Bukefalos 28 år!

Ridsportförbundet avslår dispensansökan trots att hästen visar obehag från nosgrimman

Tävlandet kan ha nått sin ände för Michelle Nilsson och hästen Darin, då förbundet nekar dispens för att få tävla på kandar utan nosgrimma. Detta trots att Darin uppenbart saknar plats för nosgrimman och tydligt uppvisar obehag av den. Förbundets motivering: "nosgrimma skall bäras enligt tävlingsreglementet och man gör ej avsteg från det".
 
En till fråga till er som är mer vana vid dressyr, och att läsa TR.

När jag kollar igenom reglerna snabbt ser jag inget om att nosgrimman måste vara spänd innanför sidostyckena om den sitter ovanför bettet. Finns det bland reglerna?

Om det inte finns, skulle det vara möjligt att ha nosgrimman utanpå sidostyckena och att ha den extremt lös? (tänk typ 5 cm mellanrum mellan nosgrimma och nosrygg istället för de ca 2 cm som det brukar vara). Dvs så att den inte behöver få plats mellan hästens huvud och sidostycket, och inte heller sitter tillräckligt hårt för att påverka på något sätt trots att den sitter utanpå sidostyckena. Finns det i reglerna att en nosgrimma kan vara för löst spänd?
 
Men vi vet ju inte heller hur hästen trivs med längre bett. Det kan ju vara så att hästen trivs absolut bäst på de bett som den går med nu. Och varför ska man då sätta på längre bett, som hästen kanske inte trivs med, bara för att man ska kunna ha nosgrimma på? Nosgrimman behövs ju uppenbarligen inte :confused:
 
Jag tog för givet att det blir för trångt vid sidostyckena? Annars fattar inte jag heller😅
Jahaaa det är sidostyckena som ligger och trycker alltså, inte själva nosdelen? Då måste jag ha missförstått det hela. Jag trodde det var sidstyckena till bettet som tryckte in själva nosdelen mot kindtänderna och då blev jag lite förvirrad när man väljer att padda ut nosgrimman så att den blir ännu bredare.

Quantum har ju ett nytt kandar i sin serie som ska vara FEI-godkänt, där ligger samtliga sidostycken fritt intill varandra så det borde inte bli någon lager-på-lager-effekt förutom just där bettens sidostycken går över nosdelen på nosgrimman.

QUANTUMDOUBLEBRIDLEMODIFICAITON_1024x1024@2x.jpg
 
En till fråga till er som är mer vana vid dressyr, och att läsa TR.

När jag kollar igenom reglerna snabbt ser jag inget om att nosgrimman måste vara spänd innanför sidostyckena om den sitter ovanför bettet. Finns det bland reglerna?

Om det inte finns, skulle det vara möjligt att ha nosgrimman utanpå sidostyckena och att ha den extremt lös? (tänk typ 5 cm mellanrum mellan nosgrimma och nosrygg istället för de ca 2 cm som det brukar vara). Dvs så att den inte behöver få plats mellan hästens huvud och sidostycket, och inte heller sitter tillräckligt hårt för att påverka på något sätt trots att den sitter utanpå sidostyckena. Finns det i reglerna att en nosgrimma kan vara för löst spänd?
Finns inget som säger hur hårt den ska vara spänd, men man får inte ha den utanför sidostyckena. Man måste ha engelsk nosgrimma till kandar.
Man får ju dock rida alla nationella klasser på träns och skippar man kandaret finns fler tillåtna nosgrimmor. Nu vill tydligen den här tjejen rida på kandar trots att man inte måste.
 
Men vi vet ju inte heller hur hästen trivs med längre bett. Det kan ju vara så att hästen trivs absolut bäst på de bett som den går med nu. Och varför ska man då sätta på längre bett, som hästen kanske inte trivs med, bara för att man ska kunna ha nosgrimma på? Nosgrimman behövs ju uppenbarligen inte :confused:
Man kan också sätta stången i ett skruvstäd och bända ut de övre öglorna, jag brukar få göra det på bett med fast överskänkel till min häst, då passar mundelen fortfarande men bettet trycker inte in i kinderna.
 
Jahaaa det är sidostyckena som ligger och trycker alltså, inte själva nosdelen? Då måste jag ha missförstått det hela. Jag trodde det var sidstyckena till bettet som tryckte in själva nosdelen mot kindtänderna och då blev jag lite förvirrad när man väljer att padda ut nosgrimman så att den blir ännu bredare.

Quantum har ju ett nytt kandar i sin serie som ska vara FEI-godkänt, där ligger samtliga sidostycken fritt intill varandra så det borde inte bli någon lager-på-lager-effekt förutom just där bettens sidostycken går över nosdelen på nosgrimman.

QUANTUMDOUBLEBRIDLEMODIFICAITON_1024x1024@2x.jpg
Ja tydligen är det vid kinderna det blir problem och de paddar upp fram och bak på nosgrimman så att den inte ska ligga emot kinden.
 
Men vi vet ju inte heller hur hästen trivs med längre bett. Det kan ju vara så att hästen trivs absolut bäst på de bett som den går med nu. Och varför ska man då sätta på längre bett, som hästen kanske inte trivs med, bara för att man ska kunna ha nosgrimma på? Nosgrimman behövs ju uppenbarligen inte :confused:
Hon kan ju å andra sidan fortsätta tävla på träns. Finns inget krav på kandar på nationella tävlingar i sverige.
 
Hon kan ju å andra sidan fortsätta tävla på träns. Finns inget krav på kandar på nationella tävlingar i sverige.
Ja det är klart. Jag förstod det dock som att hästen trivdes väldigt bra på kandar, men jag vet ju inte allt om just den hästen. Men jag vet att ryttaren är väldigt erfaren och verkar vara väldigt ödmjuk och mjuk i kontakten till sina hästar. Det teamet hon har runt omkring sig är inte dåligt heller. Men såklart, vi vet ju inte vad de har provat och inte provat.

Jag tycker hur som helst att det är trist att förbundet säger nej till detta.
 
Finns inget som säger hur hårt den ska vara spänd, men man får inte ha den utanför sidostyckena. Man måste ha engelsk nosgrimma till kandar.
Man får ju dock rida alla nationella klasser på träns och skippar man kandaret finns fler tillåtna nosgrimmor. Nu vill tydligen den här tjejen rida på kandar trots att man inte måste.
Hade du kunnat visa var det står att man inte får ha den utanför sidostyckena? Jag tyckte ändå jag kollade igenom det som stod :cautious: :bag:
 
Ja det är klart. Jag förstod det dock som att hästen trivdes väldigt bra på kandar, men jag vet ju inte allt om just den hästen. Men jag vet att ryttaren är väldigt erfaren och verkar vara väldigt ödmjuk och mjuk i kontakten till sina hästar. Det teamet hon har runt omkring sig är inte dåligt heller. Men såklart, vi vet ju inte vad de har provat och inte provat.

Jag tycker hur som helst att det är trist att förbundet säger nej till detta.
Jag har ingen koll på ryttaren eller hennes team. Läste att de provat allt möjligt men det är ju svårt att tro på det när de inte ens sett till att stångens överskänkel lämnar fritt😅
 
Jag har ingen koll på ryttaren eller hennes team. Läste att de provat allt möjligt men det är ju svårt att tro på det när de inte ens sett till att stångens överskänkel lämnar fritt😅
Jag letade upp henne på insta och tycker att hästen iaf ser väldigt nöjd ut på de filmer som finns där den går utan nosgrimma :) Så har svårt att tro att kombinationen av bett är helt galen för just den hästen iaf.
 
Jag letade upp henne på insta och tycker att hästen iaf ser väldigt nöjd ut på de filmer som finns där den går utan nosgrimma :) Så har svårt att tro att kombinationen av bett är helt galen för just den hästen iaf.
Säkert. Men nu är ju reglerna som de är så det känns ju som en väldigt enkel sak för att ge mer utrymme.
 
Hälsa Michelle och hennes team att hon kan rida på ett vanligt bett o skippa detta tajta kandaret som behöver en bunt med paddar .
Varför skulle jag hälsa det från en okänd till en okänd? Fantastiskt att du har bästa tipset 😎Om du hade läst artikeln tex så sökte hon dispens för att slippa nosgrimma för både träns och kandar men det missade du kanske? Kanske bara var viktigt att tror att du vet vad som är bäst för den hästen?
 
Ja det är du och alla andra experter som har bättre koll på hur Darins utrustning ska sitta än Michelle och hennes team 😉😉
Fast man ser ju tydligt på bilden som Michelle själv lade ut i kommentarerna på fb att det är jätte trångt vid överskänkeln på bettet. Har man inte vana att rida på kandar så kanske man inte tänker på det. Som någon annan skrev så sätter jag oxå överskänkeln i ett skruvstäd och bänder ut den om det inte är gjort från början. Dom flesta dyrare stänger är utbända från start. Jag skulle inte rida med så trång överskänkel eftersom risken är stor att man trycker in kinden mot tänderna! Sen får Michelle och teamet anse att dom är jätte erfarna men uppenbarligen har dom inte tänkt på detta!
 
Varför skulle jag hälsa det från en okänd till en okänd? Fantastiskt att du har bästa tipset 😎Om du hade läst artikeln tex så sökte hon dispens för att slippa nosgrimma för både träns och kandar men det missade du kanske? Kanske bara var viktigt att tror att du vet vad som är bäst för den hästen?
Jag vet inte om det är bästa tipset att rida med träns istället utan det ser jag som din egen skrivna åsikt, men kanske det enklaste förslaget.
Nåväl, tycker att @super ´s förslag eller då tips är mer som bästa .

Sen uppfattade jag att problematiken var just kandaret och inte tränset?? och att teamet inte har veterinärstöd i detta??
 
Är det kinderna som är problemet? Såg extremt tajt ut för bettringarna, har man rätt storlek på bettet?
Det finns inget krav på kandar så tänker att träns med helt vanlig remontgrimma borde kunna vara något att testa.
 
Jag har också länge funderat på varför det inte är frivilligt med nosgrimmor i dressyr, och fastnade lite för och började fundera kring det som stod längst ner i artikeln: "TR förnyas vartannat år och alla är välkomna att inkomma med förslag. Processen med det TR som ska gälla från 2025 är just nu igång och förslagsrundan är öppen till och med måndag, den 31 juli."

Det finns bland nyheterna på deras hemsida, men hur hittar man info om det annat än att gå in på hemsidan? Det har inte kommit något infomail til SvRF-anslutna föreningen jag är med i om att revideringsprocessen varit öppen, och jag har inte hört några stora diskussioner om det. Det verkar ha gjorts ett FB inlägg på SvRFs sida, men med bara 17 gillningar och delningar. Är det dålig info, eller bara lite intresse?

För er som kanske är mer aktiva tävlande - har ni sett att det har annonserats ut mer? Har ni vetat om att det går att skicka förslag? Är det något som har varit uppe och diskuterats i t.ex. FB grupper för varje gren?

(om jag tänker på hur det ser ut på hundsidan - där tycker jag det brukar vara en del diskussioner och förslag som kommer upp när det är dags för att skicka in förslag på ändringar av reglerna)

Jag tycker också att det är lite intressant att det står så här på SvRFs hemsida:
"TR fastställs av Tävlingssektionen efter förslag från grenkommittéerna. Alla kan vara med och påverka TR. Beslut tas först efter att förslag från ryttare och andra berörda kommer in via en allmän remiss i maj året innan nya TR börjar gälla."
Här står det alltså ett annat datum, som är först om nästan ett år. Är det en en till runda med möjlighet till förslag? Eller är det inte den tiden som gäller?
Brukar inte vara några problem att komma med synpunkter. Förslaget där ändringarna framgår brukar även läggas ut och man kan lämna synpunkter ännu en gång. Stor skillnad mot 1990-talet...
 
Även en sån sak som att ha spännerna på utsidan av tränset istället för insidan ger mer plats vid kindtänderna.
Så byt träns så spännerna hamnar på utsidan, böj ut överskänkeln, ev prova ett längre bett, så kanske man kan få in en platt nosgrimma utan problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp