Ridskoleryttare 2018

Jag ska nog inte ge mig in på några förklaringar, jag har aldrig gjort några byten över huvud taget... "Vanliga byten", kan man inte göra det både i varannat eller i varje språng eller är jag helt ute och cyklar...?

flygande byte = byte i språnget
Kan göras ett enda där man helt enkelt byter galopp och kan göras i serier. Man börjar med ett enda byte från tex höger till vänster.
enkelt byte = galopp - skritt 3-4 steg - galopp
Man byter galopp genom att göra ett kort avbrott och fattar sen ny galopp (tex höger till vänster)
 
Jag ska nog inte ge mig in på några förklaringar, jag har aldrig gjort några byten över huvud taget... "Vanliga byten", kan man inte göra det både i varannat eller i varje språng eller är jag helt ute och cyklar...?
Ja, absolut, och du skrev att ni gjorde byten i varje språng. Det är väldigt svårt, och extremt ovanligt med en ridskola där alla hästarna kan göra byten i varje. På min ridskola är det väl ungefär hälften av hästarna som kan göra byten i språnget, men bara en som kan göra byten i varje.
 
Ja, absolut, och du skrev att ni gjorde byten i varje språng. Det är väldigt svårt, och extremt ovanligt med en ridskola där alla hästarna kan göra byten i varje. På min ridskola är det väl ungefär hälften av hästarna som kan göra byten i språnget, men bara en som kan göra byten i varje.

Jag rider normalt inte i samma grupp som tjejen som sa att de börjat nosa på flygande byten, så jag vet inte huruvida de faktiskt lyckats. Jag blev i alla fall lite nervös för att det skulle bli en avancerad ridlektion, men det löste ju sig ändå. Jag tror att en del hästar på vår ridskolan bara går med de svårare grupperna, men som sagt, hur bra de är vet jag inte.
 
Jag rider normalt inte i samma grupp som tjejen som sa att de börjat nosa på flygande byten, så jag vet inte huruvida de faktiskt lyckats. Jag blev i alla fall lite nervös för att det skulle bli en avancerad ridlektion, men det löste ju sig ändå. Jag tror att en del hästar på vår ridskolan bara går med de svårare grupperna, men som sagt, hur bra de är vet jag inte.
Men om de har börjat nosa på flygande byten, så rider de ju knappast byten i varje? Det är ju som att ha börjat nosa på bakdelsvändningar och rida galoppiruetter.

Byten i varje är alltså att hästen byter galopp i varje språng, kanske tio språng efter varandra. När man håller på att lära sig rida byten, så har man fullt sjå att få till ett byte, och är väldigt långt från att kunna rida byten i varje.

Jag tänker att du kanske har missförstått, att det är byten i språnget de jobbade med, inte byten i varje?
 
Men om de har börjat nosa på flygande byten, så rider de ju knappast byten i varje? Det är ju som att ha börjat nosa på bakdelsvändningar och rida galoppiruetter.

Byten i varje är alltså att hästen byter galopp i varje språng, kanske tio språng efter varandra. När man håller på att lära sig rida byten, så har man fullt sjå att få till ett byte, och är väldigt långt från att kunna rida byten i varje.

Jag tänker att du kanske har missförstått, att det är byten i språnget de jobbade med, inte byten i varje?

Det är mycket möjligt att jag rört ihop det, det låter mer rimligt med ett byte åt gången än en serie med byten. Tack för hjälpen med att reda ut begreppen. :)
 
Jag sitter här och liksom myser med mig själv! ;) Red program igår (vi gör det ofta någon gång på år i alla fall). Jag red mitt LB-special på 65,5 % och tyckte framförallt att det var så oerhört kul att rida program igen. Så toppen!
 
Idag blir det av olika anledningar ingen ridning för mig, tråkigt men det är så det blir. I torsdags uteritt (igen) på den häst jag haft mest på måndagar denna terminen. Det gick helt ok men inte lika bra som det brukar på honom.

Det är inte så många gånger kvar på terminen nu, nästa vecka är fylld av igenridningstillfällen för mig och veckan efter det är sista veckan hos oss. Eventuellt kanske jag får till någon igenridning då med. Hoppas på det.

Hur ser det ut hos er? När tar era terminer slut? Har ni några roliga planer för sommaren? Någon som ska rida sommarridskola eller så? Har ni bestämt er för att fortsätta till hösten? :)
 
Idag blir det av olika anledningar ingen ridning för mig, tråkigt men det är så det blir. I torsdags uteritt (igen) på den häst jag haft mest på måndagar denna terminen. Det gick helt ok men inte lika bra som det brukar på honom.

Det är inte så många gånger kvar på terminen nu, nästa vecka är fylld av igenridningstillfällen för mig och veckan efter det är sista veckan hos oss. Eventuellt kanske jag får till någon igenridning då med. Hoppas på det.

Hur ser det ut hos er? När tar era terminer slut? Har ni några roliga planer för sommaren? Någon som ska rida sommarridskola eller så? Har ni bestämt er för att fortsätta till hösten? :)

Jag frågade här förra veckan om det är något sommaruppehåll, men hon sa att de enda dagarna de inte har öppet är juldagen och nyårsafton (plus måndagar som är hästarnas vilodag) så inget sommaruppehåll här. Nu går ju inte de här hästarna lika mycket och intensivt som på de flesta svenska ridskolor, jag tror att hösten jag rider går ca tre-fyra 30-minuters lektioner i veckan, och de går ute på bete sedan ett par veckor så de får fortfarande en härlig sommar. Dessutom åker de flesta häst här, så även de små ponnyerna som går lite fler lektioner har det rätt lugnt.
 
Nästa vecka är min sista lektion innan terminen är slut. I går skulle vi egentligen haft dressyr, men då det var +30 i skuggan red vi ut istället för att plåga oss och hästarna på ridbanan.

Jag är även medryttare på "min" lektionshäst och jag hoppas det inte tar uppehåll tills lektionerna börjar om :)
 
Vi hade långhelg här och de flesta var bortresta så istället för att vara ensam på lektionen så blev det uteritt för mig. Mysigt väder att vara ute i och hästen var glad och taggad. Tråkigt nog har våra ridvägar regnat sönder så att det är riktigt djupa fåror på sina ställen och otäckt underlag överlag, så det gällde att vara lite försiktig. Tur nog kunde vi klämma in ett par härliga galopper ändå där marken var lite bättre.

Jag är hästägare nu så jag har sagt upp min plats på ridskolan och kommer att rida fram till slutet av juni.
 
Nästa vecka är vår sista, men då är jag borta så för min del blir det terminens sista ridning nu på fredag.

Till hösten har jag tänkt rida kvar i alla fall, men tanken är även att börja titta efter egen häst i slutet av sommaren. Finns plats i privatstallet på ridskolan, så det känns bra!
 
I kväll rider jag sista lektionen för denna termin :cry: På lördag ska vi rida en Pay & Ride och på söndag skritta ut. Sen ska "min" häst få välförtjänt sommarlov innan ridlägren börjar.

Jag hoppas jag får möjlighet att rida henne lite i sommar! Kommer ni rida något i sommar eller tar ni uppehåll tills höstterminen drar igång?
 
Red som vanligt fullblodsstoet i söndags. Åkte av min egen häst i lördags och skadade fingrarna på ena handen och ärligt talat var det inte en jättebra idé att rida igår. Även om jag kunde stänga handen helt ok om tygeln så var det svårt att behålla en bra kontakt och varje gång hästen gjorde något med huvudet så gjorde det jäkligt ont.

Vi jobbade mycket med övergångar trav - halt - trav och skritt - galopp. Skritt till galopp är verkligen något jag har problem med, jag kan inte få in känslan och vet jag inte hur det ska kännas så har jag jätteproblem med att faktiskt rida det. Jag vet liksom hur jag ska rida, men jag får det bara inte att funka.
 
Red en riktigt bra lektion i söndags. Jag rider för samma tränare på min egen häst och lektionen i söndags var lite av en fortsättning på vad vi hade jobbat på med min häst under lördagen. Fokus låg på övergångar, att de reds korrekt, skedde vid utvalda markörer och kvalitet i den nya gångarten från första steget. Jag var väldigt nöjd med min ridning och att jag blivit så mycket bättre på att ställa krav och det märktes på hästen för hon gick väldigt trevligt framåt slutet av lektionen.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Red en riktigt bra lektion i söndags. Jag rider för samma tränare på min egen häst och lektionen i söndags var lite av en fortsättning på vad vi hade jobbat på med min häst under lördagen. Fokus låg på övergångar, att de reds korrekt, skedde vid utvalda markörer och kvalitet i den nya gångarten från första steget. Jag var väldigt nöjd med min ridning och att jag blivit så mycket bättre på att ställa krav och det märktes på hästen för hon gick väldigt trevligt framåt slutet av lektionen.

Vad roligt! Just det där med att ställa krav är jag dålig på. Kanske därför jag trivs så bra med unghästar där dom mesta kraven handlar om att gas och broms ska fungera :rofl:
 
Hur ser det ut hos er? När tar era terminer slut? Har ni några roliga planer för sommaren? Någon som ska rida sommarridskola eller så? Har ni bestämt er för att fortsätta till hösten? :)

Jag ställde massa frågor för ett tag sen men glömde svara på dom själv. Vi har precis börjat sista veckan på terminen och jag kommer rida igen en del denna veckan med. Sen är det sommar, förhoppningsvis kommer jag vara med på en kurs på ridskolan i slutet av juli men det är alla hästplaner jag har för min sommar.

Hösten är just nu ett stort frågetecken, jag vet inte om jag kommer bo kvar i samma del av landet så jag vet inte hur jag kommer göra med ridning i höst.

Förra veckan red jag 4 lektioner på 4 olika hästar för 3 olika lärare. Det var kul men jag är inte riktigt van vid att rida så mycket lektion. Jag tar ut mig mycket mer när jag rider lektion än om jag rider självständigt så i helgen var jag rätt trött. Jag kommer inte ihåg exakt vad vi gjorde på alla lektionerna men hästarna jag red var två som jag aldrig ridit förut och två gamla bekanta. Riktigt roligt att få rida helt nya hästar, det var länge sen sist nu. Båda två skulle jag kunna tänka mig rida mer på. En lektion var mycket stora volter, fortsättning på att jobba med att rama in hästen, komma ihåg yttersidan osv. En var nog mkt tempoväxlingar tror jag och två stycken var på ovalbanan. På ovalen minns jag att jag jobbade mycket med övergångarna tölt till trav.

Denna veckan blir det 4 lektioner med, dock bara för 2 olika lärare :), tre av lektionerna är för en och samma person. Igår red vi ut, jag hade en valack jag inte ridit på minst 1,5 år. Han går mycket med nybörjare och tyckte att det var roligt att få galoppera fort ute.
 
Jag ställde massa frågor för ett tag sen men glömde svara på dom själv. Vi har precis börjat sista veckan på terminen och jag kommer rida igen en del denna veckan med. Sen är det sommar, förhoppningsvis kommer jag vara med på en kurs på ridskolan i slutet av juli men det är alla hästplaner jag har för min sommar.

Hösten är just nu ett stort frågetecken, jag vet inte om jag kommer bo kvar i samma del av landet så jag vet inte hur jag kommer göra med ridning i höst.

Förra veckan red jag 4 lektioner på 4 olika hästar för 3 olika lärare. Det var kul men jag är inte riktigt van vid att rida så mycket lektion. Jag tar ut mig mycket mer när jag rider lektion än om jag rider självständigt så i helgen var jag rätt trött. Jag kommer inte ihåg exakt vad vi gjorde på alla lektionerna men hästarna jag red var två som jag aldrig ridit förut och två gamla bekanta. Riktigt roligt att få rida helt nya hästar, det var länge sen sist nu. Båda två skulle jag kunna tänka mig rida mer på. En lektion var mycket stora volter, fortsättning på att jobba med att rama in hästen, komma ihåg yttersidan osv. En var nog mkt tempoväxlingar tror jag och två stycken var på ovalbanan. På ovalen minns jag att jag jobbade mycket med övergångarna tölt till trav.

Denna veckan blir det 4 lektioner med, dock bara för 2 olika lärare :), tre av lektionerna är för en och samma person. Igår red vi ut, jag hade en valack jag inte ridit på minst 1,5 år. Han går mycket med nybörjare och tyckte att det var roligt att få galoppera fort ute.

Så kul med 4 lektioner på samma vecka! Jag älskar verkligen att rida för tränare. Det är sällan jag rider ett renodlat dressyrpass utan någon tränare.


Ni som rider på ridskolor där ni byter häst ofta, tycker ni inte att det är jobbigt? Jag själv avskyr det :o Har ridit två terminer på denna ridskola nu och haft "min" häst på alla lektioner utom två, och dom två har varit uteritter och då har jag istället fått rida "min" gamla tävlingsponny som nu står på denna ridskola :love: 21 år och still going strong. Det är länge sen jag sett honom så fin i päls och kropp, han trivs verkligen!
 
Så kul med 4 lektioner på samma vecka! Jag älskar verkligen att rida för tränare. Det är sällan jag rider ett renodlat dressyrpass utan någon tränare.


Ni som rider på ridskolor där ni byter häst ofta, tycker ni inte att det är jobbigt? Jag själv avskyr det :o Har ridit två terminer på denna ridskola nu och haft "min" häst på alla lektioner utom två, och dom två har varit uteritter och då har jag istället fått rida "min" gamla tävlingsponny som nu står på denna ridskola :love: 21 år och still going strong. Det är länge sen jag sett honom så fin i päls och kropp, han trivs verkligen!

Det är jättekul! Väldigt nyttigt med.

Vi byter inte så jätteofta. Oftast har jag haft samma häst runt 4 gånger på raden. Vissa ryttare rider bara en häst på ridskolan och får alltid den hästen. En av sakerna jag tycker om med att rida på ridskola är att jag får möjlighet att rida fler olika hästar med olika styrkor, svagheter, temperament osv. Jag tycker det är kul att få nya hästar, se hur lång tid det tar mig att hitta knapparna på just den hästen. Jag brukar iofs ha medryttarhäst vid sidan av så då får jag en kontinuitet där istället och kan arbeta långsiktigt med den hästen (eller hästarna).
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Det här var ju en passande tråd för mig, även om vårterminen i stort sett är slut. Jag har ridit på ridskola i strax över 30 år, började på Jennylund en gång i tiden och flyttade efter ett par terminer och en rejäl avramling över till Kongahälla Ridsällskap för de hade ponnyer som var allt jag vågade rida (Jennylund hade bara stora hästar på den tiden).

Nu rider jag lektion en gång i veckan och deltidshyr en av hästarna i stallet så att jag också rider henne på egen hand en gång i veckan. Det var precis vad jag behövde när det kändes som jag inte utvecklades alls längre.

Sällar mig till de som inte brukar tycka om att byta häst. Jag är fortfarande en väldigt nervös ryttare och behöver ha fått känna in mig på en häst för att riktigt våga rida. Rider helst ponny eller liten häst, så gillar inte hur stora ridskolehästarna har blivit med åren.
 
  • Gilla
Reactions: Lii

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 313
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 645
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp