Bukefalos 28 år!

Ridskolor kan tvingas stänga

Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Men jag skulle fortfarande vilja att du svarade på den här frågan.
Därför att jag tycker att det hör ihop med just Nationalstadsparken och den miljö som du ju verkar vilja värna om.

Inte_Ung skrev:
Då så frågar jag igen:
Skulle Djurgårdsförvaltningen gå med på den lersoppa som hästhagar med för liten yta medför.
Alternativt stora grusytor eller ytor av asfalt eller betong för att marken skall hålla.
Man kan räkna med att det behövs ca 1000kvm/2 hästar.
20 hästar gör då slarvsylta av 1ha.

Är inte det ett intrång i Nationalstadsparken?
Denna frågan är ju orsaken till varför Djurgårdsförvaltningen inte vill släppa till hark till hagar.
 
Kungl Djurgården

Det var inte alldeles uppenbart att det var tänkt som en fråga, eftersom du själv besvarade den. Jag tror att alla andra läsare av den här tråden har förstått att det nu aktuella problemet var en hyreshöjning, inte hästhållningen.

Om du har frågor om markanvändning på Kungl Djurgården föreslår jag att du vänder dig till Kungl Djurgårdens Förvaltning.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Där stod ju inget av intresse i denna saken. (Dock en del annat kul.)
Däremot så hittade jag det här citatet:
"Hästhagar
Stockholms Ryttarstadion AB (fastighetsbolaget) har förhandlat fram ett arrendeavtal med
markägaren Kungliga Djurgårdsförvaltningen avseende hästhagar. Vi återkommer så snart vi
har skrivit på avtalet ."

I detta dokumentet http://www.sfk.a.se/sfk/ordf_mar_2006.pdf daterat mars 2006 på den här sidan http://www.sfk.a.se/index.htm

Så problemet är tydligen löst.
Konstigt att INGEN av alla de som sagt sig företräda ridverksamheterna på Ryttarstadion har uppmärksammat detta.
Utan att jag liksom fick ta reda på det själv.
Det tog 4 minuter.......

Jag trodde ju i min enfald att de s.k. "representaterna" skulle vara insatta i ämnet.
Så jag brydde mig inte om att söka själv.
Det misstaget gör jag nog inte igen.
 
Hästar på Djurgården

Inte_Ung skrev:
Så problemet är tydligen löst.
Ja, jag har inte förstått varför det inte skulle gå att lösa.


Inte_Ung skrev:
Konstigt att INGEN av alla de som sagt sig företräda ridverksamheterna på Ryttarstadion har uppmärksammat detta.
Utan att jag liksom fick ta reda på det själv.
Det tog 4 minuter.......
Märkligt att du har lagt ned så mycket energi på att argumentera i en fråga utan att ens veta vad du talar om. Det här ämnet kanske inte var riktigt rätt för dig.
 
Sv: Hästar på Djurgården

Jodå.
Ämnet var rätt.
Men min research sög fett.
Jag får bättra mig på den punkten.

Och du själv?
Hur var din research?
Du visste ju inte heller detta.
Och lika mycket energi lade du ner.
 
Hästar på Djurgården (slutord)

Inte_Ung skrev:
Och du själv?
Hur var din research?
Du visste ju inte heller detta.
Och lika mycket energi lade du ner.
Detta får bli mitt slutord i den här debatten. Jag tycker att jag har varit tydlig, men uppenbarligen inte tillräckligt, så jag ska nu försöka vara mycket pedagogisk och göra en liten resumé.

Tråden började med att Gunnar presenterade en nyhet.
#1
Gunnar skrev:
(SvRF)
De två ridskolor som är belägna på Ryttarstadion i Stockholm kan tvingas stänga vid halvårsskiftet. Det så kallade Fastighetsbolaget vill höja hyran dramatiskt och kan parterna inte komma överens kommer 700 ungdomar stå utan ridskola.
Det handlade alltså om en hyreshöjning, inte om några brister i djurskyddet.


Dina inlägg har i hög grad präglats av tyckande:
#3
Inte_Ung skrev:
Men Stockholms innerstad kanske inte är ett ställe för just ridskolor.
#12
Inte_Ung skrev:
Oftast så finns de rätta skolorna i Stockholm, men för ridskolor så passar det inte.
Då så får man göra precis så som alla andra i Sverige - flytta dit där möjligheterna finns.



Ungarna får väl ta och dansa Salsa i stället!
#34
Inte_Ung skrev:
Det som jag menar är att var sak har sin plats.
Och Stockholms innerstad är lämpligtvis en plats för annat än just ridskolor.
#38
Inte_Ung skrev:
Ja, som vanligt skall Stockholmarna ha allt, precis allt, runt hörnet.
Och blir sura och arga som bortskämda barn när de inte får det.
#40
Inte_Ung skrev:
Det ÄR erat fel, därför att ni är dels alldeles för bekväma för att orka pallra er ut dit där det finns plats för hästar.
Och dels för att ni som hästintresserade envisas med att bo i innerstaden.
#42
Inte_Ung skrev:
Ni är bortskämda därför att ni inte orkar åka det lilla stycket som krävs för at komma till ett annat stall.
Du har uppenbarligen gett dig in i diskussionen med grundsynen att ridskolor inte har i innerstaden att göra, och sedan har du försökt hitta alla möjliga och omöjliga argument för varför bortskämda stockholmare borde dansa salsa eller flytta från stan.


Din behandlinga av markfrågan avviker inte från detta:
#44
Inte_Ung skrev:
Jag kan inte tro att Djurgårdsförvaltningen vill ha den lersoppa som hästhagar med för litet yta medför.
Det handlar om vad du tror, inte om vad du vet.


Jag fann ingen anledning att ägna mig åt gissningslekar, vilket du genast ironiserade över.
#51
Butros skrev:
Jag nöjer mig med att diskutera de punkter som jag behärskar.
#52
Inte_Ung skrev:
Då så kanske inte det här ämnet är riktigt rätt för dig.


Konsekvent försökte jag få dig att förstå att detta handlade om hyran, inte något annat:
#56
Butros skrev:
Det handlar ju om att ridskolorna eventuellt skulle behöva stänga pga en hyreshöjning, inte pga brister i djurskyddet.
#60
Butros skrev:
Beträffande markfrågan har jag redan skrivit att jag valt att diskutera det tråden handlar om, inte djurskyddsfrågan. Jag gör ett försök igen. Frågan om människans utnyttjande av djur för olika ändamål är alltför komplicerad för att rymmas inom denna tråd. Vad gäller Ryttarstadion tror jag att du inte behöver oroa dig. Det är inte okänt för staden att anläggningen finns och du kan med varm hand överlämna ansvaret för tillsyn till berörda myndigheter.
I detta inlägg markerar jag också min inställning att vi inte behövde oroa oss över djurhållningen. De stall som finns i innerstaden är nog mer uppmärksammade av myndigheterna än privatpersoners stall på landsbygden. En tid var det aktuellt att bygga ett nytt stall för Beridna Högvaktens och Polisrytteriets hästar inte långt från Ryttarstadion, men nu har man kunnat ordna det så att man kan vara kvar på det befintliga området. Det vore bara dumt att tro att man skulle kunna fortsätta med ridskoleverksamheten utan att ta hänsyn till gällande regler.

Det har varit du som har påstått att det inte skulle gå. Då har det också varit upp till dig att styrka ditt påstående. Andra ska inte ha besväret att skaffa fakta åt dig. Jag har – börjar du förstå det snart – diskuterat problem av en hyreshöjning. Du har velat diskutera omöjligheten att driva ridskolor i Stockholm. Det skulle då ha varit lämpligt om du hade skaffat fakta innan du började agera rabiat åsiktsspruta.

Med detta är denna diskussion slut för min del. Om du fortfarande inte förstår är det nog ohjälpligt.
 
Sv: Hästar på Djurgården (slutord)

Jag förstår mycket mera än du tror.
Det är bara så märkligt och fascinerande att du inte genomskådar mig.

Jag trodde att du var smart.
Du beter dig ju oftast som om du är mycket bättre än andra.
Och just i denna tråden har du försökt att uppfostra mig.

Och då så kan jag avslöja att man kan inte uppfostra vuxna människor.
Man kan bara hantera dem.
Tack för debatten.
Jag har fått veta det om dig som jag ville veta.

Och det är att det bara inte går att "komma igenom" med dig.
Utan du står fast vid att det är du som skall leda samtalet.
Bestämma vad som är relevant i samtalet.
Samt vara den som skall upplysa omgivningen och inte ta in information utifrån.

Jag diskuterar på ett diskussionsforum för att roa mig.
Och det här var Kungligt roligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En byggmiss på Mälarhöjdens ridskola gör att taket riskerar att rasa in. Staden har nu stängt ridskolan – ridskolan hotas av konkurs...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
828
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Den 8-9 oktober tränar våra landslagsryttare för den tyska topptränaren "Kaiser" Johansmann på Flyinge...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm var i Aachen när de svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr gick in i karantän...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp