Ridskoleryttare 2014

Sv: Ridskoleryttare 2014

Fast egentligen ska väl den här tråden kunna vara till för alla, oavsett nivå.. även om man inte rider på hög nivå så är det superbra att prata om sin ridning och berömma sig själv och berätta vad man är nöjd med, och jag iaf tycker det är jätteroligt att läsa hur det går för alla. Och oavsett vad man kan är det jättekul att prata häst!

Sen tror jag också att många inte gärna skriver här när det går skit (jag är väldigt dålig på det) och då kan det verka som om många alltid rider avncerade grejer och är väldigt duktiga. Men det är synd att man känner sig för dålig för den här tråden, då den är till för att man ska kunna be om hjälp eller skryta om sina framsteg oavsett hur små eller stora..

Also: en tråd där bara positiva kommentarer är tillåtna vore fantastiskt!!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Ja det är precis det jag oroar mig för! Och jag tycker ju samtidigt att det är så roligt att lära mig mer inom dressyren och min ridlärare är helt underbar, jag utvecklas under varje lektion!

Hade det funnits någon annan klubb att byta till så hade jag övervägt att göra det, men jag funderade mycket över detta under gårdagens lektion och jag tror att jag ska försöka härda ut resten av terminen och sedan fundera ordentligt över sommaren. Då har jag ju dessutom hela sommaren på mig att lattja runt med medryttarhästen utan några lektioner och känna hur det känns...

Och visst skulle jag kunna ta med mig medryttarhästen till ridhuset någon gång!

Nå väl... får känna efter helt enkelt. Annars går det ju att ta en paus och komma tillbaka om det inte kändes rätt.
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

lånar knapp av mig själv

Igår försökte jag reda ut om det finns ytterligare skäl till varför jag funderar på att sluta rida och kom fram till att jag hamnat i en svacka!

Jag har blivit mer och mer osäker i ridningen och det är det ju förstås inte lika roligt längre. Svackor har jag haft tidigare, men det har det varit mer specifika saker... t ex att jag varit rädd för att galoppera eller hoppa. Nu är jag snarare lite rädd för allt möjligt! :banghead:

Det känns så löjligt när jag börjar oroa mig för att rida vissa hästar eller ponnyer, trots att jag alltid klarat av att rida dem tidigare! Jag rider ofta runt och oroar mig för att hästen ska t ex bocka eller sticka, och när det väl händer så går det oftast bra! Jag håller mig lugn och får snabbt ordning på allting, men istället för att sluta oroa mig, eftersom att allt faktiskt gått bra, så börjar jag oroa mig igen så fort jag tagit mig ut på fyrkantsspåret igen!!! :arghh:

Jag känner att jag tappat så mycket självförtroende på hästryggen och jag blir både frustrerad och arg på mig själv!

Har ni hamnat i såna här svackor tidigare?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Har du pratat med din instruktör om hur du känner? Kanske hen kan hjälpa dig att hitta kärnan till varför du känner dig så som du gör? Jag tror att alla hamnar i svackor, man hamnar ju i svackor i "vanliga" livet också, så varför skulle man inte kunna göra det i ridningen?
När jag tog studenten från gymnasiet valde jag att sluta helt med ridningen för jag kände att jag inte alls hade kvar "gnistan" längre. Jag avskydde att åka ut till stallet och det kändes mer jobbigt och obekvämt än roligt och utmanande. Jag var helt borta i antingen ett eller ett och ett halvt år och under den perioden såg jag knappt åt en häst och ska jag vara ärligt så var det ganska skönt. När jag sedan valde att återvända till ridningen så ville jag verkligen rida, jag ville träna, jag ville tävla (klubbnivå) och jag ville vara med på extra träningar. Den där pausen var det jag behövde för att få upp ögonen igen.
Nu vet jag inte om att avbryta ridningen är bäst för dig då dina problem inte låter som något som skulle försvinna av att rida mindre, men jag ville bara visa att ibland kan man ta en paus för att få upp ögonen igen :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

WE har blivit ett mer eller mindre naturligt inslag hos oss de senaste åren. Min instruktör rider själv på svår nivå och är utbildad domare och banbyggare så det är mest hon som håller i exempelvis extra-träningar och så är det hon som dömer klubbtävlingarna/pay-and-ride. Sen har vi även WE på "vanliga" lektioner på alla nivåer. Hästarna tycker att det är så otroligt roligt och vi har ett par "stjärnor" som har varit hyfsade i dressyr och hoppning men i WE verkligen får skina! Dessutom är det en rolig utmaning både för ryttare och hästar :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är därför jag har slutat skriva i den här tråden. Våra lektioner är liksom en piss i havet jämfört med vad "alla andra" här gör. Jag har absolut ingenting att komma med och blir nästan lite ledsen av att läsa här snarare än tvärt om (fast jag hamnade här idag ändå). Finns det INGEN mer på hela forumet som rider på så låg nivå kan man fråga sig?

Jag är (eller var åtminstone) t.ex. asnöjd med att ha lyckats hoppa en bana på fyra hinder i galopp där högsta hindret var 70. Och allt var bara hästens förtjänst dessutom, hon är jätteduktig. I vanliga fall får vi travhoppa 40 kanske... ja, jag hör inte hemma här alls tyvärr. Nivån är alldeles för hög.

Men det är jättebra att det finns en sån här tråd där de som har kommit längre kan utbyta tankar och idéer, det tycker jag! :)

Jag har inte heller vågat skriva eftersom "folk" verkar vara så himla duktiga. På filmer som läggs upp rider folk som gudar - jag är på nivån att jag är nöjd om hästen går i stadig form i skritt och trav (jag kämpar med att få en tillräckligt stadig sits även i galoppen) samt att jag lyckas få henne att samla sig mot slutet av lektionen. Igår skulle vi rida bakdelsvändningar (i skritt!) och jag fattade inte ett skit - hade jättesvårt att samordna hjälperna. Jag har börjat rida igen efter ett uppehåll på ca 8 år och det är ju så himla svårt! Hoppning tycker jag är roligt men svårt och lite läskigt (som tur är är hästen jag rider väldigt säker och stannar aldrig).

Ändå så funderar jag på att ta en häst jag känner på foder i höst - jag är på newbienivå i ridningen men med rätt träning och inställning tror och hoppas jag att man kan lära sig :). Alla har ju börjat någonstans, och jag lever även i tron att man faktiskt inte måste bli proffs. Så länge det är roligt och hästen man rider mår bra så spelar det väl ingen roll vilken nivå man är på?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag tycker inte alls att du borde känna dig att du inte är på samma "nivå" som andra! Det här är en ridskole-tråd. På alla ridskolor finns det grupper som rider på olika nivåer och i dessa grupper finns det individer som är på olika nivåer inom nivån, eller hur man nu ska säga.
Vad man gör under lektionen återspeglar egentligen inte alls vilken nivå man rider på. Personligen känner jag att jag är lite bättre på dressyr och WE än vad jag är på hoppning. I hoppningen är jag extremt glad om jag kan hoppa ETT hinder på typ 40cm utan att känna att jag vill spy och gråta. Alla är på olika nivåer och alla har olika "hinder", saker vi känner oss sämre på men det behöver inte betyda att man inte får skriva här. Jag måste också få skriva att jag är otroligt nöjd när jag kunde hoppa det där hindret även om någon annan skriver att de hoppade en bana med hinder på 90 cm :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Bilder är ögonblick och filmer kan man alltid klippa så att bara det bästa kommer med. Nu menar jag självklart inte att folk här gör det, men man ska alltid komma ihåg det när man ser filmer och bilder :)
Sen tycker jag också att det är bra att tänka att man passar bättre ihop med vissa hästar än andra. Hos oss finns det en häst som kvalat nationell dressyr och jag kan verkligen inte rida henne! När jag blir tilldelad henne är jag nöjd om jag kan få henne något mjuk i vänster sida (hon är svag i vänster och jag är svag i vänster). En annan häst vi hade som vi tyvärr fått ta bort var jag glad om jag lyckades göra EN bra galoppfattning. Vi är olika ryttare som rider på olika ridskolor och på olika hästar. Vi är på olika nivå varje gång vi sätter foten i stallet för vi vet aldrig vad som kommer hända under passet. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är därför jag har slutat skriva i den här tråden. Våra lektioner är liksom en piss i havet jämfört med vad "alla andra" här gör. Jag har absolut ingenting att komma med och blir nästan lite ledsen av att läsa här snarare än tvärt om (fast jag hamnade här idag ändå). Finns det INGEN mer på hela forumet som rider på så låg nivå kan man fråga sig?

Men vänta nu här, vad tror du att folk här gör på sina lektioner? Jag tror att man kanske skriver här mest när man gjort något speciellt på lektionerna - jag skriver sällan om vad jag gjort på lektion, men sist så gjorde vi inget mer avancerat än att växla mellan trav och skritt på fyrkantspåret. Verkligen inte särskilt avancerade övningar, men det var ändå jättesvårt! Jag tvivlar på att det var så avancerat jämfört med vad du gör på lektionerna?

Även om folk här är på olika nivå, så rider vi alla utan undantag som sopor jämfört med folk som verkligen kan rida. I de blindas rike, liksom...:p
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Välkommen till klubben.

Jag är inne i en rejäl svacka också, det är inte roligt längre mest bara jobbigt och jag vill så gärna att det ska vara roligt. För det är kul att rida, men inte när det känns som om jag inte kan rida. Jag får inte hästen att gå si utan den går så istället och de senaste lektionerna har jag varit där, ridit men inte varit närvarande i huvudet, typ som att rida på autopilot.

Jag vet inte om det skulle gå bättre för dig om du tog ett uppehåll (kort), då du skriver att du tappar självförtroendet. Jag har inget självförtroende när det gäller dressyr och få hästen att gå i form, vet att min självförtroende var som värst när jag hade hoppat och hästen vägrade så jag nästan flög av. Efter det var jag omedvetet rädd för att hoppa den hästen.

Men vet du vad jag gjorde? Jag gav mig fan (ursäkta språket) på att det skulle gå och red hästen ändå. Ett exempel var senaste hopplektionen då jag hade den här hästen och åkte av, borstade av kläderna och satt upp igen och gjorde om utan att ridläraren sänkte hindret, och det stärkte mitt självförtroende att jag kan.
Det gäller att våga ta sig an utmaningen och klara av den utan att sätta för höga krav på sig själv, mitt krav efter avåkningen var att ta mig över hindret, skit samma om det inte är perfekt, jag ska över så var det bara.

Kanske skulle det underlätta för dig själv också? Det är så svårt att hjälpa andra och jag har bara mig själv att jämföra med. Jag hoppas du får tillbaka ditt självförtroende, för jag tror nog att du kan egentligen men att det bara är en "spärr" i huvudet som måste låsas upp. Lycka till. :up:
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är därför jag har slutat skriva i den här tråden. Våra lektioner är liksom en piss i havet jämfört med vad "alla andra" här gör. Jag har absolut ingenting att komma med och blir nästan lite ledsen av att läsa här snarare än tvärt om (fast jag hamnade här idag ändå). Finns det INGEN mer på hela forumet som rider på så låg nivå kan man fråga sig?

Jag är (eller var åtminstone) t.ex. asnöjd med att ha lyckats hoppa en bana på fyra hinder i galopp där högsta hindret var 70. Och allt var bara hästens förtjänst dessutom, hon är jätteduktig. I vanliga fall får vi travhoppa 40 kanske... ja, jag hör inte hemma här alls tyvärr. Nivån är alldeles för hög.

Men det är jättebra att det finns en sån här tråd där de som har kommit längre kan utbyta tankar och idéer, det tycker jag! :)

Det kan också vara så att vi är många som är på samma nivå, men det som skiljer är hur vi formulerar oss. Jag är inte världens bästa på det här med text och förklara, men i tanken kan jag, sen är det där med att överföra tanken till text.

På ridskolelektionerna hoppar vi max 50, tror det beror mest på att hästarna ska hålla så länge som möjligt, men visst vill man hoppa lite högre ibland.

Huvudsaken är att grunderna är bra, lektionen i måndags red vi bara grunder.
Tycker definitivt du ska haka på tråden här, för även om inte alla nu är på samma nivå så kan vi ändå lära oss något av varandra och kanske ge tips och stöd m.m.
Så var inte rädd att joina, jag lovar att jag bits inte. ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Det är det som jag tycker är härligt i den här tråden, och forumet i stort, att oavsett vilken nivå man är på så är vi alla här för att dela med sig av med och motgångar kring ett intresse vi alla delar, hästar! Sen rider vi ju alla på ridskola i den här tråden så vi har ju även det gemensamt :) jag tycker det är intressant att läsa hur andra har det och känner kring sina ridskolor och lektioner även om jag själv bara skriver då och då, och oftast då det hänt något speciellt. Igår red jag lektion där vi bara jobbade med övergångar och det mest spännande jag har att berätta om det var att jag hade sån magknip hela lektion att jag inte kunde tänka på något annat, och red därav helt värdelöst :crazy:

Jag tycker själv att jag har en svacka en gång varje halvår, men har insett att det oftast inträffar när jag är på väg upp ett steg i min ridning och helt plötsligt tappar känslan på något sätt när jag precis upptäckt något nytt. Sen efter ett par gånger, ibland månader, så sitter helt plötsligt det nya och jag har på en gång till en annan tagit ett stort steg framåt i utvecklingen. Just nu är mitt största problem att få till riktigt bra galoppfattningar, alltså ganska basic :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Jag är definitivt på tråd med bara positiva kommentarer. Har funderat på att försöka ta en privatlektion i dressyr och be sambon filma så jag kan se hur jag rider (han har tyvärr inte tid att följa med när jag rider mina lektioner).

*halvt kl*

På tal om att gå dåligt så kan jag väl berätta hur lektionen i måndags gick.
Gick inte alls, fick stressa hem från jobbet för att sen skynda vidare till stallet.
Själva lektionen kändes inte bra, fick rida en valack jag normalt sett gillar att rida dressyr på (vi hade dressyr), men då jag var frånvarande i hjärnan så gick det inte så jättebra.

Vi red mycket grunder och red ruter ess på de stora volterna och varvade med att rida på volten. Så vid varje kon skulle vi göra en bakdelsvändning och vi skulle behålla samma tänk när vi red på volten, då vi har lätt för att fuska när vi rider på volterna så volten blir mer nån fyrkantig historia.

Det kändes som jag mest satt och åkte (gick på autopilot) då det har varit mycket i mitt liv den senaste tiden både privat och i jobbet, så det speglades i ridningen också. Bröt faktiskt ihop när vi skrittade av och ridläraren kom fram och ska ge feedback på hur det har gått och fråga hur man tyckte det var osv. Så hon "skällde" lite på mig när jag sa att det kändes som jag inte kunde rida och att jag inte var närvarande.
Tydligen hade jag lyckats få hästen att söka sig neråt och börja gå lite på tygeln fast jag själv inte märkte nått, snacka om att vara frånvarande på autopilot.

Nu mår jag bättre så förhoppningsvis går hopplektionen imorrn bättre och nästa dressyr lektion bättre också.

Jag försöker att se det som att nu kan det inte gå sämre i alla fall. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Sen är det ju så att det alltid finns de som är bättre. Jag jämförde mig förut med andra ryttare väldigt mycket men insåg att det bara var nedbrytande för mig. Red en häst på ett stort privatstall för ett tag sen. samtidigt som det satt en tjej på landslagsnivå (bland YR) och trimmade sin fälttävlanshäst brevid oss i ridhuset satt jag och var glad om min superheta häst inte skentravade och gick i en någorlunda form. Lätt att känna sig kass i det sällskapet :o men försöker istället att undvika all prestationsångest och istället inspireras av riktigt bra ridning, det ska ju vara kul att rida och snacka häst utan att man ska behöva jämföra sig med andra :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Precis, det är det jag gillar med speciellt den här tråden att vi alla har något gemensamt och att det är god stämning.

Det där du skrev om svackor när man tar ett steg upp i ridningen känner jag också igen. Tror det kan ha något att göra med att man ställer mer krav på sig själv eller att man tror det förväntas mer av en när man lär sig mer och när man inte når upp till dom förväntningarna kommer svackan, tror du det kan vara något sådant?
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Hahha, precis. Prestationsångest har vi alla någon gång. Ett tag tyckte jag att dom andra i min grupp red mycket bättre än mig och att jag var helt värdelös tills jag får höra från dom andra att dom tänker samma fast om mig. Så det är verkligen individuellt vad man tycker/känner och upplever. Jag som känner mig så kass är i någon annan ögon duktig.

Man får vara glad för det lilla, de på landslagsnivå brottas med andra problem istället, som vi vanliga dödliga kanske inte märker för att det knappt syns för oss, hihi. :D
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*kl*

Hopplektion idag igen med det känsliga stoet:
03.JPG


Idag kände jag inte igen henne, hon var sur i boxen troligen för att hon fäller och sen på ridningen gick hon hela framridningen med handbromsen i.
I normala fall så räcker det att lägga an skänklarna lite lätt och hon svarar, idag hände knappt någonting, gillade inte att "banka" för att få henne framåt.

Varken spö eller sporrar går att ha på henne för då exploderar hon och flyger i luften (har provat, aldrig mer typ).

Hon började dock vakna till liv när vi kom till hoppningen. Idag fick vi göra en intressant övning, volt tillbaka och sen hoppa ett räcke. Det var lite trångt och snävt, men så häftigt att känna hur man har hästen på bakbenen i svängen och att de bibehåller galoppen.

Sen hoppade vi en studs på medellinjen och skulle sen ha hästen rak efteråt, mycket svårare än vad man tror men ack så nyttig träning.

Sist avslutade vi med en liten serie med räcke, oxer, räcke. Fick till en kanonbra runda och massa gånger när det gick mindre bra. La märke till att speciellt när jag red an mot räckena så satt en liten rädsla i att hon skulle stanna igen och då gick det inte alls så bra.

Men tog mig igenom lektionen och det kändes i alla fall hyffsat, så nu laddar vi om inför nästa gång. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

*KL*
Nu har våren äntligen kommit för vi har haft vår första utomhuslektion! Jag tror att både hästar, ryttare och instruktören hade vårkänslor ;)
Det märks att hästarna trivs så otroligt mycket bättre utomhus och det blir en helt annan ridning när man har 8 ekipage på 50x90 som den banan vi red på i går är än 8 ekipage på ca 20x40! Det blev ett par glädjetjut från hästarna och ett par bocksprång och galopp i de högre hastigheterna men det tyder ju bara på lyckliga hästar.
Jag red på en av ridskolans lite yngre hästar, född 2007 och han tyckte att det var lite spännande att vara ute så han blev lite trött och ofokuserad längre in på passet. Vi övade framdelsvändningar och ett par bakdelsvändningar vilket han gör bra, nästan lite för bra och vi fick mest öva på att göra "stora vändningar" istället för centrerade då vi tappade fart och det blev inte speciellt mycket tramp i vändningarna. Som jag sa tidigare så blev nog både han och jag trötta och när han tappar framåtbjudning så börjar han slå med huvudet så på slutet hade jag mest fullt upp med att inte få hans nacke i ansiktet.. Så lika bra som sist gick det inte, men det var riktigt härligt att få komma ut och innan han och jag blev trötta så hade han en riktigt bra framåtbjudning som är svår att få till inomhus där det är lite trångt och han är ganska så stor! :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Tycker nästan att rakriktning efter hindrena är svårast, man blir så fokuserad på att ta sig över hindret och sen glömmer man bort att rida efteråt..

KL
Hade min fina surbulle idag (extra sur idag pga fällning och att jag tog honom ifrån hans hö), fick se upp för lite hugg och några rejäla kosparkar när jag gjorde iordning honom men jag har nästan bara haft honom senaste månaden så det börjar bli vardagsmat... Och det är helt värt det när han börjar slappna av och inse att jag inte är rädd för honom, för då blir han världens gosigaste! :love:

Men i alla fall så fick vi skritta fram ute, och alla hästarna var lite småknäppa och fjantade runt lite, dock har de ju bara gått i ridhuset senaste månaderna så det är inte så konstigt att de blir glada när de får komma ut. Sedan gick vi in och körde tempoväxlingar i galopp och trav, och surbullen blev hur fin som helst och det kändes som om vi svävade fram :D Egentligen stod det hoppning på schemat men det blev bara ett par travhopp över kryss på ca 40cm. Jag red med lite för mycket hand i de första skutten och då hoppar han väldigt konstigt, men sedan slappnade jag av och lät honom sköta hoppandet som han vill och då flöt det på bra. Vi fick även lite fritid då privathästen som går vår lektion var tvungen att få lite extra attention och då körde jag lite bakdelsvändningar och skänkelvikningar, vilket normalt inte är hans starka sida, men de flesta blev riktigt bra, troligtvis för att han hunnit bli så avslappnad.

Ska även tävla honom i dressyr på söndag (LB:2) och hoppas det känns lika bra som idag!
 
Sv: Ridskoleryttare 2014

Tycker nästan att rakriktning efter hindrena är svårast, man blir så fokuserad på att ta sig över hindret och sen glömmer man bort att rida efteråt..

Det är precis det vår ridlärare försöker få oss att koncentrera på, men ibland är det så sjukt svårt av någon anledning.

Förresten, du tycker inte det är störande att privathästar på ridlektion får mer attention än de andra?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 581
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp