Bukefalos 28 år!

Ridsportförbundet avslår dispensansökan trots att hästen visar obehag från nosgrimman

Tävlandet kan ha nått sin ände för Michelle Nilsson och hästen Darin, då förbundet nekar dispens för att få tävla på kandar utan nosgrimma. Detta trots att Darin uppenbart saknar plats för nosgrimman och tydligt uppvisar obehag av den. Förbundets motivering: "nosgrimma skall bäras enligt tävlingsreglementet och man gör ej avsteg från det".
 
Har inte hört om några sår på väldigt länge och ser sällan att någon blivit diskad så troligtvis är det inte ofta som det hittas. Bygger min erfarenhet på att jag är ute på tävling själv.
Du som istället anser att det inte kontrolleras i Skåne, hur vet du det?
Men om du är på en tävling och flertal fula munnar hittas så måste det väl på något sätt komma fram så att du får reda på något? särskilt som du säger att det kontrolleras så mkt?, det brukar ju sprida sig menar jag när öd hittar något fult och ekipaget blir avstängt.

Och om hästar kontrolleras så jo det är g ofta det hittas, sedan -vissa öd- som jobbar på nat ibland, avstår medvetet att kolla de på högsta nivån, finns flera anledningar till det. Det är så ofta att SRF, som ett kort tag ville att fallen skulle till DIN, snabbt fick ändra sig och göra om för de blev överbelastade, och gjorde en annan mer godtycklig lösning.
 
Det är väl en kombination av hur hon svarade på tipsen på fb (jag uppfattade det också som lite glidande svar) och att det är extremt svårt att förstå varför man skulle återgå till så pass trånga överskänklar om man testat att böja ut. Likaså förstår jag inte varför man återgår till inåtvända spännen på sidostyckena även om inte utåtvända löst problemet. Det rimliga hade ju varit att göra alla småförändringar man kan och hoppas att de underlättar tillsammans även om de inte är lösningen på egen hand.

Jag har ingen aning om vad de testat och vad resultatet blev, men hela grejen verkar märklig.
Ok, det jag har läst har varit att hon svarat att det har dom testat på olika förslag eller att detta (bilden) är det enda som funkar. Uppfattade inte det som glidande men jag har antagligen inte läst allt.

Jag anser också att man borde göra alla småförändringar man kan, skillnaden verkar vara att jag utgår från att alla andra normalbegåvade ryttare skulle göra detsamma i samma sits - och även denna ryttare efter dom texter jag läst där hon pratat om problemet.

Det är en sak att tycka att det är märkligt, en annan att lägga ut att hon inte vågar/förstår att man kan testa ganska basic saker eller att hon satt bettet så tajt för att hästen ska vara stilla p.g.a. smärta som vissa skrivit.

Tänkte på att böja ut skänklarna på befintligt bett, räknas inte det som en ändring som är stoppas av TR?
 
Ganska ofta tycker jag att dom kollar innanför kinden; drar typ ut mungipan och tittar upp. Dom ser väl inte högt upp, men skulle utgå från att om hästen bitit sig p.g.a. stången sitter för tajt så skulle det synas.
Alltså det är ju jättesvårt att se mer än mungipan på det sättet. Och den stora risken är väl inte att hästen bitit sig utan att det blir klämskador eller sår när kinden trycks mot tänderna/tandkanterna.
 
Men om du är på en tävling och flertal fula munnar hittas så måste det väl på något sätt komma fram så att du får reda på något? särskilt som du säger att det kontrolleras så mkt?, det brukar ju sprida sig menar jag när öd hittar något fult och ekipaget blir avstängt.

Och om hästar kontrolleras så jo det är g ofta det hittas, sedan -vissa öd- som jobbar på nat ibland, avstår medvetet att kolla de på högsta nivån, finns flera anledningar till det. Det är så ofta att SRF, som ett kort tag ville att fallen skulle till DIN, snabbt fick ändra sig och göra om för de blev överbelastade, och gjorde en annan mer godtycklig lösning.
På dom tävlingar jag är på så har dom inte hittat några fula munnar så vitt jag vet på bra länge (senaste jag kommer ihåg var flera år sedan). Och ja, på dom tävlingar jag är på så kontrolleras det mycket och alla jag sett har gått igenom. Vilka tävlingar är du på där flertal fula munnar hittas och folk blir avstängda?
Det var du som hävdade att hästar inte kontrolleras när jag påpekade att fula munnar skulle stoppas på tävling. Att eliten slinker igenom är knappat en nyhet (särskilt efter Falsterbo), men till dom räknar jag inte ryttaren vars hästmun allt detta började med.
 
Alltså det är ju jättesvårt att se mer än mungipan på det sättet. Och den stora risken är väl inte att hästen bitit sig utan att det blir klämskador eller sår när kinden trycks mot tänderna/tandkanterna.
Såklart omöjligt att svara på vad exakt dom ser/tittar efter, men tycker man ser själv ganska bra när man gör så.
 
Bara för att många drar åt nosgrimman hårt utan att bli straffade är det inte tillåtet...
Är det verkligen "många" som drar åt för hårt?
Pratade alldeles nyligen med en väldigt aktiv öd som inte kunde minnas när h*n senast träffat på detta. Däremot tvärtom, att nosgrimmorna sitter väldigt löst.
Men det kanske skiljer sig åt mellan olika delar av landet?
 
Är det verkligen "många" som drar åt för hårt?
Pratade alldeles nyligen med en väldigt aktiv öd som inte kunde minnas när h*n senast träffat på detta. Däremot tvärtom, att nosgrimmorna sitter väldigt löst.
Men det kanske skiljer sig åt mellan olika delar av landet?
Tycker inte det verkar vara ett problem i dom lägre klasserna, har aldrig reagerat på en nosgrimma hos en medtävlande på "mina" tävlingar. På Falsterbo så var det ganska många av proffsen som verkade ha dragit åt rejält, som bilden som gått runt på FB. Blev med rätta en hel del rabalder om den, även här på Buke så därför jag gjorde den jämförelsen.
 
Tycker inte det verkar vara ett problem i dom lägre klasserna, har aldrig reagerat på en nosgrimma hos en medtävlande på "mina" tävlingar. På Falsterbo så var det ganska många av proffsen som verkade ha dragit åt rejält, som bilden som gått runt på FB. Blev med rätta en hel del rabalder om den, även här på Buke så därför jag gjorde den jämförelsen.
Fast det är omöjligt att avgöra utifrån en bild eller en filmsekvens hur hårt nosgrimman verkligen sitter, man behöver faktiskt känna efter.
 
Fast det är omöjligt att avgöra utifrån en bild eller en filmsekvens hur hårt nosgrimman verkligen sitter, man behöver faktiskt känna efter.
Jepp, därför jag skrev att dom verkade ha dragit åt. Stod vid framridningen och tittade när dom passerade precis förbi och då så såg det väldigt spänt ut, men förhoppningsvis - och enlig ÖD - så var det ju inga problem.
 
På dom tävlingar jag är på så har dom inte hittat några fula munnar så vitt jag vet på bra länge (senaste jag kommer ihåg var flera år sedan). Och ja, på dom tävlingar jag är på så kontrolleras det mycket och alla jag sett har gått igenom. Vilka tävlingar är du på där flertal fula munnar hittas och folk blir avstängda?
Då får jag komma in och göra dig besviken om det är så att dina tävlingar är med fjordhäst om jag tittar på din bild, SM, Vaggeryd, många som blev avstängda för hittade sår i munnen och då kontrollerades verkligen inte alla så det fanns säkert fler.
 
Då får jag komma in och göra dig besviken om det är så att dina tävlingar är med fjordhäst om jag tittar på din bild, SM, Vaggeryd, många som blev avstängda för hittade sår i munnen och då kontrollerades verkligen inte alla så det fanns säkert fler.
SM är enda fjordhästtävlingen jag gjort på flera år, så dom tävlingar jag syftade på är vanliga.
Riktigt illa om det var så i Vaggeryd, jag hade bara koll på dressyren och där kollades alla jag såg. Vet att en stod som utesluten efter en klass, berodde de på sår i munnen och det var alltså flera till?
 
Då får jag komma in och göra dig besviken om det är så att dina tävlingar är med fjordhäst om jag tittar på din bild, SM, Vaggeryd, många som blev avstängda för hittade sår i munnen och då kontrollerades verkligen inte alla så det fanns säkert fler.
Har kollat igen och kan bara se en som blev utesluten ur dressyren? Tråkig att det hittas sår, men det visar ju i alla fall att kontrollerna på lägre nivå fungerar hyfsat.
 
Senast ändrad:
Är det verkligen "många" som drar åt för hårt?
Pratade alldeles nyligen med en väldigt aktiv öd som inte kunde minnas när h*n senast träffat på detta. Däremot tvärtom, att nosgrimmorna sitter väldigt löst.
Men det kanske skiljer sig åt mellan olika delar av landet?
Överlag, känns det som att i lägre klasser, bland 'vanliga dödliga' är det inte så himla vanligt att det dras åt hårt.
Däremot verkar det kunna se annorlunda ut högre upp.
Men det är bara min uppfattning.
 
Varför går det inte att både protestera mot nosgrimmeregeln OCH ge tips på mer passande utrustning?

Jag är också pragmatisk, är inte en regel nödvändig för annat än syns skull, så ordnar jag så den följs för " syns skull".

Jag förstår inte vitsen med alla paddarna etc, jag skulle hellre göra en nosgrimma av tunn mockaplymå på 1 mm.
Skulle inte fylla någon som helst funktion men fortfarande vara en "nosgrimma".
Uppfylla regeln och samtidigt bevisa att regeln är menlös.
 
Men hon visar ju bilden på det betten som hästen trivs med? Varför är ni så övertygade om att dom verkligen inte testat allt, varför är så omöjligt att tro att hästen faktiskt är nöjd med detta även om det ser "fel" ut?
Därför, som jag redan skrivit flera gånger, har jag väldigt svårt att tro att hon har bänt ut överskänklarna och sedan bänt tillbaka dom. Det är säkert så att hästen trivs bra på betten i sig och det är inte det som är frågan. Hästen visar obehag när hon försöker klämma in en nosgrimma för att det är för tajt vid överskänkeln på bettet. Hon skriver själv att det inte finns plats. Jag skulle aldrig rida med så tajt överskänkel då risken som jag redan skrev är stor att du trycker kinden mot tänderna. Så varför inte helt enkelt böja ut överskänkeln så är problemet löst. Då skulle hon även kunna få plats med en tunnare nosgrimma, säkerligen utan protester från hästen. Men nä man går istället ut och gnäller på sociala medier och blir sedan förvånad när man får mothugg. Det har inget att göra med debatten om för tajta nosgrimmor överhuvudtaget. Jag blir oxå skeptisk när man klämmer dit massa extra padding när det redan är för trångt, hur tänkte man då liksom..
 
Därför, som jag redan skrivit flera gånger, har jag väldigt svårt att tro att hon har bänt ut överskänklarna och sedan bänt tillbaka dom. Det är säkert så att hästen trivs bra på betten i sig och det är inte det som är frågan. Hästen visar obehag när hon försöker klämma in en nosgrimma för att det är för tajt vid överskänkeln på bettet. Hon skriver själv att det inte finns plats. Jag skulle aldrig rida med så tajt överskänkel då risken som jag redan skrev är stor att du trycker kinden mot tänderna. Så varför inte helt enkelt böja ut överskänkeln så är problemet löst. Då skulle hon även kunna få plats med en tunnare nosgrimma, säkerligen utan protester från hästen. Men nä man går istället ut och gnäller på sociala medier och blir sedan förvånad när man får mothugg. Det har inget att göra med debatten om för tajta nosgrimmor överhuvudtaget. Jag blir oxå skeptisk när man klämmer dit massa extra padding när det redan är för trångt, hur tänkte man då liksom..
Fast det är ju sidostycket på nosgrimman som hästen blir irriterad över, därför hon paddar den så att sidostyckena ska tryckas bort från huvudet.
Du tror inte hon kan ha flera stänger, eller det är också osannolikt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp