Ridskoleryttare

Hur många pass/timmar per dag går hästarna på er ridskola?
Har inte 100 koll men tror dom går Max 3 lektioner (45min) måndag till fredag. På lördagar är det mest nybörjare som rider och då går inte alla hästar.
Har två stycken frågor :)
Hur många är ni i era grupper och hur ofta byter ni häst? Nyfiken på hur det är hos andra ridskolor;)
I vanliga grupper är det Max 10 och i trimgrupper är det Max 6.
Ridläraren bestämmer vilken häst man har så ibland byter man ofta och ibland rider man samma flera gånger.

När vi gör övningar som rullar på blir det tyvärr ”trafikstockningar” när vi är 7 st. Vi gör ju banor med skänkelvikningar, galoppfattningar, avsaktningar, volter, vänd igenom volten, varvbyten, travbommar mm som funkar när vi är 5 eller färre, men är vi 7 blir det alltid krockar när någon ska in i en övning och någon kommer från andra hållet, eller man ska göra ett enkelt byte på någon linje och ekipaget innan blev ståendes eller så.
Precis så jag tänkte

Jag tycker i våra ridhus (finns två, ett litet och ett stort som är avdelat för ridskolan och privatryttare) att 10 är för många särskilt i det lilla där 8 är nog vad som faktiskt är rimligt.

Jag vet inte om det beror på min grupp eller om det är så överlag men det verkar vara väldigt svårt att hålla tempot i övningar. Det skrittas och det stannas och det fixas och donas på lektionerna. Det är faktiskt ibland frustrerande så jag har nog aldrig lyckats göra en övning ordentligt som det är tanken (jag har iofs ridit hästar som jag har fått göra andra saker med också för att ”hitta kontakten” med dem istället för tex en tagen bakdel).

När vi gör övningar som rullar på blir det tyvärr ”trafikstockningar” när vi är 7 st. Vi gör ju banor med skänkelvikningar, galoppfattningar, avsaktningar, volter, vänd igenom volten, varvbyten, travbommar mm som funkar när vi är 5 eller färre, men är vi 7 blir det alltid krockar när någon ska in i en övning och någon kommer från andra hållet, eller man ska göra ett enkelt byte på någon linje och ekipaget innan blev ståendes eller så.
Det händer att det krockar såklart, men förvånansvärt lite. Vi har som sagt ett stort ridhus och ridläraren är bra på att anpassa så det inte bara är en övning på ett ställe utan flera olika så det rullar på. Absolut får man ibland göra en extra volt eller vända över men inget som stör. Under utesäsongen är vi på en av de tre gigantiska utebanorna som både är väldigt breda och långa (mycket större än en vanlig bana) så där är det aldrig problem.
Där det blir lite tråkigare är när det är banhoppning, mycket väntan. Men nu rider jag enbart i en dressyrgrupp så den biten är inte aktuell längre.
När det var hoppning var det för övrigt många som inte kom eftersom de inte ville hoppa.

Jag tycker i våra ridhus (finns två, ett litet och ett stort som är avdelat för ridskolan och privatryttare) att 10 är för många särskilt i det lilla där 8 är nog vad som faktiskt är rimligt.

Jag vet inte om det beror på min grupp eller om det är så överlag men det verkar vara väldigt svårt att hålla tempot i övningar. Det skrittas och det stannas och det fixas och donas på lektionerna. Det är faktiskt ibland frustrerande så jag har nog aldrig lyckats göra en övning ordentligt som det är tanken (jag har iofs ridit hästar som jag har fått göra andra saker med också för att ”hitta kontakten” med dem istället för tex en tagen bakdel).
Det blir nog så för alla grupper, men jag kan tänka mig att det blir mycket mer för grupper som är 8+. Ridskolehästar är ju alla olika och har en tendens att vara sega 😅 Det gör det svårt för alla att hålla samma takt
Men rider ni alltid i det lilla?

Det händer att det krockar såklart, men förvånansvärt lite. Vi har som sagt ett stort ridhus och ridläraren är bra på att anpassa så det inte bara är en övning på ett ställe utan flera olika så det rullar på. Absolut får man ibland göra en extra volt eller vända över men inget som stör. Under utesäsongen är vi på en av de tre gigantiska utebanorna som både är väldigt breda och långa (mycket större än en vanlig bana) så där är det aldrig problem.
Där det blir lite tråkigare är när det är banhoppning, mycket väntan. Men nu rider jag enbart i en dressyrgrupp så den biten är inte aktuell längre.
När det var hoppning var det för övrigt många som inte kom eftersom de inte ville hoppa.
Vad oväntat! Hoppning brukar vara det alla ser fram emot!

Men jag har märkt skillnad när vi är 4-5 i gruppen, då kan man skritta/trava runt och hålla igång hästarna när någon annan hoppar
Kan tänka mig att man bara blir stående om man är för många

Det blir nog så för alla grupper, men jag kan tänka mig att det blir mycket mer för grupper som är 8+. Ridskolehästar är ju alla olika och har en tendens att vara sega 😅 Det gör det svårt för alla att hålla samma takt
Men rider ni alltid i det lilla?
Nej det är ridhusbyte efter halva terminen ungefär. Det lilla är dessutom oisolerat så det gäller att klä sig ordentligt på vintern 😅
Jag är ju vuxen och rider i vuxengrupp med storhästar. Ingen är direkt seg 😉 ridskolan har väldigt fina hästar faktiskt ❤️

Nej det är ridhusbyte efter halva terminen ungefär. Det lilla är dessutom oisolerat så det gäller att klä sig ordentligt på vintern 😅
Jag är ju vuxen och rider i vuxengrupp med storhästar. Ingen är direkt seg 😉 ridskolan har väldigt fina hästar faktiskt ❤️
Även storhästarna här har vi några sega😅

Vad oväntat! Hoppning brukar vara det alla ser fram emot!

Men jag har märkt skillnad när vi är 4-5 i gruppen, då kan man skritta/trava runt och hålla igång hästarna när någon annan hoppar
Kan tänka mig att man bara blir stående om man är för många
Det är när det är hoppning som det blir avbokningar hos oss. De flesta vill rida dressyr. :) Vi är ca 10 i grupperna och det är inga som helst problem. Alla övningar flyter på hur bra som helst.

Det kanske vi också har men jag har inte hittat dem än 😁 korta steg ja men inte sega, vi har ju några små storhästar ❤️
Sen beror det väl också på ryttaren. De lite ”segare” hästarna är inte det jag är bäst på och då känns de sega för mig, men de bästa ryttarna upplever ju ingen häst som seg för att de är så bra på att rida😊

Har två stycken frågor :)
Hur många är ni i era grupper och hur ofta byter ni häst? Nyfiken på hur det är hos andra ridskolor;)
Vi är tio i grupperna, tycker allt att det blir lite knivigt med utrymme ibland. Ganska ofta gör vi övningar innanför spår och på volterna och det är inte helt lätt att "hitta ut" på en bra plats. Dessutom är det allt från älgiga varmblod till cobtyper av ponnymått på lektionerna, svårt då att få till en jämn fördelning osv. när det är så olika grundtempo och förutsättningar.

Vi verkar oftast ha en häst två gånger i rad, men vissa rider nästan alltid samma och jag tillhör dem som ibland fått byta mellan gångerna (lite tråkigt, det tar ju ett tag att hitta knapparna).

Vi verkar oftast ha en häst två gånger i rad, men vissa rider nästan alltid samma och jag tillhör dem som ibland fått byta mellan gångerna (lite tråkigt, det tar ju ett tag att hitta knapparna).
Det är detta som jag tycker är så bra med systemet med hästar på min ridskola att vi om det är möjligt rider samma häst fyra gånger.

Första lektionen på ny häst tycker jag brukar vara lite knepig tills man hittar de där knapparna och ställa om sig till en ny häst. Andra lektionen brukar kännas bättre och sedan till framför allt hoppningen så känner man sig trygg med hästen man har ridit tre gånger innan.

Jag har många tanter i min grupp som är rädda för en bom på marken typ :laugh:

Alla ridskolor jag varit på som har vettiga vuxengrupper har flera hoppfria grupper. Tycker det är vettigt, varken hästar eller ryttare har trevligt när folk som verkligen inte vill eller vågar försöker ändå. :)

I högre grupper har man ofta haft samma häst många gånger, 8 som minst och i vissa fall hela terminer (om man inte själv vill byta av någon anledning). Jag har gillat det, det ger en möjlighet att faktiskt ha en utveckling i takt med att terminen går och övningarna bygger på varandra. (Jag har ridit i grupper där de flesta är på LB-LA-nivå och mång tävlar på motsvarande nivå på lektionshästarna, för nyare ryttare kan ju lärprocessen se annorlunda ut.)

Lyckades vara med på dressyrlektionen igår efter flera veckors ofrivilliga avbokningar pga långa jobbdagar. Men det var markarbete på schemat. Fick stallets äldre gentleman. Har ju inte ridit stor häst nu på många veckor, men har ridit islandshäst på lektion (har inte skrivit om den) och min egen isis börjar nu också vara riktigt ridbar, i skritt och tölt i varje fall. Men lektionen då, först uppvärmning som vanligt och den här gången var denna häst pigg från början (han brukar nog vara lite åt det segare hållet så man får jobba med att väcka upp honom). Han är ju dock gammal och stel, så jag jobbade med lite större bågar och noggranna hörnpasseringar (han tränger väldigt gärna inåt i hörnen) och lite tempoväxlingar. Men jag kända att jag hade stora problem att hålla kvar stigbyglarna i början, vet inte om stövlarna är för hala eller om sadeln inte funkar för mig eller om jag helt enkelt blivit slarvig efter islandshästridningen. Galopp i lätt sits till en början för att ge honom lite frihet. Övningen sedan bestod av fem (eller var det sex?) bommar på medellinjen med två koner som begränsade ingången. Vi skulle rida från A mot C i trav och försöka hitta lagom tempo och sedan byta varv vid C. Detta funkade utmärkt på min häst. Tyvärr blev det snabbt krockar och kaos så jag fick ganska ofta lägga en volt vid A för att vi kom för tätt eller samtidigt, så jag hann inte över så många gånger. Sedan skulle vi vända in strax efter kvartslinjen och skänkelvika fram till konerna, rakrikta och komma rakt över bommarna. Skänkelvikning är inte denna hästs paradgren, men jag fick till det hyfsat ändå, men samma trafikstockning så jag hann nog bara med två från ena hållet och en från andra. Sedan skulle vi komma från en båge (som skulle påbörjas vid E eller B och vända in mot medellinjen), rakrikta innan bommarna och sedan över i lagom tempo. Dessa bågar funkade bra på min häst och även rakriktning och bommar. Vid något tillfälle skulle vi lägga till galoppfattning efter bommarna också. Sedan kortades avståndet mellan bommarna och man skulle hitta rätt tempo för det och det var inga problem och sedan längdes avstånden och man fick driva på lite för att komma över. Det funkade också bra. Och sist skulle vi komma i galopp på 4 bommar och det behövdes ordentlig galopp för att nå över. Första gången kom vi över, men det blev omtramp och konstiga steg. Men ridläraren förklarade att jag hade ridit rätt, men han hade kommit fel. Andra gången snubblade han till precis innan så det blev konstigt igen, men nästa gång fick vi till det och vi avslutade med en riktigt bra serie. Fick höra efteråt att han hade längt sig riktig bra i traven, vilket han inte riktigt brukar.
Nästa vecka är det ju röd dag, och veckan därpå är jag bortrest och även vecken efter det, så nu är det fyra veckor tills jag kan rida där igen.

Lyckades fastna med ridbyxorna i stigbygeln vid avsittning så de gick sönder. Mina favoritridbyxor från ZacZess, snyft!

Idag hade vi ridlektion och pågrund av tävling på ridskolan fick vi rida ut. Jag fick Connemaran Bono igen och han var supertaggad på att få komma ut för en gångs skull. Hela två veckor hade det gått sen han fick en ordentlig utrett vilket såklart är alldeles för länge O_o

Vi började med att bara skritta två och två bredvid varandra vilket var supermysigt! Det var typ 17 grader och strålande sol, ingen vind alls!
Sen red vi in på en bred grusväg i skogen och travade. Fick hålla mig bakom stallets ursnälla SWB (184 i manken men tryggaste hästen som finns) för att han var så himla pigg. Det mysiga med Bono är att han är så himla trygg när det gäller utrett, han blir liksom ALDRIG rädd! Han blir däremot het men det är aldrig för att vara elak:love:

Efter ett tags trav fattade vi galopp. Han flög såklart iväg i några glädjebock men det var inget som inte gick att kontrollera och jag var ju såklart jätteglad över att han njöt över att få komma ut i solen han med ☀️ Att galoppera fram på grusvägar i skogen är liksom det bästa som finns.

Sen kom vi ut på en åker vi skrittade över suuuuperlänge och så var vi framme vid ridskolan igen:heart

Det var en jättemysig tur på ca 1 timme, hela tiden i skogen och Bono var supernöjd över att få komma ut

Jag red också ut igår och jag fick jätten igen :)
Vår instruktör gick till fots med joggingskorna på sig, imponerad på hennes kondis! Tänk om en själv hade haft den 😅

Vi gjorde inget särskilt. Red först genom en ”skog” och ut till en gräsbana och red lite voltarbete och jätten var jättefin och tag väl hand om mig.
Vi skulle även galoppera på volten och kände att jag nog ville hålla honom samlad för han kändes både pigg och stark. Jag gjorde inte en enda galoppfattning utan så fort hästarna framför galopperade så fattade han galopp och när det var dags att bryta av så stod han nästan på stället och galopperade innan jag fick honom att trava. Jag provade att låta honom att galoppera på lite men kände att han blev ännu starkare så jag valde att hålla honom kvar i den samlade och runda formen.
Efter några varv (väldigt stor volt) i båda hållen så tog vi oss hem igen till stallet och även vi var borta i en timme (möjligen att vi drog över tiden något).

Uteritter är faktiskt inte min paradgren för jag har så många hjärnspöken efter min galna ungdom med galna små ponnysar och med min egna häst senare (fuxsto med två virvlar i pannan behöver jag säga mer 😅). Jag har så svårt att slappna av, sitter bara och spänner mig och väntar på att hästen ska skena, bocka och bli rädd för allt möjligt och omöjligt. Fruktansvärt jobbigt så jag är så glad över den positiva upplevelsen med jätten igår ❤️ kändes fint och tryggt i det fina vädret.

Lektion i går på Skäcken. Äntligen efter en vecka sjukdom och en vecka lovledigt.

Min häst gick innan så jag passade på att gosa med ponnysar, borsta på några, och titta lite på hur hon verkade vara för dagen.

Satt upp utan sura miner den här gången. Alltså var det förmodligen bara lite vårsurighet (päls, etc) innan.

Skrittade iväg och medan ridläraren lade fram lite bommar red vi fram. Som vanligt med Skäcken upptäckte jag att hon absolut "lydigt" gjorde det jag bad om när jag ville svänga eller gasa eller bromsa men gärna en sisådär 3-4 sekunder efter att jag bad om det och med ganska lite entusiasm :angel: Nu har jag ridit henne några gånger och förstår ganska bra hur jag behöver göra för att rida fram henne. Så jag gjorde väldigt mycket ändringar i tempo och red nästan bara innanför spåret.
Det gick rätt bra och när vi påbörjade övningen hade jag kommit i alla fall halvvägs med att få henne så reaktiv jag ville ha henne.

Övningen var rätt enkel och vi byggde på den medan lektionen gick. Längs ena långsidan låg 4 bommar längs med en stor båge. På andra långsidan, låg 4 bommar längs med spåret. De var i mitten av det andra paret bommar.

Först red vi runt bommarna, alltså en volt runt alla 3 par av bommar.
Fokus på att få till fina runda och bulliga volter. Skäcken var som vanligt som att rida två olika hästar i de olika varven. Vänster var väldigt motigt, jag kände att hon försökte dock när jag bad henne att gå lite mer bananformat, när jag ställde kände jag också att det blev lite nackspärr känsla men jag höll bara kvar och försökte hjälpa så mycket jag kunde med att ge henne en ram och ett stöd att följa. Tyckte den där nackspärren faktiskt hade släppt ganska bra när vi gick på att bygga på övningen.

Nu skulle vi gå över första bommarna som låg på bågen, sedan svänga in på en volt runt bommarna som var på andra sidan långsidan, och så tillbaka på de andra bommarna på bågen. Här blev det lite trixigt att ställa om mig själv från de två olika hästarna jag satt på :p Där ena varvet blev plättlätt så länge hon fick en viss typ av stöd, och det andra varvet blev svårt men genomförbart om hon fick en annan typ av stöd.

Efter det utökade vi övningen igen med att även galoppera på kortsidan. Första galoppen blev rejält kantig och stel, och även alldeles för fördröjd för min smak. Men resten av galoppfattningarna fungerade toppen även om själva galoppen inte blev superfin efter.

Efter det gick vi ifrån övningen för att galoppera lite.
Vi galopperade först på volterna några varv, och bytte sedan volt för att galoppera andra hållet, vi bytte fyra gånger. Vänstervarv var kantigt och svårt, fick jobba med att försöka få henne att slappna av och böja sidan lite. Det var svårt för henne så hon ville gärna bryta av men hon lyssnade superfint så fort jag smackade litegrann. Hon fick givetvis beröm när hon ändå fortsatte och försökte.
Höger var lättare och där var mitt problem snarare att jag skulle behöva lära mig att plocka ihop henne lite bättre.
När vi sedan bytte varv gick det väldigt mycket bättre i vänster varv, så där hade något definitivt släppt och hon kändes rätt så nöjd med sig själv :)
Vi galopperade även på fyrkanten lite och jag försökte fokusera på att få fram henne ordentligt i galoppen på långsidorna eftersom jag kände att lite mer energi i hovarna nog skulle vara toppen. Hon verkade dessutom tycka det var lite kul att köra på lite där.

Efter det gick vi in på övningen igen i trav och red då bommarna på bågen och bommarna längs med långsidan. Det gick superfint, nu hade Skäcken riktigt fin framåtbjudning och jag kände att även om hon inte var helt liksidig var hon väldigt mycket bättre och började bära sig mer liksidigt. Det blev fina traver över bommarna och jag fick snarare hålla tillbaka Skäcken lite.

När vi travade av dem var Skäcken superfin och väldigt lättriden. Minsta lilla jag bara tänkte på att trava på framåt fick jag genast respons, men bromsen var lite sämre med, kändes att hon var taggad :) Dock lyssnade hon absolut på bromsen, men det var tydligt att bromsen inte var lika kul.

Så ännu en fin lektion på Skäcken. Jag gillar henne skarpt även om hon är lite knepig. Ridläraren sa igen att jag hade ridit henne fint och att hon knappt hade sett att Skäcken var oliksidig på samma sätt som hon brukar på lektion.
Det är kul med knepiga hästar som man börjar lyckas få lite bättre kläm på. Nu vill jag gärna bara hamna i det braiga ridbara läget lite snabbare än vi gör nu :up:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka