Ridskoleryttare

Dressyrträning idag på Titus!

Började med att värma upp i skritt och trav. Han är ganska het men var lugn och avslappnad redan när vi kom in. Arbetade i lägre form och lät honom sträcka ut sig ordentligt. Jag märker otrolig skillnad från när jag började rida honom, nu är han 100 gånger lugnare och mer bekväm med att ha mig på ryggen. Jag har också verkligen utvecklats när jag ridit på honom, det är kul att verkligen få vara med en så välutbildad häst :love:

Efter lite valfri uppvärmning skulle vi göra en övning när vi red snett igenom i typ en evighetsbana (det blir typ formen av ett timglas jag hoppas att vi förstår vad jag menar😅) På linjerna över ridbanan skulle det vara ökad trav i fart 4-5 samtidigt som de var samlade i nacken. På kortsidorna skulle de däremot gå i arbetstrav. Titus har verkligen en naturlig energi och vill verkligen trava på snabbt så jag kom upp i en hög takt. Det var däremot svårare att få honom mer samlad på kortsidorna, men det gick bra ändå.

Efter timglasövningen skulle vi träna rak uppridning i trav. Och herregud att sitta ner i traven på Titus är så himla svårt. Jag tror att det blir någon slags ond cirkel - när jag sitter ner blir det svårt för mig att hålla jämn kontakt på tygeln för att jag skumpar - och eftersom att han är så himla känslig blir ju såklart han jättestressad och förvirrad:cry:
Hursomhelst var jag inte först in och fokuserade istället på att träna lite tiometersvolter, skänkelvikningar, öppnor och slutor på långsidorna. Han var hur bra som helst på slutorna och skänkelvikningen, men att hålla jämn takt och storlek på volterna var lite svårare. Han vill gärna gå lite snabbt men det fungerade bra efter ett tag. Öppnorna gick väl egenligen bra men har ju inte samma stöd mot väggen som i en sluta

Sen var det min tur att rida upp två gånger. Första gången svängde jag in alldeles för sent och hamnade typ 1-1,5 m helt off från medellinjen. Han kom i en bra takt och halten blev planerad även om det kanske blev 2-3 skrittsteg innan han stannade helt. Annars var jag nöjd han kom igång direkt i en ganska ökad trav. Andra gången i höger varv gick det jättebra med svängen in på medellinjen och den var mycket mer planerad nu. Jag tror att jag glömde tänka på halten lite mer, nu blev det väl 5 steg i skritt innan halten. Höll mig i alla fall relativt rak och jämn över hästen och då gick Titus verkligen jättebra på medellinjen, en rak och stadig linje:up:

Sen bytte alla varv och gjorde det två gånger i vänster varv. Jag fortsatte arbeta på långsidorna men fokuserade mer på att öka och minska traven samt övergångar trav - halt - skritt - trav o.s.v. När jag börjar korta traven samlar han upp bakbenen på ett naturligt sätt vilket är jätteroligt. Han var lite stelare i det här varvet när vi gick på volter men det gick ände jättebra.

Sen var det dags för uppridningen. Första gången gick bra, rak uppridning men kanske två skrittsteg innan korrekt halt samt liiiiite ställd åt vänster innan halten. Andra gången gick super! Han gick rakt och gjorde halt direkt! Min tränare blev jättenöjd och det gör mig såklart jätteglad🌟

Då var det dags att få fram hästarna i galopp. Vi samlade oss på A o C volterna; jag och stoet Flicka på ena volten och tre andra på C-volten. Vi skrittade runt ett tag och jag märkte att han kände på sig att vi skulle galoppera men jag fokuserade på att forma honom runt innerskänkeln. Sen fattade jag galopp från skritt och han tog skänkeln direkt. Så himla härlig och han hade verkligen en otrolig framåtbjudning. Det är så roligt att man märker skillnaden mellan Bono och Titus, och jag är så glad att jag får chansen att rida båda två. Hursomhelst saktade vi sen av till skritt igen. Det blir alltid ett antal travsteg innan jag kan få honom skrittande igen och övergångar galopp till skritt är det jag tycker är svårast när det gäller byte mellan gångarter.
Vi upprepade galoppfattningarna och avsaktningarna några gånger i båda varven och det är väl en av grejerna jag älskar mest att göra Titus. Otroligt att en så enkel övning kan vara så rolig när man har en så fin häst!

Som sista övning var det 10m volter på kortsidorna och 20m volter på långsidorna. Här taggade han till och ville gärna rusha lite för att volterna var galopp och resten skritt. Det fungerar bra så länge ingen ligger och stressar på framför eller bakom och så länge jag lägger mycket skrittvolter. Väldigt skönt att vi är fem ekipage i gruppen man har alltid möjlighet att hitta en stor lucka:)

Sen travade vi av i låg och avslappnad form. Jag och en annan tog en liten tur på rakbanan i skritt som avslut och sen var vi klara😁

Jag är jättenöjd med dagens pass och var verkligen lärt känna Titus. Han är så himla mysig och gör allt jag ber om. Nu har jag lärt mig att hitta knapparna för att få ett riktigt bra pass på honom och han lär mig bara mer och mer för varje dag:heart Han har också fått mig att slappna av mer och verkligen lite på att han är snäll mot mig.
Det jag ska träna mer på är framförallt att sitta ner i traven och fokusera på öppnorna mer
I helhet superbra pass;)

Dressyrpass på jätten stod på schemat!
Har börjat lära mig honom nu och han är ju väldigt trevlig men lite tung och stark idag. Passade även på att rida i dressyrsadeln också och det är ju alltid trevligt.

Idag var framridningen ganska enkel vi skulle lägga 15m volt vid A och C och tempoväxling längst långsidan (20x40m ridhus). Alltså det är ju mycket spring i benen på den här hästen, jag gillar det inte riktigt för ökar jag med honom så blir han galet stark och sedan otroligt svårt och motsträvigt att få tillbaka. Så jag ökade bara någon gång och sedan jobbade jag lite mer med tagen bakdel längst långsidan istället.
Vi galopperade ungefär lika men där blev det mer individuellt om vi skulle upp och stå och öka (de hästar som behövde komma fram lite) eller om vi skulle sitta tillbaka och jobba hästarna (typ min häst). Hans bästa sida är ju helt klart höger och det är ju lekande lätt i det varvet. Inte att jag bara kan sitta och åka utan mer att han inte behöver lika mycket stöttning.

Övningen idag var volter, 8 meter och 10 meter samt bågar på kortsida och lång sida. 8m volt i hörnet, vände sedan in på en båge längst långsidan och mitt på blev det 10m volt ut mot B resp E och sedan ut igen mot nästa hörn och volt. Båge eller egentligen en droppform/mini serpentin på kortsidan och sedan volt igen i nästa hörn och sedan likadant igen längst nästa långsida. Så sex stycken volter och fyra bågar :D i en enda evighet och jätten blev så himla lösgjord och sedan blev det lite jobbigt så han hamnade på bogarna istället när han blev trött men eftersom han gick så fint idag och vi har liksom funnit varandra så koncentrerade jag mig mycket på mig själv. Min sits, mina händer och ja allt sånt och kände mig väldigt duktig med mig själv. Fick tom beröm för min sits 😅 i vanliga fall får jag mest beröm för min inverkan på hästen men jag kan ju rida prydligt också om jag bara inte koncentrerar mig för mycket på hästen vill säga :angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 954
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 527
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?