Lektion i går på Skäcken. Äntligen efter en vecka sjukdom och en vecka lovledigt.
Min häst gick innan så jag passade på att gosa med ponnysar, borsta på några, och titta lite på hur hon verkade vara för dagen.
Satt upp utan sura miner den här gången. Alltså var det förmodligen bara lite vårsurighet (päls, etc) innan.
Skrittade iväg och medan ridläraren lade fram lite bommar red vi fram. Som vanligt med Skäcken upptäckte jag att hon absolut "lydigt" gjorde det jag bad om när jag ville svänga eller gasa eller bromsa men gärna en sisådär 3-4 sekunder efter att jag bad om det och med ganska lite entusiasm

Nu har jag ridit henne några gånger och förstår ganska bra hur jag behöver göra för att rida fram henne. Så jag gjorde väldigt mycket ändringar i tempo och red nästan bara innanför spåret.
Det gick rätt bra och när vi påbörjade övningen hade jag kommit i alla fall halvvägs med att få henne så reaktiv jag ville ha henne.
Övningen var rätt enkel och vi byggde på den medan lektionen gick. Längs ena långsidan låg 4 bommar längs med en stor båge. På andra långsidan, låg 4 bommar längs med spåret. De var i mitten av det andra paret bommar.
Först red vi runt bommarna, alltså en volt runt alla 3 par av bommar.
Fokus på att få till fina runda och bulliga volter. Skäcken var som vanligt som att rida två olika hästar i de olika varven. Vänster var väldigt motigt, jag kände att hon försökte dock när jag bad henne att gå lite mer bananformat, när jag ställde kände jag också att det blev lite nackspärr känsla men jag höll bara kvar och försökte hjälpa så mycket jag kunde med att ge henne en ram och ett stöd att följa. Tyckte den där nackspärren faktiskt hade släppt ganska bra när vi gick på att bygga på övningen.
Nu skulle vi gå över första bommarna som låg på bågen, sedan svänga in på en volt runt bommarna som var på andra sidan långsidan, och så tillbaka på de andra bommarna på bågen. Här blev det lite trixigt att ställa om mig själv från de två olika hästarna jag satt på

Där ena varvet blev plättlätt så länge hon fick en viss typ av stöd, och det andra varvet blev svårt men genomförbart om hon fick en annan typ av stöd.
Efter det utökade vi övningen igen med att även galoppera på kortsidan. Första galoppen blev rejält kantig och stel, och även alldeles för fördröjd för min smak. Men resten av galoppfattningarna fungerade toppen även om själva galoppen inte blev superfin efter.
Efter det gick vi ifrån övningen för att galoppera lite.
Vi galopperade först på volterna några varv, och bytte sedan volt för att galoppera andra hållet, vi bytte fyra gånger. Vänstervarv var kantigt och svårt, fick jobba med att försöka få henne att slappna av och böja sidan lite. Det var svårt för henne så hon ville gärna bryta av men hon lyssnade superfint så fort jag smackade litegrann. Hon fick givetvis beröm när hon ändå fortsatte och försökte.
Höger var lättare och där var mitt problem snarare att jag skulle behöva lära mig att plocka ihop henne lite bättre.
När vi sedan bytte varv gick det väldigt mycket bättre i vänster varv, så där hade något definitivt släppt och hon kändes rätt så nöjd med sig själv

Vi galopperade även på fyrkanten lite och jag försökte fokusera på att få fram henne ordentligt i galoppen på långsidorna eftersom jag kände att lite mer energi i hovarna nog skulle vara toppen. Hon verkade dessutom tycka det var lite kul att köra på lite där.
Efter det gick vi in på övningen igen i trav och red då bommarna på bågen och bommarna längs med långsidan. Det gick superfint, nu hade Skäcken riktigt fin framåtbjudning och jag kände att även om hon inte var helt liksidig var hon väldigt mycket bättre och började bära sig mer liksidigt. Det blev fina traver över bommarna och jag fick snarare hålla tillbaka Skäcken lite.
När vi travade av dem var Skäcken superfin och väldigt lättriden. Minsta lilla jag bara tänkte på att trava på framåt fick jag genast respons, men bromsen var lite sämre med, kändes att hon var taggad

Dock lyssnade hon absolut på bromsen, men det var tydligt att bromsen inte var lika kul.
Så ännu en fin lektion på Skäcken. Jag gillar henne skarpt även om hon är lite knepig. Ridläraren sa igen att jag hade ridit henne fint och att hon knappt hade sett att Skäcken var oliksidig på samma sätt som hon brukar på lektion.
Det är kul med knepiga hästar som man börjar lyckas få lite bättre kläm på. Nu vill jag gärna bara hamna i det braiga ridbara läget lite snabbare än vi gör nu