Bukefalos 28 år!

Ridskolor kan tvingas stänga

Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Okej så vad tycker du vi ska göra? Tror inte du att vi har försökt få Djurgårdsförvaltningen att ändra sig? Tror du att vi vill att våra hästar ska stå inne 20 timmar om dagen? Nej, det vill vi inte och bara för att vi är stockholmare så är vi inte så dumma i huvudet. Är vi bortskämda när vi försöker göra vårat bästa för att hästarna ska få vistas så mycket som möjligt ute?
Om inte Djurgårdsförvaltningen ska fixa hagar åt oss, vem ska då göra det?
Kan du åtminstone försöka sätta dig in i våran situation? Tänk dig att du har ridit på en ridskola i flera år och hästar är det enda du brinner för. Du har ingen möjlighet att ta dig ut ur stan eftersom här finns jobb, skola, familjen, vänner osv. Helt plötsligt så vill staten ta bort det enda man riktigt brinner för och man har sedan ingenstans att ta vägen. Ger du upp? Kan du tänka dig ett liv utan hästar och ridning? Jag förväntar mig nu ett liknande svar som ”Men flytta då till landet” men då kan jag svara redan nu att det kan inte alla göra!
Du verkar tro att alla som bor i Stockholm har all möjlighet att ta sitt pick och pack och åka ut till landet för att rida och du verkar tro att man bara kan ändra sitt fritidsintresse och det man verkligen brinner för hur lätt som helst. Men vet du vad? Det är inte så lätt!
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lovely_Sussie skrev:
Okej så vad tycker du vi ska göra?
Ni får väl ta och pendla till stallet precis så som massor av människor pendlar till sina arbeten i Stockholm.
Ärligt, det bara dräller av stall på behagligt avstånd från centrum.

Ni är bortskämda därför att ni inte orkar åka det lilla stycket som krävs för at komma till ett annat stall.
Vad jag vet så åker man hur mycket som man vill i hela Stockholms län för 700/månad.
Lokaltrafiken är väl utbyggd.

Och jag vet hur lätt det är att åka in till Stockholm.
Det kan väl inte vara svårare att åka ut från Stockholm - det är ju samma tåg?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lilla stycket till ett annat stall? Det enda stall jag kan komma på i Stockholm med skapliga beteshagar ligger längst ut på Lidingö och dit går det inte ens bussar. Och om alla Ryttarstadion 1.500 medlemmar skulle flytta ut till de mindre inackorderingsstallen utanför städerna skulle det bli överfullt och ha månadslånga väntelistor till boxplatser.
Du får gärna kalla oss bortskämda när vi säger att Djurgårdsförvaltningen inte vill ge oss hagar, men om de hade gjort det hade vi inte haft den här diskussionen nu. Det är det som det här handlar om när allt kommer till kritan: Vi har inga hagar utan endast rasthagar. Vill vi ha det så? Nej. Kan vi göra något åt det? Förhoppningsvis, men bara om Djurgårdsförvaltningen går med på det. Oavsett vad du tycker om att vi "gnäller" på Djurgårdsförvaltningen så ligger bollen i deras händer. Utan deras tillstånd kan vi inte bygga upp stängslen och släppa ut våra hästar. Då skulle vi bara få ännu mera skit på oss. Det enda vi kan göra nu är att kämpa och övertala de som sitter i förvaltningen att hagar är det enda vi behöver. Vi har stora områden där det absolut är möjligt att bygga hagar och trots att Ryttis ligger mitt i stan så blir man inte störd av trafik och avgaser.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lovely_Sussie skrev:
Det är det som det här handlar om när allt kommer till kritan: Vi har inga hagar utan endast rasthagar.
Nej det handlar om att ägarna till fastigheten vill ha ut en högre hyra och att hästverksamheten inte har råd med den hyran.
Vilket innebär att det inte blir ekonomiskt möjligt att ha kvar hästverksamheten med ett så dyrt läge.

Det där om hagar är bara en orsak till varför det kanske ändå är meningslöst att slåss för att få vara kvar.
Jag kan inte tro att Djurgårdsförvaltningen vill ha den lersoppa som hästhagar med för litet yta medför.
Alternativt stora grusytor eller ytor av asfalt eller betong för att marken skall hålla.
Man kan räkna med att det behövs ca 1000kvm/2 hästar.
20 hästar gör då slarvsylta av 1ha.
Det faller på sin egen orimlighet.

Innerstaden har bara dyra kvadratmeter, för dyra för att ha hästar på.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

I vilket fall som helst så är det i allafall klart nu att Östermalms Ridskola och Stockholms Ridhus ska få vara kvar och hyrorna kommer inte höjas. Så nu är den saken ur världen.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hagarna då?
Hur blir det med dem?

Jag åkte förresten förbi det nedlaggda Akademistallet i Uppsala i går.
Uppsala ridhus är just nu en byggarbetsplats med maskiner och byggmatrial i ridhuset och stallet håller de på att riva.
Så att ridskolor får lov att flytta ut från centrum är inte bara ett Stockholmsproblem.
 
Stadens funktion

Inte_Ung skrev:
Innerstaden har bara dyra kvadratmeter, för dyra för att ha hästar på.
Värdet på marken påverkas av vad den får användas till. Med din logik skulle man riva hela Gamla stan och bygga något mer lönsamt. Och inte kan det väl vara rimligt att ha simhallar, när det finns så mycket vatten i Stockholm. Det måste vara bättre att riva dem också och bygga något mer lönsamt.

Jag tror att du har missat själva poängen med en stad, nämligen att den ska tillgodose många olika behov. I London och i New York är fastighetspriserna betydligt högre än i Stockholm, men man bebygger inte Hyde Park respektive Central Park, och i båda dessa kan man dessutom se hästar!

De nu aktuella ridskolorna på Norra Djurgården ligger inom Nationalstadsparken, som har ett fått ett särskilt skydd för dess natur- och kulturvärden. Det är alltså högst tveksamt om en ändrad användning av Ryttarstadion ens skulle vara förenlig med lagen. Om någon annan användning av anläggningen inte kan ske, har anläggningen heller inte ett högre värde än vad som motiveras av den nuvarande verksamheten.

Jag har svårt att förstå denna missunnsamhet mot dem som har valt att bo i stan, en stad som på ett utmärkt sätt förenar storstadens uppgifter med en närhet till natur och friluftsliv.
 
Sv: Stadens funktion

Men det är inte missunsamhet.
Det handlar om att blir det för dyrt så blir det.
Och att det liksom inte är en rättighet att få exakt det som man vill ha oavsett var man bor.
Vill man betala vad det kostar för det, så okej.
Problemet blir när man inte vill betala vad det kostar.

Den här diskussionen är snarare jämförbar med att man skulle vilja ha en villa på 120kvm och 5 rok för under miljonen i City.
Därför att det har man minsann på landet.
Än med att riva simhallar eller Gamla stan.

I Central Park i New York så är det ganska så dyrt att rida.
Det är priser som Stockholmarna inte skulle acceptera.
Men om man är villig att betala 500:- för 45 min ridning, så vore det ju marknadsmässigt med avseéde på läget.

Kvarstår gör då problemet med djurskyddslagen.
För att kunna bete sig naturligt så behöver hästar tillgång till utevistelse i grupp på tillräckligt stora ytor.
Jag frågar därför:
Skulle Djurgårdsförvaltningen gå med på den lersoppa som hästhagar med för liten yta medför.
Alternativt stora grusytor eller ytor av asfalt eller betong för att marken skall hålla.
Man kan räkna med att det behövs ca 1000kvm/2 hästar.
20 hästar gör då slarvsylta av 1ha.
Hur skall det lösas?

Eller skall dessa ridskolor få dispans från djurskyddslagen bara för att de ligger i Stockholm?
 
Sv: Stadens funktion

En till sak.

Butros skrev:
Jag tror att du har missat själva poängen med en stad, nämligen att den ska tillgodose många olika behov.
Du ser bara till människornas behov eller hur?
Hästarnas behov då, är det inget som man behöver ta hänsyn till i din värld?

Jag tycker att ditt resonemang känns som om du diskuterar sportredskap och inte levande varelser.
Det hela handlar om hur fint det är att få rida i Stockholm.
Vilket jag kan förstå.
Men ingenstans ser jag något om hur du tycker att det kan vara att vara häst i Stockholm.
De storstäder som du tar upp ligger i länder utan den typ av djurskydd som vi har här i Sverige.
Ett djurskydd som jag tycker att vi skall vara stolta över.
 
Sv: Stadens funktion

Inte_Ung skrev:
Men det är inte missunsamhet.
Det handlar om att blir det för dyrt så blir det.
Och att det liksom inte är en rättighet att få exakt det som man vill ha oavsett var man bor.
Vill man betala vad det kostar för det, så okej.
Problemet blir när man inte vill betala vad det kostar.
Du förbigår hela tiden grundfrågan att det blir för dyrt om man frångår de regler som gäller för Nationalstadsparken. Så länge Ryttarstadion används för sitt ändamål går det uppenbarligen att få lönsamhet. Annars skulle ridskolorna redan ha gått i konkurs. Det finns alltså gott om människor som vill betala vad det kostar.


Inte_Ung skrev:
Den här diskussionen är snarare jämförbar med att man skulle vilja ha en villa på 120kvm och 5 rok för under miljonen i City.
Därför att det har man minsann på landet.
Än med att riva simhallar eller Gamla stan.
Nej, det är skillnad mellan att behålla vad man har, och att önska något orealistiskt. Däremot är det jämförbart med situationen när gamla människor inte har råd att bo kvar i sina hem, därför att stigande priser får till följd att fastighetsskatten blir för hög.

Du har själv sagt att fastighetsägaren skulle kunna få högre avkastning genom att använda Ryttarstadion för andra ändamål. Varför är du inte beredd att tillämpa den logiken på en simhall och säga att om simmarna inte har råd att betala så mycket som skulle behövas för att ge maximal avkastning på fastigheten, måste man flytta verksamheten?

Det är svårt att se att det skulle handla om annat än missunnsamhet mot dem som rider i Stockholm, när du inte är konsekvent.
 
Sv: Stadens funktion

Inte_Ung skrev:
Du ser bara till människornas behov eller hur?
Hästarnas behov då, är det inget som man behöver ta hänsyn till i din värld?
Jag bemötte ett av dina påståenden. Att jag inte tar upp varje aspekt i ett inlägg, betyder inte att jag inte skulle bry mig om dem.


Inte_Ung skrev:
Jag tycker att ditt resonemang känns som om du diskuterar sportredskap och inte levande varelser.
Det hela handlar om hur fint det är att få rida i Stockholm.
Vilket jag kan förstå.
Men ingenstans ser jag något om hur du tycker att det kan vara att vara häst i Stockholm.
De storstäder som du tar upp ligger i länder utan den typ av djurskydd som vi har här i Sverige.
Ett djurskydd som jag tycker att vi skall vara stolta över.
Det är riktigt att jag inte har skrivit om alla aspekter. Medan du tycks ha som debatteknik att ständigt ändra fokus, när du inte kan finna argument, försöker jag gå till botten med några frågor.

Möjligheterna till utevistelse kunde vara bättre, men jag anser mig inte ha tillräckliga kunskaper för att diskutera djurhållning i staden eller djurhållning i allmänhet. Hur naturligt är det för hundar att leva i en stadsvåning och att ledas runt i ett koppel några gånger om dagen? Hur naturligt liv har innekatter? Är det värre för hästar att inte få komma ut så mycket, än att vara ensam häst med daglig utevistelse på landet; hästar är flockdjur. Människans nyttjande av djur, vare sig det handlar om livsmedel, nöjen eller medicinska försök, är en stor och komplicerad fråga.

Jag nöjer mig med att diskutera de punkter som jag behärskar.
 
Sv: Stadens funktion

Butros skrev:
Medan du tycks ha som debatteknik att ständigt ändra fokus, när du inte kan finna argument, försöker jag gå till botten med några frågor.
Jag försöker att se till helheten, medan du väljer att gräva ner dig i detaljer och därmed kan missa något väsentligt.
Man måste beakta alla aspekter i olika beslut.
Det går inte att bara ta ut en lösryckt detalj.

Butros skrev:
Möjligheterna till utevistelse kunde vara bättre, men jag anser mig inte ha tillräckliga kunskaper för att diskutera djurhållning i staden eller djurhållning i allmänhet.
Medan jag å andra sidan är oerhört kunnig just i den frågan.
Och vet precis vad hästar vill ha för att må bra.

Butros skrev:
Hur naturligt är det för hundar att leva i en stadsvåning och att ledas runt i ett koppel några gånger om dagen? Hur naturligt liv har innekatter?
Skillnaden är att de är mindre djur som kan få sitt rörelsebehov tillgodosett på en mindre yta.
Jag vet att det fungerar bra för katter.
Hundar har jag ingen erfarenhet av, men jag kan tänka mig att det blir svårt med stora hundar om man inte har någon rastgård att släppa dem i så de får leka fritt.

Butros skrev:
Är det värre för hästar att inte få komma ut så mycket, än att vara ensam häst med daglig utevistelse på landet; hästar är flockdjur.
Ja, de är strövande djur som behöver kunna röra på sig i princip 20 av dygnets 24 timmar.
De mår alltså fysiskt och psykiskt dåligt av att inte kunna röra på sig.
Vissa blir deprimerade och andra skaffar sig stereotypa beteénden.
Detsamma gäller livet utan en kompis.

I diskussioner om nya föreskrifter slås fast att:
"Hästar har bland annat behov av att få utlopp för sitt sociala beteende. Detta tillgodoses bäst genom att hästar hålls i par eller i grupp, men hästar har även socialt utbyte av att kunna se, höra och ha fysisk kontakt med annan häst, till exempel genom boxgaller. De måste också ha möjlighet att röra sig fritt utan att påverkas av yttre faktorer."

Saxat från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2473
Läs gärna hela

Att tillåta en typ av nedbrytande hästhållning därför att det finns andra typer av nedbrytande hästhållning, kan jag inte tycka är försvarbart.
I diskussionerna så tas dock båda problemen upp.

Man kan förvänta sig att det blir en lag i likhet med beteslagen för kor.
Och i det fallet så kommer ju saken i att läge där man antingen måste flytta eller få tillgång till mark.

Butros skrev:
Jag nöjer mig med att diskutera de punkter som jag behärskar.
Då så kanske inte det här ämnet är riktigt rätt för dig.
Det handlar ju bl.a. om hästhållning.
Men kanske att du kan svara på den här frågan då?

Inte_Ung skrev:
Jag frågar därför:
Skulle Djurgårdsförvaltningen gå med på den lersoppa som hästhagar med för liten yta medför.
Alternativt stora grusytor eller ytor av asfalt eller betong för att marken skall hålla.
Man kan räkna med att det behövs ca 1000kvm/2 hästar.
20 hästar gör då slarvsylta av 1ha.
Hur skall det lösas?

Eller skall dessa ridskolor få dispans från djurskyddslagen bara för att de ligger i Stockholm?
 
Sv: Stadens funktion

Inte_Ung skrev:
Jag försöker att se till helheten, medan du väljer att gräva ner dig i detaljer och därmed kan missa något väsentligt.
Man måste beakta alla aspekter i olika beslut.
Det går inte att bara ta ut en lösryckt detalj.
Men om du vill se till helheten, varför byter du då fokus, när dina argument inte håller? Man kan klara ut frågan om markanvändning, om de särskilda reglerna i Nationalstadsparken utan att samtidigt lösa frågan om djurhållningen.

Varför kan du inte svara på varför man ska ha olika ekonomiska kriterier för ridanläggningar och simhallar? Varför ska man inte behålla en ridskola, om marken kan användas till något lönsammare, men behålla en simhall, om den marken kunde användas till något lönsammare.

Detta är en principfråga. Ska all mark ge största möjliga avkastning, eller ska staden svara mot olika behov? Om du anser att även simhallar bör flyttas ut, Gamla stan rivas och ersättas med skyskrapor osv, finns det ingen anledning att diskutera hästarnas utevistelse. Då kan vi nämligen konstatera att vi har olika syn på vilka kriterier som ska gälla för stadsplaneringen.

Om du å andra sidan accepterar att även andra kriterier än maximal avkastning ska gälla, när man bestämmer hur marken ska användas, då kvarstår frågan varför du använder ekonomiska argument i fråga om Ryttarstadion. Varför ska man göra olika ekonomisk bedömning av olika idrotter? Den frågan kan fortfarande bedömas utan att diskutera djurhållningen.

Sedan kan man diskutera hur anläggningen bör utformas ur djurhållningssynpunkt.


Inte_Ung skrev:
Då så kanske inte det här ämnet är riktigt rätt för dig.
Det handlar ju bl.a. om hästhållning.
Det är i högsta grad rätt för mig. Jag kan diskutera frågorna om markanvändning, om Nationalstadsparken och vad en stad är. Självklart ska sedan varje anläggning ha en acceptabel hästhållning, men det finns ingen anledning att börja planera för den, om man inte får vara kvar. Det borde inte vara så svårt att förstå.
 
Sv: Stadens funktion

Butros skrev:
Varför kan du inte svara på varför man ska ha olika ekonomiska kriterier för ridanläggningar och simhallar? Varför ska man inte behålla en ridskola, om marken kan användas till något lönsammare, men behålla en simhall, om den marken kunde användas till något lönsammare.
Det beror ju helt och hållet på vad ägarna till fastigheterna vill.
Om de vill ha en viss avkastning på sitt insatta kapital och tar ut hyra för det och någon är villig att betala, så är det inte min sak att avgöra vem som skall hyra och betala.
Det avgör fastighetsägaren.
Men här så vill andra intressen köra över ägarens intresse och i princip krava att fastigheten hyrs ut till det pris som de är villiga att betala.

Så jag ser 2 aspekter på detta.

1. Hyran är för hög så att man inte kan betala.
2. Djurskyddet är inte uppfyllt.

Och jag ser det tvärt om.
Om inte djurskyddet kan uppfyllas, varför tjaffsa om hyran?
 
Sv: Stadens funktion

Butros skrev:
men det finns ingen anledning att börja planera för den, om man inte får vara kvar.
Man fick visst vara kvar.
Det var bara hyran som skulle höjas.
Och då så hade man inte råd att vara kvar.

Den ekonomiska aspekten hade med ryttarnas ekonomi att göra.
Det handlade här om att de inte ansåg sig ha råd att hyra lokalerna.
Inte om att de inte fick hyra lokalerna.

Är det verkligen så konstigt att ridning i Innerstaden skulle vara dyrare än på landet?
Precis som att boende är det?
 
Sv: Stadens funktion

Inte_Ung skrev:
Det beror ju helt och hållet på vad ägarna till fastigheterna vill.
Om de vill ha en viss avkastning på sitt insatta kapital och tar ut hyra för det och någon är villig att betala, så är det inte min sak att avgöra vem som skall hyra och betala.
Det avgör fastighetsägaren.
Men här så vill andra intressen köra över ägarens intresse och i princip krava att fastigheten hyrs ut till det pris som de är villiga att betala.
Det lönar sig inte att med en druckens envishet upprepa detta om och om igen, om du inte är beredd att diskutera ett steg längre, och det förefaller du inte vara. Enligt dig ska staden tydligen planeras endast utiftrån fastighetsägarnas avkastningskrav, men så enkelt är det inte. I en stad reserveras mark för parker, skolor, sjukhus, bostäder, kontor osv. Varje verksamhet drivs under sina villkor. I Solna planeras nu för en ny fotbollsstadion. Den byggs inte därför att en fastighetsägare satt och räknade på olika alternativ; den byggs därför att kommunen anser att en fotbollsstadion behövs. Det finns gott om gräsmattor på landet, men det hjälper inte dem som är intresserade av fotboll i Storstockholm.

När du anser att ryttarna inte är beredda att betala sina kostnader, beror det på att du i fråga om Ryttarstadion inte accepterar att den precis som fotbollsplaner och simhallar är en anläggning som har tillkommit för att fylla ett visst behov.

Fastighetsägare har inte fullständig frihet att nyttja sina fastigheter. Då skulle ännu fler bostäder ha förvandlats till kontor.

På Norra Djurgården har hästar länge haft en självklar plats tack vare K1, polisen och privata ryttare. Djurgårdsförvaltningen underhåller ett nät av ridvägar. Det är svårt att se att ett ändrat nyttjande av Ryttarstadion skulle vara förenligt med regeln "att i en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap och naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas." Som jag ser det bidrar Ryttarstadion och hästhållningen i högsta grad till de kulturvärden som finns i Nationalstadsparken.


Inte_Ung skrev:
Och jag ser det tvärt om.
Om inte djurskyddet kan uppfyllas, varför tjaffsa om hyran?
Då så kanske inte det här ämnet är riktigt rätt för dig.
Det handlar ju om att ridskolorna eventuellt skulle behöva stänga pga en hyreshöjning, inte pga brister i djurskyddet.
 
Sv: Stadens funktion

Butros skrev:
När du anser att ryttarna inte är beredda att betala sina kostnader, beror det på att du i fråga om Ryttarstadion inte accepterar att den precis som fotbollsplaner och simhallar är en anläggning som har tillkommit för att fylla ett visst behov.
Precis.
Jag anser att vissa "Idrotter" inte är någon rättighet.
Dit hör t.ex. ridning, ishockey, dykning, slalom, motorcross och andra dyra och nöjesbetonade sporter.
Dessa får man som utövare finansiera själv tycker jag.
Däremot så behövs gräsplaner och simhallar för att skollagen skall följas.
Alla har rätt till simundervisning därför att simkunnighet har med överlevnad att göra.
Och alla har rätt till gymnastikundervisning och till det så behövs det gräsplaner där skolorna finns.
Och skolorna finns där människor finns.

Butros skrev:
Det är svårt att se att ett ändrat nyttjande av Ryttarstadion skulle vara förenligt med regeln "att i en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap och naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas." Som jag ser det bidrar Ryttarstadion och hästhållningen i högsta grad till de kulturvärden som finns i Nationalstadsparken.
Då så frågar jag igen:
Skulle Djurgårdsförvaltningen gå med på den lersoppa som hästhagar med för liten yta medför.
Alternativt stora grusytor eller ytor av asfalt eller betong för att marken skall hålla.
Man kan räkna med att det behövs ca 1000kvm/2 hästar.
20 hästar gör då slarvsylta av 1ha.

Är inte det ett intrång i Nationalstadsparken?
Denna frågan är ju orsaken till varför Djurgårdsförvaltningen inte vill släppa till hark till hagar.
 
Sv: Stadens funktion

Vad är en rättighet? Det finns väl ingen rättighet att rida, bara för att det finns ridskolor? De som rider på Ryttarstadion betalar för det.

Fastighetsägaren har en gång fått bygglov för en ridsportanläggning. Så länge ryttarna kan betala en rimlig hyra finns inte anledning att påstå att de inte skulle stå för sina kostnader.
 
Sv: Stadens funktion

Men vad sätter då den rimliga hyran?
Marknadsvärdet eller subvention från kommunen?
Betalar de som rider där verkligen vad det kostar eller subventionerar Stockholms Stad lokalerna?

Och varför svarar du inte på frågan om marken som skulle behövas?
 
Sv: Stadens funktion

Det finns flera saker att ta hänsyn till när hyran fastställs. Hyran måste rimligen täcka kostnaderna för drift och underhåll, liksom kapitalkostnaderna. En marknadshyra måste utgå från den befintliga anläggningen, inte från en alternativ användning av området.

Dina övriga frågor ligger litet utanför den egentliga tråden, som just handlade om konsekvenserna av en hyreshöjning på Ryttarstadion. Kommuner ger ofta bidrag till idrottsanläggningar av olika slag. Hur Stockholms stad gör, vet jag inte, men det är angeläget att ridsporten inte diskrimineras.

Beträffande markfrågan har jag redan skrivit att jag valt att diskutera det tråden handlar om, inte djurskyddsfrågan. Jag gör ett försök igen. Frågan om människans utnyttjande av djur för olika ändamål är alltför komplicerad för att rymmas inom denna tråd. Vad gäller Ryttarstadion tror jag att du inte behöver oroa dig. Det är inte okänt för staden att anläggningen finns och du kan med varm hand överlämna ansvaret för tillsyn till berörda myndigheter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En byggmiss på Mälarhöjdens ridskola gör att taket riskerar att rasa in. Staden har nu stängt ridskolan – ridskolan hotas av konkurs...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
828
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Den 8-9 oktober tränar våra landslagsryttare för den tyska topptränaren "Kaiser" Johansmann på Flyinge...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm var i Aachen när de svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr gick in i karantän...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp