Ridsport ÄR en "snobbsport"

emma-vsm

Trådstartare
Iallafall när man vill tävla och satsa. Ju högre upp man kommer destå mer kostar det. Hur gör man för att lyckas om man inte har föräldrar som betalar? Jag är student och jobbar extra men det räcker tydligen inte.

Nu har jag en tävling i månaden (fälttävlan) och en vanlig nationell tävling kostar mig ca 2000-2500 ink. bensin, beroende på hur långt jag måste åka.
Hade tänkt att starta en internationell (i sverige) nu i sommar, men jag måste stå över, då anmälningsavgift och box kostar 2000kr. Därtill kommer bensin och övriga kostnader.

Kanske måste jag inse att jag aldrig kommer nå toppen, då jag inte har råd att åka på vissa tävlingar. Har en häst med kapacitet och han blir ju inte yngre. Är i sina bästa år nu, och jag har 2 år kvar att plugga.

Detta är kanske lite av en gnälltråd, men berätta gärna era synpunkter, och hur ni som satsar gör för att få det att gå ihop.

/Emma

Sv: Ridsport ÄR en "snobbsport"

Emma, jag kan inte mer än hålla med i det du skriver.

Har man inte åkt på en räkmacka så är det "kört". Hoppas du fattar va jag menar å inte tar det som ett hugg.
Klart man kan nå toppen ändå. Men man vinner ju sällan en miljon på lotto lixom.
Jag hade kunnat komma nånstans, men det blev syrran som tog platsen istället. Jag unnar henne det, men JAG då. Jag vill oxå synas någon gång. Hon har glidit på bananskal och åkt räkmacka. Jag har halkat i rännstenen.
Hur kul är det?

Ja det är en snobbsport. Ridsporten och gof ligger väl bland de dyraste sporterna som man kan hålla på med. Så är man fattig och knappt har råd med hästen så finns det inget utrymme för tävlingar. Jag själv har knappt några kronor övr när jag har betalt allt på hästen.
Men har inga tävlings ambitioner så det gör mig inget. Men man kanske vill gör annat än att vara i stallet.

Synd att det är så dyrt med hästar och att allt kostar runtomkring väldigt mycket.
Men det är så underbart att hålla på med dessa djur så det är värt varenda krona till slut iaf.

Synd bara att du inte kan tävla nu när du vill det.....

Tycker att det är väldigt synd att det inte finns fler stipendium och sponsor för dom som har talang men pga ekonomiska hinder inte kan ta sig till toppen. Skulle ridsporten sattsa även på dom som inte redan åkte "på räkmackan" utan även såna som dig har talang och rätt häst, men inte pengarna så skulle vi kunna få fram flera bättre ryttare och hästar.

Ett tips är att kolla vad det finns för stipendium att söka, min mamma bästa kompis sökte ett stipendium som gav henne 10000 i månaden för henns sista 3 år som hon hade kvar och under den tiden fick hon fortsätta att ta csn lån. Det roliga var att det var hon och en till som sökte så både fick det, eftersom dom hade sagt att 5 st sökande skulle få stipendiumet. Mamma har pluggat i 5 år och jobbar nu på universitet i uppsala och säger att det finns så många olika stipendium att söka men studenter söker inte, så även om det inte finns häst relaterade stipendium att söka så söka allt du kan, dom flesta bryr sig inte vad du gör med pengarna sen, så om du får något så kan du sattsa det på din häst och tävlingarna...

Lycka till!!!

Rika föräldrar är ju det bästa, eller i alla fall - föräldrar som prioriterar satsningen framför en ny båt eller ännu en vecka i St Tropez.

Annars får man jaga sponsorer, men då krävs det ju visserligen att man har talang nog att sticka ut. Och att en ryttare har det är ungefär lika vanligt som att man har jätterika föräldrar.

Snobbsport vet jag inte, du kan ju köpa en häst för 5000, stå uppstallad för 500 kronor och kanske välja att bara sko hästen fram, fodra med lokalt hö och lite havre samt köpa alla saker på Börjes - det är så långt från snobbigt man kan komma tycker jag!

Däremot kan man ju absolut säga att vill du göra en satsning så krävs det oftast ett kapital utöver det vanliga.

break_a_leg skrev:
Vad innebär det med räkmackan, vad har din syster "fått" som inte du har?

Fått allt serverat på silverfat sedan hon va liten.

Iallafall när man vill tävla och satsa. Ju högre upp man kommer destå mer kostar det. Hur gör man för att lyckas om man inte har föräldrar som betalar? Jag är student och jobbar extra men det räcker tydligen inte.

Kan du inte sänka ambitionsnivån tills du har pluggat klart?

Kanske måste jag inse att jag aldrig kommer nå toppen, då jag inte har råd att åka på vissa tävlingar. Har en häst med kapacitet och han blir ju inte yngre. Är i sina bästa år nu, och jag har 2 år kvar att plugga.

Vad menar du med att nå toppen?

Detta är kanske lite av en gnälltråd, men berätta gärna era synpunkter, och hur ni som satsar gör för att få det att gå ihop.

De yngre ryttarna som lyckas har ju föräldrar som betalar för kalaset. En del föräldrar har ju gott om pengar medan andra säkert försakar en hel del för att deras barn ska kunna tävla på "hög nivå".

Fast det där med silverfat och räkmacka låter alltid lite "svensk avundsjuka" även om du kanske inte menar det så. Jag vet inte om du menar att dina föräldrar satsade mer på henne än dig eller om hon fick hjälp från annat håll...

break_a_leg skrev:
Fast det där med silverfat och räkmacka låter alltid lite "svensk avundsjuka" även om du kanske inte menar det så. Jag vet inte om du menar att dina föräldrar satsade mer på henne än dig eller om hon fick hjälp från annat håll...

Jag är INTE avundsjuk.
Jag unnar henne allt, när vi va små hade vi tom samma häst, men hon tävlade, för jag vet att jag inte hade pallat det hon fick gå igenom. Jag hade aldrig kunnat tävla på den nivån hon gjorde, (gör). Jag är inte avis på min syster, jag unnar henne det som hon har presterat och åstakommit. Men det är däremot orättvist att man värdesätter EN person i familjen. Jag är stolt över min syster. Stolt att hon är hos Jan å jobbar.

Föräldrar och annat håll. Jag fick halka i rännstenen, och gör än. Jag kan skriva en bok om mina upplevelser om du vill ha en bättre redogörelse. Jag tror fler här på Buke är intresserade av den nämligen. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

break_a_leg skrev:
Kan du inte sänka ambitionsnivån tills du har pluggat klart?

Det vill jag inte göra. Jag vet inte om jag kommer kunna köpa en häst med denna kapaciteten igen. Han är 11 år nu, jag vill inte backa. Har funderat på om jag ska vänta med att plugga men det är inte lätt att få ett heltidsjobb utan utbildning heller.

Vad menar du med att nå toppen?
Mitt mål är inte att rida OS, men definitivt att satsa uppåt och rida mästerskap.

De yngre ryttarna som lyckas har ju föräldrar som betalar för kalaset. En del föräldrar har ju gott om pengar medan andra säkert försakar en hel del för att deras barn ska kunna tävla på "hög nivå".

Så om man är 23, pluggar och har föräldrar som har egna intressen och inte lägger pengar på mitt tävlande så är det ganska kört?

Kört vet jag inte ;) men det är helt klart svårare att komma någon vart utan ekonomisk uppbackning av någon.

Om du har bra tävlingsresultat att visa så kan ju faktiskt företag vara intresserade av att sponsra dig, har du provat?

Tack för tipset om stipendier. Värt att kolla upp.

Jag har gjort halvhjärtade försök till att hitta sponsorer, vet inte om det ens är möjligt, men jag får kanske göra ett nytt försök.

Jag tror det är lättast med kontakter som har eget företag tex.

Cronis skrev:
Men det är däremot orättvist att man värdesätter EN person i familjen.

Jag kan skriva en bok om mina upplevelser om du vill ha en bättre redogörelse. Jag tror fler här på Buke är intresserade av den nämligen. :cool:

Det är tråkigt om du upplever det som ovan...Någon bok tror jag inte att du behöver skriva, snarare försöka prata med dels dina föräldrar och någon utomstående person(psykolog eller liknande) för att reda ut.

Detta har inte med ursprungsfrågan att göra, utan mer ett gott råd.

Det finns en katalog som samlar alla stipendium som finns i sverige och en del utländska(stavning?) tror att den kostar runt 200 kr, men kan nästan garantera att du får tillbaka det plus mer...

Lycka till och hoppas att jag får se dig i toppen sen!! :)

Vanlig bokhandel brukar ha den där boken om alla stipendier och fonder....

Ett annat tips är att göra en proffsig CV som man kan använda när man raggar sponsorer. Fräckt just nu är ju att göra den på CD med en liten filmsnutt och personlig presentation. Kan ju sen ha filer på skivan med resultat, foton ect,
Ha ett färdigt koncept. Berätta för företagaren vad du vill ha hjälp med;
Ett bensinkort som laddas med xxxx:- varje månad, utrustning, anmälningsavgifter eller vad du nu tycker...
Var tydlig med vad du kan erbjuda i utbyte; reklamplatser och sån't är väl det vanligaste. Man kan ju trycka på kläder, hästgrejorna, trailern osv..

Ett välarbetat material att lämna över som herr direktören kan kika i i lugn och ro är det bästa. Säg när du lämnar det att "jag hör av mig i slutet av veckan för att höra vad du tycker". Lämna inte bollen till dem, kräv en motivering även om du får avslag, då vet du vad du ev kan ända på till nästa försök.
Lämna alltid materialet till högsta hönset= beslutsfattare. Ingen ide att snacka med "keti och pleti" om du förstår vad jag menar..

jaa, det var mina tankar om hur man genomn sponsring kan få en knuff i rätt riktning...;)

Kan inte göra annat än "sälla mig till gnällspikarna". Men det gäller även om man har föräldrar som betalar! Jag vill ställa upp till 150 % på min dotters tävlande på ponny, tyvärr är jag kommunalare och hur bra tjänar man då!? Hennes B-ponny hade lätt kunnat kvala in till SM men jag hade helt enkelt inte råd att åka på de enstaka nationella tävlingar (som ALLTID ska gå i södra ändan av landet:angel: ) förra året då gubben min var långtidssjukskriven och nu är hon för gammal för B-ponny. Och hur många inbillar sig att anmälningsavgifterna på ponnytävlingar blir lägre med slopade premier??? Inte jag i alla fall!
Hon har nu en "påläggskalv" i stallet och en toppenponny på foder (tack welsh!) vi har billig stallhyra och höbonde med bra priser men det svider i alla fall i plånboken.... Har äldre dotterns gamla sto med föl också, skulle väl välja bort henne egentligen för att få några mer hundralappar till tävling/träning men där är hjärtat med! Svårt att göra sig av med gammal trotjänare!
Så visst är det en sport för de med pengar. Ta bara en viss persons (sitter med i "ponnytoppen") uttalande när det gällde ev ändring av ålder för ponnyryttare när han fick förfrågan om varför inte "bredden" fick vara med och föra sin talan;"varför ska de få förstöra för oss och vår sport":eek: Visa väl hur många (inte alla är jag blåögd och hoppas) med penningstinna fickor tänker!:devil:

mina vänner har det också svårt att gå ihop. en får ekonomiskt stöd av sina föräldrar, en har (fråga mig inte hur hon orkar) lyckats klämma in ett litet jobb och resten kan helt enkelt inte tävla och träna så mycket som de vill. jag får det att gå ihop genom att, FÄLTTÄVLANSNÖRD belive it or not, jag har rika föräldrar och en saftig fond.

Om du tävlar nationell och internationell fälttävlan så tycker jag du ska höra dig om bland sponsorer, och försök få tag i nån kompis elelr om du själv kan göra en hemsida och marknadsför dig och din häst. Leta sponsorer överallt och hur som helst. tillslut så får man nog napp. Och sponsorerna får ju massa reklam på kläder, täcken och schabrak tex. även på hästtransporten. hoppas verkligen att du lyckas :)

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i... 2 3
Svar
54
· Visningar
8 190
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 945
Senast: Torktumlare
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: tesora
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 855
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka