ridskor/stövlar...

Vita_N_6520

Trådstartare
vet inte om man får fråga om sånthär men.. Nån som kan ge förslag på ridskor/stövlar som är bra, som ja skulle kunna köpa..? :P

Jag behöver ett par när ja ska åka till Irland på praktik.
Därför vill ja ha ett par som är lagom varma, som är bra att ha både i stall och när man rider, så man slipper ha med sig två par...
(fast det kanske man borde ändå... :p )
Helst inte alltför dyra heller eftersom jag är en fattig människa...

Psst. har kollat på ett par skor på b**jes
ridkänga strong heter den, den låter bra, tänkte höra om nån har erfarenhet av den..? :crazy:

Sv: ridskor/stövlar...

Det du behöver är en sko med stålhetta. H**ks har billiga, men du bör ha shortchaps till när du ska rida om du inte har en bra stövel som ger ett bra stöd. Men en sko med stålhetta bör du ha...
Hoppas du får en rolig och lärorik tid!

Det är just det som är problemet.. :crazy:
Jag har inte råd med både skor OCH chaps...

Jag har nog nårra par skor med stålhätta att ta med mej om ja verkligen behöver (fast dom är fula :p )
Men det jag mest behöver är skor/stövlar att rida i, och helst vill ja kunna ha dem i stallet
(även i fortsättningen :p )

Jag skulle rekomendera Protective Jodhpur från M* då de kostar 798kr, en bra sko med stålhetta vilket har räddat mina tår många gånger :D sedan slår jag också ett slag för Dyóns stövelskaft (går dock på 1600kr) de är värda varje öre man lägger ner på dem och de håller i många år, grov dragkedja som har gett mitt högra pekfinger lite sår men skönhetssår går att leva med. :rofl:

Nu har jag inte just dessa, men Jacson har ett par jodphurs för en mycket förmånlig summa. De kostar endast 298:- hos Eriks Hästshop
(www.erikshastshop.com) men verkar vara helt okej faktiskt. Dock står det att den är stor i storlek, men det ser du ju om du går in på Eriks hemsida.
35S.gif

Själv har jag Blundstones Jodphurs med stålhätta och det är bland det bästa jag haft på fötterna! :bow: Bra, bekväma, slittåliga etc. bara positivt kan jag säga om dom. Visserligen är just Blundstones dyrare, de kostar runt 700-800:- minst i en vanlig ridsportbutik, men hade jag varit i din sits hade jag klart satsat på några likvärdiga. Dvs. rejäla skor med stålhätta, som ändå är bekväma att både rida och ha i stallet.

Jacson har även "ekonomileggings" i canvas, dom finns också hos Eriks Hästshop för 249:- vilket jag också tycker verkar vara ett bra pris.

Stövlar är ju dyrare så det är bättre att du försöker satsa på ett par shortchaps och bra skor i stället. Dessutom lär det vara bekvämare också då du både kan ha skorna till ridning och vid stallskötsel, stövlar funkar ju bra vid ridning men kan vara jobbigt att gå i dagarna i ända..

Alternativet är ju att du kanske köper ett par begagnade skor, shortchaps eller stövlar. Du kanske kan lyckas göra ett riktigt klipp.
Ett tips är att DU själv sitter ut en annons med vad du söker, på t.ex. blocket eller här på bukefalos.

Annars kanske du kan nöja dig med att köpa ett par skor och så låna ett par shortchaps så länge om det bara är en kortare period det handlar om.

Ett tips är ju också att du kan önska dig lite julklappspengar
alt. nya ridskor och shortchaps i julklapp! :idea:

Hmm.. Ja det är ju oxå en idé, fast ja behöver nog mkt av pengarna till själva resan oxå.. :crazy:

Men ja har fått 500 som ja ska köpa vad ja vill för från några och mer pengar tror ja inte ja har fören i januari - efter resan.. :smirk:

Btw.. Tack för alla tips..
Ja får försöka hitta några vettiga skor så får ja tvinga nån att laga min systers chaps o sno dom.. Eller nått :D

Problemet är bara att hitta ett par vettiga skor. haha

Börja med at lägga pengar på ett par ridskor då. :idea: de som cactus visade fanns på EKO i fjälkinge när jag var där i veckan, provade inte men såg okej ut...
Hyfsade chaps (i mocka) fimms för 350 spänn, har ett par jacson som är kanon. :bump:
Men tills du får råd så är det bara ridstrumpor som gäller, det går det också. ;)

Känner många som har Melbourne jodphursen från börjse med stålhätta som säger att de ska vara bra. kostar runt 400 har jag för mig.

Själv så tycker jag inte om stålhättan :p , men visst den är ju bra.
Har ett par MH jodphur utan stålhätta som funkar kanon men mina favoriter är och kommer nog alltid att vara easy rider (steel).

Eller så letar du ridstövlar på trad*ra!

Jag hade mina graningestövlar på Irland och de var perfekta där! Varken för varma eller något, och de passade bäst när man red genom vattenhindren också, man blev inte blöt om fötterna. De funkar också när man går på backen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 423
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 892
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 098
Senast: Stereo
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter ett par nya ridstövlar. Jag har kollat lite på Alex Boots stövlar, dom som är lackade längst upp då dom är...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka