Ridskoleryttare 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är där den mentala biten kommer in, det är man själv som sätter målen. Jag själv hade lite väl hårda krav på mig själv att allt skulle vara perfekt. Nuförtiden är det mer chill och målet är mest att ha kul och utvecklas på vägen typ.

Jag har inte tryckt upp något i ansiktet på dig inte avsiktligt, har mest skrivit om mina egna erfarenheter och även om jag svarar dig betyder inte det att jag skriver om dig eller hur man ska skriva. Jag vet inget om dig mer än det lilla jag läst här vilket inte är mycket, så hur kan jag skriva något då?

Jag är inte den som trippar på tå när jag skriver och är mer rak på sak, har aldrig för avsikt att tryckta till någon, det gör jag klart nu så det inte blir missförstånd i framtiden.
Är det någon som tar ill vid sig av det jag skriver, får de läsa igen som om deras bästa vän har skrivit det i all välmening, för det är så man bör läsa mina texter/kommentarer. :)
För mig handlar det mentala om att allt bara låser sig och jag känner att jag inte klarar uppgiften (händer bara i hoppningen, men det är ju det vi gör mest).

Jag vill ju som sagt gärna utvecklas men mina få timmar i sadeln och mycket att jobba emot i hoppningen sätter liksom pinnar i hjulet.

Tanken med mitt inlägg var att ge en annan input till prestations”hetsen” (tycker ingen i tråden hetsar, men vet inte annars vad jag ska kalla det), och jag upplever att du med ditt svar ogiltigförklarade det med det klassiska ”vill man så kan man”. Jag förstår att det inte vad det du ville säga, och jag kan se att jag överreagerade när jag svarade dig (är lite skör just nu, och det är en öm punkt för mig det där med det mentala), men tänker ändå att det är bra att jag förtydligar att det var det jag reagerade på?
Du har rätt i att det i teorin alltid går att utvecklas, men samtidigt är det inte så himla lätt alla gånger, och jag tänker att det ska inte vara skamfyllt att känna att man hamnat på en platå heller :)
 
För mig handlar det mentala om att allt bara låser sig och jag känner att jag inte klarar uppgiften (händer bara i hoppningen, men det är ju det vi gör mest).

Jag vill ju som sagt gärna utvecklas men mina få timmar i sadeln och mycket att jobba emot i hoppningen sätter liksom pinnar i hjulet.

Tanken med mitt inlägg var att ge en annan input till prestations”hetsen” (tycker ingen i tråden hetsar, men vet inte annars vad jag ska kalla det), och jag upplever att du med ditt svar ogiltigförklarade det med det klassiska ”vill man så kan man”. Jag förstår att det inte vad det du ville säga, och jag kan se att jag överreagerade när jag svarade dig (är lite skör just nu, och det är en öm punkt för mig det där med det mentala), men tänker ändå att det är bra att jag förtydligar att det var det jag reagerade på?
Du har rätt i att det i teorin alltid går att utvecklas, men samtidigt är det inte så himla lätt alla gånger, och jag tänker att det ska inte vara skamfyllt att känna att man hamnat på en platå heller :)

Det mentala är jättesvårt, och jag har väldigt lite vettigt att komma med där. Det är absolut mitt största hinder. Du märker ju, en dålig lektion och jag känner att jag är den sämsta ryttaren i världen ungefär. Det finns ju ingenting som säger att man hela tiden måste utvecklas, utan vi är helt olika som personer och vad vi vill och orkar utifrån våra förutsättningar. Det är så skönt att höra från andra personer också som vågar skriva och berätta om hur de känner. I alla fall där jag rider så är det en riktig prestationshets bland vissa, medan andra är så nöjda med att "bara" (värdefullt för mig) tömma huvudet i en timme och mysa med hästarna. Och allt däremellan. Om det var enkelt att bara bestämma sig för något och sen göra det, ja då hade i alla fall mitt liv varit väldigt annorlunda!

Som exempel på hetsen: jag var med på vårt KM i hoppning i höstas (felpoäng och inverkanspoäng) och pratade med några stycken som jag vet rider många gånger i veckan och har ridit i inriktningsgrupp i flera år. Deras mål var att vinna. Mitt mål var att rida hyfsat bra och vara felfri. Jag kom någonstans i mitten av startfältet, men felfri! Jag var i extas! De jag pratat med som hade vinst som mål vann inte och flera av dem var besvikna (inte alla såklart).

Enda anledningen till att jag är i sån utvecklings-"hets" (förstår hur du menar, men ordet funkar!) är för att jag inte ridit på så många år innan jag började igen, och innan dess hade jag i många år mest ridit lite dressyr för mig själv och red ut mkt, samt grundridit lite unghästar, så jag har haft en sån lång period av att inte utvecklas att jag nu satt ett mål att nå inför köp av nästa häst. Men där snackar vi fem år framåt i tiden.

Oj vilket rant, men ja. Det är ett intressant ämne! :)
 
För mig handlar det mentala om att allt bara låser sig och jag känner att jag inte klarar uppgiften (händer bara i hoppningen, men det är ju det vi gör mest).

Jag vill ju som sagt gärna utvecklas men mina få timmar i sadeln och mycket att jobba emot i hoppningen sätter liksom pinnar i hjulet.

Tanken med mitt inlägg var att ge en annan input till prestations”hetsen” (tycker ingen i tråden hetsar, men vet inte annars vad jag ska kalla det), och jag upplever att du med ditt svar ogiltigförklarade det med det klassiska ”vill man så kan man”. Jag förstår att det inte vad det du ville säga, och jag kan se att jag överreagerade när jag svarade dig (är lite skör just nu, och det är en öm punkt för mig det där med det mentala), men tänker ändå att det är bra att jag förtydligar att det var det jag reagerade på?
Du har rätt i att det i teorin alltid går att utvecklas, men samtidigt är det inte så himla lätt alla gånger, och jag tänker att det ska inte vara skamfyllt att känna att man hamnat på en platå heller :)
Om det hade varit lätt att rida hade nog ingen av oss suttit här och velat utvecklas vidare förvisso. 😅
 
Testlektionen gick bra! Kändes otroligt konstigt att sitta på en riktig storhäst (för första gången på flera år) - jag är van vid 153 cm... sicka kliv det blev! Och traven sen, herregud :D Hästen jag blev tilldelad tyckte jag kändes jättefin, pigg och fin och framåt. Väldigt lyhörd och mjuk och förmodligen undrade hon var det var för människa som satt där uppe med så övertydliga hjälper. Medryttarhästen jag rider i vanliga fall får man jobba ganska mycket med på ett helt annat sätt.

Känner också verkligen att jag har mycket att jobba på vad gäller kroppskontroll (fast det visste jag ju). Det var inga direkt avancerade övningar men det räckte gott och väl. Skritt och trav på volt och serpentiner och även lite galopp längs halva långsidan till andra halvan. Även där var det nog ren ovana (förhoppningsvis) som gjorde att jag inte riktigt kom ner i sadeln ordentligt. Skänklarna hamnade också ovanligt långt fram, tyckte kanske lite det kändes som att sadeln "satte mig" i en sån position... måste hela tiden påminna mig om att slappna av i benen mer.

Så roligt det här var, jag tänker definitivt fortsätta! Känner mig sådär barnsligt glad. :love: Insåg dessutom att nu kan man använda friskvårdsbidraget till ridning, hurra!
 
Testlektionen gick bra! Kändes otroligt konstigt att sitta på en riktig storhäst (för första gången på flera år) - jag är van vid 153 cm... sicka kliv det blev! Och traven sen, herregud :D Hästen jag blev tilldelad tyckte jag kändes jättefin, pigg och fin och framåt. Väldigt lyhörd och mjuk och förmodligen undrade hon var det var för människa som satt där uppe med så övertydliga hjälper. Medryttarhästen jag rider i vanliga fall får man jobba ganska mycket med på ett helt annat sätt.

Känner också verkligen att jag har mycket att jobba på vad gäller kroppskontroll (fast det visste jag ju). Det var inga direkt avancerade övningar men det räckte gott och väl. Skritt och trav på volt och serpentiner och även lite galopp längs halva långsidan till andra halvan. Även där var det nog ren ovana (förhoppningsvis) som gjorde att jag inte riktigt kom ner i sadeln ordentligt. Skänklarna hamnade också ovanligt långt fram, tyckte kanske lite det kändes som att sadeln "satte mig" i en sån position... måste hela tiden påminna mig om att slappna av i benen mer.

Så roligt det här var, jag tänker definitivt fortsätta! Känner mig sådär barnsligt glad. :love: Insåg dessutom att nu kan man använda friskvårdsbidraget till ridning, hurra!
Va kul att det gick så bra! Kommer du kunna fortsätta i den gruppen du provred i? :)
 
Va kul att det gick så bra! Kommer du kunna fortsätta i den gruppen du provred i? :)
Vet inte, ska ringa och höra mig för lite imorgon. Kanske bra som start och så får vi se framöver...? Det verkade vara fullt i övriga grupper men jag vet inte riktigt hur det funkar här.

Det enda jag tyckte var lite synd nu var att det var en blandad grupp och de yngsta hade inte riktigt koll på sina ponnys jämt, så det kändes lite rörigt.
 
Vet inte, ska ringa och höra mig för lite imorgon. Kanske bra som start och så får vi se framöver...? Det verkade vara fullt i övriga grupper men jag vet inte riktigt hur det funkar här.

Det enda jag tyckte var lite synd nu var att det var en blandad grupp och de yngsta hade inte riktigt koll på sina ponnys jämt, så det kändes lite rörigt.
Ah, ja det låter ju lite knepigt. Men finns ingen annan plats kanske det ändå är bättre att fortsätta och invänta en mer passande plats? Hos oss händer det ju en del även under terminen, med föräldraledigheter eller andra omständigheter, som ger plats i vissa grupper...
 
Oj, vad aktiva ni är! Terminens första lektion är inte ens avklarad, och i den här gruppen är ni redan på sidan 5!
Jag skrev någon gång i förra tråden, men har inte varit jätteaktiv. Jag rider normalt min egen häst på ridskola en gång i veckan, men sedan ett halvår är min häst skadad och jag får rida ridskolans ponnyer. Det är definitivt en stor fördel med ridskola, när den egna hästen är borta av en eller annan anledning så finns det andra man får rida istället. :-)
Trots skadad häst rider jag bara en gång i veckan just nu. Vi har tre hästar hemma, och dottern rider också, så jag hinner inte ta fler tillfällen. Min häst kommer att vara borta hela den här terminen, men jag hoppas att hon ska vara tillbaka till terminsstarten i höst.

Imorgon är det dags för terminens första lektion, och det blir första gången i sadeln på en månad! Jag ser verkligen fram emot det. Vi rider dressyr-dressyr-bommar-hoppning och byter häst varannan gång. Ridläraren väljer helt åt oss, och brukar vara bra på att hitta hästar som tränar de svagheter jag har. Förra terminen red jag ofta en 5-åring som var ganska trög, anledningen var att jag skulle lära mig att bli kvickare i hjälperna. Mot slutet fick jag ett känsligt och övertempererat sto, för att träna min bålstabilitet och följsamhet...
 
Jag har träningsvärk i ben och mage efter min lektion igår (kan knappt röra mig utan att det känns av 😅 ), känner av det idag. Brukar ni andra få träningsvärk efter ni ridit eller hur är det för er? :)

Rider jag utan stigbyglar en lektion så kan jag få träningsvärk i magen, eller träningsvärk lite överallt om det har varit ett längre uppehåll, som över sommaren. :)
 
Rider jag utan stigbyglar en lektion så kan jag få träningsvärk i magen, eller träningsvärk lite överallt om det har varit ett längre uppehåll, som över sommaren. :)
Det får mig att påminna när jag inte hade ridit ordentligt på 2 år och började på ridskolan igen, första lektionen var i januari och det var endast skritt och trav, för mig vi travade och skrittade hela januari för det var så kallt och hästarna var pigga så de vågade inte låta oss galoppera med risk för bockningar.
Sen kom februari och vi skulle galoppera för första gången. Jag höll på att dö, kunde knappt andas, så dålig kondis hade jag, hela ridhuset ekade av skratt. 😂 😂 😂

Kan fortfarande få sådana tillfällen, min kondis är riktigt dålig och nu på vintern är den riktigt dålig, mycket bättre på sommaren när jag cyklar till jobbet. :)
 
Det får mig att påminna när jag inte hade ridit ordentligt på 2 år och började på ridskolan igen, första lektionen var i januari och det var endast skritt och trav, för mig vi travade och skrittade hela januari för det var så kallt och hästarna var pigga så de vågade inte låta oss galoppera med risk för bockningar.
Sen kom februari och vi skulle galoppera för första gången. Jag höll på att dö, kunde knappt andas, så dålig kondis hade jag, hela ridhuset ekade av skratt. 😂 😂 😂

Kan fortfarande få sådana tillfällen, min kondis är riktigt dålig och nu på vintern är den riktigt dålig, mycket bättre på sommaren när jag cyklar till jobbet. :)

Kondisen kan jag hålla med om! Jag måste verkligen tänka på att andas ordentligt när jag rider, som om jag är ute och springer. Så det enda jag hinner tänka en ridlektion är hur jag sitter/rider och att andas 😁

Intressant ändå att ni inte fick galoppera för att hästarna var pigga. Hos oss säger de bara att hästarna är pigga efter jullovet så ni måste rida dem framåt även om de bockar. Folk trillar av helt klart! Min ridlärare kan också tycka det är kul att vi ska korta lädren fyra-fem hål och galoppera. Då kan vi snacka mjölksyra och träningsvärk 😂
 
Kondisen kan jag hålla med om! Jag måste verkligen tänka på att andas ordentligt när jag rider, som om jag är ute och springer. Så det enda jag hinner tänka en ridlektion är hur jag sitter/rider och att andas 😁

Intressant ändå att ni inte fick galoppera för att hästarna var pigga. Hos oss säger de bara att hästarna är pigga efter jullovet så ni måste rida dem framåt även om de bockar. Folk trillar av helt klart! Min ridlärare kan också tycka det är kul att vi ska korta lädren fyra-fem hål och galoppera. Då kan vi snacka mjölksyra och träningsvärk 😂
Nu när vi red första lektionen igår, galopperade vi ingenting, tror det kommer bli galopp på torsdag då det är terminens första markarbete, så borde bli galopp nästa lördags lektion. Det jag behöver göra är att ut å gå fler promenader för att få upp flåset, men är grymt dålig på det.
 
Testlektionen gick bra! Kändes otroligt konstigt att sitta på en riktig storhäst (för första gången på flera år) - jag är van vid 153 cm... sicka kliv det blev! Och traven sen, herregud :D Hästen jag blev tilldelad tyckte jag kändes jättefin, pigg och fin och framåt. Väldigt lyhörd och mjuk och förmodligen undrade hon var det var för människa som satt där uppe med så övertydliga hjälper. Medryttarhästen jag rider i vanliga fall får man jobba ganska mycket med på ett helt annat sätt.

Känner också verkligen att jag har mycket att jobba på vad gäller kroppskontroll (fast det visste jag ju). Det var inga direkt avancerade övningar men det räckte gott och väl. Skritt och trav på volt och serpentiner och även lite galopp längs halva långsidan till andra halvan. Även där var det nog ren ovana (förhoppningsvis) som gjorde att jag inte riktigt kom ner i sadeln ordentligt. Skänklarna hamnade också ovanligt långt fram, tyckte kanske lite det kändes som att sadeln "satte mig" i en sån position... måste hela tiden påminna mig om att slappna av i benen mer.

Så roligt det här var, jag tänker definitivt fortsätta! Känner mig sådär barnsligt glad. :love: Insåg dessutom att nu kan man använda friskvårdsbidraget till ridning, hurra!

Vad roligt att få säga hej! Och vad roligt att det kändes bra 😃

----
Jag hade lite stallpass igår och gjorde hö - alltså HUR mycket hö kan man få in ÖVERALLT? Jösses.

Fick även chansen att rida lite samtidigt som en av ridlärarna på eftermiddagen vilket var superkul!
Självständigt på Irländaren där vi hade lite av ett joggingpass. Fokus på att böja igenom och flytta lite i skritt. Han var så himla fin :love: Väldigt lugn och väntade in för att förstå vad jag ville istället för att rusa som han ofta gjort tidigare. Fick mycket beröm för lugnet, och jag blir så stolt över det lilla djuret. Ett par bra fattningar i höger också! En okej i vänster, men precis efter såg han en mjuk bom på mitten och råsatsade på den för att skutta över 😂 Jag tappade ju det helt (satt och fnissade för mig själv haha) så vi gav oss där och joggade av lite i lägre och längre form.
Bra övning det med, han viker gärna in nosen annars.

Under tiden rullade ridläraren runt på Herr Långben och gjorde galoppombyten och annat skoj... Men kul att se vad hästarna kan göra egentligen :rofl:

Hoppas det är ok att jag skriver här även om lite mer självständiga lektioner :) Är en så bra tråd!
 
Här börjar den smyga sig på, blir spännande att se hur kvällen blir :nailbiting:
Hoppas den inte blir alltför jobbig, min har domnat bort lite och är bara fjuttelite just nu. Känner av den i vissa rörelser men inte lika ofta längre, tack och lov. Så hoppas inte din är värre än va min verkade vara. :heart
 
Vad roligt att få säga hej! Och vad roligt att det kändes bra 😃

----
Jag hade lite stallpass igår och gjorde hö - alltså HUR mycket hö kan man få in ÖVERALLT? Jösses.

Fick även chansen att rida lite samtidigt som en av ridlärarna på eftermiddagen vilket var superkul!
Självständigt på Irländaren där vi hade lite av ett joggingpass. Fokus på att böja igenom och flytta lite i skritt. Han var så himla fin :love: Väldigt lugn och väntade in för att förstå vad jag ville istället för att rusa som han ofta gjort tidigare. Fick mycket beröm för lugnet, och jag blir så stolt över det lilla djuret. Ett par bra fattningar i höger också! En okej i vänster, men precis efter såg han en mjuk bom på mitten och råsatsade på den för att skutta över 😂 Jag tappade ju det helt (satt och fnissade för mig själv haha) så vi gav oss där och joggade av lite i lägre och längre form.
Bra övning det med, han viker gärna in nosen annars.

Under tiden rullade ridläraren runt på Herr Långben och gjorde galoppombyten och annat skoj... Men kul att se vad hästarna kan göra egentligen :rofl:

Hoppas det är ok att jag skriver här även om lite mer självständiga lektioner :) Är en så bra tråd!
Jag brukar dela med mig om allt som rör ridskolan om det så är vanlig ridlektion, privatlektion, ridläger, uteritt på lånad ridskolehäst osv. Tänker att det kan va intressant för andra att veta att det finns mer saker att göra på ridskolan än bara själva riidskoledelen eller hur man ska skriva.
 
Vad roligt att få säga hej! Och vad roligt att det kändes bra 😃

----
Jag hade lite stallpass igår och gjorde hö - alltså HUR mycket hö kan man få in ÖVERALLT? Jösses.

Fick även chansen att rida lite samtidigt som en av ridlärarna på eftermiddagen vilket var superkul!
Självständigt på Irländaren där vi hade lite av ett joggingpass. Fokus på att böja igenom och flytta lite i skritt. Han var så himla fin :love: Väldigt lugn och väntade in för att förstå vad jag ville istället för att rusa som han ofta gjort tidigare. Fick mycket beröm för lugnet, och jag blir så stolt över det lilla djuret. Ett par bra fattningar i höger också! En okej i vänster, men precis efter såg han en mjuk bom på mitten och råsatsade på den för att skutta över 😂 Jag tappade ju det helt (satt och fnissade för mig själv haha) så vi gav oss där och joggade av lite i lägre och längre form.
Bra övning det med, han viker gärna in nosen annars.

Under tiden rullade ridläraren runt på Herr Långben och gjorde galoppombyten och annat skoj... Men kul att se vad hästarna kan göra egentligen :rofl:

Hoppas det är ok att jag skriver här även om lite mer självständiga lektioner :) Är en så bra tråd!
Självklart är det ok tänker jag. Jag delade ju med mig om en kur som inte var på ridskolan :o Så var egentligen OT lite men är ju ändå i huvudsak ridskoleryttare. :D
 
Självklart är det ok tänker jag. Jag delade ju med mig om en kur som inte var på ridskolan :o Så var egentligen OT lite men är ju ändå i huvudsak ridskoleryttare. :D
Haha sant! Tänker att det är lika bra att fråga liksom, men jag tycker ju själv det är roligt att läsa om allt alla i tråden gör :D
Vare sig det är lektion, uteritt, tävling på ridskolan, ridläger... you name it!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
52 453
Senast: Takire
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: ptr
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp