Bukefalos 28 år!

Ridskolor kan tvingas stänga

Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

jag tycker det är extremt dåligt! Eftersom Swartlings ridskola redan har flyttat så kommer Djurgårdens ridskola att bli den ända ridskola som finns kvar i innerstaden och den kommer bli invaderad.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Men Stockholms innerstad kanske inte är ett ställe för just ridskolor.
I Stockholm finns ju så mycket annat att göra än att rida.
Om man nu vill just rida, så är det inte så långt som man måste flytta för att hamna nära stall och fortfarande utan vidare kunna pendla till Innerstaden.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Inte_Ung skrev:
Men Stockholms innerstad kanske inte är ett ställe för just ridskolor.
I Stockholm finns ju så mycket annat att göra än att rida.
Om man nu vill just rida, så är det inte så långt som man måste flytta för att hamna nära stall och fortfarande utan vidare kunna pendla till Innerstaden.

Håller verkligen med dig. Om ridskolor ska finnas inne i stan så är hagmark lika viktig som stallmiljön. Alla hästar har rätt till daglig utevistelse. Något annat finns inte i min värld.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Fast det var väl bara swartlings som inte hade daglig utevistelse av innerstads-stallen?
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Vad jag vet så har SFK och Östermalm typ 4 SMÅ hagar sammanlagt...
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

ingen av stallen på ryttarstadion har några hagar. finns ett par små frimärkshagar som används av privat hästarna. Man kan boka de timvis till vis begränsning :smirk: Ridskolehästarna kommer INTE ut i hagar normalt set.
Vet själv, har ridit privat hästar där en del...
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hej!

Uppenbarligen bor du inte i stockholm..

Det är inte möjligt för alla människor(barn) att sätta sej på tunnelbanan och åka ut i förorterna för att rida, tyvärr. Och vad annars kan man göra i stockholm?? Hmm.. jag vet vad jag gjorde de dagarna jag inte var i stallet.. inbrott, rån mm.. Kanske inte vad man önskar?? Fler ungar i gäng som gör dumheter..

Dessutom är det oftast inte ungdomarna som bestämmer var de bor. Visst att vuxna kan flytta, men barn har inte möjligheten att säja att mamma jag vill flytta till en ridskola!!!

Jag är klart emot sättet hästar hålls på ridskolorna i stan, i spiltor utan utevistelse, men jag kan också se vad det leder till när alla dessa unga inte längre har nånstans att ta vägen...

Om man istället kunde använda markerna omkring till hagar för lektionshästarna, tex där cirkus/julgransförsäljning brukar vara skulle hästarna kunna gå i hage när de ej går lektion, och deras liv skulle bli drägligare..

Men jag tror inte att det är vettigt på något vis att jaga bort Ryttis från platsen. Unga måste ha nånstans att ta vägen!

/ Lavinia
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Förstår inte heller vad Hambo menar med inte innerstan...hur mycket längre in i stan ska det vara för att vara innerstan?

Hur som hellst, har själv ridit på Stockholms ridhus i många år (bytte dock ridskola i vintras) men för att klargöra det hela så finns INTE hagar som man kan kalla för hage alls på ryttarstadion.
Det finns några lerpaddockar, där man kan boka in sig en halvtimma eller så. Sedan vet jag att det finns några hagar på baksidan som bara är till för några utvalda hästar.
Totalt på ryttarstadion står runt 150 hästar lite grovt räknat,kan vara fler, och man behöver inte vara dum för att fatta att alla dom inte får tillgång till hage.

Visst är det tråkigt om ridskolorna skulle behövas läggas ner med tanke på alla barn som bor i innerstad och kanske inte har möjlighet att åka långt utanför staden för att få rida. Men å andra sidan, hästarna mår inte bra att stå (i fängelse) som dom gör nu, så det kanske är för det bästa ändå.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lavinia skrev:
Uppenbarligen bor du inte i stockholm..
Nej, för jag har valt att bo där det är lämpligt att ha hästar.
Men jag har 40min till Sthlm C.

Lavinia skrev:
Det är inte möjligt för alla människor(barn) att sätta sej på tunnelbanan och åka ut i förorterna för att rida, tyvärr. Och vad annars kan man göra i stockholm?? Hmm.. jag vet vad jag gjorde de dagarna jag inte var i stallet.. inbrott, rån mm.. Kanske inte vad man önskar?? Fler ungar i gäng som gör dumheter..
Men det är väl ändå inte hästarnas och stallens sak att ordna det.
Det får väl ungdomarnas föräldrar ordna.
I stockholm finns dansskolor, musikskolor, massor av träningsmöjligheter i massor av sporter.
Hästar och ridning är liksom inte det enda som man kan göra här i världen.

Lavinia skrev:
Dessutom är det oftast inte ungdomarna som bestämmer var de bor. Visst att vuxna kan flytta, men barn har inte möjligheten att säja att mamma jag vill flytta till en ridskola!!!
Varför inte det?
Massor av föräldrar flyttar dit där möjligheten för barnen att utöva sina intressen finns.
Eller dit där de rätta skolorna finns.
Oftast så finns de rätta skolorna i Stockholm, men för ridskolor så passar det inte.
Då så får man göra precis så som alla andra i Sverige - flytta dit där möjligheterna finns.

Lavinia skrev:
Men jag tror inte att det är vettigt på något vis att jaga bort Ryttis från platsen. Unga måste ha nånstans att ta vägen!
Visst, men en ridskola är liksom inte det enda saliggörande i det fallet.
Hästarna skall liksom inte offras för den goda saken.

Ungarna får väl ta och dansa Salsa i stället!
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Med Innerstaden menar jag inanför tullarna !
Kanske ett gammalt uttryck:confused:

Men det är nog sant att ryttarstadion ligger innanför
de gamla tullarna, men iom att ryttarstadion ligger vid
liljanskogen så tycker jag inte att det är innerstad !
Innerstad för mig är nog närmare "Plattan".

Hur hagar osv ser ut har jag ingen aning om, däremot vet jag att
hästarna har/hade väldigt långsommarvila i Stooooora hagar !
Åtmonstone tyckte jag det när jag var liten och red där !

Hej från Hambo
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lavinia skrev:
Hej!

Uppenbarligen bor du inte i stockholm..

Det är inte möjligt för alla människor(barn) att sätta sej på tunnelbanan och åka ut i förorterna för att rida, tyvärr. Och vad annars kan man göra i stockholm?? Hmm.. jag vet vad jag gjorde de dagarna jag inte var i stallet.. inbrott, rån mm.. Kanske inte vad man önskar?? Fler ungar i gäng som gör dumheter..

Dessutom är det oftast inte ungdomarna som bestämmer var de bor. Visst att vuxna kan flytta, men barn har inte möjligheten att säja att mamma jag vill flytta till en ridskola!!!

Jag är klart emot sättet hästar hålls på ridskolorna i stan, i spiltor utan utevistelse, men jag kan också se vad det leder till när alla dessa unga inte längre har nånstans att ta vägen...

Om man istället kunde använda markerna omkring till hagar för lektionshästarna, tex där cirkus/julgransförsäljning brukar vara skulle hästarna kunna gå i hage när de ej går lektion, och deras liv skulle bli drägligare..

Men jag tror inte att det är vettigt på något vis att jaga bort Ryttis från platsen. Unga måste ha nånstans att ta vägen!

/ Lavinia

Nu måste ju de flesta ungar åka t-bana eller buss dit också:D Om dom inte bor på Östermalm. Men alla andra.

Det är underbar miljö, underbara ridvägar, jag skulle definitivt kunna stå där, om det fanns hagar. Mark finns ju. Kanske få man se över det. Kan man göra hagar på ängarna/banorna mot K1, som väl fö inte heller ahr hagar till sina hästar.

Det jag tycker sämre om på SFK är spiltorna till ridskolehästarna.

Men jag älskar miljön har ridit där mycket förr och som sagt ridvägarna är helt fantastiska ute på Djurgården. Men inte är det så lätt tillgängligt för de flesta ungar om de nte bor på Östermalm. De kan lika gäran ta T-banan till Sätra eller var det stallet nu ahr flyttat.
Sen finns ju Enskede och på andra sidan stan flera stall också.

Men vore synd att ta bort hästarna ur miljön därute. Men innerstan, jo det är det definitivt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hambo skrev:
Stallet ligger INTE i innerstan´
Helt fel !!
Hej från Hambo
Det ligger innanför spärrarna. Det blir inte mer innerstad än så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

flashlight skrev:
De kan lika gäran ta T-banan till Sätra eller var det stallet nu ahr flyttat.
Det ligger ute i sätra fortfarande. Tar ifrån t-centralen inte särskilt mkt längre tid att ta sig till kommunalt än att ta sig till ryttarstadion.
Har däremot inte särskilt mkt mer hagar att hurra för, men alla hästarna får komma ut dagligen iallafall.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Ni som skriver i detta forum verkar inte ha en aning om hur ser ut på ryttarstadion!

KAN ALLA SOM ALDRIG I HELA SITT LIV VARIT PÅ RYTTARSTADION SLUTA SÄGA SAKER SOM INTE ÄR SANT!
SLUTA SNACKA MASSA SKIT OM SAKER NI VET NÅTT OM!!

SFK o Östermalms ridskola o Sockholms ridhus är 3 helt skilda parter!
kan folk fatta de!
SFK är en klubb inte en ridskola.
Eleverna på ridskolorna är medlemar i SFK
det är även vissa av inackorderingarna.


Det är inte synd om våra hästar och ponnier som får vara ute varje dag, i våra paddockar eller ute och gå med våra ridskole elever!
ALLA hästar får komma ut på ett eller annant sätt!

Kan alla som inte varit där SLUTA komma med falska anklagelser!
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Ursäkta? Vafan är det ni sitter och skriver egentligen? Förstår inte ni hur bra hästarna har det? Okej, visst, vissa kanske inte trivs - men det beror tamejfan inte på hästarna - utan ägarna!! Många, och då menar jag MÅNGA av hästarna på ryttarstadion kommer ut flera timmar om dagen. Vi har tillgång till både Djurgården, Lill-Jan skogen och vårat underbara område, och det kryllar av hästar som är ute med sina ägare/skötare eller folk som är ute och går! Hästarna stormtrivs och det är väl bättre för dem att man bor nära stan så att man kan vara där så länge som möjligt! Det finns hästar på landet som inte ens når gränsen till hur bra våra hästar och ponnier mår! Inte minst ridskolehästarna! De får också komma ut, iallafall av de som bryr sig. Så de som bryr sig kan väl gå ut med dem oftare istället för att sitta här och klaga? Jag blir så in i bängen förbannad för att alla sitter och klagar. Jag ska berätta precis hur det ligger till.

Det finns 3 stall på ryttarstadion. Östermalms Ridskola, Stockholms Ridhus och Stall Nangijala. De två förstnämda stallet har ridskoleverksamhet. Det sistnämda byggdes för ca 2 år sedan, och är bara privatstall. Östermalms Ridskola har 2 paddockar. 1 privatpaddock och en ridskole. I ridskolans paddock går det ut så många som möjligt under dagen, och de går där i ca 1 timme. De släpps även i ridhuset för att få springa av sig energi. De hästar som är sjuka eller halta får förtur att stå i hagen, men det ses även till att de får gå ut och ledas/betas. Till privathagen finns ett schema där personalen släpper ut de privathästar som har tid (1 H). Sedan är det upp till ägaren att ta ut sin häst.
Vi har fått tillgång till att bygga en stor sandhage nere vid den f.d. transportparkeringen, om vi får stå kvar. Men de vill inte sätta upp något förrän vi vet om vi får stå kvar.

Vi i Ungdomssektionen kommer i sammarbete med många andra att hålla en stor show den 28 maj, dit alla är välkomna. Det kommer att bli som en "Öppet Hus" med mycket skratt och stoj, och den har vi med tanke på vår kamp om att behålla vårat stall.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Jag tror inte det är många som tvivlar på att ni tycker om era hästar o vill göra allt för att ta väl hand om dem, absolut inte, och det är jättetrevligt att höra att många är såpass engagerade att de är ute o promenerar i timtals med sina hästar. Problemet är väl dock att det ändock är långt, långt ifrån en naturlig miljö, eftersom den ändå får tillbringa, gissningsvis ca 20 h i en box på kanske 12 m2.
Hästar vill, tycker om och mår bra av att vara ute i stora, kuperade områden där de kan springa lösa, busa och bralla loss tillsammans med hästkompisar.
Med tanke på hur hett eftertraktad marken i Sthlms innerstad är så är det kanske inte det bästa stället o ha hästar, såvida inte kommunen vill satsa stort och luckra upp några hektar mark till stallen.
 
Nationalstadsparken

Inte_Ung skrev:
Men Stockholms innerstad kanske inte är ett ställe för just ridskolor.
I Stockholm finns ju så mycket annat att göra än att rida.
Om man nu vill just rida, så är det inte så långt som man måste flytta för att hamna nära stall och fortfarande utan vidare kunna pendla till Innerstaden.
Varför inte? Stockholm är en världsunik stad, genom att en del av innerstaden också utgör en del av en nationalstadspark. Nationalstadsparken har både kultur- och naturhistoriska värden. Djur är en naturlig del i nationalstadsparken. Fågelsjöar underhålls och kor betar som en del i naturvården.

Hästar har också sin självklara plats i nationalstadsparken. Särskilt i den del som ligger inom Stockholms stad finns många fina ridvägar. Dessa är till glädje för ridskoleryttare (inkl många privatryttare) och för polisen och K1, som har sina stall inte långt från ryttarstadion.

Visst finns det mycket annat att göra i innerstaden, men det hjälper inte dem som vill rida. Jag kan inte förstå varför man skulle behöva flytta från innerstaden, om man vill rida, när Stockholm nu har goda förutsättningar för att rymma ridskolor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En byggmiss på Mälarhöjdens ridskola gör att taket riskerar att rasa in. Staden har nu stängt ridskolan – ridskolan hotas av konkurs...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
830
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Den 8-9 oktober tränar våra landslagsryttare för den tyska topptränaren "Kaiser" Johansmann på Flyinge...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm var i Aachen när de svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr gick in i karantän...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp