Ridsportförbundet kritiskt till viktgränser: ”Begränsar mer än man bjuder in”

Två ridskolor i Umeå har infört viktgräns för eleverna. Svenska Ridsportförbundet är kritiskt till detta och menar att man stänger ute ungdomar genom att göra detta.
– Vi ställer oss inte bakom en sådan skrivning, säger ridskolerådgivaren Anna Reilly från SvRF.
 
Jag tänker att ridskolor borde ordna lite bredare typer av aktivering med hästarna som tömkörningslektioner, körning osv så att även dom som är för tunga kan få en möjlighet att känna sig involverade. Att lära ut att det finns massor av andra sätt att umgås och vara med hästar på. Allt är så fokuserat på ridning hela tiden.
Men folk vill ju rida. Tömkörning blir ju dyrt, dessutom, för man kan ju inte ha tio nybörjare samtidigt som tömkör med en instruktör. Förutom då att ridskolan skulle behöva investera i utrustningen.

Man kan ju inte tvinga folk att betala massor för tömkörning om de vill rida. Det är klart det finns massor av andra sätt att vara med hästar på, men kanske inte som folk är villiga att betala 4-500 kr/timmen för att göra?
 
Men folk vill ju rida. Tömkörning blir ju dyrt, dessutom, för man kan ju inte ha tio nybörjare samtidigt som tömkör med en instruktör. Förutom då att ridskolan skulle behöva investera i utrustningen.

Man kan ju inte tvinga folk att betala massor för tömkörning om de vill rida. Det är klart det finns massor av andra sätt att vara med hästar på, men kanske inte som folk är villiga att betala 4-500 kr/timmen för att göra?
Det är mycket man vill, det är mycket jag vill också men som jag helt enkelt får acceptera att det inte går. Ridning är inte för alla helt enkelt.

Jag tänker att många som rider faktiskt också uppskattar hästar som hästar och det inte bara krasst är ridningen som betyder någonting. För sådana personer skulle umgänget med hästar och att lära sig andra saker än att rida just kunna vara värt något.

Tömkörning behöver verkligen inte kosta massa extra, sen tänker jag att på en tömkörningslektion så behöver inte var och en en häst att tömköra var utan kan dela på några hästar. Så man tömkör lite var. Det blir ju ett annat upplägg än en ridlektion. Precis som voltigen på den ridskolan jag växte upp på, det var väldigt lite tid på hästen var och där var ändå en hel del villiga att delta.

Sen tycker jag inte det är värt att betala 500 kr för att vara rida en lektion med 10 andra pers, det är galet i min åsikt då man får ut väldigt lite av det om ens någonting, trots det så rider folk på även om dom inte lär sig särskilt mycket alls.

Och det är ingen som tvingar någon, men man får ju se till alternativen som kan finnas om man är för tung för att rida helt enkelt. Och jag vet en hel del som hade betalat för tömkörningslektioner, och då får man tänka på att majoriteten som rider på ridskolor knappt vet om att det finns då många just bara tänker på ridning som ett sätt att umgås med hästar på. Som jag visste knappt ens om vad tömkörning var innan jag skaffade egen häst liksom.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är mycket man vill, det är mycket jag vill också men som jag helt enkelt får acceptera att det inte går. Ridning är inte för alla helt enkelt.

Jag tänker att många som rider faktiskt också uppskattar hästar som hästar och det inte bara krasst är ridningen som betyder någonting. För sådana personer skulle umgänget med hästar och att lära sig andra saker än att rida just kunna vara värt något.

Tömkörning behöver verkligen inte kosta massa extra, sen tänker jag att på en tömkörningslektion så behöver inte var och en en häst att tömköra var utan kan dela på några hästar. Så man tömkör lite var. Det blir ju ett annat upplägg än en ridlektion. Precis som voltigen på den ridskolan jag växte upp på, det var väldigt lite tid på hästen var och där var ändå en hel del villiga att delta.

Sen tycker jag inte det är värt att betala 500 kr för att vara rida en lektion med 10 andra pers, det är galet i min åsikt då man får ut väldigt lite av det om ens någonting, trots det så rider folk på även om dom inte lär sig särskilt mycket alls.

Och det är ingen som tvingar någon, men man får ju se till alternativen som kan finnas om man är för tung för att rida helt enkelt. Och jag vet en hel del som hade betalat för tömkörningslektioner, och då får man tänka på att majoriteten som rider på ridskolor knappt vet om att det finns då många just bara tänker på ridning som ett sätt att umgås med hästar på. Som jag visste knappt ens om vad tömkörning var innan jag skaffade egen häst liksom.
Att regelbundet ha tömkörning på schemat och kanske få tömköra 10-15 minuter skulle jag vägrat. Däremot ha avsutten aktivitet så som longering/tömkörning en ridlektion eller två per termin hör till.

Jag förstår heller inte riktigt hur det ska ersätta ridning för tyngre elever. Tömkörning jovisst men inte inte i grupp där man är flera elever per häst.

Och det där med vi och dom. "För sådana personer" är för övigt ett mindre trevligt uttryck. Det låter som om du skriver om en annan sorts människor.

Jag tycker ärligt att ridskolor som tar emot bidrag ska ha skyldighet att ta emot minderåriga elever oavsett vikt (att ha åldersgränser är helt okej). Ridsport ska vara inkludetande. Man får ha viktbärande hästar till de lite tyngre. Det är mycket få svenskar under 18 dom är så tunga att det inte finns hästar som kan bära dem och som vill rida.

Får man inga bidrag är det fritt fram att ha andra regler, likaså kan inte alla vuxna räkna med att kunna rida på ridskola, där är vikten oftare ett problem
 
Kör man long reining istället för tömkörning så kan lätt 10 pers vara i ridhuset samtidigt efter lite grundträning. Det finns inte bara ett sätt att tömköra på. Man måste inte vara 8 meter från hästen och köra på en volt. Man kan vara 0,5 meter ifrån och använda hela ridhuset.
 
Det är mycket man vill, det är mycket jag vill också men som jag helt enkelt får acceptera att det inte går. Ridning är inte för alla helt enkelt.

Jag tänker att många som rider faktiskt också uppskattar hästar som hästar och det inte bara krasst är ridningen som betyder någonting. För sådana personer skulle umgänget med hästar och att lära sig andra saker än att rida just kunna vara värt något.

Tömkörning behöver verkligen inte kosta massa extra, sen tänker jag att på en tömkörningslektion så behöver inte var och en en häst att tömköra var utan kan dela på några hästar. Så man tömkör lite var. Det blir ju ett annat upplägg än en ridlektion. Precis som voltigen på den ridskolan jag växte upp på, det var väldigt lite tid på hästen var och där var ändå en hel del villiga att delta.

Sen tycker jag inte det är värt att betala 500 kr för att vara rida en lektion med 10 andra pers, det är galet i min åsikt då man får ut väldigt lite av det om ens någonting, trots det så rider folk på även om dom inte lär sig särskilt mycket alls.

Och det är ingen som tvingar någon, men man får ju se till alternativen som kan finnas om man är för tung för att rida helt enkelt. Och jag vet en hel del som hade betalat för tömkörningslektioner, och då får man tänka på att majoriteten som rider på ridskolor knappt vet om att det finns då många just bara tänker på ridning som ett sätt att umgås med hästar på. Som jag visste knappt ens om vad tömkörning var innan jag skaffade egen häst liksom.
När man rider tio personer så får man ju rida hela tiden. Man är mer benägen att betala för något man får göra hela tiden, än om man får göra själv lite grann och resten av tiden titta på när andra gör.

Jämför med en ridlektion där man var 10 personer på tre hästar, och man fick rida en liten stund var. Det skulle folk betala mindre för än en ridlektion när det var en häst per person. Är man tio personer på en tömkörningslektion för nybörjare så får nog var och en prova ganska lite. Ska man vara färre blir det självklart dyrare per person, för man är ju färre som ska bekosta ridläraren och ridhuset. Samma anledning som varför privatlektion är dyrare än grupplektion.

Man kan ju tycka att foderlära eller tömkörning eller vad det nu är är hur viktigt som helst, men om folk nu inte vill köpa det kan du inte tvinga dem. Om man vill rida och så säger nån att du får tömköra istället, så är det rätt många som då väljer att göra något helt annat. Alla är inte såna att de bara intresserar sig för hästar, så om man inte kan rida så kanske man hellre simmar, eller odlar grönsaker eller vadsomhelst.

Generellt vill folk på ridskolor just rida. Intresset och betalningviljan för avsutten verksamhet är mindre. Så jag tror inte det är lönsamt att satsa på ridskoleverksamhet för folk som inte får rida.
 
När man rider tio personer så får man ju rida hela tiden. Man är mer benägen att betala för något man får göra hela tiden, än om man får göra själv lite grann och resten av tiden titta på när andra gör.

Jämför med en ridlektion där man var 10 personer på tre hästar, och man fick rida en liten stund var. Det skulle folk betala mindre för än en ridlektion när det var en häst per person. Är man tio personer på en tömkörningslektion för nybörjare så får nog var och en prova ganska lite. Ska man vara färre blir det självklart dyrare per person, för man är ju färre som ska bekosta ridläraren och ridhuset. Samma anledning som varför privatlektion är dyrare än grupplektion.

Man kan ju tycka att foderlära eller tömkörning eller vad det nu är är hur viktigt som helst, men om folk nu inte vill köpa det kan du inte tvinga dem. Om man vill rida och så säger nån att du får tömköra istället, så är det rätt många som då väljer att göra något helt annat. Alla är inte såna att de bara intresserar sig för hästar, så om man inte kan rida så kanske man hellre simmar, eller odlar grönsaker eller vadsomhelst.

Generellt vill folk på ridskolor just rida. Intresset och betalningviljan för avsutten verksamhet är mindre. Så jag tror inte det är lönsamt att satsa på ridskoleverksamhet för folk som inte får rida.

Fast för en specifik clinic kan du istället ta betalt en terminsavgift för en helg 😛
 
Fast för en specifik clinic kan du istället ta betalt en terminsavgift för en helg 😛
Men på en clinic med den typen av prser förväntar man sig en välkänd instruktör och en privstlektion eller två. Inte är det många ridskoleelever som skulle betala priset av en termin för en eller 2 lektioner i tömkörning i storgrupp för sin vanlig ridlärare, inte gång nummer 2 i vart fall.
 
När man rider tio personer så får man ju rida hela tiden. Man är mer benägen att betala för något man får göra hela tiden, än om man får göra själv lite grann och resten av tiden titta på när andra gör.

Jämför med en ridlektion där man var 10 personer på tre hästar, och man fick rida en liten stund var. Det skulle folk betala mindre för än en ridlektion när det var en häst per person. Är man tio personer på en tömkörningslektion för nybörjare så får nog var och en prova ganska lite. Ska man vara färre blir det självklart dyrare per person, för man är ju färre som ska bekosta ridläraren och ridhuset. Samma anledning som varför privatlektion är dyrare än grupplektion.

Man kan ju tycka att foderlära eller tömkörning eller vad det nu är är hur viktigt som helst, men om folk nu inte vill köpa det kan du inte tvinga dem. Om man vill rida och så säger nån att du får tömköra istället, så är det rätt många som då väljer att göra något helt annat. Alla är inte såna att de bara intresserar sig för hästar, så om man inte kan rida så kanske man hellre simmar, eller odlar grönsaker eller vadsomhelst.

Generellt vill folk på ridskolor just rida. Intresset och betalningviljan för avsutten verksamhet är mindre. Så jag tror inte det är lönsamt att satsa på ridskoleverksamhet för folk som inte får rida.
Vart har jag skrivit att det är ett tvång? Det är väl högst frivilligt att delta på annat sätt med hästar om man inte kan rida, vill man inte det så vill man inte. Men det är ett alternativ för dom som vill.

Och nej, jag tycker inte man kan jämföra med en ridlektion att rida en liten stund var med en tömkörningslektion. Helt annan sak.

Och det är svårt att veta hur eftertraktat det hade varit med alternativa kurser och sådant när det inte ens erbjuds. Det går inte att säga att nej, folk vill bara rida och inget annat när inget annat finns att erbjuda folk. Och dom flesta vanliga som rider på ridskolor vet inte ens om allt alternativt man kan göra med hästarna.
 
och @Lingon :

Har ni provat kontakta ridskolor som erbjuder privatlektioner i ridning för att kolla om de kan erbjuda privatlektion i tex tömkörning eller longering(om man vill longera också)?

Vill man lära sig köra kanske det kan finnas travskola om ingen annan körning finns. Vet flera som gått på det på Solvalla förr och varit nöjda.
Vet att någon av dem också gick hästskötarkurs för vuxna nybörjare och då fick lära sig tex longera, lasta häst etc.

Ibland kan man få vara med som hjälp på olika anläggningar och på så sätt kunna titta på och ibland få ta del av undervisning.

På gården där jag bor ska man nu ha kurs i visning för hand av häst. Den kursen anordnas av SWB i den här regionen och är öppen för medlemmar. Kostar givetvis som all undervisning.

Man kan få vara lite kreativ för att hitta olika sätt att lära sig mer.
Om ni är ok med att säga var ni bor kanske folk vet något ställe/person som kan hjälpa er vidare.
Jag är en av de som gärna vill lära mig att köra, men absolut inte skaffa någon egen häst. Och jag tycker att det är skillnad på trav för sulky och körning för vagn.
Nästan som att jämföra galopp och dressyr tänker jag .. 😅 Jag kanske tänker tokigt men när man tittar på trav så ser man nästan hela tiden spända tyglar och explosiv fart under träning? Det är inte riktigt mitt mål med sådan träning isåfall, utan mera ha mysigt och trevligt med hästen..
Men det är kanske något helt annat egentligen på travskolor?
 
Men på en clinic med den typen av prser förväntar man sig en välkänd instruktör och en privstlektion eller två. Inte är det många ridskoleelever som skulle betala priset av en termin för en eller 2 lektioner i tömkörning i storgrupp för sin vanlig ridlärare, inte gång nummer 2 i vart fall.

Nä men det finns såna clinics om man vill lära sig tömkörning och körning :). Man behöver inte tänka att det ska läras ut på ridskola.

Jag har dock faktiskt lärt mig det själv på en hästskola, med nordsvenskar. Där hade vi några gånger per termin med körning.
 
Jag är en av de som gärna vill lära mig att köra, men absolut inte skaffa någon egen häst. Och jag tycker att det är skillnad på trav för sulky och körning för vagn.
Nästan som att jämföra galopp och dressyr tänker jag .. 😅 Jag kanske tänker tokigt men när man tittar på trav så ser man nästan hela tiden spända tyglar och explosiv fart under träning? Det är inte riktigt mitt mål med sådan träning isåfall, utan mera ha mysigt och trevligt med hästen..
Men det är kanske något helt annat egentligen på travskolor?
Det är absolut olika! Helt rätt!
Men ibland kan man ju börja någonstans. Och det är nog enklare att få börja med sånt. Då kan man iaf lära sig sela på, lite basics etc. Då kan det vara lättare att få möjlighet att köra annat med sen än om man aldrig kört eller tömkört öht.

När jag jobbade på Solvalla för typ tusen år sen så var det inte så mkt klös i de hästar som användes i travskolan som fanns där. Det var bussiga, lugna hästar som inte riskerade balla ur ens med nybörjare. Det var ingen stress, inget direkt tempo etc.

Men som med all träning maxar man inte jämt med travhästar. Det är ofta man tar mer chill joggingturer, skrittar etc med.
Sen är ju den typen av körning inte så avancerad om man ser till olika signaler och miljöer, de behöver inte stå och vänta en massa Och får bränna ut energi regelbundet. Att de får gå fram så mycket minskar ju risk för diverse stök som annars kräver mer skolning. Ska man jobba i skog med häst krävs ju en större utbildning av häst/kusk och inom andra moment.
Samma med maratonkörning, flerspann etc.
Vi har en häst på gården som köptes rätt nyligen. Den är förutom ridutbildad brett och bra även körd i maraton-körning väldigt väl.
Jag har liksom inte kunskap att ta vid där i den körningen. Hade väl inte gett mig på att träna en travare själv heller iofs. För dålig där med! 😅
Köra den här hästen fick en gubbe som gör sånt heltid göra istället.

Visst är det skillnad. Men ju mer man lär sig om häst öht och ju större kontaktnät man får desto lättare blir det att få lära sig det man vill av de som kan. Ibland ramlar man över möjligheter!
 
Precis som @tuaphua skriver är det givetvis stor skillnad mellan olika körinriktningar/sporter, men de överlappar också ofta... eller gjorde i alla fall när jag först kom in i travsvängen. De flesta travhästägare jag kom i kontakt med hade kallblodstravare och hade också ofta arbetat med häst i skog och åkerbruk och många av deras hästar kunde även dra till exempel stötting och rissla, men där har det nog skett visst generationsskifte idag.
 
Nä men det finns såna clinics om man vill lära sig tömkörning och körning :). Man behöver inte tänka att det ska läras ut på ridskola.

Jag har dock faktiskt lärt mig det själv på en hästskola, med nordsvenskar. Där hade vi några gånger per termin med körning.
Kliniks utan någon välkänd instruktör där man får turas om att köra i storgrupp? Och där man tar duktigt betalt?


Jag tvivlar på det, däremot finns det troligen clinics där man kan betala en stor peng och lära sig tömkörning och inkörning ofta med sin egna häst - där man är ensam eller i en mindre grupp. Ofta då under ledning av någon med gott renommé.
 
Jag skulle för övrigt också vilja se en förändring på många ridskolor. Det saknas jättemycket grundkunskap, vanligt hästvett och hantering i lektionerna.
Jag förstår att det kan vara svårt att få folk att betala för teorin, men samtidigt skulle det ju bli en norm om man förändrade lektionsupplägget på de flesta skolorna. Jag tycker absolut longering och tömkörning, samt körning skulle kunna ingå minst som en passus i en vanlig termin och där kanske det skulle väckas mersmak hos eleverna.
 
Jag kommer ihåg hur min ridskola inte lade in i schemat att det skulle vara teorilektion (kanske någon gång varannan månad) eftersom ingen dök upp de dagarna om de visste om det i förväg. Så trist.
 
Jag kommer ihåg hur min ridskola inte lade in i schemat att det skulle vara teorilektion (kanske någon gång varannan månad) eftersom ingen dök upp de dagarna om de visste om det i förväg. Så trist.
Vi hade teori en gång/termin. Och ärligt talat så var det inte mycket att hänga i julgranen heller. Lärde mej inte nått särskilt på dom gångerna. Morsan tyckte inte jag behövde åka på dom. Men jag ville lära mej.
 
Vi hade teori en gång/termin. Och ärligt talat så var det inte mycket att hänga i julgranen heller. Lärde mej inte nått särskilt på dom gångerna. Morsan tyckte inte jag behövde åka på dom. Men jag ville lära mej.
Vi gick framför allt igenom hästarnas färger och liknande (vi var visserligen rätt unga), men jag kommer inte ens ihåg att vi fick lära oss rykta, hantering, foder eller om hovar, benställning eller exteriör.
 
Vi gick framför allt igenom hästarnas färger och liknande (vi var visserligen rätt unga), men jag kommer inte ens ihåg att vi fick lära oss rykta, hantering, foder eller om hovar, benställning eller exteriör.
Ja färger och tecken fick vi lära oss på första teorin, var väl typ 9år då. Men sen minns jag inte
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Precis som @tuaphua skriver är det givetvis stor skillnad mellan olika körinriktningar/sporter, men de överlappar också ofta... eller gjorde i alla fall när jag först kom in i travsvängen. De flesta travhästägare jag kom i kontakt med hade kallblodstravare och hade också ofta arbetat med häst i skog och åkerbruk och många av deras hästar kunde även dra till exempel stötting och rissla, men där har det nog skett visst generationsskifte idag.
Jag vet inte helt hur det är nu. Men jag upplever nog att det inte behöver överlappa direkt. Även på min tid gjorde det rätt sällan det. Men det tror jag lite beror på var man håller till och hos vilka.
Jag var hos en av våra absolut största namn som också hade stallchef som sen blev ansvarig på Menhammar tex. De kände ju inte några skogsgubbar eller maratonkuskar. Det hade väl varit lite som att förvänta sig att Kittel skulle hänga med en massa som red LC hoppning.
Eliten är rätt specialiserade oavsett gren. Och rör sig främst bland folk på samma höga nivå.
Sen finns det så klart proffstränare/amatörtränare som är mer breddade. Men jag tror man gör klokt i att leta på en lite lägre nivå då, om man vill ha bredd i kontaktnät och även utövande så att säga.
 
Jag vet inte helt hur det är nu. Men jag upplever nog att det inte behöver överlappa direkt. Även på min tid gjorde det rätt sällan det. Men det tror jag lite beror på var man håller till och hos vilka.
Jag var hos en av våra absolut största namn som också hade stallchef som sen blev ansvarig på Menhammar tex. De kände ju inte några skogsgubbar eller maratonkuskar. Det hade väl varit lite som att förvänta sig att Kittel skulle hänga med en massa som red LC hoppning.
Eliten är rätt specialiserade oavsett gren. Och rör sig främst bland folk på samma höga nivå.
Sen finns det så klart proffstränare/amatörtränare som är mer breddade. Men jag tror man gör klokt i att leta på en lite lägre nivå då, om man vill ha bredd i kontaktnät och även utövande så att säga.
Inte behöver givetvis, och jag tror som sagt det var ett generationsskifte någonstans där många människor som arbetat specifikt med kallblod använde en annan typ av mångsidig träning. Vår dåvarande granne var (och är) framgångsrik tränare och kusk som började med kallblod men som numera kör både och - jag gjorde en del praktik där och han körde varmbloden på samma sätt, men han säkert en av försvinnande få. Det har du rätt i.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp