Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså - jag vet att jag överanalyserar nu men... Bör jag ta med västen?! Jag rider väldigt sällan med väst på medryttarhästen ,alltså verkligen sällan. Men personen jag pratade med angående lektionen sa att "har du hjälm? Har du väst?" när jag frågade vad jag behöver tänka på... Visst brukar man kunna låna om det skulle behövas?

Jag tror dessutom att det är en lägre nivå i den gruppen än vad jag faktiskt är på egentligen (men vi sa att jag skulle testa och se hur det kändes då det var fullt i övriga grupper just nu). Det är visst blandat juniorer och seniorer som jag förstod det.
Jag har väst själv, men använder den inte längre. Det är inte fel att använda den egentligen. Vet jag använde den ett tag bara på hoppning/terräng. Det är inte fel att ha väst och definitivt inget negativ. Använd västen och känn efter, inget som säger att du måste ha den. Så länge den sitter bra är det bara att köra tänker jag. :)
 
Det lär inte vara krav på väst för vuxna, så det får du nog känna själv :)
Jag rider med väst 9/10 gånger, särskilt nu med min comperdellväst, för den är så följsam att jag inte känner av den ens i dressyren (och är det bommar inne har jag alltid väst oavsett).
I min grupp rider hälften med väst och hälften utan typ :)
Hehe nej, det har du förstås rätt i, det lär det ju inte vara krav på. Den är mest rätt obekväm, känns som det hämmar mig lite... Har hänt en del på västmarknaden sen jag köpte den :D
 
Hehe nej, det har du förstås rätt i, det lär det ju inte vara krav på. Den är mest rätt obekväm, känns som det hämmar mig lite... Har hänt en del på västmarknaden sen jag köpte den :D

Jag har en väst som jag köpte för 5-6 år sedan, en sådan där lite klumpigare typ. Då använde jag den bara på hoppning. I somras köpte jag en Komperdell väst som är lägre säkerhet runt revbenen men med bra ryggskydd. Den använder jag på varje lektion för man märker inte att man har den på sig. Ryggskyddet formar sig efter ryggen. Jag tänker att det är bättre att ha en level 2 väst och använda den, än att ha en level 3 och knappt ta fram den på hela året. :)
 
En sak som hjälpt mig lite var när jag varit på Irland två svängar och varit på hoppläger, där det var terränghoppning på schemat. Det var riktigt givande att sitta på hästar som man vet klarar uppgiften och det var bara att köra.
Som den här suddiga bilden som är från en jakt, minns fortfarande att alla sa "big wall coming up" det enda jag hann tänka var "shit det är högt", men det var något speciellt när man stod i kö och hästen bara laddade "släpp mig släpp mig" så körde vi bara. Jag tror den stenmuren var någonstans mellan 110-120, när jag tänker tillbaka på det var det helt sjukt att jag hoppat så högt terränghinder, men vågar knappt hoppa banhoppningshinder högre än 80. xD

Visa bifogad fil 62803

Sen en annan sak jag har tagit med mig i hoppningen, det var min tränare (som gillar när man rider utan stigbyglar) som sa det till mig. Det var när jag skulle medverka på en maskeradhoppning, egentligen ville jag hoppa en säker höjd 60, men de hade övertalat mig att hoppa 80, övade lite innan, gick sådär med häst som vägrade för hon kände att jag inte var med. Var likadant på tävlingsdan, var nervös å så.

Sen kom vi in på banan, hade full fokus på vilket som var nästa hinder, så jag hade inte riktigt tid att tänka på att vara rädd. Min tränare sa att jag blev en annan person när jag kom in på banan, då jag hade sånt fokus. Det grämer mig än idag att den rundan inte fångades på film, det var en som skulle filma men det blev någon miss.

Det fokuset har jag tagit med mig på vanliga hopplektioner också, sen kan jag "fula" mig på hopplektioner också och bara ha roligt. Det är lite kul att ha kul ibland samtidigt som man är seriös mellan varven också.

När jag anmäler mig på tävlingar tar jag en säker höjd, vill mest få med mig en bra känsla, rider jag nya hästar är det alltid lägre höjd. Får jag 100% hästen alltid 80 en höjd.

Jag tror det kommer gå jättebra för dig på hopplektionen. Nästa torsdag är det min första markarbetslektion och nu på lördag drar ridskolan igång, får se vilken häst jag får då. :)

Hoppas att du får en häst du gillar! Tycker det sätter en bra start på terminen att börja med en favorit. Många ridlärare verkar vara duktiga på att välja ut rätt hästar. Det måste vara svårt att hålla koll på alla elever och vilka hästar de föredrar.

Hur ser upplägget med lektioner ut hos er? Vi har alltid dressyr två gånger, sedan markarbete och sedan hoppning, sedan byter man häst. Förutom i inriktningsgrupperna, då är det ju alltid den valda inriktningen och för det mesta samma häst hela terminen.
 
Hur ser upplägget med lektioner ut hos er? Vi har alltid dressyr två gånger, sedan markarbete och sedan hoppning, sedan byter man häst. Förutom i inriktningsgrupperna, då är det ju alltid den valda inriktningen och för det mesta samma häst hela terminen.
Så är det för de vanliga grupperna hos oss. (Fast vissa har dressyr, markarbete, hopp, dressyr, för att få lite variation för hästarna!)
Jag rider i specialgrupp, så vi är färre (6 istället för 10 ryttare) och har dressyr 1 gång och markarbete/hoppning 3 ggr och sen byter vi häst :)
 
Jag har en väst som jag köpte för 5-6 år sedan, en sådan där lite klumpigare typ. Då använde jag den bara på hoppning. I somras köpte jag en Komperdell väst som är lägre säkerhet runt revbenen men med bra ryggskydd. Den använder jag på varje lektion för man märker inte att man har den på sig. Ryggskyddet formar sig efter ryggen. Jag tänker att det är bättre att ha en level 2 väst och använda den, än att ha en level 3 och knappt ta fram den på hela året. :)
Ja, det där verkar som en bra väst! Kanske värt att investera i om det här känns bra på söndag. :)
 
Hoppas att du får en häst du gillar! Tycker det sätter en bra start på terminen att börja med en favorit. Många ridlärare verkar vara duktiga på att välja ut rätt hästar. Det måste vara svårt att hålla koll på alla elever och vilka hästar de föredrar.

Hur ser upplägget med lektioner ut hos er? Vi har alltid dressyr två gånger, sedan markarbete och sedan hoppning, sedan byter man häst. Förutom i inriktningsgrupperna, då är det ju alltid den valda inriktningen och för det mesta samma häst hela terminen.
Jag har ingen direkt favorithäst längre, hade ett tag. Har förvisso en jag föredrar i hoppning och en jag föredrar i dressyren. För min del kvittar det vilken häst jag får, nu blev dessutom ridskolan kort en häst väldigt akut, det är en annan på inskolning men får se om de hittar en ersättare.
Jag brukar va den i min grupp som får rida de hästar som ska skolas in. Ett tag hade jag samma häst varje lektion (den som skulle skolas in), nu på sistone brukar jag få lite olika beroende på vilka som ska rida.

Det är inte alla hästar som passar alla och jag är den som kan rida vilken som helst typ åtminstone av de stora hästarna, ponnyerna kan jag bara rida 4 st av 8 möjliga. Nu är det en häst borta så det är 7 av 8 hästar jag kan rida, när jag rider är det bara 6 av dom hästarna jag kan få på lektionen då den 7:e brukar gå på barnlektionerna för han är så snäll.
Det är stallets största hästar jag föredrar, den ena är guld i dressyren, den andra bäst i hoppningen.

Vi brukar ha 2 dressyr gånger, markarbete och sen hoppning. Jag rider utöver vanliga ridskolan även i en markarbetesgrupp som tränar en gång i månaden och sen i en hoppgrupp som hoppar varannan vecka. Har planer inför höstterminen att byta ut en gång i månaden till att rida varannan vecka på ridskolan igen, plus min varje vecka.

Får se hur det blir, den här terminen så håller jag ögon och öron öppna för dagläger/ridläger/privatlektioner osv. Vill gärna komma vidare.
 
Ridning igen igår, på frieserkorsningen.
Blev lite special med fri ridning, väldigt trevligt men jag var inte beredd så det blev ett väldigt oplanerat pass.

Höll oss till skritt och trav, jag fokuserade mycket på min sits. Bra, men jag behöver stretcha och yoga sååå mycket mer än jag gör. Sista halvan av passet hade jag ett hål för långa stigbyglar vilket var bra övning för mina ben, men inte gjorde så mycket för min ridning (ännu). Behöver länga insida lår och få bak och ned mina knän.

Det vi fick till helt okej var öka/minska tempot samt få honom lite längre och lägre i formen då och då, plus en väldigt bra känsla mellan oss i passet. Däremot ingen koll på bogarna (alls), ställning och böjning på volten. Hade inte tag på tyglarna heller, de gled mycket igår. Tycker det syns ganska bra i videon nedan, viker in nosen istället för att jag får igenom en ärlig ställning och får inte så bra stöd från mig utan vickar med huvudet (särskilt på långsidan) istället. Förståeligt, men överlag ett bra och nyttigt pass. 🙂

 
Ridning igen igår, på frieserkorsningen.
Blev lite special med fri ridning, väldigt trevligt men jag var inte beredd så det blev ett väldigt oplanerat pass.

Höll oss till skritt och trav, jag fokuserade mycket på min sits. Bra, men jag behöver stretcha och yoga sååå mycket mer än jag gör. Sista halvan av passet hade jag ett hål för långa stigbyglar vilket var bra övning för mina ben, men inte gjorde så mycket för min ridning (ännu). Behöver länga insida lår och få bak och ned mina knän.

Det vi fick till helt okej var öka/minska tempot samt få honom lite längre och lägre i formen då och då, plus en väldigt bra känsla mellan oss i passet. Däremot ingen koll på bogarna (alls), ställning och böjning på volten. Hade inte tag på tyglarna heller, de gled mycket igår. Tycker det syns ganska bra i videon nedan, viker in nosen istället för att jag får igenom en ärlig ställning och får inte så bra stöd från mig utan vickar med huvudet (särskilt på långsidan) istället. Förståeligt, men överlag ett bra och nyttigt pass. 🙂

Ja det är kul med filmer, hade själv önskat att jag hade någon som kunde filma lite sporadiskt, de flesta filmer när jag rider är när jag hoppar.

Vet inte om du redan var medveten om det, men det jag såg i videon så har du lite att jobba med när det gäller hälen, vet jag är dålig på det också att den inte ska peka uppåt. 🙈
Filmer är bra för ju mer man blir medveten om vissa saker ju mer kan man göra något åt dom. :)
 
Ridning igen igår, på frieserkorsningen.
Blev lite special med fri ridning, väldigt trevligt men jag var inte beredd så det blev ett väldigt oplanerat pass.

Höll oss till skritt och trav, jag fokuserade mycket på min sits. Bra, men jag behöver stretcha och yoga sååå mycket mer än jag gör. Sista halvan av passet hade jag ett hål för långa stigbyglar vilket var bra övning för mina ben, men inte gjorde så mycket för min ridning (ännu). Behöver länga insida lår och få bak och ned mina knän.

Det vi fick till helt okej var öka/minska tempot samt få honom lite längre och lägre i formen då och då, plus en väldigt bra känsla mellan oss i passet. Däremot ingen koll på bogarna (alls), ställning och böjning på volten. Hade inte tag på tyglarna heller, de gled mycket igår. Tycker det syns ganska bra i videon nedan, viker in nosen istället för att jag får igenom en ärlig ställning och får inte så bra stöd från mig utan vickar med huvudet (särskilt på långsidan) istället. Förståeligt, men överlag ett bra och nyttigt pass. 🙂

Så roligt med lite film, så fint det ser ut!

Läser också på reklamerna på väggarna och undrar om det inte är där nånstans jag ska vara på söndag... 🤨
 
Ja det är kul med filmer, hade själv önskat att jag hade någon som kunde filma lite sporadiskt, de flesta filmer när jag rider är när jag hoppar.

Vet inte om du redan var medveten om det, men det jag såg i videon så har du lite att jobba med när det gäller hälen, vet jag är dålig på det också att den inte ska peka uppåt. 🙈
Filmer är bra för ju mer man blir medveten om vissa saker ju mer kan man göra något åt dom. :)

Apropå det, saknar att hoppa! Hoppas jag kan få till lite sånt i vår :)
Angående hälen, jeepp, det är ett evigt projekt haha. Särskilt i den sista filmen har jag ett hål längre än jag är van vid - måste stretcha ut mina lår innan jag når ner ordentligt tror jag :angel:

@Pinus Har slänt iväg ett dm till dig 😊
 
Ridning igen igår, på frieserkorsningen.
Blev lite special med fri ridning, väldigt trevligt men jag var inte beredd så det blev ett väldigt oplanerat pass.

Höll oss till skritt och trav, jag fokuserade mycket på min sits. Bra, men jag behöver stretcha och yoga sååå mycket mer än jag gör. Sista halvan av passet hade jag ett hål för långa stigbyglar vilket var bra övning för mina ben, men inte gjorde så mycket för min ridning (ännu). Behöver länga insida lår och få bak och ned mina knän.

Det vi fick till helt okej var öka/minska tempot samt få honom lite längre och lägre i formen då och då, plus en väldigt bra känsla mellan oss i passet. Däremot ingen koll på bogarna (alls), ställning och böjning på volten. Hade inte tag på tyglarna heller, de gled mycket igår. Tycker det syns ganska bra i videon nedan, viker in nosen istället för att jag får igenom en ärlig ställning och får inte så bra stöd från mig utan vickar med huvudet (särskilt på långsidan) istället. Förståeligt, men överlag ett bra och nyttigt pass. 🙂

Ett tips till dig är att rida utan stigbyglar, så att du "släpper ner benen". :)
 
Ett tips till dig är att rida utan stigbyglar, så att du "släpper ner benen". :)
Helt rätt :D
Har börjat ha det nu under framridning (minst hehe) och det är verkligen super för att komma ner i sadeln och få ihop sitsen lite bättre. Vill bara komma dit med stigbyglar också 😅 När jag tittar på filmen ser jag ju att längden finns där, om jag bara fick ned knät osv. Work in progress 😊
 
Helt rätt :D
Har börjat ha det nu under framridning (minst hehe) och det är verkligen super för att komma ner i sadeln och få ihop sitsen lite bättre. Vill bara komma dit med stigbyglar också 😅 När jag tittar på filmen ser jag ju att längden finns där, om jag bara fick ned knät osv. Work in progress 😊


Jag vet inte om ni har fri uppvärmning eller hur det fungerar men jag brukar en stund innan ridläraren kommer ut i paddocken rida stora serpentiner på långa tyglar och utan stigbyglar. Det tycker jag är en bra påminnelse om att man har andra hjälper än hand och underskänkel. Brukar bli att jag använder överskänklar och säte då och bli påmind om blicken och kolla dit jag ska för att vrida överkroppen rätt. Sen beror det väl på vilken häst man har alla kanske inte fungerar att rida på lång tygel så men då kan man ju ha lite lång och låg eller liknande och rida serpentiner eller någon annan ridväg som passar ihop med vad övriga gör såklart i manegen/paddocken.
 
Jag vet inte om ni har fri uppvärmning eller hur det fungerar men jag brukar en stund innan ridläraren kommer ut i paddocken rida stora serpentiner på långa tyglar och utan stigbyglar. Det tycker jag är en bra påminnelse om att man har andra hjälper än hand och underskänkel. Brukar bli att jag använder överskänklar och säte då och bli påmind om blicken och kolla dit jag ska för att vrida överkroppen rätt. Sen beror det väl på vilken häst man har alla kanske inte fungerar att rida på lång tygel så men då kan man ju ha lite lång och låg eller liknande och rida serpentiner eller någon annan ridväg som passar ihop med vad övriga gör såklart i manegen/paddocken.

Vi brukar ha ganska fri framridning, åtminstone i skritt på lång tygel och uppmuntras ofta att öva på vägar och liknande utan att använda tyglarna. Tycker verkligen det hjälper, särskilt för att känna in vikthjälperna innan lektionen. Och, iaf för mig som verkligen behöver det, ett bra tillfälle att försöka vinkla in bäckenet så att sittbenen hamnar där de ska. Jag blir alldeles för lätt svankryggig these days 🙄
 
Alltså - jag vet att jag överanalyserar nu men... Bör jag ta med västen?! Jag rider väldigt sällan med väst på medryttarhästen ,alltså verkligen sällan. Men personen jag pratade med angående lektionen sa att "har du hjälm? Har du väst?" när jag frågade vad jag behöver tänka på... Visst brukar man kunna låna om det skulle behövas?

Jag tror dessutom att det är en lägre nivå i den gruppen än vad jag faktiskt är på egentligen (men vi sa att jag skulle testa och se hur det kändes då det var fullt i övriga grupper just nu). Det är visst blandat juniorer och seniorer som jag förstod det.
Jag rider alltid med väst, väst har räddat livet på mig en gång så sedan dess rider jag inte utan. Jag blev glad när jag i höstas började på ridskola igen och nästan alla i min grupp hade väst. Så var det inte för 14 år sedan när jag red på ridskola senast.

På min ridskola får barn låna väst om de behöver, likaså hjälm.
Men vuxna ska ha egen utrustning, förutom ridspö det brukar alltid finnas för den som behöver. Det är krav på hjälm och ridstövlar eller ridskor plus shortchaps på lektionsridningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 511
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp