Ridskoleryttare

Jag funderar på en sak med mitt ridabonnemang. Under vårterminen är det 25 lektioner, varav fyra teorilektioner.

Nästa vecka ligger tredje teoripasset för vårterminen. Man ska anmäla sig om man vill komma på teorin men det står också att "vid för få anmälda ställs teorin in". Jag tror dock inte den ställs in, men om jag anmäler mig och teorin blir inställd, då har ju jag betalat för en lektion jag inte fått 🤔 Nästan så jag känner att jag måste fråga på ridskolan om det här. För mig är det viktigt att utnyttja alla lektioner jag betalat för. Det är nästan en principsak. Jag åkte ju till och med på den teorin som egentligen kändes som jag redan hade full koll på...
Nu blev ju jag nyfiken på om man kan få ny teorilektion typ som igenridning men igenteori :D
 
Jag funderar på en sak med mitt ridabonnemang. Under vårterminen är det 25 lektioner, varav fyra teorilektioner.

Nästa vecka ligger tredje teoripasset för vårterminen. Man ska anmäla sig om man vill komma på teorin men det står också att "vid för få anmälda ställs teorin in". Jag tror dock inte den ställs in, men om jag anmäler mig och teorin blir inställd, då har ju jag betalat för en lektion jag inte fått 🤔 Nästan så jag känner att jag måste fråga på ridskolan om det här. För mig är det viktigt att utnyttja alla lektioner jag betalat för. Det är nästan en principsak. Jag åkte ju till och med på den teorin som egentligen kändes som jag redan hade full koll på...

Nu blev ju jag nyfiken på om man kan få ny teorilektion typ som igenridning men igenteori :D
Ja, alltså man borde ju det tycker jag. För det kan väl inte räknas som force majeure (stavning?) med för få anmälda? 😅😅
 
Startlistan har kommit för klubbtävlingen i dressyr imorgon. EEEP.
Fick en annan häst än jag trodde, men hon är magiskt fin hon med.
Fina damen, trots allt.

Men också ca 30mil lång och mycket att kunna rida ihop till någon slags form.
Glad att vi har 45min framridning. Kommer ta det lugnt, men skönt att inte behöva stressa att mjuka upp oss 😅
 
Startlistan har kommit för klubbtävlingen i dressyr imorgon. EEEP.
Fick en annan häst än jag trodde, men hon är magiskt fin hon med.
Fina damen, trots allt.

Men också ca 30mil lång och mycket att kunna rida ihop till någon slags form.
Glad att vi har 45min framridning. Kommer ta det lugnt, men skönt att inte behöva stressa att mjuka upp oss 😅
Oj 45min, vi har max 30.
 
Lektion igår på ny ponny. Jag tänker kalla henne för Nasse för jösses vad reaktiv och rädd och ängslig hon var över allt möjligt :p

Min uppfattning av henne från att jag sett andra rida henne en handfull gånger är att hon är svår, rädd, och har massor med energi. Jag hade halvt rätt.

Tyvärr gick hon lektionen innan så jag fick ingen chans att prata lite med henne innan och få bättre känsla för henne, men däremot kunde jag ju göra det näst bästa nämligen att observera henne noga när hon gick lektionen. Det fick mig att vela rätt mycket mellan dressyrspö eller ej när jag såg henne, men jag bestämde mig sedan för att jag skulle köra på mitt gamla vinnande koncept ny häst = ny häst spöet.
Har ett spö som är någonstans mellan allround och hopp som är rätt tungt så om man behöver släppa det flänger det inte runt så mycket utan det ramlar bra. Brukar vara det spöet eller inget som jag väljer.

Vi var bara 4 pers! Lyxigt! :D
Satt upp efter lite om och men, Nasse ville inte riktigt stå still först och innan jag fattade att det var för att hon blev rädd för att min väst var uppknäppt och fladdrade lite var det omöjligt att ta sig upp. Efter att jag knäppt den gick det bra att sitta upp :angel:

Skrittade runt på henne och försökte få någon känsla. Känslan var att Nasse ville krypa ur skinnet, var jätteosäker kring hörnen och inte ville gå dit, och att hon var onöjd med något jag gjorde. Samt att hon var lätt - jättelätt. Som att sitta på en häst av plast. Superlätt i tygeln, superlätt att svänga, superlätta små ben. Jätteannorlunda mot de hästar jag brukar rida.
Medan jag red runt på Nasse och parerade när hon blev rädd för... typ allt i hela världen, försvann ridläraren ut och jag fattade noll. Sen kom hon tillbaka med någon konstig mikrofongrej med hörsnäckor till oss ryttare. Något nytt de köpt in som vi kommer att använda framöver och eftersom vi var erfarna och så få ville hon pilottesta på oss. Stoppade in den i örat och tyckte det var en underlig känsla. Sen var jag tvungen att hoppa av för at ta av mig västen - man får inte klä av sig på henne, då sticker hon. Ska komma ihåg det till nästa gång så jag inte behöver klä av mig under lektionen.

Fortsatte rida och kämpa, varje steg var i någon form av broms och hon reagerade på precis allt, och hörde dessutom ridläraren i snäckan så varje gång ridläraren var tyst en liten stund och sedan började prata hoppade hon till.

Vi fick rida semi självständigt iom att vi bara var 4. Vi skulle hålla oss till övningen med den gigantiska 8an. Jag fick inte ihop det så bra med Nasse alls och jag fattade inte hur jag skulle få henne att vilja gå fram och framförallt ville jag få henne att fokusera lite mer på mig än på precis allt i hela världen - och bli rädd för sagda allt. Positivt var att även om jag fick lite småtankar på att det var lite läskigt att hon blev så rädd, så kände jag mig allmänt lugn och trygg med att jag klarar det. Bara små gamla demoner från förr som kom och petade i hjärnan.
Till slut fick jag tips av ridläraren att vara som den fluffigaste vispgrädden jag någonsin sett när jag red henne. Konstigt förklaring men jag fattade vad hon menade och direkt sa det klick.
Jag vet inte ens vad kroppen egentligen gör när man gör om den till fluffig vispgrädde, men stor skillnad blev det iaf.
Nu gick Nasse fram supervilligt för skänkeln men lite symaskinfeeling kanske, jag nöjde mig dock i början där med att rida skritt trav övergångar och fokusera på hur min kropp skulle vara så att jag kunde befästa den känslan lite.
Sedan gick jag över till travtempoväxlingar med lite mer krav på Nasse att hon skulle böja och gymnasticera sig lite och då kom hon genast ner i lite form och började bli helt fokuserad på mig.

Efter att jag kände mig trygg med att min kropp var "rätt" testade jag några små galoppfattningar. Jag fokuserade även mycket på att göra dem efter att jag försökt slappna av och att göra såna där "what ever" fattningar- Galoppen blev lite kantig och konstig men hon fattade lydigt och villigt och saktade av precis när jag bad henne. Började här tänka att Nasse nog inte är så pjåkig ändå!
Till slut fattade jag och galopperade lite längre sträckor på åttvolten och kände att jag fick till bättre och mer avslappnade fattningar och fick bättre galopper.

Vi fick sedan en till uppgift att gå ifrån åttvolterna och öva skänkelvikningar från kvartslinjen i trav samt fortsätta galoppfattningarna där vi ville. Vi fick öva skänkelvikningar i galopp om det passade.
Jag valde att konsekvent fatta när vi kom ut ur skänkelvikningarna för att göra det lättast möjliga för mig och Nasse.
Skänkelvikning till vänster var underbar på Nasse! Hon flöt lätt och ledigt i skänkelvikningen och jag kunde lätt reglera hur brant skänkelvikningen blev. Fattningarna blev super - jag slappnade bara av och flyttade bäckenet en aning.
Höger var en annan historia, hon är väldigt oliksidig så där fick jag hjälpa henne att få ihop det. Fattningarna blev nästan bättre i höger, något jag fick beröm för eftersom hon tydligen väldigt ofta fattar vänster i högervarv.

Efter det fick vi göra lite "fri lek" i alla gångarter. Jag red mest runt på känsla, och märkte ganska fort att jag helt slutat använda skänklarna alls. Jag behövde bara flytta på mina kroppsdelar så hände det saker. Magiskt!

När vi sedan skulle skritta av dem gjorde jag det halva tiden uppsuttet och halva tiden för hand. Hämtade min väst (jeeeettelääskigt! Sa Nasse) men jag plockade ner den försiktigt och höll upp den så hon kunde lukta och väntade på att hon skulle slappna av i kroppen, sedan satte jag på mig den och hon spände sig lite men tyckte nog den var okej ändå.

Ridläraren tyckte jag hade gjort det superbra på en svår häst som jag dessutom inte kände sedan tidigare, jag sa att jag tyckt hon var kul att rida. Först skitsvår och sedan när jag fattade vad hon ville - jättelätt. Sa att jag gärna rider henne mer.
Ridläraren förklarade att Nasse blir som en ny version av Krullen att jobba med för mig och jag håller med. Krullen är lite segare, lite mindre reaktiv men ändå ängslig kring saker, båda gillar att gå som symaskiner, men Nasse har lättare för galopp generellt (dock blir galoppen dålig om man inte slappnar av och då får jag öva på det med)
En ny liten favorit! Undrar när jag ska hitta en häst jag inte gillar :angel:
 
igår var vi nästan full grupp igen (5/6 närvarande) och ordinarie instruktör.
Temat för lektionen var förvänd galopp.
Blev inte så mycket förvänd galopp för mig och svarta faran men rejält med galopp i allafall i vänster, höger har vi fortfarande lite problem med
Sen blev det skritta av ute, och jag fick först en lätt klump i magen.
Senaste gången jag skrittade ut på honom (för en 10+ år sen) fick jag tugga gräs.
Vi hade en liten incident med en bil som startade precis bakom, men 10 år har taggat ner hans reaktiva förmåga lite tack o lov :rofl:
Stolt över mig själv som inte skrek i falsett utan mer fick fram ett morrande NEJ :p
Så nu har vi tagit oss över den tröskeln också.

Har bokat in mig på de två sista fredagskurserna så nu blir det rida två ggr i veckan fram till terminslutet.
 
Av olika anledningar är det tre veckor sedan jag red senast och det är ju inte direkt optimalt. Tillbaka på lilla svarta efter ett par lektioner på ponnyn. Lilla svarta har tidigare haft väldigt bråttom och lite svårt att vänta, igår var hon väldigt av och på, emellanåt fick jag "tjata" lite på henne för att göra henne uppmärksam och emellanåt hade hon jättebråttom. Hittade aldrig någon bra känsla under passet och i galoppen blev det lite dragkamp och dålig servostyrning. Red som en säck potatis och kände mig helt okoordinerad. Till slut kände jag att jag behövde starta om passet på något sätt och göra helt annorlunda då jag helt låst mig i handen. Bytte tygelfattning till mexikansk (den Jens Fredricson rider Cosmopolit med) och helt plötsligt bara lossnade det :love: Hästen började frusta, slappna av och länga ut steget och jag kunde slappna av och bara rida. Ridläraren såg skillnaden och undrade vad det var som hände för det var en sån otrolig skillnad. Vore intressant att veta hur mycket det handlade om min mentala inställning och hur mycket som handlade om själva tygelfattningen.

Någon annan som testat en annorlunda tygelfattning och hur har ni isf upplevt det?
 
Av olika anledningar är det tre veckor sedan jag red senast och det är ju inte direkt optimalt. Tillbaka på lilla svarta efter ett par lektioner på ponnyn. Lilla svarta har tidigare haft väldigt bråttom och lite svårt att vänta, igår var hon väldigt av och på, emellanåt fick jag "tjata" lite på henne för att göra henne uppmärksam och emellanåt hade hon jättebråttom. Hittade aldrig någon bra känsla under passet och i galoppen blev det lite dragkamp och dålig servostyrning. Red som en säck potatis och kände mig helt okoordinerad. Till slut kände jag att jag behövde starta om passet på något sätt och göra helt annorlunda då jag helt låst mig i handen. Bytte tygelfattning till mexikansk (den Jens Fredricson rider Cosmopolit med) och helt plötsligt bara lossnade det :love: Hästen började frusta, slappna av och länga ut steget och jag kunde slappna av och bara rida. Ridläraren såg skillnaden och undrade vad det var som hände för det var en sån otrolig skillnad. Vore intressant att veta hur mycket det handlade om min mentala inställning och hur mycket som handlade om själva tygelfattningen.

Någon annan som testat en annorlunda tygelfattning och hur har ni isf upplevt det?
Jag kan ibland växla till "körfattning" i bland om jag känner att en häst antingen är för hård i kontakten, eller för "lös". Sen brukar jag växla tillbaka när det känns som att hästen börjat tänka att "Jaha vad är det här något känns annorlunda?". Min egen teori är att när de börjar märka att något är lite annorlunda får de en lite mer nyfiken inställning och lite mer fokus - typ.

I bland rider jag även med enhandsfattning, det passar bättre på vissa hästar. Jag tycker enhandsfattning är rätt skönt.

Har inte testat mexikansk ännu, blev sugen nu på att testa!

Generellt gillar jag att göra en "reset" om jag känner att jag och häst hamnat snett och jag inte klarar vända på det. Det kan handla om att gå in i mitten, länga och korta stigbyglarna (så de hamnar på samma hål - men det blir en reset i hjärnan på mig) eller annat. Ibland bara in på mitten och ta tre fokuserade andetag, sen en klapp, och så kan man rida iväg igen. :)
 
Kan man rida med rethosta? Jag har lyckats boka igenridning på lördag och en privatlektion på söndag, men jag har kvar efterdyningarna av en förkylning så jag har rethosta, inte jämt men jag kan få hostattacker, är rädd att jag ska skrämma hästen/hästarna.
Känns bara så vansinnigt surt att ställa in, har redan missat massa lektioner pga sjukdom, konferenser, vabb m.m och privatlektioner är jättesvårt att få tider till
 
Kan man rida med rethosta? Jag har lyckats boka igenridning på lördag och en privatlektion på söndag, men jag har kvar efterdyningarna av en förkylning så jag har rethosta, inte jämt men jag kan få hostattacker, är rädd att jag ska skrämma hästen/hästarna.
Känns bara så vansinnigt surt att ställa in, har redan missat massa lektioner pga sjukdom, konferenser, vabb m.m och privatlektioner är jättesvårt att få tider till
Jag rider med rethosta etc. :up: Hästarna brukar inte reagera nämnvärt.
 
Kan man rida med rethosta? Jag har lyckats boka igenridning på lördag och en privatlektion på söndag, men jag har kvar efterdyningarna av en förkylning så jag har rethosta, inte jämt men jag kan få hostattacker, är rädd att jag ska skrämma hästen/hästarna.
Känns bara så vansinnigt surt att ställa in, har redan missat massa lektioner pga sjukdom, konferenser, vabb m.m och privatlektioner är jättesvårt att få tider till
Jag har ridit med dunderförkylningar med hosta men av någon anledning så har hostan tagit paus så fort jag börjat jobba lite på hästryggen.
 
Ridit ikväll. Det blev hästbyte från förra veckan.

Orkar inte skriva så mycket nu men jag lyckades i alla fall göra i ordning fel häst 🙈. Instruktören upptäckte det när jag var på väg in i manegen. Hon fick hjälpa mig att "kasta" över utrustningen på rätt häst. En elev i gruppen innan hjälpte också till.

Jag tyckte att sadeln verkade passa lite dåligt på hästen jag sadlade 😅.
 
Av olika anledningar är det tre veckor sedan jag red senast och det är ju inte direkt optimalt. Tillbaka på lilla svarta efter ett par lektioner på ponnyn. Lilla svarta har tidigare haft väldigt bråttom och lite svårt att vänta, igår var hon väldigt av och på, emellanåt fick jag "tjata" lite på henne för att göra henne uppmärksam och emellanåt hade hon jättebråttom. Hittade aldrig någon bra känsla under passet och i galoppen blev det lite dragkamp och dålig servostyrning. Red som en säck potatis och kände mig helt okoordinerad. Till slut kände jag att jag behövde starta om passet på något sätt och göra helt annorlunda då jag helt låst mig i handen. Bytte tygelfattning till mexikansk (den Jens Fredricson rider Cosmopolit med) och helt plötsligt bara lossnade det :love: Hästen började frusta, slappna av och länga ut steget och jag kunde slappna av och bara rida. Ridläraren såg skillnaden och undrade vad det var som hände för det var en sån otrolig skillnad. Vore intressant att veta hur mycket det handlade om min mentala inställning och hur mycket som handlade om själva tygelfattningen.

Någon annan som testat en annorlunda tygelfattning och hur har ni isf upplevt det?


Själv brukar jag emellanåt rida på en hand särskilt i galoppen. Jag kommer bak mer med ryggen och får en bättre sits och slappnar av mer och får bättre balans. Förhindrar att jag lutar mig inåt också i hörnen. Alla sätt är bra så länge de inte skadar hästen tänker jag. Vissa hästar kan jag rida med väldigt bred hand en stund brukar hjälpa till att stabilisera mig och hästen går bättre. Ibland rider jag med tömkörningsfattning. Tycker ofta det är så när man förändrad något med handen att det är något med ryttaren som händer att man förändrar sitsen lite när man håller handen annorlunda. T.ex att ens tyngdpunkt förändras lite, att man blir mer stabil i sadeln o.s.v Sen är det klart att inte nybörjare ska experimentera med handen utan man måste vara medveten om varför man gör något och i vilket syfte.
 
Teorilektion igår då. Åkte dit lite innan så jag hann borsta och gosa lite med min häst som jag inte sett på två veckor. Det var mysigt! Hon gillade att få äpplen med. Men jag blev väldigt ridsugen.

”Teorin” den här gången hölls i ridhuset där läraren satt upp på två olika hästar och demonstrerade lite vad man kan göra när man rider en ny häst av olika typ. Huvudbudskapet var väl att man ska sitta korrekt och avslappat och inte hålla på och driva hela tiden, även på en lite slöare häst och att man inte behöver använda så stora hjälper. Känna in hästens takt, hitta rätt tempo, korrigera med hand, säte och skänkel för att hålla hästen i ramen. Rida enkelt.
 
Hoppas det är okej att dela med sig av klubbtävlingar o.dyl här 😃
Ridskolehäst osv 😅

Den berömda framridningen gick från "oh, 40min, gud vad bra!", till ca 10min aktiv framridning. Blev lite olika bud om hur vi skulle göra och slutade med att hela gruppen fick vänta utanför ridhuset... Hmm, ja, hade kunnat vara bättre.

Resultatet för mig och Fina Damen var att hon öht inte vara framme för min hjälper eller lösgjord på något sätt. Heh. Hon är svår även på lektion, och det tar tid.. Så när det väl var dags för program var det stissigt, ganska spänt och glappande kontakt åt alla håll. Starka 51.42 på procenten :rofl:

Men det jag tar med mig är att våga fråga om framridningen och, väl viktigast, att det var JÄTTEROLIGT att starta och rida program! Samt att jag behöver mer övning på programridning, med allt vad det innebär. Särskilt noggrannhet i vägar och övergångar.
Men ser redan fram emot revansch på mig själv, så en väldigt positiv upplevelse ändå!
 
Igår red jag och en person till privatlektion, lite förberedelse inför klubbtävlingen i hoppning. Imorgon :nailbiting:

Otroligt hur mycket man får ut av 45min när man bara är två i ridhuset! Skulle varit på utebanan egentligen, men höll oss i ridhuset pga massa regn.
Red Prinsessan, bästa hästen. vi hade två hinder längs långsidan mot B, 4-5 galoppsprång mellan. Ett rättuppstående och en oxer. Sedan två cavaletti på diagonalen in från K och H.

Efter uppvärmning red vi cavaletti vid K -> rättuppstående mot M, ut vänster, cavaletti vid H, oxer mot F, ut höger -> cavaletti vid K osv
Red den "åttan" typ 6 varv. Fokuserade på att få till större galopp, vilket gick bättre och bättre. Höll på att drypa av när jag var klar med den 😅

Mot slutet ställde vi upp cavalletin vid X, så det blev ett hinder på ca 70cm, samt höjde de andra till 70cm och 80cm. Hoppar 70cm imorgon så det var skönt att få öva lite på rätt höjd!
Red ut i vänster varv, hoppade cavaletti vid X, ut i höger, rättuppstående, oxer, höger varv, hoppa cavalettin vid X och ut i vänster. Klara!

Fick tillslut, äntligen, igång galoppen ordentligt! Hon är ganska ängslig och vill ha mycket förtroende för sin ryttare. Kryper gärna tätt inpå hindren, eller stannar. Nu kom vi äntligen till stor galopp och stora språng (eller ja, normala kanske) och känslan var helt fantastisk. Känns så bra och kul inför imorgon!

Den där hästen :heart
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 243
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 879
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp