Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Oh, utomhus. Nu blev jag lite avis, längtar tills vi också kan rida utomhus. Vårt ridhus är som ert 20x40 och det är trångt ibland, utebanan är 80x40. Det kan inte vara långt kvar innan vi också får rida utomhus. :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Förresten, du tycker inte det är störande att privathästar på ridlektion får mer attention än de andra?

Det är nog ganska svårt för en ridlärare att ge exakt samma uppmärksamhet till alla ekipage men om en privatryttare flera gånger får mer uppmärksamhet än andra ja då blir det ju snett. Och det är inte rättvist.

I gruppen innan mig rider en liten privatponny och föräldrarna vill nästan alltid diskutera en hel del efter lektionen, vilket ju gör att vi kommer igång senare men å andra sidan får vi längre framskrittning vilket oftast gynnar hästen och ridningen den dagen. Eftersom vi är sista lektionen gör det ju inget om vi sedan drar över några minuter
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Själv har jag märkt att om man rider på ridskolehäst, så får man mindre uppmärksamhet och t ex går något galet vid hoppning, så får man oftast inte rida igen, men gör en privathäst samma misstag får denne rida igen och igen tills det blir perfekt. Det känns lite orättvist, för jag tror att alla som är på lektionen vill lära sig lika mycket.

Detta gäller dock inte dom vanliga ridskolelektionerna, vi har ingen i min grupp som rider på privathäst förutom en men hennes häst går normalt i ridskoleverksamheten och räknas som ridskolehäst fast privatägd, så jag vet inte alls hur det blir med en privathäst utifrån så att säga. :/

Hur går det till på era ridskolor? Är det ett vanligt fenomen eller är det bara på vissa ridskolor det sker?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vårt ridhus är 22x70m men det delas av med ett stort skynke eller vad man ska kalla det så det är två lektioner där inne samtidigt. Bra storlek men när det är många stora hästar med stor gång så blir det lite trångt :)

Hos oss är det inte jätte vanligt att man har med sig egna hästar, men det händer. Jag brukar inte märka en jättestor skillnad på uppmärksamhet då vi i vår grupp ofta har med de lite nyare hästarna/ponnierna vilket gör att vissa ibland "kräver" mer uppmärksamhet, men det jämnar absolut ut sig i slutändan och vår instruktör är riktigt duktig på att fördela uppmärksamheten!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Samma här, generellt så händer det att det går med privathästar på våra lektioner, men inte så ofta. Den här hästen går dock med på alla våra, och jag förstår att han får lite extra uppmärksamhet (särskilt i hoppningen) då han kan vara bråkig och dra iväg och man måste ju komma till rätta med det beteendet. Vår ridlärare är ändå ganska duktig på att se alla, även om privathästen tyvärr kan få väldigt mycket av hopplektionerna - fast iofs så ger hon extra uppmärksamhet till ridskolehästarna om de bråkar.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Förvisso, men att lösa problem under en ridlektion är inte det bästa tillfället (när det gäller återkommande problem). Vi hade ett fall där en alltid fick mycket hjälp och varenda lektion, snodde massa tid från oss andra och vi började tröttna, till och med min andra ridlärare sa att sånt ska man inte lösa på lektion.
Vi andra tyckte det var märkligt att personen inte försökte lösa problemen mellan lektionerna (då det var en privathäst).

Annars tycker jag det är okej att privathästar får lite hjälp, men ibland känns det som de får mer hjälp bara för att det är privathästar.. :/
Får nog ta å skynda mig å hitta en egen häst så jag får mer hjälp, haha. ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo jag kan hålla med om att en del privatryttare många gånger får lite mer hjälp. Och just när det gäller hoppning så verkar de flesta ridlärare "spara" lite på ridskolehästarna. Hoppning anses ju slita ganska mycket på framförallt frambenen och jag får ibland känslan av att varje ridskolehäst bara ska göra ett visst antal språng per lektion oavsett om det blir ett bra språng eller inte.

I min grupp så rider det ganska ofta en privatryttare vars häst inte är så samarbetsvillig och det som förvånar mig är att ryttaren nämnt att sadeln inte verkar passa, hästen är tjurig vid sadling och går inte alltid framåt vid ridning, vinglar som bara den, ser sällan att hästen spårar rakt. Trots det så sitter ryttaren ofta och mycket ner i traven och nästan alltid lite i bakvikt och många gånger åker halsförlängaren på då hästen krånglar. Och alltså ryttaren är faktiskt lite i vägen när privathästen börjar krångla och inte vill galoppera. För mig är det mycket märkligt att man först och främst inte ser till att hitta en passande sadel och sedan inte sitter ner stup i kvarten. Det kan vara en del diskussioner om hur "dum" hästen är :confused:

Jag resonerar numera som så att är det inte bekvämt att sitta ner i trav så ska man inte sitta ner i trav för då är inte hästen redo för det och om då sadeln inte passar blir det väl om möjligt ännu värre när man sitter ner?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Vi har nästan aldrig med privathästar, och då enbart på hoppträningarna. De brukar inte få extra uppmärksamhet, men jag är ändå inte förtjust i det - dels är privatryttarna ibland inte så vana vid gemensamma övningar, utan gör sin egen grej och är då kanske i vägen, men framförallt känner ju inte hästarna varandra, vilket gör att man måste se till att hålla undan för privathästen hela tiden så det inte blir bråk, särskilt om man sitter på en häst som är låg i rang och rädd för nya hästar. Värst var det en period när ridläraren hade med sin egen tjuriga unghäst, red man i närheten av den blev den sur, så man var tvungen att alltid hålla tio meters avstånd till den - vilket blev svårt, eftersom den ofta tvärnitade och tjurade, och då fick man svänga undan kvickt som attan. Halva uppmärksamheten gick ju åt till att hålla koll på den, och göra övningarna samtidigt som man höll undan för den, och såg till att man inte var i samma halva av ridhuset. Nu är det dock åratal sen det hände, vi har en privatträning precis efter vår lektion, så det finns ingen anledning för privathästar att rida med oss.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

snowball:
Det där tror jag att det ligger något i det, att ridskolehästarna bara ska göra ett visst antal språng, för att de inte ska slitas ut i förtid.

Jag ogillar också hästar som är "i vägen", och ibland undrar man hur privatryttarna tänker. De vet om problemen på sina hästar, men försöker de rätta till dom? I ditt fall, sadeln, i mitt fall häst som jämnt vägrar på hinder, men inget görs. Å sen skylla på hästen, nej det är verkligen inte rätt, anser inte jag i alla fall. :/

Sitta ner ska man göra när man kan vara följsam, traven är den gångart som sliter mest på hästarnas rygg i och med skumpet som kan bli när man inte rider lätt utan försöker sitta ner ändå.

mabuse:
Sånt är så jobbigt, när jag rider min hopplektion är det bara jag och en tjej till som rider på ridskolehästar. Resten är privathästar, tre stycken. Det skäckstoet jag har ridit hon gillar inte en av privathästarna och varje gång han kommer för nära, tjurar hon ihop. Jag tänker på det och försöka hålla avstånd, men gör privatryttaren detsamma tillbaka? Nej.
Tror aldrig man kommer komma över sånt där.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast det där med tjuriga hästar på lektionerna är det lite problem med i alla fall. Dels så går ett par ridskolehästar för sig själva och dels så är det två ston som verkligen inte gillar varandra :crazy: och även ett par utav ridskolehästarna slår gärna på en tvärnit ibland. Galoppfattningar brukar ibland var regelrätt cirkus, tre eller fyra ston som slår på tvärnitar och sparkar samt en stackars häst som har väldigt svårt för att fatta galopp då han inte är så mycket utbildad än och är ganska obalanserad.

Sen har vi också en ridskoleelev som hör väldigt dåligt OCH är ganska ouppmärksam vilket gör att denna inte hör instruktionerna och verkar inte uppmärksamma vad vi andra gör heller. Så trots att alla vi andra har bytt varv fortsätter denna ryttare glatt i det gamla varvet. Och i hoppningen så styr ryttaren på lite hej vilt oavsett om någon annan är på väg mot hindret eller om vi ska hoppa från andra hållet, det är inte så noga. Likadant när vi andra ska rida mot hindret ja då kan denne ryttare skritta mitt framför hindret eller precis där man ska galoppera. Och eftersom ryttare hör dåligt så måste man vara tätt in till för att ryttaren ska höra vad man säger. Så denne ryttare verkar ha noll koll på andra ekipage faktiskt för även om man hör dåligt borde man kunna titta sig omkring? Och denne ryttare säger att ryttaren har tävlat en hel del hoppning för ett antal år sedan samt varit hästskötare på internationell nivå :meh: så ryttaren är inte en helt grön nybörjare

Jag har haft egen häst och tävlat lite och när man är tio stycken som ska hoppa fram i ett 20*40 meters ridhus samtidigt i bägge varven, medhjälpare som springer med täcken, jackor och sänker och höjer hinder ja då kan man hålla sig för skratt O_o.
Och visst händer det att man råkar hamna i vägen för någon men om alla samarbetar och håller uppsikt brukar det gå bra

Vill man ut och tävla så får man nog vara beredd på att ekipagen runt omkring inte alltid gör som man förväntar på en framridning, MEN det ska inte tillhöra vardagen på en ridskolelektion
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det låter så märkligt, det ni skriver. Hos oss går alla 30 lektionshästar i hage tillsammans så det är aldrig några problem inne i ridhuset. Det är även ganska ofta enstaka privathästar med på lektion och det uppstår aldrig någonsin problem med dem heller. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jo, jag vet hur det brukar vara på framridning, eftersom jag tävlar, men jag tycker inte det är samma sak. På framridning är det få hästar som tvärnitar och sparkar, och där värmer man ju dessutom bara upp hästen, man tränar inte som man gör på lektion. Så röriga framridningar som du beskriver känner jag dessutom inte igen, det brukar vara strikt reglerat hur många som får rida samtidigt så att det inte blir för mycket, och inte tusen medhjälpare heller, det låter ju farligt?

Visst är det besvärligt med tjuriga ridskolehästar också, men de känner ju varandra på ett annat sätt än om man slänger in en helt ny häst. Är den nya hästen dessutom en lite bångstyrig unghäst som ryttaren inte har full kontroll över blir det ännu svårare.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

När jag haft med min unghäst har jag snarare fått mindre uppmärksamhet än de andra.
För övrigt har jag de två senaste lektionerna haft en häst som egentligen är väldigt trevlig men stressad. Förhoppningsvis släpper problemen då den exteriört är en väldigt bra lektionshäst och har lätt för att röra sig korrekt samt är bekväm att sitta på.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är främst två ston som verkligen inte verkar gilla varandra och de går nog i samma hage men det är sura miner så fort man kommer i närheten? Men faktum är att bägge dessa ston nog skulle passa bättre som privathästar, jag tror inte de trivs med ridskolelivet :( för de är riktigt tjuriga i boxen också, den ena sparkade mig häromdagen när jag skulle rykta henne.

Jag hoppas det är lugnare på framhoppningar nuförtiden men jag har varit med om några riktig kaosartade sådana men det är ett gäng år sedan. Just framhoppning kunde vara riktigt rörigt på vissa klubbar då det inte alltid fanns funktionärer på plats, men det är som sagt ett bra tag sedan. Då efteranmälde man helst så man fick starta först bara för att få lugn och ro på framhoppningen ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

kl

Och igår så hade vi en väldigt annorlunda teorilektion, det är tokisigt överallt så det går inte att rida, och visa från höstens ishalka så hade vi redan i förväg planerat att ha hästhantering på isiga dagar.

De vanliga ridskolehästarna fick vila och istället tog jag och min stallkompis med oss våra privathästar (stallet är 10 minuters skritt från ridskolan), och så hade vi även med en av ridskolans unghästar (2,5år). Vi hade först miljöträning med prassliga konstiga saker inne i stallet (min häst var stencool, jättestolt då han i början var extremt rädd för allt). Sen körde vi ledövningar runt träd i skogen, fast med unghästen handlade det mest om att kunna ta mer än tre steg utan att hon sprang in i mig. Nyttig häst att jobba med, otroligt stort självförtroende och riktigt hård i skallen. Äkta kallblod :D.

Vi turades alla om med dom olika hästarna och jag är väldigt stolt över att min fick omdömet "han är ju som en hund!" från en av tjejerna i gruppen och en annan sa "jag önskar att min häst vore lite mer som din". Något har jag gjort rätt under halvåret jag har haft han iaf :love:!

(och väldigt roligt att vi övar på såna här saker på en ridskola. Under förra terminens halkperiod hade vi 4 teorilektioner i foderlära, jag älskar min ridskola :love:).
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Men betalar ni fullt pris fast ni har så mycket teori? Visst är det kul med hästhantering, men jag skulle nog bli lite missnöjd över att betala typ 300 kronor för att få turas om att leda en häst, ska erkännas.:o
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

300kr?! Nej, det hade inte jag heller velat betala...

Och ledövningar är ju så mycket mer än "turas om att leda en häst". Eller ja, med min häst var det nog bara det, att leda runt honom. Han är väluppfostrad och NH-tränad. Efter lektionen lånade jag ridbanan (isbanan) en liten stund och övade på samma saker fast helt lös, alltså serpentiner, halt och rygga.

Men med unghästen var det verkligen inte bara "att leda en häst", varje steg är en dominanskamp med den damen. Väldigt stursk. Väldigt nyttigt.

En liten generell fråga, hur tror ni att era ridskolehästar skulle reagera om ni tog ut dom i en mörk och blåsig skog och bad dom att snirkla runt en massa träd?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hugaligen!
Jag hade kunnat tänka mig att ge 200kr/lektion om det fanns ridhus, men där går min smärtgräns.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Knapplan!

Jag blev sa glad pa lektionen i torsdags. Vi korde lite dressyrprogram, jag hade en ny hast for dagen, och han var sa SMIDIG! :bump:
Testade att gora hornpasseringar i bade skritt och trav, och jag smalter... :) Tack for hjalpen med att forklara hur man gjorde!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp