Ridskoleryttare

Kan berätta om en privatlektion jag hade idag på en ursöt Connemara som heter Bono. Han är maxad D-ponny och känslig men inte superpigg🥰

I början var han ganska seg och slö, men efter att ha satt igång honom litegrann gick han fram för skänkeln och började gå på tygeln. Fokuserade mycket i början av passet på att få honom rak på olika ridvägar och sen ställas åt olika håll. På volterna märkte jag hur svårt han har för vänster varv så det ska vi träna mer på. I galoppen var det enklare, när han hade mer av en naturlig gas kunde jag fokusera på att rättställa honom🙃

Efter det skulle vi träna öppnor och slutor. Han vill gärna gå i fyrspår men då bli det mer en skänkelvikning av det hela😅😂
Slutorna fungerade bra men öppnorna lär utvecklas🤪
Skänkelvikningarna gick super och fungerade bra i både skritt och trav☺️

Det var en timme ridning i ridhuset och sen skrittade jag av honom i en kvart avsuttet utomhus🤗

Egentligen det mest lärorika passet på honom hittills men ska träna mer på öppnorna, men skönt att ha något tydligt mål😊

Haha kanske inte av bästa kvalitet men tagna ur en video från passet :)
tempImageI0dmU3.webp

Hos oss går de 1-2 timmar, IBLAND 2,5 till 3 timmar men väldigt sällan och då är minst en av grupperna alltid med nybörjare
På gamla klubben gick de flesta hästarna 3 timmar varje dag och ibland 4-4,5 men det märktes också om man var sista ryttare för dagen

Fick rida kallblodstravaren idag! Jättetrevlig att rida, väldigt snäll att hålla på med och fin att titta på.

Trodde vi skulle vara ute men det är tyvärr för dammigt, och dessutom jättemyggigt :cautious:.

Det känns som att vi red ett ganska lugnt pass idag med fokus på övergångar och galoppfattningar från skritt. Det gick väl helt okej i sig, men hade väl inte riktigt alla kroppsdelar på plats på mig och häst. Men det blev bättre mot slutet av lektionen och jag har gott hopp om att det ska gå lite lättare/fortare att komma dit nästa gång om jag blir kvar på den här kompisen.

Bästa nu är att det är långfredag imorgon = jag slipper duscha ikväll och behöver inte ställa väckaren imorgon bitti 🥳.

Hur många pass/timmar per dag går hästarna på er ridskola?
Absolut max är 3. Det händer i bland om det är så att några hästar måste få vila eller så.
Just nu tror jag att vi har ett litet underskott av hästar, så det har varit en period av att fler går 3 pass, men det kommer jämna ut sig snart då fler och fler unghästar börjar integreras i verksamheten.
Under det senaste året har 6 unghästar börjat gå lektioner varav 3 nu går alla nivåer så det är toppen. Det är 4 unghästar kvar att sätta in men de är fortfarande unga så det tar ett tag.

Pass idag på en lite yngre kille som heter Titus! Mjuka gångarter, ca 155 i manken. Även om han inte är så gammal är han otroligt välutbildad, och superfin att rida. Han är väldigt mycket känsligare och hetare än Bono, så det är väldigt kul att få rida honom. Eftersom att han är privatägd är dressyrsadeln otroligt lyxig och min sits blir perfekt:love:

I början av passet arbetade vi på böjda och raka spår i skritt och trav. Vi fick rida i utepaddocken, och han brukar vara lite ängslig men blev inte rädd en enda gång. Tack och lov var det en lugn dag i stallet, och typ ingen vind, men jag blev ändå imponerad av hur cool han var.
Märkte att han framförallt på rakt spår vill gå innanför vertikalen men det gick bra att få ut honom lite och hans form blev superbra i slutet av uppvärmningen. Han är ganska het och fick arbeta med honom för att det inte skulle bli full fart på långsidorna😅. Roligt med honom att han har så mycket egen energi, till skillnad från Bono som är lite svårare att gå fram för skänkeln.

Efter uppvärmningen körde vi skänkelvikning i skritt från A till vänster hörn nere vid C och ökad trav upp till hörnet vid A igen. Superhärligt att trava när man kommer upp på en tom långsida och typ bara flyger fram 🤩 Han fick verkligen energi av det! Skänkelvikningen gick också bra, men behövde arbeta med att han skulle gå snett framåt och inte bara helt snett. Han ville gärna gå med bakdelen före. Efter några varv gick han fint och vi gjorde samma sak fast i vänster varv.
Sen la vi till galopp på långsidorna och skänkelvikning i trav. Det funkade däremot inte ALLS! Vi har en häst i gruppen som blir supertaggad på galoppen och stressade upp Titus jättemycket. Blev mer av racing på långsidorna och bara skyndade sig genom skänkelvikningen. Jag märker dessutom själv att jag blir väldigt stel i armbågarna och inte kan få honom att slappna av lika mycket som jag kanske skulle vilja.
Efter ett tag gick det bra, men fick lägga till några volter i trav med övergångar till skritt och ha väldigt samlad galopp. Det var skönt att kunna göra det ordentligt och jag märker hur stor skillnad det blir när jag slappnar av. Det kan låta som en självklarhet (även för mig) men trots det är det ibland svårt att lyssna på mitt eget råd att ta det lugnt när han blir stressad.

Hursomhelst gick skänkelvikningen i trav super i båda varven efter ett tag och sen skulle vi galoppera på A o C volterna. Det var för mig höjdpunkten på passet, han gick sååååå himla fint. Samlade upp sig och gjorde allt med öronen framåt, 100% arbetsvillig. Gjorde övergångar från galopp till skritt och halt till galopp. Det gick jättebra och att få rida en såhär välutbildad häst kommer jag ta med mig. Fick jättebra tips av min tränare som gjorde att jag verkligen kunde få honom att arbeta under mig och vi både tyckte att det var kul! :love1:

Har inte vågat hoppa honom tidigare, men eftersom att träningen gick så himla bra ska jag nog fråga om jag får göra det! Bästa passet på honom hittills och så himla roligt att verkligen få honom så fin - i utepaddocken dessutom!:D

/Edla

Jag har också ridit lektion idag och idag fick jag tillbaka jätten som jag red innan förra veckan.
Vi skulle hoppa två hinder längst ena långsidan och det var väldigt kort anridning från hörnet (superlitet ridhus) sedan på min och de flesta andra blev det fem galoppsprång mellan hinderna.

I framridningen var han lite motig, vi startade i vänster varv och jag red lite öppnor och slutor längst långsidan och sedan stora volterna vid A och C. Red in på linjen också några gånger där vi skulle korta och länga stegen över travbommar. Det blev lite trångt för min jätte så jag tyckte lite synd om honom men klapp och beröm.
Bytte efter det varv och då släppte motigheten. Jag hade faktiskt inte kommit ihåg att han går lite bättre i höger varv men red på samma sätt i detta varv.
Galopp gjorde vi bara i höger varv innan det var dags att hoppa. Jag gjorde inget särskilt med honom i galoppen men försökte ha honom i en väldigt samlad galopp eftersom han kan tagga till lite sedan med hinder och ville inte bjuda in till det redan på framridningen.

Först gången skulle vi komma i trav och förhoppningsvis landa i galopp. Jag landade i trav, han fattade sedan själv galopp och hamnade lite nära det andra hindret men det gick bra.
Sedan var det trav en gång till in och vi landade i galopp denna gång med fem galoppsprång mellan. Efter det fick vi välja om vi ville komma i trav eller galopp och sedan skulle vi minska galoppen så att vi fick in ett till galoppsprång mot tidigare. Ja innan hinderna så hade vi urtjusig samlad galopp efter första hindret not so much, in med fem galoppsprång igen. Andra försöket, urtjusigt innan första hindret nästan så jag kunde få in sex galoppsprång men det slutade med fem ändå. Klapp och beröm. Han var duktig.

Hopplektioner är ganska tråkiga, så mycket tid till att bara stå och titta. Egentligen tycker jag det är roligt att hoppa men inte i en 10-grupp. Alldeles för mycket väntan som sagt.
Nästa vecka är det hästbyte och dressyr igen :)

Har två stycken frågor :)
Hur många är ni i era grupper och hur ofta byter ni häst? Nyfiken på hur det är hos andra ridskolor;)

Hur många är ni i era grupper och hur ofta byter ni häst? Nyfiken på hur det är hos andra ridskolor;)
Max 10 ryttare i gruppen.
Vi rider oftast samma häst fyra lektioner (2 dressyr, 1 markarbete, 1 hoppning) sedan byts det. Gillar upplägget väldigt mycket, men sen så kan man ju önska sig samma häst om och om igen så en del byter ju nästan aldrig häst.

Hur funkar det med 10 ryttare i gruppen? De flesta grupperna på ridskolan här är 6-7 stycken men eftersom att jag rider i hopp/dressyrspecial är vi bara 5 stycken. Låter enligt mig som väldigt mycket med 10😅
Har hört mycket om upplägget att rida en häst 4 gånger i rad och har fått bilden av att många gillar det👍🏻

Jag rider på två ställen ( men har nu många överhoppade lektioner, tyvärr och har inte skrivit på ett tag om de lektioner jag faktiskt varit på). Ena gruppen är en dressyrgrupp där upplägget varit samma häst 4 gånger (3 dressyr och en markarbete) men pga viktgränser, skadade hästar, utökat antal lektioner på min dag och utökat antal ryttare i gruppen har det varit kaos med hästarna. Byten varje gång för några, samma häst nästan hela tiden för någon. Vi var från början 5 i gruppen och då var det två privatryttare. Sen har det tillkommit två ridskoleryttare. Vet inte vad maxantalet faktiskt är, kanske 8? Men nu när vi är så många går det inte lika bra att ha ”evighetsövningar” som jag gillar. Det blir för mycket köbildning och man måste lägga en volt, bryta av och vänta på andra ekipage. Tråkigt! Så jag har inte varit så motiverad heller att jäkta dit om det varit körigt på jobbet. Så många avbokningar från mig.
Det andra stället är islandshästar och vi är bara 3. Men rider bara varannan vecka. Har haft samma hästar typ 2 gånger. Men har avbokningar här med pga jobbet tyvärr.

Hur funkar det med 10 ryttare i gruppen? De flesta grupperna på ridskolan här är 6-7 stycken men eftersom att jag rider i hopp/dressyrspecial är vi bara 5 stycken. Låter enligt mig som väldigt mycket med 10😅
Har hört mycket om upplägget att rida en häst 4 gånger i rad och har fått bilden av att många gillar det👍🏻
På min ridskola är det 12 per grupp, men i min grupp är vi bara 11. Det fungerar bra. Ridhuset är stort och man får ha lite koll på varandra bara. Dessutom är det ofta minst en inte dyker upp, ibland flera som är borta.
Specialgrupperna har max 8 ekipage.
Man rider olika hästar varje gång om inte ridläraren bestämt att någon ska rida en häst flera gånger i rad (handlar oftast om nya mer gröna hästar som inte ska ha så många olika ryttare). Ibland har ridläraren delat ut hästar till alla i förväg, men oftast är det stallpersonal för dagen som har upprop och plockar fram hästar (lika många hästar som närvarande ryttare) som vi sedan får välja emellan i tur och ordning. Hästarna går i snitt två lektioner per dag med vilodag en dag i veckan.

På min ridskola är det 12 per grupp, men i min grupp är vi bara 11. Det fungerar bra. Ridhuset är stort och man får ha lite koll på varandra bara. Dessutom är det ofta minst en inte dyker upp, ibland flera som är borta.
Specialgrupperna har max 8 ekipage.
Man rider olika hästar varje gång om inte ridläraren bestämt att någon ska rida en häst flera gånger i rad (handlar oftast om nya mer gröna hästar som inte ska ha så många olika ryttare). Ibland har ridläraren delat ut hästar till alla i förväg, men oftast är det stallpersonal för dagen som har upprop och plockar fram hästar (lika många hästar som närvarande ryttare) som vi sedan får välja emellan i tur och ordning. Hästarna går i snitt två lektioner per dag med vilodag en dag i veckan.
Vi har i princip samma upplägg med hästarna, det är inget bestämt antal gånger man rider en häst i rad. Vissa i gruppen byter häst nästan varje gång, men jag har i princip bara ridit tre olika hästar den här terminen😊.

Men är det inte väldigt begränsat med hur många gånger man kan göra en övning om man är typ 10-12 i gruppen?

Vi är max 9 per grupp. Specialgrupperna vet jag inte hur många som är max.

Just nu är vi 7 i min grupp.

Vi har i regel samma häst ett antal gånger, cirka 5 gånger kanske. Som mest under samma termin har jag haft samma häst 7 veckor i rad. Men det påverkar mycket om det är avbokningar i någon grupp eftersom personalen då försöker jämna ut arbetet mellan hästarna. Jag tycker det är trevligt att rida samma häst några gånger eftersom det ofta blir lättare att hitta rätt när man har ridit den innan 🙂.

Jag tror att de hästar som är vana och fullt igång går max tre pass (á 1 tim) per dag. Dock tror jag att de flesta storhästarna är lediga både lördag och söndag. Men är inte hundra.

Vi har i princip samma upplägg med hästarna, det är inget bestämt antal gånger man rider en häst i rad. Vissa i gruppen byter häst nästan varje gång, men jag har i princip bara ridit tre olika hästar den här terminen😊.

Men är det inte väldigt begränsat med hur många gånger man kan göra en övning om man är typ 10-12 i gruppen?
Nej det tycker jag inte, övningarna rullar ju på så det är inga övningar där man behöver stå och vänta eller så ☺️

Nej det tycker jag inte, övningarna rullar ju på så det är inga övningar där man behöver stå och vänta eller så ☺️
När vi gör övningar som rullar på blir det tyvärr ”trafikstockningar” när vi är 7 st. Vi gör ju banor med skänkelvikningar, galoppfattningar, avsaktningar, volter, vänd igenom volten, varvbyten, travbommar mm som funkar när vi är 5 eller färre, men är vi 7 blir det alltid krockar när någon ska in i en övning och någon kommer från andra hållet, eller man ska göra ett enkelt byte på någon linje och ekipaget innan blev ståendes eller så.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 945
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 517
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023