Funderingar kring PRE och PSL

DahliaTa

Trådstartare
För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera ridresor, alla turistorienterade, men känslan är fortfarande likadan. Jag är verkligen förälskad i landet, hästarna, människorna, ja, allt! :love:
Nu känns Spanien och Portugal rätt inne i hästvärlden, PRE och PSL importeras flitigt till olika europeiska länder samt USA och tränarna från dessa länder känns inne. På nätet hittar jag massor med sidor och bloggar om folk som har flyttat till dessa länder för att jobba med hästar och i det finns en hel del folk som livnär sig på att importera och sälja spanska och portugisiska hästar.
Nu till min försiktiga fråga. Jag har egen gård och stall som är fullt med icke iberiska hästar. Drömmen är att i något skede köpa en läromästare, en tanthäst, inte i första hand för tävling, men för träning och ”söndagsridning”. Men när jag har följt med prisbilden för bra hästar i länderna så undrar jag om det någonsin kommer att bli möjligt. Priserna är astronomiska om man vill ha en bra häst med lite gång.:nailbiting:

Är det verkligen så? Eller har jag fastnat på hemsidor där kundgruppen är rikemansfruar? Min första fråga är alltså, vad kostar en PRE eller PSL som är välskolad och välriden, men inte har tillräckligt med gång för att locka till sig tävlingsryttare på högre nivå? Jag har förstått att det är en stor efterfrågan på dessa ”ladies horses” just nu.

Min andra fundering, en fundering som gör att tråden platsar på hästverksam, är hur går verksamheten runt för de som säljer importhästar från Portugal och Spanien? Visserligen är inte dessa hästar speciellt högt skolade och de rids ofta till i Sverige, men vinsten måste vara väldigt liten? Eller är det mycket luft i priserna för oss köpare?

Eftersom jag har egen gård och ett av avelstona kommer att tas bort under de närmaste åren, lockar det lite att köpa in ett avelssto eller unghäst istället för att satsa en förmögenhet på en äldre, utbildad häst. Hur är efterfrågan på marknaden på PRE eller PSL föl/unghästar i jämförelse med SWB?
PSL eller PRE? Jag kan inte neka att lusitanon är min stora kärlek, men de känns som att portugiserna håller hårdare i sina hästar än spanjorerna? Att lusitanorna är i regel dyrare än PRE? Har jag fel?:confused:

Jag vill ännu förtydliga mig att jag inte är intresserad av ”billiga” hästar som slaktas pga. den ekonomiska krisen, utan jag vill ha hästar ur bra stam och med bra exteriör och gång trots att de inte ska behöva räcka till tävling på internationell nivå. Kategorin jag söker är ”bra hobbyhästar”.

Är jag utopistisk? Ska jag glömma bort min dumma dröm om en stolt iberisk häst och fortsätta att njuta av mina turistresor en gång om året för att sedan återgå till vardagen med andra hästraser i Sverige? Eller ska jag våga mig att titta förbi kulisserna och närmare in på hästlivet i länderna. Spontant känner jag att det finns en stor risk för att bli besviken, få pärlor men massor av hästar som varken är fina eller som får särskilt bra vård eller ridning?
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

Nu var det några år sedan jag jobbade i Spanien på ett försäljningsstall med främst PREer, men jag ska försöka svara på de frågor jag kan!

Min första fråga är alltså, vad kostar en PRE eller PSL som är välskolad och välriden, men inte har tillräckligt med gång för att locka till sig tävlingsryttare på högre nivå?
En häst som du letar efter sålde vi för 80-200'SEK beroende på färg och höjd. För 50-60'SEK såldes de lite yngre som var väl grundridna i alla gångarter med lite extra finesser (typ sidvärtsrörelser etc.). Ston har jag inte så bra koll på prismässigt men de flesta där vi jobbade var rena avelsston och alltså inte inridna utan snarare smällfeta för att bristen på muskler inte skulle synas när de visades på utställningar ;) Ett riktigt bra avelssto kostar hur mycket som helst.

hur går verksamheten runt för de som säljer importhästar från Portugal och Spanien? Visserligen är inte dessa hästar speciellt högt skolade och de rids ofta till i Sverige, men vinsten måste vara väldigt liten? Eller är det mycket luft i priserna för oss köpare?
Där jag jobbade så var kundkretsen främst köpare utanför Spanien och mig veterligen så betalade alltid köparen transportkostnaderna, och hästarna köptes in som unga och utbildades hos oss, så där jag jobbade fungerade det som vilket försäljningsstall som helst och de verkade gå runt utan problem. Vi hade hästar i alla möjliga prisklasser och åldrar samt hästar som endast stod hos oss för utbildning (bland annat en som skickats till oss från Storbritannien!).
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

Visst är det jättefina hästar men om det är en hobbyhäst du är ute efter kan du väl köpa en PRE eller lucitano i Sverige? Här i Finland är det jättepoppis att direktimportera men jag förstår inte varför man tar risken att köpa en häst så långt bortifrån om man bara är en vanlig hobbyryttare.

Själv har jag en mycket trevlig halv-PRE, svenskfödd!
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

Håller med! Varför inte köpa en blandning med PRE på närmare håll?

Jag köpte min som 5 åring som är svenskfödd, hälften arab hälften PRE, till riktigt bra pris :)
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

har också en halv pre/arab (hispano) som är supertrevlig! Kostar mindre och rätt individ har pre/psl alla fördelar ;)
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

Missförstå mig inte nu, era hästar är säkert jättetrevliga, men det går inte att på långa vägar jämföra en väluppfödd lusitano med en korsning. Dels för att man i Portugal (på dom större stuterierna) har ett mycket väl beprövat avelssystem där endast det bästa används i aveln medans man i Sverige gärna betäcker sitt sto av valfri ras med en (kanske inte speciellt bra) PRE/lusitano-hingst för att man tror att avkomman ska få alla fördelar.

Bra lusitanon är dyra av den enkla anledning att kvalitet kostar. Aveln i Portugal är liten och väl kontrollerad. Med en bra utbildning drar priserna lätt i väg. Men Portugal drabbades hårt av finanskrisen och priserna är dock lägre nu än vad dom var för några år sedan och det är lite av köparens marknad. Men att importera är heller ingen okomplicerad procedur, varken för köparen eller för hästen och därför skulle jag varmt rekommendera att köpa en redan importerad häst, i alla fall som första PRE/lusitano.
Försäljningsstallen skulle jag avråda ifrån (dom få som finns) eftersom dom tyvärr tar överpriser för en ganska medelmåttig hästkvalitet. Istället brukar det emellanåt finnas privatpersoners hästar på annonssidorna. Dom hästarna är väl vana vid Sverige och svensk hästhållning, oftast redan kastrerade och går att provrida och besikta i Sverige. Ett helt klart säkrare kort som jag rekommenderar varmt.

Jag har själv importerat två lusitano och om du har några specifika frågor får du gärna skicka ett PM. :)
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

det är en rätt tråkig attityd att det absolut på långa vägar inte går att jäföra en väluppfödd lusitano med en korsning... Det finns variationer av kvalite bland alla raser och korsningar... Vissa korsningar blir ännu bättre, andra sämre - det beroende på vad man söker.
om man inte kan ta vara på all "kvalité" och har alla pengar i världen kanske det duger gott och väl med en korsning som har de egenskaperna som man söker hos en renrasig iberisk häst... man ska kunna ta tillvara på det man köper och inte slänga pengar i sjön. Hellre lägga oegnarna på träning eller spara för oväntade utgifter.
Och bara för man väljer att inte köpa en renrasig PRE eller lusitano betyder det inte att man nöjer sig med vad som helst som har lite PRE i sig? är det ridkänslan om är viktig kommer man antagligen tycka det är liak viktigt ändå, osv.

Hade man pengar att det inte spelade någon roll, hade iallfall inte jag sagt nej till renrasig PRE/lusitano och då hade jag kanske mer bestämt bara kollat på dessa när jag kollade efter häst. Men de är dyra för vad man får, och för min del duger som sagt en korsning got och väl. Nu letade jag häst och sollade inte bort hästar på grund utav rasen. Det blev en korsning - för den individen inom rimligt pris vi kunde betala, hade de egenskaperna hos de iberiska hästarna jag gillade, hade egenskaper som passade mig och det kändes rätt.
Hispano är för övrigt en vanlig korsning även i spanien - så antagligen är inte den så mycket sämre att det absolut inte duger åt en vanlig ryttare... Har en egen stambok där så nått rätt måste det ju bli med dessa korsningar, som man tydligen inte på långa vägar kan jämföra med renrasigt, ...

TS - kan itne svara på hur iberiska hästar står sig på marknaden. Men du kan säkerligen hitta både bra svenskfödda PRE för inte alltför dyrt pris som har ett helt okej steg. Även korsningar som är som PRE men bara inte på pappret. Så har du inte råd med de finaste Lusitanosarna ge inte upp din dröm ädnå :)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

*knapplån*
Först måste jag be om ursäkt eftersom det första inlägget blev så flummigt. Mycket tankar som rör sig runt i huvudet! :)
Kanske inte heller 'hästverksam' var precis rätt forum för min fråga, men det kändes som det naturliga valet eftersom jag är hästverksam i min nuvarande ras och inriktning.

Tack mailkontoför varningen om försäljningsstallen! Jag skickar pm till dig!

Jag söker visserligen en hobbyhäst, men jag jag söker en bra häst dvs en häst som är utbildad lite högre men kanske inte har tillräkligt med gång för att locka den satsande tävlingsryttaren men räcker till hobbyryttaren som vill ha en bra häst.

Jag tror inte det finns sådana korsningar till salu i Sverige? Som är högtutbildade och håller trots allt hög kvalitet? Min mening är inte att låta fördomsfull, men de flesta korsningar på marknaden är i regel unga eller relativt lågt utbildade? Jag skulle gärna köpa en häst från Sverige, men det jag söker är relativt sällan till salu dvs några per år.

Jag skulle gärna ha ett sto men jag tror att det är så gott som omöjligt?

Dela gärna med er av flera synpunkter
 
Sv: Funderingar kring PRE och PSL

Jag kan svara för PRE har själv fött upp rasen i 16 år :) En bra PRE kostar pengar , men vad är det du vill ha ? En högt utbildad hingst som dessutom är en bra avelshingst , eller ett creme de la creme avels sto? Då ligger priserna från ca 150000 och uppåt , Visst är det en ekonomisk kris i Spanien , men dom stora uppfödarna har inte denna kris utan priserna ligger högt, Sen ska man passa sig för "vissa" hästhandlare på i spanien och i sverige ! Dyra hästar som inte är värda sitt pris ! I dagens läge så gogglar man på stuterier i spanien dom flesta bra och stora stuterier har engelsk talande personal eller talar själv engelska ;)

Många ggr ser jag svindyra PRE hästar från vissa svenskar som bor i spanien och förmedlar hästar och samma häst är på halva priset hos spanska hästhandlare !! Så man ska se upp !! I sverige finns ganska så många svenskuppfödda bra PRE hästar , Då kan man dessutom oftast se fader och moder om man vill . Ett råd är att du tar dig ner till Sevilla och går på den största utställningen för PRE hästar i världen SICAB !! Där har du dom flesta stora uppfödarna och dom bästa hästarna :)

Och lär dig allt som ska till när man köper en PRE det är lite annorlunda mot att ha en svensk häst , Med korningar ,ägarkort och stuterikoder m,m

Om du har frågor får du mer en gärna pm mig :)

Tesora
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 563
Senast: Reville
·
Dressyr Jag har precis sålt mitt halvblod (175 cm och för stor för mig) och nu när vi flyttar till egen gård har vi bestämt oss för att köpa nya...
2
Svar
26
· Visningar
14 979
Senast: Vintersol
·
N
Avel Går i hästköpar tankar, är då ute efter att skaffa en PRE. MEN nu till frågan. Det har ju börjat dyka upp en del svensk födda PRE...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 269
Senast: strega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp