Ridsport ÄR en "snobbsport"

Sv: Ridsport ÄR en "snobbsport"

gamila skrev:
Vanlig bokhandel brukar ha den där boken om alla stipendier och fonder....

Ett annat tips är att göra en proffsig CV som man kan använda när man raggar sponsorer. Fräckt just nu är ju att göra den på CD med en liten filmsnutt och personlig presentation. Kan ju sen ha filer på skivan med resultat, foton ect,
Ha ett färdigt koncept. Berätta för företagaren vad du vill ha hjälp med;
Ett bensinkort som laddas med xxxx:- varje månad, utrustning, anmälningsavgifter eller vad du nu tycker...
Var tydlig med vad du kan erbjuda i utbyte; reklamplatser och sån't är väl det vanligaste. Man kan ju trycka på kläder, hästgrejorna, trailern osv..

Ett välarbetat material att lämna över som herr direktören kan kika i i lugn och ro är det bästa. Säg när du lämnar det att "jag hör av mig i slutet av veckan för att höra vad du tycker". Lämna inte bollen till dem, kräv en motivering även om du får avslag, då vet du vad du ev kan ända på till nästa försök.
Lämna alltid materialet till högsta hönset= beslutsfattare. Ingen ide att snacka med "keti och pleti" om du förstår vad jag menar..

jaa, det var mina tankar om hur man genomn sponsring kan få en knuff i rätt riktning...;)

Bra skrivet, ska nog skriva ut och spara dina rader:) .

Till trådskaparen: Om du tar en paus från pluggandet då? Tar ett jobb och satsar mer på tävling? Svårt att nå toppen om du inte kan åka på viktigaste tävlingarna. Har också en bra häst just nu, tyvärr utvecklas jag för långsamt (:( ) så med honom kommer jag nog ingenstans innan han blir för gammal. Men mina ambitioner med honom är inte att nå toppen, utan att lära mig så mkt det går innan tiden är ute.

Du kan ju ringa din kraftfodertillverkare och fråga om inte de kan tänka sig att sponsra dig med gratis foder, tävlingshästar äter ju en hel del så där kan du ju spara några kronor.
Du kan ju alltid testa ;)

Säger som de andra kolla upp vad du kan bli sponsrad med. Om du tävlar nationellt borde du kunna få lite hjälp i alla fall Vet en som (som oxå plugga å hade två hästar att tävla med) blev sponsrad med bensin och fick låna bil gratis av ett företag, kolla med bilformor och liknande. Är du en trevlig, utåtriktad person så kan du nog få lite bidrag. Foderföretag är också bra att kolla upp. Du får vara beredd att lägga en del tid på att leta sponsor men det kan ju vara värt det. Sen kan du ju se försöka hitta ngt extra knäck, finns ju jobb som du kan lägga upp lite som du vill exempelvis telefon försäljare. Visst inte världens roligaste jobb men vill man satsa så får man offra. Lycka till å hoppas att det löser sig!!!

Nej det är ingen snobbsport. Det går att rida och ha egen häst (tom flera) utan att vara rik.
Men man måste vara beredd att jobba hårt både med hästar och/eller med annat för att kunna försörja hästarna.
Är du duktig kan du ju köpa unga hästar utbilda, sälja med vinst, köpa en ännu bättre osv.

Jag har sponsrat mig själv. Jag har försörjt mig själv sedan jag var 16 år och har idag 13 år senare råd att tävla och ha tre hästar.
Men man får ju jobba sig uppåt. När jag pluggade red jag andras hästar och jobbade i stall.
Så fort jag började jobba köpte jag egen häst, det blev en travare eftersom de är billiga, honom tävlade jag 1,10-hoppning med.
Nu har jag eget stall med tre fina hästar, jag och min man har byggt stallet själva. Vi har offrat mycket för att kunna hålla och tävla tre hästar. Men det är ju verkligen värt allt slit. Jag har också jobbat hårt för att kunna avancera på mitt jobb och tjäna mer pengar (som ju går till hästarna). Jag blir bara trött av sånna som säger att det är en snobbsport.
Är man duktig kan man komma långt. Är man inte lika duktig får man skaffa sig ett jobb som ger pengar till hästarna.
Sådana som inte haft rika föräldrar men ändå kommit långt är ju exempelvis Maria Gretzer, Royne Zettermann, John Hickey m fl.

Inom ridsporten har vi ju dessutom den stora fördelen att det går att rida och tävla på hög nivå hela livet. Tänk på Iversen, den 68-årige dansken som är i full fart på fälttävlansbanorna.
Skaffar man sig en utbildning, ett bra jobb, så kan man sedan sponsra sig själv.
Men det är klart att om man ska vara snobbig och alltid ha senaste utrustningen så går det ju inte.

Men de som är på topp nu som inte hade rika föräldrar började ju rida på typ 70-80talet. Då var det nog betydligt lättare att få bra hästar och sånt. Då kostade ju inte en Grand Prix häst 20 miljoner.

Men hur många köper färdiga Grand Prix hästar? Nämn en svensk ryttare som köpt hästar i 20-miljonersklassen. Vi producerar däremot en hel del fina hästar.
Mynta kostade 20.000, och det finns massor av exempel på sådana hästar.
Om man ska ha råd att köpa 20-miljoners hästar för att lyckas så är det ju inte ens särskilt många i världen som skulle kunna lyckas.
Det finns ju en känd amerikanska som de sade hade köpt hästar för 500 miljoner det senaste året.
Och henne gick det ju inte särskilt bra för i världscupen.

Dessutom handlade väl inte tråden om hur man skulle ha råd att bli världscupsryttare, utan om det var snobbigt och krävdes rika föräldrar om man skulle kunna rida och tävla.

Jag tänker lite som du! Vill man helhjärtat nå översta toppen i ridsport har man nog inte tid/råd att studera, i alla fall inte på heltid!

Inte ens med rika föräldrar :idea:

Tack för många bra råd! Jag ska försöka få ihop ett häst-CV att skicka ut till företag!

Men, för att skaffa sig ett riktigt jobb som ger tillräckligt med pengar för att kunna ha en eller flera hästar och satsa, så behöver man en utbildning. Jag har jobbat i tävlingstall innan och har utvecklats jättemycket, men det är inte jag kan fortsätta att försörja mig och hästen på.

Som jag skrev innan, så jobbar jag extra så mycket jag kan, i våras blev det nästan 50%.

Jag har sambo, som hjälper mig, men med bil, lägenhet häst, stallhyra, försäkringar osv och studielån och extrapengar räcker det inte till alla tävlingar/träningar som jag skulle vilja/behöva åka på. Jag har inte eget stall, betalar ganska mkt i stallhyra men får då hjälp med hoppträningar också.

Min häst har jag haft i 6 år, köpt billigt och utbildat själv. Just därför vill jag inte lägga tävlingarna på hyllan nu när jag pluggar, han är i perfekt ålder nu.

Så, bara för att jag tycker att det är svårt att hålla en högre tävlingsnivå med mina förutsättningar, så tycker jag inte att ni ska anta att jag har den dyrast utrustningen osv. :mad:

Och jag pratar som sagt inte om OS-nivå utan om att tävla på nationell, och internationell nivå i Sverige.

Tillägg: Jag menar inte att alla som har föräldrar som betalar tävlandet är RIKA, utan att föräldrarna då prioriterar och har intresset.

Jag skulle säkert ha råd att ha en häst och rida och tävla lite dressyr eller banhoppning på regional nivå, då det inte är lika kostsamt och dessutom finns fler tävlingar = inte lika långa resvägar.

Jag har heller inte nämt något om ursprungspriset på hästarna då det bara är en piss i Atlanten. Jag menar de regelbundna kostnaderna man har för en tävlingshäst.

Lahtel skrev:
Sådana som inte haft rika föräldrar men ändå kommit långt är ju exempelvis Maria Gretzer, Royne Zettermann, John Hickey m fl.

..... Roynes fru är förvisso av adlig ätt och har finansierat RÄTT mycket av hans hästar, men såklart han även han jobbat hårt. Peter Wylde har gjort sin karriär genom att fläta hästar till andra tävlingsryttare och skaffat sig en bra utbildning som idag gör att han handlar med antikviteter för stora pengar. Det är väldigt få av toppryttarna som BARA har hästarna, skulle vara Georgina då som skickar alla räknignarna till pappa borgmästaren:angel:

Varör arrangerar inte en den klubben ni rider för en nationell tävling hos er då??

Helt sant.

Det är olika faktorer som spelar in, du ska ha någon form av talang, viljan att slita hårt samt ekonomiska möjligheter. Hur många har det, egentligen? Visst, man KAN jobba ihop sina egna pengar, men en karriär tar hemskt mycket tid från sporten, och hur många som tävlar internationellt/på hög nivå gör något utanför ridningen ? Ska man vänta tills man är 40 och pengarna rullar in har de som kunnat träna ordentligt sen unga år redan ett enormt försprång.

Jag unnar alla som har fått stöd av föräldrarna allt de kan få, men samtidigt erkänner jag att jag ÄR avundsjuk. Jag hade också velat ha det så, intresserade föräldrar med pengar som satsade på mig och min ridning.

*knapplån igen*

Nu har jag rensat bort inlägg som jag anser vara "allmänt tjafs" och som inte ligger nära ursprungsfrågan.

Åter igen vill jag påminna er om att man inte alltid behöver svara på de inlägg man finner "idiotiska" och att det för det mesta är bra om man tänker till innan man skriver sina inlägg...

Diskutera fortsättningsvis ursprungsfrågan i tråden, vill man prata om andra ämnen - skapa en egen tråd om detta på lämpligt forum eller använd befintliga trådar där ämnet avhandlas. Och om man nödvändigtvis måste tjafsa med någon personligen, ta det via pm.

Ovanstående gäller inte någon enskild användare, utan det finns flera som borde läsa ovanstående...

/B_A_L, moderator

Borde inte du ta bort din och Cronis "privata" diskusion ocks¨å då, den avhandlar knappast huvudämnet heller.

Det är väl längre bort än att jämnföra ridsport med en annan sport.

Senast ändrad av en moderator:

eviliny skrev:
Det finns en katalog som samlar alla stipendium som finns i sverige och en del utländska(stavning?) tror att den kostar runt 200 kr, men kan nästan garantera att du får tillbaka det plus mer...

Lycka till och hoppas att jag får se dig i toppen sen!! :)

vet du vad boken heter?? :P

gamila skrev:
..... Roynes fru är förvisso av adlig ätt och har finansierat RÄTT mycket av hans hästar, men såklart han även han jobbat hårt. Peter Wylde har gjort sin karriär genom att fläta hästar till andra tävlingsryttare och skaffat sig en bra utbildning som idag gör att han handlar med antikviteter för stora pengar. Det är väldigt få av toppryttarna som BARA har hästarna, skulle vara Georgina då som skickar alla räknignarna till pappa borgmästaren:angel:

PRECIS!! det är inte många elitryttare som har lyckats pga att deras föräldrar är rika, visst det går ju inte att säga att det inte är en fördel, men det är tålamod som gäller, titta på vad medelåldern är egentligen?? det tar sin tid helt enkelt, men ett TIPS för alla er som vill lyckas är att på ngt sätt få tex. ett hästskötar jobb hos en profitionell ryttare, det jobbet kan leda dig högre och högre upp och vipps så har du skapat dig ett namn och en massa erfarenheter!:smirk:

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i... 2 3
Svar
54
· Visningar
8 190
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 945
Senast: Torktumlare
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: tesora
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 855
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka