det var lite så det "skulle" vara,"små" hältor läktes bäst i rörelse... Nu åker hästarna snabbt till klinik och när de inte blir bättre och drar in sina pengar, avlivas dom.

/ Lavinia, som jobbar på annan ridskola nu, med många danskar, ett par svenskar och några korsningar..

Låter fel i mina öron, en högpresterande häst ska ju vara hållbar och inte skör. Dessutsom ska väl alla hästar ridas korrekt oavsett om det är en korsningsponny på ridskolan eller ett svenskt varmblod som tävlas i 140 klasser.

Om en elitpresterande häst inte håller på en ridskola så tror jag inte att dom håller att ridas på elitnivå heller.

Jag anser att problemet med icke hållbara hästar kommer från aveln samt från importer. Uppfödare förr avlade på friska sunda ston som antingen varit tävlingshäst tidigare och på ålderns höst satts in i aveln eller så avlade man på egenuppfödda ston med bra förärvningssäkra stammar men som kanske aldrig själva knappt blivit inridna. Skadade ston slogs nog ofta ut. Nuförtiden håller de flesta på i mindre skala (förr hade uppfödarna många ston och man kunde försörja sig på hästuppfödning) och man avlar då allt som oftast på skadade och t-märkta ston som INTE varit hållbara. Naturligtvis går den dåliga hållbarheten vidare till nästa generation osv. På detta vis går hållbarheten ner på våra hästar.

Det andra nyare gäller importerna. Har även jag märkt att holländska hästar o ponnyer håller mkt dåligt generellt sett. Importer från Danmark sägs att dom ofta inte kommer från Danmark utan det är bara ett genomfartsland på vägen till Sverige. Dessa hästar är oxå många ggr från Holland men även andra länder men vi får endast reda på att dom kommer från Danmark. Problemet med importer och hästförmedlare/hästhandlare är väl att det inte går att kolla upp hästarna. Hästförmedlaren vet knappt vilket land hästen ursprrungligen är ifrån mkt mindre om den varit halt tidigare, hur röntgenplåtarna ser ut eller hur hästen är uppfödd och riden. Hur ska ridskolorna kunna kolla upp dessa importer?:confused:

På det viset är det ju bättre med svenskfödda hästar. De flesta hästar avlas till att förhoppningsvis bli tävlingshästar men om de inte riktigt räcker till i gångarter, hoppförmåga eller ridbarhet och känslighet då kan det bli en utmärkt ridskolehäst förutsatt att hästen har det rätta psyket.

KUNNANDET om hästskötsel är mycket lägre idag än när jag växte upp som ridskolebarn (och jobbade i ridskolestallet).

Många går utbildningar, men har missat stora delar. Det finns teoretiskt, men omsätts inte i praktiken. Det är viktigare att siffror stämmer än att man ser hur hästarna verkligen ser ut och fungerar.

Ser jag bilder och film från ridskolan jag var på som yngre ser jag otroligt välmående och fräsha hästar, precis lagom hull och välmusklade (!). Det var inte ett undantagsår, utan hästarna var lika fina år efter år.

Åker jag ut och tittar på ridskolor idag så är det mer undantag att hästarna ser bra ut, och vad gäller utrustning är det ofta katastrof! Pengar sparas in på hästarnas viktigaste utrustning = sadeln. Hur ska hästen kunna fungera när den går med spänningar pga felaktig utrustning och dåligt underlag?

Jag vet inte om jag kan hålla med dig att dom går sönder oftare idag. Jag är uppväxt på en ridskola, modell större, på 60- och 70-talet och jag minns absolut att det var en viss ruljans på hästmaterialet även då. Det fanns några stabila stötar som höll i vått och torrt men så fanns det andra som drogs med hältor och som rätt snabbt blev utsorterade. Bland de hållbara fanns både stadiga rejäla hästar av nästan arbetshästmodell till mer smäckrare fullblodsmodeller/rena fullblod.

Mankhöjden var lägre på den ridskolan än vad den är idag och min egen högst ovetenskapliga teori är att hästarna är lite för stora/höga idag så det blir för mycket förslitningar på rätt små ridbanor, kanske så att hästarna egentligen är mer hållbara idag men att dom får jobba på ett icke optimalt sätt på för små ytor...har dock ingen vetenskap som kan stödja min teori;)

Nu är det några år sen jag slutade på ridskola men jämför jag hästarna då med hästarna nu så stämmer mycket med det som skrivits redan i tråden med främst hästarnas härstamning!

Förut kunde man räkna på ena handen antalet importerade hästar (mkt från danmark) och nu kanske man kan hitta någon som är svensk uppfödd.

De hästar och ponnyer som fanns när jag red på ridskola har andingen pensionerats nu för åldern eller så är de kvar, medans många av de hästar som kommit till ridskolan efter att jag slutat redan hunnit försvinna, sålts vidare, pensionerats eller blivit utdömda.

Då har det ändå hela tiden jobbat samma personal, hästarna rids på samma sätt och på samma underlag. De äter samma foder och minst 1 ggr om året kommer sadelmakaren ut och kollar igenom alla hästars sadlar!

Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, något jag tycker är att hästarna står inne mer och mer nu för tiden och man daltar alldelles för mycket med dem ;) Förut gick unghästarna ute dygnet runt och hästarna klarade sig bra utan täcken ute och nu verkar de flesta ta in sina hästar så fort det börjar regna.

Jag kan bidra med en teori.

För att en ridskolehäst ska hålla länge krävs det ofta att den är anpassningsbar och inte överambitiös. Detta betyder att den sparar sig själv på nybörjarlektioner och där det går, men kan "tända till" lite när kraven ökar. På min tid hade vi trotjänare som kunde sova sig igenom en hel nybörjar lektion och inte tog ett enda steg mer än vad som krävdes. Dessa hästar kunde ändå vara riktigt trevliga att rida dressyr på eller hoppa, men man var tvungen att väcka dem.

Idag kan det ju vara så att man har lite hetare, mer ambitiösa tävlingsavlade hästar som verkligen vill. Det finns då en risk att de sliter ut sig för tidigt.

Mitt intryck av den tiden jag red på ridskola är att alla hästarna och ponnyerna hade ett eller annat problem. Kan inte komma på en enda som inte hade något problem: halt ofta, bronkit, eksem, "hoppförbud" p.g.a. dålig rygg. Dock köpte de in en del kvalitetsästar med, t.ex. Irlandsimporter som var riktigt fina och vad jag hann se höll bra. Så jag tror att just där gick det nog åt andra hållet... Säkerligen håller hästar bättre om de endast går under rutinerde ryttare hela tiden, men som någon skrev - någonstans måste man ju lära sig så att man kan bli en duktig och rutinerad ryttare!

Sedan tycker jag det verkar väldigt dumt om man köper in mindre hållbara hästar till ridskolor bara för att de är billiga, för det är ju just där de måste vara hållbara! Ryttare som inte kann rida ordentligt, ofta flera pass per dag, och mycket runt runt runt i ett ridhus. En privat ägare som lägger upp träningen precis efter vad hästen pallar med och som alltid är noga med att rida hästen korrekt kan ju få den att hålla längre!

Kanske tycker ridskolorna att det inte är idé att lägga mer pengar på hästarna för att de ändå går sönder rätt snabbt? Bara en tanke som slog mig.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 533
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 588
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 091
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka