Bukefalos 28 år!

Ridsportförbundet avslår dispensansökan trots att hästen visar obehag från nosgrimman

Tävlandet kan ha nått sin ände för Michelle Nilsson och hästen Darin, då förbundet nekar dispens för att få tävla på kandar utan nosgrimma. Detta trots att Darin uppenbart saknar plats för nosgrimman och tydligt uppvisar obehag av den. Förbundets motivering: "nosgrimma skall bäras enligt tävlingsreglementet och man gör ej avsteg från det".
 
Även en sån sak som att ha spännerna på utsidan av tränset istället för insidan ger mer plats vid kindtänderna.
Så byt träns så spännerna hamnar på utsidan, böj ut överskänkeln, ev prova ett längre bett, så kanske man kan få in en platt nosgrimma utan problem.
Kollade igenom kommentarsfältet till Hippsons artikel på fb och tydligen har de provat allt detta också :)
 
Kollade igenom kommentarsfältet till Hippsons artikel på fb och tydligen har de provat allt detta också :)
Så varför har de valt att gå tillbaka till ett bett utan utböjd överskänkel när man ser på bilden att detta är för trångt?
Och varför har man valt att fortsätta ha spännerna på insidan, när man på bilden ser att detta är för trångt?
 
Så varför har de valt att gå tillbaka till ett bett utan utböjd överskänkel när man ser på bilden att detta är för trångt?
Och varför har man valt att fortsätta ha spännerna på insidan, när man på bilden ser att detta är för trångt?
Jag är nog fel person att ställa de frågorna till ;)
 
Men om hästen visar obehag av kandarets nosgrimma? hur visar det sig och den stora frågan blir för mig-varför rider man tränar och tävlar på kandaret när hästen visar obehag?
 
Men om hästen visar obehag av kandarets nosgrimma? hur visar det sig och den stora frågan blir för mig-varför rider man tränar och tävlar på kandaret när hästen visar obehag?
Min häst som jag hade väldigt svårt att hitta en nosgrimma till (rider på vanligt tränsbett)
Visade sitt missnöje genom att bli spänd, hård i munnen, ovillig att lyssna, osv.
Och efter att ha tagit oss en tur i bett/bettlös och nosgrimma djungeln och äntligen hittat vad han trivs med så är han mjuk och följsam.
Men sätter jag på "fel" nosgrimma blir han direkt spänd, hård och ovillig igen.

Jag fattar det som att hon tänker sluta tävla på kandar? på tränsbett verkar hon ha tävlar hästen länge utan problem.
 
Fast det finns ju massor med bilder där hon tävlat hästen i vanligt träns flera gånger.
Varför tävlar man en häst som visar obehag?
Jag fick uppfattningen att problemet främst är kandar+nosgrimma.
Eftersom de tävlat på träns och det verkar gå bra.
Att det var just när kandaret kommer på som det blir problem med nosgrimma. Så det är inte alls självklart att den visar obehag på ett vanligt träns.
 
Men om hästen visar obehag av kandarets nosgrimma? hur visar det sig och den stora frågan blir för mig-varför rider man tränar och tävlar på kandaret när hästen visar obehag?

I artikeln står det att hästen trivs bäst med kandar utan nosgrimma. Bättre än med andra bett.
 
Jag fick uppfattningen att problemet främst är kandar+nosgrimma.
Eftersom de tävlat på träns och det verkar gå bra.
Att det var just när kandaret kommer på som det blir problem med nosgrimma. Så det är inte alls självklart att den visar obehag på ett vanligt träns.
Jo, men Fazeem skrev ju "Den visar tydligen obehag av nosgrimman på träns också."
Och ägaren sökte ju dispens för att tävla utan nosgrimma på både träns och kandar.
 
@ginnies Du missförstod. Hästen verkar ogilla nosgrimma i alla lägen. Med alla bett. Den kombination som hästen trivs bäst med (enligt artikeln) är kandar utan nosgrimma. Vanligt tränsbett med eller utan nosgrimma är alltså (enligt artikeln) sämre än kandar utan nosgrimma. Iaf var det så jag förstod det.
 
När man läser svaret från dispensnämnden låter det som att de mellan raderna hintar om att hon borde prova annan utformning på huvudlag/nosgrimma/bett, dvs att de också tycker det mest ser dåligt inpassat ut. Jag kanske tolkar för friskt men det var den känslan jag fick när jag läste.
 
Jag fattar ärligt talat inte varför ekipagets försök att hitta reglementsenlig utrustning nagelfars så jävla mycket istället för att fokuset läggs på det sjuka i att det är nosgrimmeTVÅNG i dressyr?

Whataboutism som inte gynnar våra hästar.
Det fattar inte jag heller. Ville skriva det innan men kunde inte formulera mig. Du gjorde det mkt bättre!

Det är förvånansvärt många som säger sig veta både varför det är ett problem och hur ryttaren ska lösa det. Som att ryttaren inte har provat alla tänkbara alternativ innan hon väljer att skicka in dispensansökan. Att ansöka om dispens är ju inget man gör i en handvändning tänker jag O_o
 
Det fattar inte jag heller. Ville skriva det innan men kunde inte formulera mig. Du gjorde det mkt bättre!

Det är förvånansvärt många som säger sig veta både varför det är ett problem och hur ryttaren ska lösa det. Som att ryttaren inte har provat alla tänkbara alternativ innan hon väljer att skicka in dispensansökan. Att ansöka om dispens är ju inget man gör i en handvändning tänker jag O_o

Jag tycker inte ens man måste testa så jäkla många egentligen. Hästen trivs bäst utan. Finns ingen rimlig motivering till varför nosgrimman ska vara där (föråldrade regler är inte en rimlig motivering imo). Tycker det är bra att det kommer försök från flera olika håll att förbättra för hästarna :)
 
Jag fattar ärligt talat inte varför ekipagets försök att hitta reglementsenlig utrustning nagelfars så jävla mycket istället för att fokuset läggs på det sjuka i att det är nosgrimmeTVÅNG i dressyr?

Whataboutism som inte gynnar våra hästar.
Antagligen för att det inte kommer bli en ändring om det i TR?

Jag tycker det är jättekonstigt att efter att ha provat allt ändå väljer att ha det som är det mest trängsta av allt på hästen? Tycker inte du det?

Jag tror inte alls dom har testat allt men eftersom kommentarsfältet blev fullt av tips framstod hon ju helt okunnig om kandarinpassning och var då tvungen att inflika att hon testat allt.

Tror jag...

Det är inte så enkelt som att bara sätta in en stång och en bridong som många verkar tro. Kanske det är en av orsakerna till att hästarna gapar så överjävligt idag.
 
Antagligen för att det inte kommer bli en ändring om det i TR?

Jag tycker det är jättekonstigt att efter att ha provat allt ändå väljer att ha det som är det mest trängsta av allt på hästen? Tycker inte du det?

Jag tror inte alls dom har testat allt men eftersom kommentarsfältet blev fullt av tips framstod hon ju helt okunnig om kandarinpassning och var då tvungen att inflika att hon testat allt.

Tror jag...

Det är inte så enkelt som att bara sätta in en stång och en bridong som många verkar tro. Kanske det är en av orsakerna till att hästarna gapar så överjävligt idag.
Så för att vara trovärdig måste hon måste redovisa för exakt allt hon har provat i detalj i kommentarsfältet på Facebook?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp