Ridsportförbundet kritiskt till viktgränser: ”Begränsar mer än man bjuder in”

Två ridskolor i Umeå har infört viktgräns för eleverna. Svenska Ridsportförbundet är kritiskt till detta och menar att man stänger ute ungdomar genom att göra detta.
– Vi ställer oss inte bakom en sådan skrivning, säger ridskolerådgivaren Anna Reilly från SvRF.
 
Jag minns så tydligt en gång när jag var på ponnyridläger som barn. Där hade de en skriven maxgräns både vad gällde längd och vikt. Ett annat barn hade fått åka dit trots att hen vägde mer än vad som var tillåtet då hen var en erfaren ryttare. Ett annat barn, med helt annan (smalare) kroppsform hade istället valt att ljuga om vikten, för "Det är nog ingen som märker något ändå", och tja, det var aldrig något som kommenterades från något håll alls, troligen just för att hen var smal (längre än det andra tunga barnet).

Där och då kändes det verkligen som om allt handlade om kroppsform och inte faktisk vikt. Sedan förstår jag att det fanns en vits med att ha viktgränser osv, men när det handlade om huruvida man alls fick komma dit eller inte baserat på vikten hemma, då kändes det inte så kul. Man fick redan i anmälningsformuläret fylla i sin längd och vikt.

Idag vägrar jag att ställa mig på vågen ens hos läkare om det inte är ett måste sett till medicinering osv, säger till dem att de kan nog avgöra ändå ifall min vikt är skadlig eller inte. Trots det är jag positiv till viktgränser på ridskolor, just för att där påverkar det levande djur. Och det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Men självklart att det i så fall mäts på ett sätt som gör att bara instruktören ser resultatet osv. Och istället för att notera vikten så kanske man kan ha ett dokument för varje ridgrupp där det kryssas i vilken elev som kan rida vilken häst. Helt utan att det nämns någon vikt eller någon gräns.

Jag tycker att det är fullt rimligt att ridlägret får veta hur lång man är och hur mycket man väger. De kan inte ta in 20 st ryttare som behöver rida minst D-ponny om de bara har 5 D-ponnys och 5 storhästar. De måste då ta in ryttare som kan rida de övriga mindre ponnyerna också.
 
Jag tänker att ridskolor borde ordna lite bredare typer av aktivering med hästarna som tömkörningslektioner, körning osv så att även dom som är för tunga kan få en möjlighet att känna sig involverade. Att lära ut att det finns massor av andra sätt att umgås och vara med hästar på. Allt är så fokuserat på ridning hela tiden.
 
Jag tänker att ridskolor borde ordna lite bredare typer av aktivering med hästarna som tömkörningslektioner, körning osv så att även dom som är för tunga kan få en möjlighet att känna sig involverade. Att lära ut att det finns massor av andra sätt att umgås och vara med hästar på. Allt är så fokuserat på ridning hela tiden.

Inte bara för de som är för tunga. Jag har länge velat lära mig att tömköra! Tycker att det verkar roligt men har bara provat på det lite kort (2-3 min) på en teorilektion vid ett tillfälle. Inte mycket tid att lära sig tömköra.
 
Jag tycker att det är fullt rimligt att ridlägret får veta hur lång man är och hur mycket man väger. De kan inte ta in 20 st ryttare som behöver rida minst D-ponny om de bara har 5 D-ponnys och 5 storhästar. De måste då ta in ryttare som kan rida de övriga mindre ponnyerna också.
Jo, jag håller med :)

Jag tänker att ridskolor borde ordna lite bredare typer av aktivering med hästarna som tömkörningslektioner, körning osv så att även dom som är för tunga kan få en möjlighet att känna sig involverade. Att lära ut att det finns massor av andra sätt att umgås och vara med hästar på. Allt är så fokuserat på ridning hela tiden.
Men verkligen! Gissar dock att det kan vara svårt att hitta ridlärare som är tillräckligt kunniga för att lära ut det? Kanske skulle det gå att lösa genom att hyra in en lärare i körning för en vecka så att alla elever fick träna på det då..?

Själv fick jag lära mig köra i gymnasiet, och det var SÅ kul! Trots många år på ridskola, medryttarhästar m.m. så var det först då jag öht fick lära mig om sådant. Läraren själv tävlade på hög nivå och var otroligt pedagogisk. Om jag inte minns helt fel så hade han även tävlat med bland annat min favorithäst, som jag fick äran att köra också. Vi fick då lära oss hantera och anpassa utrustningen, sedan åka med när läraren körde och därefter prova själva, ta oss genom en "hinderbana" osv. Guld värt att ha varit med om, och absolut något jag hade velat göra oftare. Tänker också på hur shettisen på ridskolan sällan fick göra något alls. Där hade det ju varit perfekt med körning i olika former.
 
Jag tänker att ridskolor borde ordna lite bredare typer av aktivering med hästarna som tömkörningslektioner, körning osv så att även dom som är för tunga kan få en möjlighet att känna sig involverade. Att lära ut att det finns massor av andra sätt att umgås och vara med hästar på. Allt är så fokuserat på ridning hela tiden.
Tömkörning och körning blir väl lite knepigt koncept för vanliga ridskolor. Är det en ridlärare och typ 10-15 pers i gruppen blir det svårt att alla ska hinna få köra/tömköra under en lektion. Man får ju också svårt att få plats med så många hästar som tömkörs om det dessutom ska göras av folk som kanske inte helt hundra kan styra, ha koll på tömmarna etc.

Det vore kanon med även avsuttna träningar. Men konceptet får man nog kanske ändra lite då.
 
Tömkörning och körning blir väl lite knepigt koncept för vanliga ridskolor. Är det en ridlärare och typ 10-15 pers i gruppen blir det svårt att alla ska hinna få köra/tömköra under en lektion. Man får ju också svårt att få plats med så många hästar som tömkörs om det dessutom ska göras av folk som kanske inte helt hundra kan styra, ha koll på tömmarna etc.

Det vore kanon med även avsuttna träningar. Men konceptet får man nog kanske ändra lite då.

Jag tänker ju att tömkörningsgrupperna får vara mindre. Jag hittade ingen som kunde lära mig tömköra (ens privatlektioner) om jag inte hade en egen häst att ta med.
 
Jag tänker ju att tömkörningsgrupperna får vara mindre. Jag hittade ingen som kunde lära mig tömköra (ens privatlektioner) om jag inte hade en egen häst att ta med.
Konstigt. Min ridskola har relativt regelbundet tömkörningslektioner, men så har vi vissa ridlärare som tycker det är rätt kul och lär gärna ut det.
 
Jag tänker ju att tömkörningsgrupperna får vara mindre. Jag hittade ingen som kunde lära mig tömköra (ens privatlektioner) om jag inte hade en egen häst att ta med.
Ja, det går väl att ha typ 2-3 hästar på volt samtidigt beroende på ridhusets strl.
Och ska alla hinna få ut något av det krävs ju ändå lite mer tid per person än vad som går med vanlig ridskolegrupps mäng personer.

Svarade förut att det inte brukar vara svårt att hitta tränare att tömköra för. Såg nu att du skrev utan häst. Då är jag med på att det kanske inte finns så gott om det överallt.
 
Ridskolan jag växte upp på hade en körsektion, men det blir ju lätt väldigt dyrt! Bra körhästar som också passar i övrig verksamhet är inte direkt gratis, utrustningen är skrymmande att förvara och hos oss gick det bara att vara igång ordentligt under sommarhalvåret eftersom flera (ovana) ekipage med vagn är svårt att få in i ett normalstort ridhus tillsammans.

På våra ca 40 hästar brukade det vara 3-5 som var vettiga att köra, varav kanske hälften var välutbildade och kunde tävla. Ska man bedriva undervisning som känns utvecklande behöver man ju hyfsat hästmaterial, annars blir det fort tråkigt.
 
Ja, det går väl att ha typ 2-3 hästar på volt samtidigt beroende på ridhusets strl.
Och ska alla hinna få ut något av det krävs ju ändå lite mer tid per person än vad som går med vanlig ridskolegrupps mäng personer.

Svarade förut att det inte brukar vara svårt att hitta tränare att tömköra för. Såg nu att du skrev utan häst. Då är jag med på att det kanske inte finns så gott om det överallt.

Det känns faktiskt lite hopplöst att få chans att lära sig mer än att rida runt i ett ridhus i stor grupp om man inte har egen häst och vill rida engelskt.

Jag har letat efter tömkörningskurs utan att hitta. Jag har letat efter chans att lära mig rida Western. Jag hittade ett ställe. Red två lektioner och sen la de ner verksamheten med lånad häst.

Nån gång hoppas jag lära mig köra men eftersom jag inte har nån lust alls att ha egen häst så vet jag inte om det blir av.
 
Jag tycker att det är fullt rimligt att ridlägret får veta hur lång man är och hur mycket man väger. De kan inte ta in 20 st ryttare som behöver rida minst D-ponny om de bara har 5 D-ponnys och 5 storhästar. De måste då ta in ryttare som kan rida de övriga mindre ponnyerna också.
Det har ju inget med vikthets att göra heller.
 
Det känns faktiskt lite hopplöst att få chans att lära sig mer än att rida runt i ett ridhus i stor grupp om man inte har egen häst och vill rida engelskt.

Jag har letat efter tömkörningskurs utan att hitta. Jag har letat efter chans att lära mig rida Western. Jag hittade ett ställe. Red två lektioner och sen la de ner verksamheten med lånad häst.

Nån gång hoppas jag lära mig köra men eftersom jag inte har nån lust alls att ha egen häst så vet jag inte om det blir av.
Håller med, jag skulle vilja lära mig tömköra och longera ordentligt. Har ingen egen häst och då verkar det precis som du säger omöjligt att hitta något. Önskar att ridskolan även kunde ha en avsutten kurs, för oss som vill lära oss mer än att bara rida.
 
Håller med, jag skulle vilja lära mig tömköra och longera ordentligt. Har ingen egen häst och då verkar det precis som du säger omöjligt att hitta något. Önskar att ridskolan även kunde ha en avsutten kurs, för oss som vill lära oss mer än att bara rida.
och @Lingon :

Har ni provat kontakta ridskolor som erbjuder privatlektioner i ridning för att kolla om de kan erbjuda privatlektion i tex tömkörning eller longering(om man vill longera också)?

Vill man lära sig köra kanske det kan finnas travskola om ingen annan körning finns. Vet flera som gått på det på Solvalla förr och varit nöjda.
Vet att någon av dem också gick hästskötarkurs för vuxna nybörjare och då fick lära sig tex longera, lasta häst etc.

Ibland kan man få vara med som hjälp på olika anläggningar och på så sätt kunna titta på och ibland få ta del av undervisning.

På gården där jag bor ska man nu ha kurs i visning för hand av häst. Den kursen anordnas av SWB i den här regionen och är öppen för medlemmar. Kostar givetvis som all undervisning.

Man kan få vara lite kreativ för att hitta olika sätt att lära sig mer.
Om ni är ok med att säga var ni bor kanske folk vet något ställe/person som kan hjälpa er vidare.
 
Vikt behöver inte synas. Jag kan på ridskola bli satt på mindre hästar än jag borde rida. Just nu ligger jag över vad min mustang bör bära, men det syns inte på det sätt folk förknippar med "tung" (det är absolut fettfobi det handlar om). Jag rider han inte just nu.

Det är knappt jag skulle klara URFs 95kg! Men dom skulle antagligen inte ha någon aning, pga smal midja och platt mage. Vikten sitter främst i långa ben med mycket muskler.

Jag har inga problem med att det finns en viktgräns på ridskolor. Jag tycker det är rimligt, och för hästarnas skull. Har dom ingen häst som kan ta mer än 95kg så har dom inte. Dom borde räkna ut viktgränser på varje häst ärligt talat.

När dottern red på ridskola så fanns det absolut barn som fick bli satta på D-ponny pga var för stora och tunga trots 8 år och nybörjare. Det hade varit katastrof och plågsamt om dom barnen blev satta på dom nätta B-ponnisarna.
Jag tror att de flesta har viktgränser på alla hästar och ponnysar. Annars försvinner ju vitsen med det hela liksom. Vi har det i alla fall.
 
Dom här som tävlar i körning osv, maraton och all sån körning, vart lär dom sig nånstans? Eller är det mest för folk som är uppvuxna i sådana miljöer och har tillgång till vagnar och hästar..
 
Jag lärde mig med min egen häst, känns som det allra vanligaste sättet. Köpte en körd häst och tränade för tränare.
Tror jag också. Min första häst var körhäst, jag åkte iväg med henne och bodde i två veckor med en äldre dam som lärde mig köra med timmerstötting. Så coolt. :D Karln som arbetade i stallet körde de två milen dit med sitt hundspann varje dag också, och band upp hundarna utanför under dagen. Det var en vagt surrealistisk upplevelse.
 
Dom här som tävlar i körning osv, maraton och all sån körning, vart lär dom sig nånstans? Eller är det mest för folk som är uppvuxna i sådana miljöer och har tillgång till vagnar och hästar..
Nu kör inte jag sånt och har inte den kunskapen.
Men köra lite enkelt för skojs skull och köra in kan jag och har gjort.
Jag praoade på Solvalla. Blev kvar som stalltjej och fick åka med i sulky. När jag var gammal nog fick jag rida. Sen fick jag jobb där. Jag fick lära mig köra in och köra trav genom att vara med när duktigt folk gjorde det och så småningom om vara delaktig.
Sen har jag fått lära mig mer om annan körning via folk som tex jobbar i skog med häst eller som kör in. Men då har jag ju privat lärt känna personerna och även gått som lärling till tränare som kör in tex. Det har då varit på andras hästar.
Jag tycker det finns många duktiga inom körning som kan dela med sig av sin kunskap om man bara hittar dem och ev själv hjälper dem med något annat/i inkörning etc.
 
Dom här som tävlar i körning osv, maraton och all sån körning, vart lär dom sig nånstans? Eller är det mest för folk som är uppvuxna i sådana miljöer och har tillgång till vagnar och hästar..
Min granne lärde mej att köra travhäst. Tömköra fick jag lära mej av min tränare när min häst hade ont i ryggen. Annars hade jag bara gjort lite på egen hand
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp