Ridskoleryttare

Markarbete i kväll. Vi var på utebanan. Värmde upp i skritt och trav och hästen kändes pigg och glad ( hade vilodag i går). Gjorde några galoppfattningar och plötsligt började hon bocka. Saktade av och provade igen- mer bockningar och nu blev jag rädd. Typiskt! Tänkte att jag skulle få ytterligare en lektion där jag bara vågade skritta runt. Det kändes som om hon blev konstig när en av de andra hästarna kom i närheten eller om det var när Pomeranianen skällde. Den andra hästen var rädd för hunden, men jag kunde inte märka att min häst var rädd för hunden. Så jag skrittade runt ett tag och galopperade lite längst bort när de andra var typ klara. Det gick bättre. Första övningen skulle vi galoppera i vänster varv och på ena långsidan ta 4 galoppbommar med ett galoppsprång emellan och lägga en volt runt några andra bommar på andra långsidan. Först gick det inte alls och hon fortsatte med sina bocksprång och bakutsparkar och tom lite stegring så jag fick vänta tills de andra hade ridit några varv och så komma på bommarna själv. Först blev det lite halvdant med trav och för många galoppsprång mellan och jag red med handbromsen i. Fick ta det igen och nu med ordentlig drivning och lätt på handen och oj vad hon hoppade högt så jag hängde inte med. Så jag fick ta det igen och till sist flöt det på bra! Sedan andra varvet och nu kunde jag hänga på samtidigt som de andra.
Nästa övning skulle vi rida snett igenom i vänster varv över ett sockerbitshinder, landa i höger galopp, lägga en volt över tre galoppbommar på böjt spår och så komma ut i snett igenom åt andra hållet och så rida öppna i galopp på andra långsidan och sedan börja om igen. Jag valde att lägga ned ena änden på sockerbitshindren. Men hon bjöd på ordentligt och hoppade högt, inga problem att landa i höger galopp men jag hade lite svårt att komma ut ordentligt över bommarna och behålla galoppen. Fick rida några varv på voltern innan det blev bra och kunde rida ut och fortsätta. Inga problem med nästa sockerbitshinder heller och vi fick tom till öppnan i vänstergalopp! Sedan samma sak åt andra hållet. Här var det lite svårare att landa i rätt galopp, vänster är ju hennes svåra. Också svårt att få ut henne på bommarna så vi fick ta ett par extra varv. Glömde bort att det skulle vara öppna på långsida så vi körde på. Hon kändes lite trött på sista hindret och tappade lite fart, men hoppade glatt. Där var vi nöjda och avslutade trots att de andra körde ett par varv till, nu med galoppbommarna upphöjda till studshinder. Jag är så glad att jag inte gav upp när hon bockade och jag tänkte nej, det här går inte. Vad är det för fel med mig som får hästarna att bli så nippriga när vi har bommar framme??
 
Dressyrlektion ikväll. Hästen kändes pigg och glad och gick på fint på uppvärmningen. Gjorde lite serpentiner och flyttade lite för skänkeln och galopp i båda varven. Första övningen sen skulle vara sluta i trav på långsidorna. Först gjorde vi en förövning i skritt då vi skulle flytta baken innanför spåret med rak häst. Här fick jag tyvärr inte mycket till tvärning och jag fick kämpa ordentligt. Fick lite instruktioner att luta mig mer bakåt och att lägga mer vikt på det sidförande sittbenet. Jag tror det hjälpte lite. Sedan samma sak i trav ett par varv och sedan skulle vi försöka få till böjningen och ställningen så det blev sluta. Men min häst ville antingen springa ifrån övningen eller bryta av till skritt. Vi fick till några korta steg i sluta i trav i vänster varv till sist. Ridläraren tipsade om att träna mycket sidförande, framdelsvändningar och skänkelvikning för att befästa den sidförande skänkeln. Sedan skrittade vi lite och gjorde några bakdelsvändningar. Vi skulle försöka ha kvar bakbenen på spåret så mycket vi kunde, men våra blev inte så centrerade, men är nöjd ändå med tanke på hur lite vi har tränat på det. Sedan galopperade vi på ”ruter ess” med sockerbitar i spetsarna där vi skulle samla upp galoppen och vända runt. Här tyckte ridläraren att vi fick till en bra galopp och att jag lyckades bra med vändningarna när jag använde ytterskänkeln och drev i varje språng. Det kändes bra i båda varven, men hon blev lite trött på slutet. Sedan trava av och så var lektionen slut. Jag blir så imponerad av min lilla fjording varje gång vi rider lektion. Hon är så pigg och arbetsvillig och gör sitt bästa när hon förstår vad jag vill! Nu gäller det att få in fötståelsen för sidförande skänkel lite bättre!
 
Dressyrlektion ikväll. Hästen kändes pigg och glad och gick på fint på uppvärmningen. Gjorde lite serpentiner och flyttade lite för skänkeln och galopp i båda varven. Första övningen sen skulle vara sluta i trav på långsidorna. Först gjorde vi en förövning i skritt då vi skulle flytta baken innanför spåret med rak häst. Här fick jag tyvärr inte mycket till tvärning och jag fick kämpa ordentligt. Fick lite instruktioner att luta mig mer bakåt och att lägga mer vikt på det sidförande sittbenet. Jag tror det hjälpte lite. Sedan samma sak i trav ett par varv och sedan skulle vi försöka få till böjningen och ställningen så det blev sluta. Men min häst ville antingen springa ifrån övningen eller bryta av till skritt. Vi fick till några korta steg i sluta i trav i vänster varv till sist. Ridläraren tipsade om att träna mycket sidförande, framdelsvändningar och skänkelvikning för att befästa den sidförande skänkeln. Sedan skrittade vi lite och gjorde några bakdelsvändningar. Vi skulle försöka ha kvar bakbenen på spåret så mycket vi kunde, men våra blev inte så centrerade, men är nöjd ändå med tanke på hur lite vi har tränat på det. Sedan galopperade vi på ”ruter ess” med sockerbitar i spetsarna där vi skulle samla upp galoppen och vända runt. Här tyckte ridläraren att vi fick till en bra galopp och att jag lyckades bra med vändningarna när jag använde ytterskänkeln och drev i varje språng. Det kändes bra i båda varven, men hon blev lite trött på slutet. Sedan trava av och så var lektionen slut. Jag blir så imponerad av min lilla fjording varje gång vi rider lektion. Hon är så pigg och arbetsvillig och gör sitt bästa när hon förstår vad jag vill! Nu gäller det att få in fötståelsen för sidförande skänkel lite bättre!
Vad kul det är att läsa att du verkar ha hittat en häst som passar dig bra :)
 
Ett år är kanske inte så långt egentligen, men med tanke på att jag först inte red juli-september pga sommarbete och graviditet och sen skadade sig älskade C i hagen och var konvalescent i 5 månader så idag kändes det magiskt att få tävla igen!

Och såhär ser hon ut, Stockholms bästa lektionshäst! 🫶

Visa bifogad fil 117948
Otrolig ridskolehäst och ridskoleryttare, stort grattis!. Jag väntar fortfarande på att få testa henne hehe. :heart

Jag rider fortfarande mest samma häst som jag började med när jag kom till ridskolan. Ett supertrevligt sto jag gillar. Sen har jag ridit lite ponny på sistone också vilket känns udda. Slutade rida ponny när jag var rätt ung, med tanke på min längd (179). Men ah, det är väl lite roligt att för omväxlingsskull rida ponny ibland. :laugh:
 
Ridlektion i går på gamla bekantingen.

Han var lite tjurig och känslig när jag borstade honom, kanske att han är irriterad på den pälsen som han fortfarande har kvar att fälla. Han kan bli riktigt tjurig och trött just vid fällning och sättning av päls.
Så jag borstade bara det nödvändigaste på de områden han blev irriterad och gosade och mysborstade mera på de ställen han tyckte var okej.

Vi skrittade ut först och jag kände redan där att han hade handbromsen i och verkade trött. Han är ju rätt gammal så han fick vara lite trött och jag krävde mest att han klev på så han inte hamnade för mycket efter i ledet och för att låta honom värma upp kroppen lite extra. Långa tyglar och bara skritta på utan några knussel.

När vi kom tillbaka till paddocken kortade jag upp tygeln och började be om lite mer. Gjorde några korta övergångar i trav på en två steg bara för att koppla på skänkeln, jobbade på lite bågar och bad honom lite mjukt att börja trampa lite under sig. Han var tyvärr väldigt handbromsen i ändå.

Vi började övningen ganska direkt, och ridläraren kallade övningen back to basics. Hon styrde väldigt mycket under lektionen för att vi skulle få känna efter hur det blev sedan när vi skulle trava av dem, vilken skillnad det kunde bli med simpla medel :up:
Vi började med skritt och trav. Skrittade på fyrkanten, gjorde en volt tillbaka, och samlade sedan hästarna så mycket vi bara kunde. Helst utan att använda skänkel, vilket krånglade till det lite för mig och Gammelponnyn för då dog bjudningen väldigt mycket så jag fick "fuska" litegrann. Vi fick dock absolut inte ta i tygel och skänkla samtidigt. När vi samlat en liten bit skulle vi mjukna utan att tappa kontakten, komma fram i kort trav. Här har jag något att jobba med tror jag? Eller om det bara var att Gammelponnyn hade en lite sämre dag. Jag fick inte riktigt till känslan där.
Sedan samlade vi traven, kom ner i skritt igen, gjorde volt tillbaka, samla skritten, trav... rinse and repeat :)

Efter det avancerade vi till trav och galopp med samma princip. Trava på fyrkanten, volt tillbaka, samla traven så mycket det bara går, mjukna, galopp. Gammelponnyn var lite vinglig här, eller så var det mitt fel. Jag vet inte men jag kände att vi inte riktigt synkade och att jag nog störde honom då och då. Vi fick mer och mer kläm på det ju fler gånger vi gjorde det, och fick till några stycken som kändes bra. Men resten var mediokra och några få till och med dåliga.
Vi fick emellanåt fortsätta galoppera ca ett halvt varv och då skulle vi öka galoppen något. De gångerna kände jag gjorde att det liksom lossnade mer och mer. Märks dock att Gammelponnyn är van att galoppera på volt, för han ville gärna in på volten och var mest bekväm på kortsidan medan på långsidan började han gärna spreta lite om jag inte var där och stöttade.

Sedan avancerade vi det ytterligare genom att göra samma övning med skritt och galopp. Jag tyckte nog det var lättare än trav och galopp faktiskt! Men jag har av någon konstig anledning alltid fått bäst galopper från ryggning, halt eller skritt. Kanske spänner jag mig i trav till galopp övergången?
Här började lossna ordentligt för Gammelponnyn och jag fick fina galopper som inte var nybörjaranpassade tralopper, och Gammelponnyn bjöd framåt, mjuknade i hela kroppen och jag kände att han blev en sisådär 1 meter kortare när han kortade ihop sig. :up:

När vi travade av hade jag en fin Gammelponny som gick i en fin form och bjöd på fint. Då och då ramlade han ur den fina formen och jag fick hjälpa honom tillbaka dit.

Helt okej lektion. Jag kände väl kanske att jag varken mentalt eller kroppsligt var mitt allra bästa och Gammelponnyn var som sagt lite off han med. Vi fick till det fint på slutet dock!
Hade dock önskat att vi fått ta någon lite längre galopp där jag kunde gasa på honom lite, för att få upp lite "pepp". Kunde ju gjort det självständigt, är säker på att ridläraren inte skulle tycka illa om det. Men nu kom jag ju på det efteråt så då blir det lite svårt :p
 
Hoppträning i går ( men hade bara tänkt mig lite miljöträning och ett par låga skutt). Vi var bara tre, så lite lyxigt. Självständig uppvärmning och lilla fröken kändes lite seg. Fick peppa på henne ordentligt i galoppen och lät henne springa på på långsidorna för att få igång henne ( utebanan, så 60 m).
Framhoppning över bom- kryss- bom och första gången blev det stopp på krysset för jag glömde driva på och hade handbromsen i. Har inte lärt mig att det behövs efter att ha hoppar med mitt pigga halvblod tidigare. Nytt försök och nu mer drivning och ingen förhållning och då gick det galant. Hoppade ett par varv i höger varv och en gång i vänster. Hon tar stora skutt över kryss!

Sedan fick jag hoppa en liten bana med 3 rättuppstående hinder, långsidan, snett igenom, snett igenom igen och då galopperade hon på och hoppade utan bekymmer. Sedan fick jag vänta medan de två andra hoppade lite ( eller mycket) högre och sedan skulle jag få avsluta med att hoppa hela banan på lägre höjd. Men första hästen strulade en hel del och fick ta om ganska mycket och andra hästen kom fel i en kombination och stannade så ryttaren åkte av och slog i ryggen ordentligt. Då var klockan redan för mycket och både jag och hästen var kalla så jag valde att avsluta utan att hoppa något mer. Kände mig ändå nöjd och hade hoppat mer än jag hade tänkt mig från början. Banan står kvar så jag tänkte hoppa den i dag på egen hand.
 
Dressyrlektion i går. Mariella kändes först lite väl pigg. Självständig uppvärmning, fokuserade på tempoväxlingar och lite sidvärts. Hade dressyrspö för att kunna få igenom sidvärts. Övningarna bestod av trav i öppna på medellinjen, skänkelvikning från mitten till hörnet, sedan ökning av steglängden i trav på långsidan, minskning och samling inför ny vändning på medellinjen. Funkade hyfsat åt höger men inte åt vänster där vi istället fick fokusera på tempot ( hon ville springa istället för att jobba sidvärts). Sedan uppridning på medellinjen i trav, halt, ryggning, galoppfattning vilket lilla damen fixade galant! Så trevlig trav, halt, ryggning, galoppfattning hon visade! Jättenöjd!!
 
Dressyrlektion i går. Mariella kändes först lite väl pigg. Självständig uppvärmning, fokuserade på tempoväxlingar och lite sidvärts. Hade dressyrspö för att kunna få igenom sidvärts. Övningarna bestod av trav i öppna på medellinjen, skänkelvikning från mitten till hörnet, sedan ökning av steglängden i trav på långsidan, minskning och samling inför ny vändning på medellinjen. Funkade hyfsat åt höger men inte åt vänster där vi istället fick fokusera på tempot ( hon ville springa istället för att jobba sidvärts). Sedan uppridning på medellinjen i trav, halt, ryggning, galoppfattning vilket lilla damen fixade galant! Så trevlig trav, halt, ryggning, galoppfattning hon visade! Jättenöjd!!
Vi skulle också träna på ökningar i galopp först på långsidan och sen på diagonalen. Det svarade hon bra på!
 
Var så mysigt på första lektionen som var uteritt, lite spännande också, då man fick testa balansen snabbt. Såg ett rådjur med nyfött litet kidd. Sen studs i sidledes när 2 fåglar flög iväg från en liten damm. Andra lektionen var också uteritt, blev snabb reaktion av balans där också.
🤣
🤣
hade Vakur första gången, alltså, får vi fram den tölten på tävlingen, så kan de bli bra. Ask på andra uteritten. Han ville inte tölta, så fick bli trav. Men han en väldigt behaglig trav, blev studs i sidled på han också, då fåglar flög iväg strax bredvid honom. Hade det varit för 8-9år sedan, då hade jag inte suttit kvar. så har tydligen fått bättre balans i sadel.
 
Lektion i går på skäcken, vet inte hur länge sedan det var jag red henne. 2 år kanske. Dessutom red jag nog bara henne två tre gånger om jag minns rätt. Så ganska ny, jag mindes egentligen bara att hon var lite skvättig och tittig och att jag tyckt hon var knepig att rida.

Hon gick bara den lektionen jag skulle rida så jag kunde bekanta mig med henne en bra stund i stallet. Det behövdes då hon hade en del kiss, bajs och gräsfläckar jag kunde få bort. Hon blev riktigt arg på mig när jag kom in och ville inte ha på sig grimma men efter ett andra försök med grimman där jag inte var så framfusig gick det bra. Lite misstänksam mot mig där i början men sen blev det gos och glada miner.

Tog mig ett tag att komma upp, hon ville gärna gå iväg, men efter 4e försöket kom jag upp och hon stod still. Vad är det med alla dessa privatlärda hästar och att pipa iväg så fort foten är i stigbygeln? I min värld är det en av de viktigaste grejerna man lär en häst, att när piloten sitter upp och fixar med läder står man stilla 🙈

Vi skrittade ut först och det var väldigt segt och handbromsigt. När vi kom till paddocken dog bjudningen ytterligare och när jag bad om något alls blev det ännu värre. Jag tyckte dessutom att sadeln satt konstigt och att jag inte riktigt satt bra i den. Tänkte att hon kanske knölar för att saker sitter snett? är stigbyglarna ojämna? nej de var jämna men jag kände mig sned...

Vi gjorde lite samma som förra lektionen. Volt tillbaka, skritta på, samla, volt tillbaka. Förbjudet att skänkla och ta i tyglarna samtidigt. Det kändes som att vi hade noll kommunikation och skäcken bara vinglade iväg från mig. Skritta på framåt fanns inte på kartan. Vi fortsatte med samma övning men med travövergång i stället för att skritta på. Fick ingen trav öht 🙈
Sedan skulle vi göra samma men fatta galopp i stället för trav. Då blev det stopp och en ostbågehäst som tjurigt stannade?
Ridläraren sa att hon måste komma fram, att nu är det läge för pet med spö. Då fick vi galopp men det kändes fortfarande riktigt konstigt och snett så jag var tvungen att rida in till ridläraren och höra med henne om hon tyckte något var snett. Sadeln var aningen sned men ridläraren förklarade även att den konstiga känslan nog kom av att hon dels är rund och utan manke, samt att den padd hon har just nu för att motverka att hon får problem med huden och pälsen under sadeln gör allt lite extra glidigt, så problemet kan vara att jag är van vid manke och noll glid och nu sitter jag på en glidig tunna. :p
Okej, så det är jag som har blivit lat helt enkelt och måste rida bättre 🙈

Kom ut igen och fortsatte övningen superdupernoga med att sitta rätt uppe på henne och inte slappna av och börja luta på något håll. Plötsligt var det inte snett eller konstigt alls. Hon hade fortfarande lite handbroms i men nu när jag bad henne att gå framåt fick jag jättemycket bättre respons (inte så konstigt)

Vi jobbade vidare med galopp på fyrkant och volter, jag fick verkligen jobba för att få ordning på mig själv i volterna, emellanåt ställde jag mig upp för att få till en trevligare balans och så hon slapp mitt kämpande en stund.

Efter det hade jag "kalibrerat" och skärpt mig så pass att det började flyta på ordentligt. Nästa övning var att rida två meter innanför fyrkanten, i trav. Vi skulle öka och minska traven så mycket vi bara kunde på långsidorna, och sedan på kortsidorna försöka jobba lite på att stretcha ut hästarna och få till avslappning. Här lade jag manken till (hehe) och såg verkligen till att sitta rätt över, och att hon inte slingrade sig. Målet var rak som en pil.
Fick beröm här för att jag hade hittat rätt och att jag lyckades rida henne så pass rak. Ökning och minskning gick det också bra med, eller okej i alla fall. Vi gjorde lite blygsammare tempoväxlingar i början och de blev successivt bättre. Fick till en jättebra skjuten-ur-kanon-ökning som jag är jättenöjd med, men minskningarna blev mellanmjölk eller avsaktningar. Oavsett kände jag att det flöt på och att vi synkade nu. Hon bjöd på framåt fint och även om vi inte riktigt hittade formen hittade vi början på en form!

Efter det övade vi lite på ökad skritt, det gick väl så där. Jag och skäcken hade inte hittat till 100% bra kontakt i munnen och form, men nästan, så det blev en nästan bra ökad skritt.

Efter det fick vi trava av dem självständigt. Gigantisk skillnad mot i början. Vi kom till början av form mer och mer, kanske till och med 50%. Hon lyssnade och verkade trivas helt okej med mig som pilot, och jag kunde slappna av på ett annat sätt nu när jag kalibrerat in mig.

Bra lektion med bra lärdom! Jag behöver tänka mer på det där med sitta rakt över! Vi fick till en enorm skillnad på vår timme. Så jag är nöjd med både mig själv och skäcken. Även om jag gärna hade velat kunna be om ursäkt för att jag red som en underlig sned säck potatis i början 🙈
 
Lektion i går på skäcken, vet inte hur länge sedan det var jag red henne. 2 år kanske. Dessutom red jag nog bara henne två tre gånger om jag minns rätt. Så ganska ny, jag mindes egentligen bara att hon var lite skvättig och tittig och att jag tyckt hon var knepig att rida.

Hon gick bara den lektionen jag skulle rida så jag kunde bekanta mig med henne en bra stund i stallet. Det behövdes då hon hade en del kiss, bajs och gräsfläckar jag kunde få bort. Hon blev riktigt arg på mig när jag kom in och ville inte ha på sig grimma men efter ett andra försök med grimman där jag inte var så framfusig gick det bra. Lite misstänksam mot mig där i början men sen blev det gos och glada miner.

Tog mig ett tag att komma upp, hon ville gärna gå iväg, men efter 4e försöket kom jag upp och hon stod still. Vad är det med alla dessa privatlärda hästar och att pipa iväg så fort foten är i stigbygeln? I min värld är det en av de viktigaste grejerna man lär en häst, att när piloten sitter upp och fixar med läder står man stilla 🙈

Vi skrittade ut först och det var väldigt segt och handbromsigt. När vi kom till paddocken dog bjudningen ytterligare och när jag bad om något alls blev det ännu värre. Jag tyckte dessutom att sadeln satt konstigt och att jag inte riktigt satt bra i den. Tänkte att hon kanske knölar för att saker sitter snett? är stigbyglarna ojämna? nej de var jämna men jag kände mig sned...

Vi gjorde lite samma som förra lektionen. Volt tillbaka, skritta på, samla, volt tillbaka. Förbjudet att skänkla och ta i tyglarna samtidigt. Det kändes som att vi hade noll kommunikation och skäcken bara vinglade iväg från mig. Skritta på framåt fanns inte på kartan. Vi fortsatte med samma övning men med travövergång i stället för att skritta på. Fick ingen trav öht 🙈
Sedan skulle vi göra samma men fatta galopp i stället för trav. Då blev det stopp och en ostbågehäst som tjurigt stannade?
Ridläraren sa att hon måste komma fram, att nu är det läge för pet med spö. Då fick vi galopp men det kändes fortfarande riktigt konstigt och snett så jag var tvungen att rida in till ridläraren och höra med henne om hon tyckte något var snett. Sadeln var aningen sned men ridläraren förklarade även att den konstiga känslan nog kom av att hon dels är rund och utan manke, samt att den padd hon har just nu för att motverka att hon får problem med huden och pälsen under sadeln gör allt lite extra glidigt, så problemet kan vara att jag är van vid manke och noll glid och nu sitter jag på en glidig tunna. :p
Okej, så det är jag som har blivit lat helt enkelt och måste rida bättre 🙈

Kom ut igen och fortsatte övningen superdupernoga med att sitta rätt uppe på henne och inte slappna av och börja luta på något håll. Plötsligt var det inte snett eller konstigt alls. Hon hade fortfarande lite handbroms i men nu när jag bad henne att gå framåt fick jag jättemycket bättre respons (inte så konstigt)

Vi jobbade vidare med galopp på fyrkant och volter, jag fick verkligen jobba för att få ordning på mig själv i volterna, emellanåt ställde jag mig upp för att få till en trevligare balans och så hon slapp mitt kämpande en stund.

Efter det hade jag "kalibrerat" och skärpt mig så pass att det började flyta på ordentligt. Nästa övning var att rida två meter innanför fyrkanten, i trav. Vi skulle öka och minska traven så mycket vi bara kunde på långsidorna, och sedan på kortsidorna försöka jobba lite på att stretcha ut hästarna och få till avslappning. Här lade jag manken till (hehe) och såg verkligen till att sitta rätt över, och att hon inte slingrade sig. Målet var rak som en pil.
Fick beröm här för att jag hade hittat rätt och att jag lyckades rida henne så pass rak. Ökning och minskning gick det också bra med, eller okej i alla fall. Vi gjorde lite blygsammare tempoväxlingar i början och de blev successivt bättre. Fick till en jättebra skjuten-ur-kanon-ökning som jag är jättenöjd med, men minskningarna blev mellanmjölk eller avsaktningar. Oavsett kände jag att det flöt på och att vi synkade nu. Hon bjöd på framåt fint och även om vi inte riktigt hittade formen hittade vi början på en form!

Efter det övade vi lite på ökad skritt, det gick väl så där. Jag och skäcken hade inte hittat till 100% bra kontakt i munnen och form, men nästan, så det blev en nästan bra ökad skritt.

Efter det fick vi trava av dem självständigt. Gigantisk skillnad mot i början. Vi kom till början av form mer och mer, kanske till och med 50%. Hon lyssnade och verkade trivas helt okej med mig som pilot, och jag kunde slappna av på ett annat sätt nu när jag kalibrerat in mig.

Bra lektion med bra lärdom! Jag behöver tänka mer på det där med sitta rakt över! Vi fick till en enorm skillnad på vår timme. Så jag är nöjd med både mig själv och skäcken. Även om jag gärna hade velat kunna be om ursäkt för att jag red som en underlig sned säck potatis i början 🙈
ÄLSKAR att du ALDRIG skyller på hästen! :love: Bra jobbat!
 
Markarbete i kväll i Dressyrgruppen! Hade vikarie. Vi red ju en P&R i morse och det kändes att hon inte var helt på topp. Värmde upp ganska kravlöst i samtliga gångarter. Hon var märkbart ovillig att böja åt vänster och det kvarstod under hela lektionen. Det var bommar på marken i olika konstellationer, travbommarna med skrittövergång emellan, travbommar på volt, och en galoppbom som vi red i olika varv. Först ville hon galoppera över travbommarna och bet fast i vänster sida och sköt ut vänster bog. Fick jobba ordentligt med detta i vänster varv. I höger varv gick det betydligt bättre. Mot slutet av lektionen var hon rejält trött och slog till med lite protester i form av bocksprång. Jag funderar på om hoppsadel inte funkar för henne, för det är bara med den hon kan bocka. Måste nog köpa en annan.
 
Ridlektion idag, Lite självständigt skrittarbete, Kände att Vàkur var lite stel, så blev mycket ställande och försöka få han och forma sig. idag skulle vi öva på T8 och V5 då vi ska tävla i det den 4 Juni. Vàkur var jätteduktig, Bara jag som ska lära mig rida korrekt. Men de där jäkla behåbanden trillar ner hela tiden, riktigt jobbigt eftersom man har stor byst. Vette sjutton hur man ska fixa en smidig osynlig sak som håller ihop det. Vákur var stelare i höger varv, streta emot rätt bra. Men i slutet var han riktigt fin. Och vi kunde till och med hålla galoppen i 2varv i svåra varvet. :) Samma procedur nästa lektion, sen dagen före tävling har jag också lektion, men då gjorde tränaren och jag upp att vi rider ut lite kravlöst, då det är dagen före tävling.
 
Ridlektion idag, Lite självständigt skrittarbete, Kände att Vàkur var lite stel, så blev mycket ställande och försöka få han och forma sig. idag skulle vi öva på T8 och V5 då vi ska tävla i det den 4 Juni. Vàkur var jätteduktig, Bara jag som ska lära mig rida korrekt. Men de där jäkla behåbanden trillar ner hela tiden, riktigt jobbigt eftersom man har stor byst. Vette sjutton hur man ska fixa en smidig osynlig sak som håller ihop det. Vákur var stelare i höger varv, streta emot rätt bra. Men i slutet var han riktigt fin. Och vi kunde till och med hålla galoppen i 2varv i svåra varvet. :) Samma procedur nästa lektion, sen dagen före tävling har jag också lektion, men då gjorde tränaren och jag upp att vi rider ut lite kravlöst, då det är dagen före tävling.
Förslag på bh problemet https://www.lindex.com/se/p/6650128...x6Y979MyzGNjzt7CVFfc-0TrhfE6OcFBoCliwQAvD_BwE

Eller sätt fast något band ungefär så här
https://www.alicedot.com/underklader-bandelettes/happy-strap-hall-bh-banden-pa-plats

Alternativt, bättre bh :) 🙈
 
Lektion i går på Tåget!

Det första jag gjorde var att gå och störa mammahäst med hennes nya föl :angel: Mammahäst verkade mest tycka att det var lite skönt att slippa ungen en sekund. Fölis var dagsfäsk, bara 10 timmar gammal. Gick dock ganska snabbt för att lämna mammahäst och fölis ifred. :)
Var bomull i huvudet innan pga stress och dödsfall i familjen etc men all bomull bara försvann ur hjärnan när jag fick prata och lukta på föl.

Ryktade henne blank och fin innan och masserade till och med lite, eftersom jag hade tid. Tåget verkade gilla massagen :up: Tycker det är så mysigt att ha såna stunder med hästarna.

Satt upp och skrittade iväg, perfekta stigläder från början!
Både jag och lille Tåget var nog inställda på en helt vanlig lektion i paddocken men efter kort diskussion bestämdes att vi i stället skulle rida en liten slinga i skogen och sedan ta oss till en öppen plätt där det finns lite stockar. Ridläraren gick till plätten med stockar medan vi red ut en sväng. Meningen var att vi skulle trava och skritta slingan i skogen men det blev ändå två galopper :angel:
Ingens "fel" direkt då täthästen var väldigt taggad och på eget bevåg galopperade, och så blev det liksom bara så. Ingen fara heller då det var två korta galopper och ingen av hästarna blev stressade eller så, de tyckte det var kul och lilla Tåget spetsade öronen så hårt hon bara kunde och galopperade tryggt men fort (vi var sist, bästa platsen :p) efter sina vänner. Man riktigt kände i första galoppen hur hon typ "Nämen... åh... piloten? De andra galopperar, men inte kan väl vi? eller?" och när jag gav okej för galopp "Åh vad kul, tack piloten! jag lovar att sköta mig och inte trissa upp mig" och sen när jag märkte att vi var lite efter och bad henne om gas kände jag riktigt hur glädjen spratt till i henne. :love:
Den här hästen är verkligen härlig, så vansinnigt väluppfostrad och pålitlig. Lugn men aldrig seg, ouppmärksam eller långsam. Man skulle ju sjukt gärna kunna klona henne tusenfalt.

Sedan kom vi till plätten med stockarna, plätten lutar en aning så man får anpassa sig lite och korta i nedlutet och sedan be om lite mer motor i upplutet. Man kan rida ungefär som en fyrkant och på mitten av fyrkanten och på yttre sidorna finns lite stockar, små hinder gjorda av pinnar osv. Travade på med Tåget och hon var taggad, glad, uppmärksam och allmänt trevlig. Fick till så himla fina traver där i uppåtlutet och hon var bara allmänt superglad.
Sedan skulle vi börja hoppa, vi travade neråt och fattade sedan galopp för att galoppera uppåt mot stockarna och skutta över dem. Jag som är hopprädd är mindre rädd för naturhinder (fullkomligt ologiskt) hoppade över några av dem. Det var fyra mindre hopp i serie, sedan två mindre stockar i studs, sen ett hinder gjort av större pinnar som var väldigt kort.
Jag vågade dessa hinder men inte de två sista som var ett lite högre plank och två hinder av tre staplade stockar i studs.
Hade inga jättestora problem med hoppningen, tyckte det gick okej, det enda som var krångligt var det kortare hindret, men med lite mer inramning hoppade vi lätt över mitten på det med.

När vi hade hoppat en stund red vi tillbaka till paddocken på glada och nöjda hästar och red en stund självständigt i trav och galopp innan vi skrittade av dem. Tåget hade framåtbjudning som.... ett tåg? och var extremt kul att rida här. Massor med power och mjukhet i Tågets kropp och jag satt mest och njöt.

Kul lektion, och jag behövde verkligen detta. Alla bekymmer och allt bara smälte bort och fantastiska Tåget som var sitt vanliga fantastiska själv.
 
Dressyrlektion i går! Först självständig uppvärmning. Jag skrittade ganska länge och gjorde stora bågar och serpentiner, sedan några framdelsvändningar innan jag började trava. Hon är motsträvig i vänster sida och jag fick kämpa på ordentligt för att hon inte skulle skjuta ut vänster bog. Mycket plockande med tyglarna och mycket jobb med vänsterskänkel. Och får jag till det med bogen vill hon gärna flytta in bakdelen istället, så en del jobb med detta. Galopperade inte så mycket på uppvärmningen, bara en koll att fattningarna satt och så lite på volt. Samma sak i vänster varv, hon vill gärna gena inåt, men i höger varv blir det lätt och balanserat.
Övningarna då, först skulle vi rida skänkelvikning på långa diagonalerna, några steg skänkelvikning, rakriktning, ny skänkelvikning, ny rakriktning, och avsluta med några steg skänkelvikning. Detta var en nyttig övning för oss eftersom man var tvungen att göra många halvhalter och hästen fick chans att vila lite. Gick lite bättre för höger skänkel men det känns som om vi gör framsteg, hon tar ändå några steg åt sidan för vänster skänkel. Sedan skulle vi rida öppna på långsidan kanske 3/4 och så fatta galopp och svänga in på en båge. Även här funkade det bättre i höger varv, men inte helt omöjligt i vänster. Sedan skulle vi komma i galopp innanför spåret på långsidan och vika av innåt efter 3/4 (där ridläraren stod) så det blev några steg i förvänd galopp. Det blev det en hel del galopp och också lite enkla byten på diagonalen. Det blev lite rörigt med hästar som inte galopperade och oklart vilket varv vi var i och vi var i vägen för varandra så jag red ganska många varv i galopp bara på fyrkantspåret så hästen blev ordentligt trött. Jag fick inte riktigt till avbrott direkt till skritt, men fattningar från skritt sitter bra i båda varven. Sedan trava av. Jag tycker min lilla häst kämpade på bra! Hon blir riktigt fin att rida när hon är lösgjord. Jag fick med mig en del tips och råd på vägen om vad jag kan träna på.
 
V'akur passa på att vila när jag borsta honom. Riktig mysgubbe. Öva på T8 ochV5 idag också. Gick mycket bättre idag, men vi får se hur de går på söndag, får inte riktigt till tölten i kurvorna. Galoppen njöt jag verkligen av idag. Så himla härligt att bara rulla på varv på varv. Så taggad inför söndagen.
🤩
❤️
 

Bifogade filer

  • Vakur.jpg
    Vakur.jpg
    167,6 KB · Visningar: 20
Lektion i går, tillbaka på fina Bullen. Han har ju vilat lite nu några veckor då han tydligt visat att något var fel sist jag red honom. Dock inget kroppsligt - han blev genomkollad av vet osv. Men mentalt trött eller något.

Blev glad att få komma tillbaka på min vän. Han är en riktigt jobbig slyngel men jag älskar honom ändå :angel: Jag älskar iofs alla hästar, men vissa har man ju lite mer speciella band till. Bullen har ju gått från en häst jag helst inte red alls till att jag blir lite varm inombords när jag ser mitt namn brevid hans på listan.

Bullen hade i alla fall en helt annorlunda blick, gladare och mer positiv, så jag fattade direkt att det hade hjälpt med lite mental paus. :up:

Nå jag satt upp på Bullen och fixade läder etc. Bullen vände sig och sniffade på mina skor som han brukar och jag kliade, klappade och gosade en liten stund innan myggorna blev överjävliga och vi var tvugna att raskt skritta iväg. Vi började med att skritta ut en kort runda och jag tyckte det var lite dåligt med fart på herr Bulle. Krävde inte supermycket mer än att han skulle traska på.

Inne på paddocken igen testade jag lite gas och broms och var mycket imponerad av Bullen. Fick halt direkt när jag bad om det och både gas och broms fanns där. Härligt. Kunde till och med be honom öka skritten ganska rejält utan att han blev brötig framåt. Toppen!

Vi började med att rida en övning där vi skulle göra övergångar mellan skritt och trav. Inga problem alls för Bullen och mig och jag kände verkligen en gigantisk skillnad från sist. Vila och bara bli riden av ridlärare, tävla litegrann och gå som handhäst verkar gjort susen. Jag hade kontroll på tempo och energi, hade hans fokus på mig och han blev inte stark alls.

Efter det jobbade vi med bogen in på långsidorna. Både skritt och trav. Vi gjorde några gånger så att vi jobbade med bogen in hela långsidan för att vi skulle få lite tid att liksom hitta rätt. Sedan övergick vi i att bara jobba bogen in halva långsidan och därefter räta ut och öka litegran andra halvan.
Bullen och jag fick till några riktigt braiga bogen in! Sedan var han lite svårare då och då att sätta alla bitar på plats på, tror jag liksom slappnade av lite och inte gav honom tillräckligt med stöd då.
Ökningarna och att komma tillbaka till arbetstrav var inte heller några problem.

Sedan skulle vi galoppera och jag fick galopp med tillhörande motorstopp direkt. Undrade vad sjutton? Han kan väl inte gå tillbaka till det där igen redan? Men kom då på att han nog mest ville ha mer stöd från mina händer, efter det galopperade vi på helt vanligt. Bullen var inte alls stark eller så och var mycket trevlig att rida.

När vi skulle trava efter det började det dock bli lite jobbigt... nu hade han fått ihop lite för mycket energi och hängde sitt huvud och hela bogpartiet i min hand. Försökte få upp honom lite i framkärran så han inte skulle fortsätta vara så stark och brötig framåt, men nu var han nog lite trött, för han började då direkt med sina sedvanliga huvudryck.

Vi jobbade lite i trav efter galoppen med att korta och länga traven, jag fick lite ordning och reda på Bullen efter en liten stund. Fortfarande lite tung i handen men inte längre hela hästen i handen :p Inte heller konstanta huvudryck för att fuska till sig mer tygel och slippa jobba :angel:

Vi tog galopp i andra varvet också och här kändes Bullen liksom "fast" i höger någonstans långt upp på halsen, blev extremt brötig, tung och springig men tappade ändå bjudning (funkar det en? tror man fattar vad jag menar). Försökte få tillbaka någon vettighet och lyckades väl stundtals men fick avbryta ett gäng gånger för att fatta ny galopp. Försökte att bara fatta från skritt eftersom han annars lite kastade sig in i galoppen och då blir det ännu svårare att få en lite mer kontrollerad galopp.

Han var stark igen efter det men jag fick bättre bukt med det efter ett tag när vi travade av.

Några ville rida ut för att skritta av men jag ville stanna lite för att diskutera med ridläraren. Dock blev unghästen lite efter klungan som skulle skritta ut och fick lite härdsmälta, så jag red dit och red med unghästen till de som var på väg ut och lämnade av unghästen hos klungan först :D

Diskuterade med ridläraren som gav mig en hel del tips. Första gången jag har hört henne säga "testa nästa gång att göra precis som jag säger!" (på ett otroligt ursäktande sätt haha). Hon brukar ju förutspråka att absolut lyssna på tips etc men också tänka själv. :D

Nå jag fick rida Bullen igen, han mår bra igen, och vi hade i alla fall 30-40 minuter av jättebra lektion!
 
Sista ridlektionen för denna termin idag. Uteritt valde jag, eftersom jag och vákur ska tävla imorgon. Så blev en skön stund i skogen med några andra elever och ridläraren. Sen putsa jag sadel och träns, och packa in i hästlastbilen. Vi kör på rött tema. bild på outfiten kommer imorgon. :)
 

Bifogade filer

  • uteritt.jpg
    uteritt.jpg
    337,5 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 243
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 879
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp