Bukefalos 28 år!

Ridskolor kan tvingas stänga

Utevistelse?

Möjligheten för hästar på ryttarstadion att komma ut är dessvärre högst begränsad, om du inte räknar med promenaden mellan stall och ridhus. Man kunde faktiskt önska att det skulle finnas bättre möjligheter.

Av ditt sätt att formulera dig är du sannolikt inte någon officiell företrädare för Östermalms Ridskola, och då är ditt användarnamn inte lämpligt. Det torde tangera gränsen för firmaintrång, men jag antar att du ännu inte är gammal nog att behöva svara för konsekvenserna av detta.

Eftersom du nu som jag tycks tycka om Östermalms Ridskola, tycker jag att du bör avstå från att missbruka det namnet.
 
Stockholms innerstad

Hambo skrev:
Med Innerstaden menar jag inanför tullarna !
Kanske ett gammalt uttryck:confused:

Men det är nog sant att ryttarstadion ligger innanför
de gamla tullarna, men iom att ryttarstadion ligger vid
liljanskogen så tycker jag inte att det är innerstad !
Innerstad för mig är nog närmare "Plattan".
Till Stockholms innerstad räknas Norra Djurgården, där ryttarstadion ligger, liksom Gärdet, Hjorthagen och Djurgården. (Södra Djurgården heter endast Djurgården som stadsdel.)

Västerut omfattar innerstaden även Kristineberg och Fredhäll, liksom Essingeöarna.)

Även om ryttarstadion i dag ligger i ett område som tillhör innerstaden, ligger den utanför den gamla tullen. Den som är väl förtrogen med Östermalm, har kanske lagt märke till att ett hus vid Östermalmsgatans sydsida ligger litet snett, indraget en bit från den nuvarande gatan. Det huset uppfördes ursprungligen vid dåvarande Ladugårdslands tullgata.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Tänk om alla tänkte som dig. Gud va världen skulle se bra ut då.
Jag vet att ja gick över gränsen, men ja blir så trött på allt sånt.
men vad menar du med "firmaintrång"?
 
Sv: Nationalstadsparken

Butros skrev:
Därför att mark i Innerstaden kostar för mycket/kvm.
Den är så dyr att jag har svårt att finna motiv till varför en såpass platskrävande verksamhet som just en ridskola skall ligga där.
Det går antagligen att få in betydligt mer av annan verksamhet på samma yta.
Alternativt använda dem till bostäder i bostadsbristens Stockholm.

Verksamheter som är så skrymmande som en ridskola, den tycker jag att man lägger där marken är billigare och det finns mera plats.
 
Sv: Utevistelse?

Butros skrev:
Möjligheten för hästar på ryttarstadion att komma ut är dessvärre högst begränsad, om du inte räknar med promenaden mellan stall och ridhus. Man kunde faktiskt önska att det skulle finnas bättre möjligheter.
Enligt lagen så skall även hästar ha möjlighet att bete sig naturligt.
Och snart så kommer utevistelse i grupp att krävas vid hästhållning.
Det kommer antagligen också krav på box i stället för spilta.

Länk till information om arbetet med de nya föreskrifterna.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2473

Detta gör att antingen så blir hästhållningen i dessa Innerstads-ridskolor olaglig eller så måste det till mera mark.
Mark som är oerhört dyr.
 
Firmaintrång

ÖstermalmsRidskola skrev:
men vad menar du med "firmaintrång"?
Ordet firma används ofta synonymt med företag, men i själva verket är firma själva företagsnamnet. "Firma är den benämning under vilken näringsidkare driver sin verksamhet." Firmalag (1974:156)

Precis som man inte får använda någon annans varumärke får man inte heller använda någon annans firma. Att på ett hästforum uppträda som ÖstermalmsRidskola innebär att du, om det inte är du som äger ridskolan, kränker ägarens ensamrätt till namnet ("firman"). Det är ett brott som kallas firmaintrång och kan ge böter eller fängelse i högst två år.
 
Sv: Nationalstadsparken

Inte_Ung skrev:
Därför att mark i Innerstaden kostar för mycket/kvm.
Den är så dyr att jag har svårt att finna motiv till varför en såpass platskrävande verksamhet som just en ridskola skall ligga där.
Markens värde står i relation till dess användningsmöjligheter. Marken på Norra Djurgården skulle ha ett betydligt högre värde, om den finge bebyggas, men nu ska större delen bevaras som grönområden inom Nationalstadsparken.

Om marken är reserverad för ridkoleverksamhet, står dess värde i relation till det. Varför skulle man ändra användningsområde?


Inte_Ung skrev:
Det går antagligen att få in betydligt mer av annan verksamhet på samma yta.
Alternativt använda dem till bostäder i bostadsbristens Stockholm.
En stad består av många olika verksamheter. Man skulle kunna riva Stockholms stadion och bygga bostäder där, och det hade fått rum en hel del bostäder på Globens plats, men man ska inte bara bo i staden, man ska leva också. En stad måste rymma byggnader för olika ändamål.


Inte_Ung skrev:
Verksamheter som är så skrymmande som en ridskola, den tycker jag att man lägger där marken är billigare och det finns mera plats.
Att marken är billigare där det finns mera plats, beror bland annat på att det bor färre människor där, dvs underlaget är mindre. Med din logik vore det allra bästa om alla ridskolor låge i ödemarken, där de inte skulle få några elever alls.
 
Sv: Nationalstadsparken

Jag roade mig med att söka litet på nätet. Om Nationalstadsparken står bl a denna text på Stockholms stads webbplats:
"Det gemensamma för Nationalstadsparken är helheten – ett historiskt landskap, utvecklat och förvaltat genom århundradena med ursprung i det kungliga markinnehavet. Området har nära anknytning till stadens historia och utveckling, och som har stor betydelse för det nationella kulturarvet, för stadens och regionens ekologi och för människors rekreation."

På Nationalstadsparkens egen webbplats upplyses bl a:
"att i en nationalstadspark får ny bebyggelse och nya anläggningar komma till stånd och andra åtgärder vidtas endast om det kan ske utan intrång i parklandskap och naturmiljö och utan att det historiska landskapets natur- och kulturvärden i övrigt skadas."

Jag har väldigt svårt att se att ett avhästande av Nationalstadsparken skulle ligga i linje med målsättningar att bevara natur- och kulturvärden. Däremot skulle många människor berövas en möjlighet till rekreation.
 
Sv: Nationalstadsparken

Butros skrev:
Markens värde står i relation till dess användningsmöjligheter. Marken på Norra Djurgården skulle ha ett betydligt högre värde, om den finge bebyggas, men nu ska större delen bevaras som grönområden inom Nationalstadsparken.
Men får man verkligen använda detta grönområde som hästhagar då?
Det där brukar vara ytterst känsligt.
De vill ju helst ha klövbete på sådan mark och inte hästar.

Butros skrev:
Om marken är reserverad för ridkoleverksamhet, står dess värde i relation till det. Varför skulle man ändra användningsområde?
Pengar, pengar och sedan argumentet pengar.

Butros skrev:
Att marken är billigare där det finns mera plats, beror bland annat på att det bor färre människor där, dvs underlaget är mindre. Med din logik vore det allra bästa om alla ridskolor låge i ödemarken, där de inte skulle få några elever alls.
Nu så är ju inte världen så svart-vit.
Jag vet massor av ridskolor som ligger på landsbyggden utanför Stockholm-Uppsala-Sigtuna, och vad jag vet så har de både stora hagar till hästarna och fullt med kölista på sina lektioner.

Och det var ju just priset som var problemet.
Jag saxar ur informationen.
"Ridskolorna i Stockholm betalar mellan 25 och 70 kronor per kvadratmeter i hyra. Och en ridanläggning kräver många kvadratmeter. Före en eventuell hyreshöjning ligger kvadratmeterpriset redan nu på 151 kronor. Det kan jämföras med Djursholms Ridskola som betalar 76 kronor per kvadrat för en betydligt modernare anläggning."

Fastighetsbolaget vill höja hyran till det 3dubbla.
Det måste ju bli 450 kronor.
Och de måste ju vara medvetna om att de antagligen förlorar sin hyresgäst med den höjningen.
Så naturligtvis har de någon annan verksamhet som de hellre vill ha in som ger mera pengar.

Så det hela handlar om pengar och värdet på läget.
 
Sv: Nationalstadsparken

Inte_Ung skrev:
Pengar, pengar och sedan argumentet pengar.
Ja, jag förstår också att fastighetsägaren önskar största möjliga avkastning, men varför skulle myndigheterna medverka till att en fastighet finge ändrad användning, om det strede mot lagen om Nationalstadsparken?


Inte_Ung skrev:
Nu så är ju inte världen så svart-vit.
Jag vet massor av ridskolor som ligger på landsbyggden utanför Stockholm-Uppsala-Sigtuna, och vad jag vet så har de både stora hagar till hästarna och fullt med kölista på sina lektioner.
Självklart. Det behövs säkert ridskolor där också.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Djurgårdens ridskola ligger oxå i "innerstan"
Där finns 8 lite större gräshagar samt fem paddockhagar och alla ridskolehästar får i princip vara ute ett par timmar om dagen. Visserligen är utevistelse fortfarande minimal men mkt bättre kan det inte bli när man inte har tillgång till så mkt mark.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hej!

Ville bara rätta dej lite..

För att få använda ridhus och ridbanor vid ryttarnstadion KRÄVS medlemskap i SFK.. Sen att folk inte bryr sej och "stallägarna" (eller vem som nu har ansvaret för att det betalas) har bättre saker att bry sej om än om folk betalar medlemsavgift är en helt annan sak.

/ Lavinia
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Inte_Ung skrev:
Nej, för jag har valt att bo där det är lämpligt att ha hästar.
Men jag har 40min till Sthlm C.

Ja och som sagt har du det valet, många har inte det.

Men det är väl ändå inte hästarnas och stallens sak att ordna det.
Det får väl ungdomarnas föräldrar ordna.
I stockholm finns dansskolor, musikskolor, massor av träningsmöjligheter i massor av sporter.
Hästar och ridning är liksom inte det enda som man kan göra här i världen.

nej, men det finns många som bara vill rida och vars föräldrar inte är så sugna på att ksicka ut som i förorten. Vet själv hur kul det var att rida i solna när jag bodde på lidingö.. Tror inte det blir lättare för östermalmsungarna.. Och som samhället ser ut i dag har många föräldrarinte en aning om vad deras ungar gör. Är det inte bättre att ge dessa ungar en meningsfull sysselsättning och kunna vara med och påverka och göra det bättre för hästarna???

Varför inte det?
Massor av föräldrar flyttar dit där möjligheten för barnen att utöva sina intressen finns.
Eller dit där de rätta skolorna finns.
Oftast så finns de rätta skolorna i Stockholm, men för ridskolor så passar det inte.
Då så får man göra precis så som alla andra i Sverige - flytta dit där möjligheterna finns.

Eller så VILL föräldrarna mycket gärna bo i stockholm pga jobbet, pengar, närhet till SINA intressen, vänner, uteliv etc. Alla är inte fullt så uppoffrande som du verkar tro.

Visst, men en ridskola är liksom inte det enda saliggörande i det fallet.
Hästarna skall liksom inte offras för den goda saken.

Ungarna får väl ta och dansa Salsa i stället!

Bra idé, tror jag ska säja det till tjejerna som äntligen efter flera års tjat fått börja rida.. ähh salsa e också kul!!

Som sagt tycker jag att Ryttis ska vara kvar, men att utevistelse borde gå att ordna. När jag red där för 100 år sen var det djurgårdsförvaltningen som inte ville bygga fler hagar i området. Är det då inte vetttigare att ge sej på dom, tror säkert att hagar skulle bli av om dom bara fick.. Arbetsbesparingen om det gick att bara mocka 1-2 ggr/dag istället för 4 (förutsätter ett snabbt sätt att få ut hästarna förstås) och hästar helt utan överskottsenergi.. Personalen skulle kunna ägna sej åt viktigare saker än mockning..

Som en liten parantes får jag väl säja att mycket få av de hästar jag träffat på Östermalms (där jag red), verkade olyckliga eller lidande av att stå inne. Några privathästar boxvandrade och vävde, de flesta lektionshästar trivdes bra och var livsglada och trevliga individer..

Kan inte förstå varför man inte bara kan göra det bästa av situationen och sen försöka förbättra den ännu mer.. Om allt som var dåligt var bannlyst skulle man ju aldrig utvecklas...

/ Lavinia, som följt många hästar på Ryttis genom åren..
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lavinia skrev:
Bra idé, tror jag ska säja det till tjejerna som äntligen efter flera års tjat fått börja rida.. ähh salsa e också kul!!
Det som jag menar är att var sak har sin plats.
Och Stockholms innerstad är lämpligtvis en plats för annat än just ridskolor.
Det finns en massa annat som passar i och finns just i Stockholms innerstad, sådant som inte passar riktig på mindre orter.
Så man kan väl antingen göra det som passar där man bor eller flytta till ett ställe där det som man vill göra passar.
Och alla flyttlass måste inte gå in till Stockholm.
Vissa kan faktiskt gå ut därifrån också.....
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hej!

Naturligtvis kan folk flytta FRÅN stockholm, men jag tror att många som bor där har en orsak till att bo där..

Dessutom skulle jag vara villig att döda för ridvägarna och hindrena som finns i stockholm, det är underbart att rida i lill-jan-skogen och på djurgården.. hade jag haft råd och möjlighet hade jag definitivt kört in min tjej och ridit där... Själv sitter jag med hästen i ett stall med utevistelse, men ridvägar 30 minuters asfalt bort och ridhur 45 minuter från stallet... Jag kan förstå dom som inte vill göraa såna uppoffringar för sina hästar..

Och en parentes till.. Många privathästar i sverige idag är lyckliga om de överhuvudtaget får gå ut i hage, eller träffa andra hästar. Varför inte ge sej på dom istället, dom hästarna är klart mer olyckliga än ryttis hästar, som har kunnigt folk som tar hand om dom, skötare som betar dom och minst 2 månader bete varje sommar och vid längre konvalescens möjlighet att bo hos "stall"ägarna och gå i hage..

Om inte dagens ungar kan få en möjlighet att träffa hästar, kommer dom inte heller ha förståelse för varför vi hästmänniskor tycker hästarna ska vara ute.. Vet man inte varför bryr man sej oftast inte..

/ lavinia, som tycker ryttis ska vara kvar, men att marken borde kunna utnyttjas bättre..
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Jag ger mig inte på någonting alls.
Jag tycker bara att det inte kan vara någon större katastrof om Stockholms innerstad inte kan ha just ridskolor i sin nöjespark.
Därför att det dels finns så många andra nöjen där och dels är så lätt att åka till ställen med bra ridskolor.

Stockholm måste inte ha precis allt bakom knuten.
Vissa saker kan faktiskt vara på andra platser.
45min resa är en baggis för en Stockholmare.
Och det finns massor av stall på det avståndet.

Med både ridvägar och ridhus precis utanför stalldörren.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hej!

Och mitt svar är som vanligt... Alla har inte möjlihget att sätta sej i bilen och åka till stallet 45 min bort.. Många har heller inte tid. Det kostar ganska mycket att bo i stockholm och många bor där för att ha allt om hörnet...

Ge hästarna ett bättre liv, men ta inte bort ryttis..

/ Lavinia, som inte anser att ridning ska vara bara för bönder.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Ja, som vanligt skall Stockholmarna ha allt, precis allt, runt hörnet.
Och blir sura och arga som bortskämda barn när de inte får det.

Man kanske skulle ta och flytta ut andra nöjen till landet i stället?
Vi tar och flyttar ut några teatrar och så Operan och så antingen Skansen eller Gröna Lund.
Varför skall Karuseller och Opera bara vara för stadsbor?
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Hej!
Jag håller med i allt som Lavinia har sagt.
Rider själv på Östermalms Ridskola och har varit där i cirka 12 år nu och kunde inte trivas bättre.
Som det tidigare är nämnt så har inte alla möjlighet att be sin familj flytta ut till landet för att man ska få rida och alla har inte tid eller råd att sätta sig i bilen och åka till stallet efter en lång skol eller jobbdag för att sedan vända när man kommer fram för att klockan är för mycket.
Ska inte vi få rida bara för att vi bor i Stockholm? Jag skulle till exempel inte kunna byta ut min ridning mot en salsakurs 1 dag i veckan. Hästarna betyder alldeles för mycket för mig och det gör dem för många fler som rider på Ryttis.
Många som har skrivit i den här tråden har uppenbarligen aldrig besökt Ryttarstadion, men det är i allafall ett jättefint läge precis vid skogen och vi har 3 stall, 3 ridhus, galoppbana, gräsbana, gruspaddockar och otroliga ridvägar i Lill-Jan skogen. Det enda minuset är att vi har tyvärr inga hagar utan endast 2 rasthagar (5 med de som hör till Stockholms Ridhus). Men det är ju inte vårt fel så skyll inte på oss! Det är Djurgårdsförvaltningen som äger all mark och de har inte fixat några hagar till oss. Men om nu alla ni som skriver bryr er så mycket om våra hästar så kan ni väl pallra er över till Ryttis och gå ut några timmar om dan med ridskolehästarna? Tro mig, alla vi som rider där och som spenderar några dagar i veckan i stallet går ut med våra hästar så mycket som möjligt. Det är klart att de skulle kunna få komma ut lite oftare men allt är en fråga om tid.
 
Sv: Ridskolor kan tvingas stänga

Lovely_Sussie skrev:
Det enda minuset är att vi har tyvärr inga hagar utan endast 2 rasthagar (5 med de som hör till Stockholms Ridhus). Men det är ju inte vårt fel så skyll inte på oss! Det är Djurgårdsförvaltningen som äger all mark och de har inte fixat några hagar till oss.
Jösses.
Någon annans fel.
Någon annan skall fixa.
Vi skall ha - för det vill vi.
Som bortskämda barn.

Det ÄR erat fel, därför att ni är dels alldeles för bekväma för att orka pallra er ut dit där det finns plats för hästar.
Och dels för att ni som hästintresserade envisas med att bo i innerstaden.

Nåja.
Detta gällde ju hyran som nu blir marknadsmässig och ni ändå inte har råd att betala.
Så det löser sig ju.
Även om ni promenerar aldrig så mycket med hästarna, så kan det inte ersätta rörelse i frihet.
Enligt Djurskyddslagen skall djur, och då även hästar, ha möjlighet att bete sig naturligt.
Att gå i ett ledsnöre ger INTE den möjligheten.
Och eftersom det snart kommer en lag på utevistelse så skiter det sig i alla fall för Ryttis.
Djurgårdsförvaltningen vill nog inte ha marken söndertrampad till lersoppa.

Att det är fint att vara ryttare och rida där - det är jag övertygad om.
Frågan är om det är fint att vara häst där?
Och om ni har råd?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En byggmiss på Mälarhöjdens ridskola gör att taket riskerar att rasa in. Staden har nu stängt ridskolan – ridskolan hotas av konkurs...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
828
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Den 8-9 oktober tränar våra landslagsryttare för den tyska topptränaren "Kaiser" Johansmann på Flyinge...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm var i Aachen när de svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr gick in i karantän...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp