Ridsportförbundet kritiskt till viktgränser: ”Begränsar mer än man bjuder in”

Två ridskolor i Umeå har infört viktgräns för eleverna. Svenska Ridsportförbundet är kritiskt till detta och menar att man stänger ute ungdomar genom att göra detta.
– Vi ställer oss inte bakom en sådan skrivning, säger ridskolerådgivaren Anna Reilly från SvRF.
 
Vi gick framför allt igenom hästarnas färger och liknande (vi var visserligen rätt unga), men jag kommer inte ens ihåg att vi fick lära oss rykta, hantering, foder eller om hovar, benställning eller exteriör.
Det har nog ändrats en hel del sedan dess på de flesta ställen. :)
 
Det har nog ändrats en hel del sedan dess på de flesta ställen. :)
Det hoppas jag! Om så är fallet kanske det kan öppna upp för hästmänniskor som är för tunga eller av andra anledningar inte vill eller kan rida men vill umgås med hästar ändå! Jag tycker att fokuset på just ridning är så himla hårt för det mesta.
 
Tömkörning och körning blir väl lite knepigt koncept för vanliga ridskolor. Är det en ridlärare och typ 10-15 pers i gruppen blir det svårt att alla ska hinna få köra/tömköra under en lektion. Man får ju också svårt att få plats med så många hästar som tömkörs om det dessutom ska göras av folk som kanske inte helt hundra kan styra, ha koll på tömmarna etc.

Det vore kanon med även avsuttna träningar. Men konceptet får man nog kanske ändra lite då.
Fungerar jättebra som teorilektion :)
 
Det känns faktiskt lite hopplöst att få chans att lära sig mer än att rida runt i ett ridhus i stor grupp om man inte har egen häst och vill rida engelskt.

Jag har letat efter tömkörningskurs utan att hitta. Jag har letat efter chans att lära mig rida Western. Jag hittade ett ställe. Red två lektioner och sen la de ner verksamheten med lånad häst.

Nån gång hoppas jag lära mig köra men eftersom jag inte har nån lust alls att ha egen häst så vet jag inte om det blir av.
Vi har haft både longering, löshoppning, visning för hand och tömkörning. Superbittert när ungen var för förkyld för att gå när de hade teori med longering, han förstod verkligen inte att det var en lektion som var väl värd att gå på hur man än kände sig :( och som kanske aldrig skulle komma igen för en nybörjare.
 
Det är mycket man vill, det är mycket jag vill också men som jag helt enkelt får acceptera att det inte går. Ridning är inte för alla helt enkelt.

Jag tänker att många som rider faktiskt också uppskattar hästar som hästar och det inte bara krasst är ridningen som betyder någonting. För sådana personer skulle umgänget med hästar och att lära sig andra saker än att rida just kunna vara värt något.

Tömkörning behöver verkligen inte kosta massa extra, sen tänker jag att på en tömkörningslektion så behöver inte var och en en häst att tömköra var utan kan dela på några hästar. Så man tömkör lite var. Det blir ju ett annat upplägg än en ridlektion. Precis som voltigen på den ridskolan jag växte upp på, det var väldigt lite tid på hästen var och där var ändå en hel del villiga att delta.

Sen tycker jag inte det är värt att betala 500 kr för att vara rida en lektion med 10 andra pers, det är galet i min åsikt då man får ut väldigt lite av det om ens någonting, trots det så rider folk på även om dom inte lär sig särskilt mycket alls.

Och det är ingen som tvingar någon, men man får ju se till alternativen som kan finnas om man är för tung för att rida helt enkelt. Och jag vet en hel del som hade betalat för tömkörningslektioner, och då får man tänka på att majoriteten som rider på ridskolor knappt vet om att det finns då många just bara tänker på ridning som ett sätt att umgås med hästar på. Som jag visste knappt ens om vad tömkörning var innan jag skaffade egen häst liksom.
Det blir ju mycket mindre göra och mycket mer vänta än en vanlig lektion så jag tänker att det inte skulle vara en typ av lektion man alltid skulle vilja ha. Två på en häst, fem hästar i ridhuset, eller två vid longering. Som teori är det super! men det är ju extremt mycket mindre hästinteraktion per tidsenhet än ridning. (helt ärligt tycker jag det är mycket roligare att rida :) känner att det är grejs jag gärna skulle göra för hästens skull om jag vore bra nog (o för mycket longering är ju inte bra) men inte för min egen.)
 
Vi gick framför allt igenom hästarnas färger och liknande (vi var visserligen rätt unga), men jag kommer inte ens ihåg att vi fick lära oss rykta, hantering, foder eller om hovar, benställning eller exteriör.
Vi fick lära oss hästens färger eller delar varje teorilektion, varje termin, från jag var 9 tills jag var 25 år (helst samma stencil). Och så säger folk att ridskolebarn är sååå dumma i huvudet som undviker teorilektionerna (historiskt sett). När jag var mellan 30-35 så hade vi mer av att ridläraren sa, jaaaa vad ska vi prata om och så pratade vi lite ridteori som ställning och samling i ytterst vaga termer medan ridläraren såg olycklig ut och verkade avsky teorilektioner.

Numera är det cliniq för alla med någon "cool lokal personlighet" samtidigt barn/vuxna vilket är mycket bättre. Och tex teori vård av sadlar, longering, löshoppning el liknande. Dvs egentligen praktik eller faktisk information som delges vilket är genuint chockande att de faktiskt lyckas med.
 
Vi har haft både longering, löshoppning, visning för hand och tömkörning. Superbittert när ungen var för förkyld för att gå när de hade teori med longering, han förstod verkligen inte att det var en lektion som var väl värd att gå på hur man än kände sig :( och som kanske aldrig skulle komma igen för en nybörjare.

Ja, alltså jag har haft EN lektion i tömkörning. Men jag fick prova på tömkörning i kanske 2-3 minuter och jag kan helt ärligt säga att jag lärde mig absolut ingenting på den lilla tiden.

Det kan vara så att vi haft en i longering också men jag minns inte riktigt. Löshoppning kanske en gång när jag var i tonåren, minns inte. Visning för hand aldrig. Enda gången jag fått nån coachning i det var när jag tog Grönt Kort och den gången jag var med medryttarhästen på hältutredning och ägaren bad mig springa med henne.

När jag var liten hade vi ca en gång per termin voltige. Det minns jag som rätt roligt även om man fick mycket begränsad tid på hästryggen.
 
Vi fick lära oss hästens färger eller delar varje teorilektion, varje termin, från jag var 9 tills jag var 25 år (helst samma stencil). Och så säger folk att ridskolebarn är sååå dumma i huvudet som undviker teorilektionerna (historiskt sett). När jag var mellan 30-35 så hade vi mer av att ridläraren sa, jaaaa vad ska vi prata om och så pratade vi lite ridteori som ställning och samling i ytterst vaga termer medan ridläraren såg olycklig ut och verkade avsky teorilektioner.

Numera är det cliniq för alla med någon "cool lokal personlighet" samtidigt barn/vuxna vilket är mycket bättre. Och tex teori vård av sadlar, longering, löshoppning el liknande. Dvs egentligen praktik eller faktisk information som delges vilket är genuint chockande att de faktiskt lyckas med.
Jag tror att det hade varit bättre att integrera teorilektionerna i själva ridlektionerna. Det räcker ju med 5 minuter här och där och en whiteboard i ridhuset.


Ex, "Nu ska vi träna på skänkelvikningar, vem kan tala om hur hästen ska röra sig genom en korrekt skänkelvikning?" "Om hästen gör ditt eller datt istället, hur kan man rädda upp det hela då?" "Vad händer om vi istället för att göra ditt i skänkelvikningen och gör lite för mycket datt?"
Text på tavlan som påminner om hur man kan göra, ska göra och hur man kan korrigera. Då kan eleverna lätt läsa själv om övningen de just håller på med om de skulle glömma.

Jösses vilken mycket bättre grundutbildning det skulle bli. Och jag är helt övertygad om att eleverna skulle ha öronen på skaft ordentligt. Att sitta en hel timme, helt fokuserad och bara lyssna på teori är nog rätt svårt för många barn.
 
Jag tror att det hade varit bättre att integrera teorilektionerna i själva ridlektionerna. Det räcker ju med 5 minuter här och där och en whiteboard i ridhuset.


Ex, "Nu ska vi träna på skänkelvikningar, vem kan tala om hur hästen ska röra sig genom en korrekt skänkelvikning?" "Om hästen gör ditt eller datt istället, hur kan man rädda upp det hela då?" "Vad händer om vi istället för att göra ditt i skänkelvikningen och gör lite för mycket datt?"


Jösses vilken mycket bättre grundutbildning det skulle bli. Och jag är helt övertygad om att eleverna skulle ha öronen på skaft ordentligt. Att sitta en hel timme, helt fokuserad och bara lyssna på teori är nog rätt svårt för många barn.

Jag håller med!

På nybörjarlektionerna på min gamla ridskola består varje lektion av 30 min teori och 30 min ridning. Teorin hålls av äldre tonåringar från ungdomssektionen och är av typen: hästens utrustning, hur man ryktar, hur man sadlar, hur man leder en häst osv. Visst hade det varit bättre om det var ridläraren som höll i det men tonåringarna var riktigt duktiga på att förklara pedagogiskt på barnens nivå.
 
Jag tror att det hade varit bättre att integrera teorilektionerna i själva ridlektionerna. Det räcker ju med 5 minuter här och där och en whiteboard i ridhuset.


Ex, "Nu ska vi träna på skänkelvikningar, vem kan tala om hur hästen ska röra sig genom en korrekt skänkelvikning?" "Om hästen gör ditt eller datt istället, hur kan man rädda upp det hela då?" "Vad händer om vi istället för att göra ditt i skänkelvikningen och gör lite för mycket datt?"
Text på tavlan som påminner om hur man kan göra, ska göra och hur man kan korrigera. Då kan eleverna lätt läsa själv om övningen de just håller på med om de skulle glömma.

Jösses vilken mycket bättre grundutbildning det skulle bli. Och jag är helt övertygad om att eleverna skulle ha öronen på skaft ordentligt. Att sitta en hel timme, helt fokuserad och bara lyssna på teori är nog rätt svårt för många barn.
Tyvärr verkar det ju som och låter på en del som att det just är att sitta och åka runt på en häst nån timma i veckan som räknas och det folk vill och intresset för själva hästen som djur eller träning och utveckling verkar inte många ha intresse av.

Många hade slutat förmodligen om ridskolorna hade börjat kräva bättre grundridning och teori. Om det nu är så att inget annat än ridning ens skulle locka folk.

Jag tror det finns dock en hel del som vill lära sig mera, som är intresserade av att umgås och lära sig hästar på annat sätt än att bara rida med minst 10 andra pers i en liten manege en gång i veckan. Jag tror absolut det finns potential att införa mera varierade sätt att lära sig och umgås med hästar på, men då gäller det att ridskolan faktiskt också frågar folk vad dom faktiskt vill för att se om det är någon ide att starta upp annat än bara ridning.
 
Ja, alltså jag har haft EN lektion i tömkörning. Men jag fick prova på tömkörning i kanske 2-3 minuter och jag kan helt ärligt säga att jag lärde mig absolut ingenting på den lilla tiden.

Det kan vara så att vi haft en i longering också men jag minns inte riktigt. Löshoppning kanske en gång när jag var i tonåren, minns inte. Visning för hand aldrig. Enda gången jag fått nån coachning i det var när jag tog Grönt Kort och den gången jag var med medryttarhästen på hältutredning och ägaren bad mig springa med henne.

När jag var liten hade vi ca en gång per termin voltige. Det minns jag som rätt roligt även om man fick mycket begränsad tid på hästryggen.
Tömkörning har vi haft flera så det har jag ngt slags vag självsäkerhet i. Longering kan jag knappt klara av och är inte så förtjust i. Löshoppning har jag ingen funktionell kunskap i alls mer än kan stå på punkt A eller B. Visa för hand fick vi ju en häst var och sprang runt med i 40 min så om jag läser på lite kanske :laugh: (hade "visat för hand" tidigare också med medishästen när veterinär bara varit ute på hälsokontroll, men det var aldrig fel på fötterna så inget större springande direkt.)

Voltige var kul! det har jag aldrig sett nutida ridskolor göra någonting med. Vår dressyr dressyr balans markarbete från när jag var liten är det inte mycket med heller. Ngn enstaka gång men stå i sadeln, jorden runt och klappra med hälar över hals och rumpa på häst var det då inte mycket med när jag sett nybörjarlektioner idag, balans kanske känns överdrivet nuförtiden. (dock får de betydligt mer galopp och det är ju en hel del balans i att galoppera på volt osv jmf med ngt varv i galopp per termin -idag ska ni få galoppera, kanske.)
 
Säg att man har typ 3 kanske 4 hästar om det är en längre manege och typ 3 pers per häst som turas om att tömköra olika övningar osv. Det hade ändå blivit en hel del tid för varje person att tömköra och samtidigt titta på och lära sig. Sen om man har kurser i det eller vad som nu passar ridskolan spelar mindre roll. Folk får en chans iallafall att känna sig inkluderade i hästvärlden även om dom är för stora för ridningen. Och det är ju det handlar om mycket, att inte stänga ute folk, att folk inte ska känna att dom inte är välkomna för att dom är i storlek större.

Vill folk bara sitta och rida och inte är intresserade varken av hästen som djur eller något annat än att bara åka runt 45 min en timma på en häst så får dom ju avstå hästar helt enkelt.

Jag tror oavsett att det går att utöka aktiviterena på ridskolorna utan problem sålänge man meddelar folk att det finns möjlighet till det. Det kan ju omöjligt vara bara runt omkring mig som sådant intresse finns hos folk.
 
Ja, alltså jag har haft EN lektion i tömkörning. Men jag fick prova på tömkörning i kanske 2-3 minuter och jag kan helt ärligt säga att jag lärde mig absolut ingenting på den lilla tiden.

Det kan vara så att vi haft en i longering också men jag minns inte riktigt. Löshoppning kanske en gång när jag var i tonåren, minns inte. Visning för hand aldrig. Enda gången jag fått nån coachning i det var när jag tog Grönt Kort och den gången jag var med medryttarhästen på hältutredning och ägaren bad mig springa med henne.

När jag var liten hade vi ca en gång per termin voltige. Det minns jag som rätt roligt även om man fick mycket begränsad tid på hästryggen.
Vi har haft en lektion i positiv förstärkning och negativ förstärkning också. Med ngn beteendeexpert. Hade en total piraya till häst som lämnat blåmärken på mig tidigare och som tappade godis överallt så den negativa förstärkningsbiten var mycket roligare och effektivare :rofl: hästen verkade tycka samma. Andra hästar fattade positiv belöning direkt.
 
Jag tror att det hade varit bättre att integrera teorilektionerna i själva ridlektionerna. Det räcker ju med 5 minuter här och där och en whiteboard i ridhuset.


Ex, "Nu ska vi träna på skänkelvikningar, vem kan tala om hur hästen ska röra sig genom en korrekt skänkelvikning?" "Om hästen gör ditt eller datt istället, hur kan man rädda upp det hela då?" "Vad händer om vi istället för att göra ditt i skänkelvikningen och gör lite för mycket datt?"
Text på tavlan som påminner om hur man kan göra, ska göra och hur man kan korrigera. Då kan eleverna lätt läsa själv om övningen de just håller på med om de skulle glömma.

Jösses vilken mycket bättre grundutbildning det skulle bli. Och jag är helt övertygad om att eleverna skulle ha öronen på skaft ordentligt. Att sitta en hel timme, helt fokuserad och bara lyssna på teori är nog rätt svårt för många barn.
Hum tycker ju de bra ridlärarna gör det, dock kanske utan whiteboard. Dvs går igenom hur man gör och inte gör inför moment. Dock har ungens ridlärare ibland tex slutat ett ridpass tidigare och visat persedelvård eller uttryckligen haft extra mycket teori ett ridpass då de skrittat och lyssnat.

Första terminen började med tre uhm praktiklektioner i stallet med sadla borsta osv. Sedan var det nog i essens 30 minuter ridning och resten göra i ordning och sadla av.
 
Tyvärr verkar det ju som och låter på en del som att det just är att sitta och åka runt på en häst nån timma i veckan som räknas och det folk vill och intresset för själva hästen som djur eller träning och utveckling verkar inte många ha intresse av.
Jag tror de flesta vill rida inte åka runt.

Jag tror också att få vill betala så pass mycket som en ridlektion kostar för en teorilektion. I synnerhet som nivån på terilektionen är svår att pricks för alla utom rens nybörjare. I en avancerad grupp kan det finnas allt från folk som i stort sett bara ridit, återvändare som kanske har äldre tiders perspektiv, skötare på ridskolans hästar och folk som haft häst i många år tidigare i livet.

De som är intresserade av hästar lär sig ändå och sen kan man erbjuda separata teorikurser för de som önskar eller kanske ha krav på vissa teoretiska/praktiska kunskaper för att rida i en viss grupp.
 
Hum tycker ju de bra ridlärarna gör det, dock kanske utan whiteboard. Dvs går igenom hur man gör och inte gör inför moment. Dock har ungens ridlärare ibland tex slutat ett ridpass tidigare och visat persedelvård eller uttryckligen haft extra mycket teori ett ridpass då de skrittat och lyssnat.
Min erfarenhet är att de gör det en gång och sedan förväntas man liksom komma ihåg alla smådetaljer. Men - det är länge sedan jag gick på ridskola. Väldigt länge sedan.
 
Tyvärr verkar det ju som och låter på en del som att det just är att sitta och åka runt på en häst nån timma i veckan som räknas och det folk vill och intresset för själva hästen som djur eller träning och utveckling verkar inte många ha intresse av.

Många hade slutat förmodligen om ridskolorna hade börjat kräva bättre grundridning och teori. Om det nu är så att inget annat än ridning ens skulle locka folk.

Jag tror det finns dock en hel del som vill lära sig mera, som är intresserade av att umgås och lära sig hästar på annat sätt än att bara rida med minst 10 andra pers i en liten manege en gång i veckan. Jag tror absolut det finns potential att införa mera varierade sätt att lära sig och umgås med hästar på, men då gäller det att ridskolan faktiskt också frågar folk vad dom faktiskt vill för att se om det är någon ide att starta upp annat än bara ridning.
Fast tycker inte din beskrivning passar alls.

Folk på ridskola (som jag sett) åker inte runt i någon timma utan de rider. Folk har så konstig syn på ridskolor. Det är inte små 6-11 åringar som åker häst till största delen. De tre första åren går ju ganska fort och sedan är de faktiskt 9-14 och rider och är ganska långa. Det är inte så himla många nybörjargrupper, kanske 1-3. Och då pratar vi ju bara ponnydelen. Storhästdelen har kanske max 1 nybörjarlektion, om nybörjare har tur. Stora delar av ryttarna är ju 50+ och har ägt egen häst och rider 3 gånger i veckan.

Och manegen är inte liten, den är stor ;)

Och det är roligt att rida med tio andra personer och roligt att rida lektion.

Det är himla svårt att få snurr på allting när man rider runt helt själv och försöker fokusera medans andra privatryttare i det yttepytte ridhuset är överallt och har superdålig förmåga att samspela. (motsvarande fördomar om privatryttare säger att de sätter upp sin häst i cross ties i gången och putsar och putsar medan hästen kreverar av uttråkadhet, varpå de sitter upp och snurrar runt i balanstrav i 20 minuter, fattar en galopp, hästen startar lite effektivt, de saktar omedelbart av, oroade över fattningen, pustar ut, skrittar av och och börjar putsa på hästen igen. -motsvarande fördomar. Självklart är det inte så, precis som bilden av ridskolan blir skev.)

Och om de frågade mig skulle jag svara att jag vill rida. Men ha meningsfull teori.
 
Senast ändrad:
Säg att man har typ 3 kanske 4 hästar om det är en längre manege och typ 3 pers per häst som turas om att tömköra olika övningar osv. Det hade ändå blivit en hel del tid för varje person att tömköra och samtidigt titta på och lära sig. Sen om man har kurser i det eller vad som nu passar ridskolan spelar mindre roll. Folk får en chans iallafall att känna sig inkluderade i hästvärlden även om dom är för stora för ridningen. Och det är ju det handlar om mycket, att inte stänga ute folk, att folk inte ska känna att dom inte är välkomna för att dom är i storlek större.

Vill folk bara sitta och rida och inte är intresserade varken av hästen som djur eller något annat än att bara åka runt 45 min en timma på en häst så får dom ju avstå hästar helt enkelt.

Jag tror oavsett att det går att utöka aktiviterena på ridskolorna utan problem sålänge man meddelar folk att det finns möjlighet till det. Det kan ju omöjligt vara bara runt omkring mig som sådant intresse finns hos folk.
Skulle du känt dig inkluderad när du inte fick rida men inte andra gör stt du fick tömköra 10 - 15 minuter på en grupplektion? Jag hade inte ens gått dit utan skippat hästar just för jag var exluderad.
 
Skulle du känt dig inkluderad när du inte fick rida men inte andra gör stt du fick tömköra 10 - 15 minuter på en grupplektion? Jag hade inte ens gått dit utan skippat hästar just för jag var exluderad.

Men vad ska man göra? Offra hästars och ponnys hälsa för att ingen ska känna sig exkluderad? Den här debatten är så märklig tycker jag!

Det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Det är ett privilegium man kan få om man kan rida utan att hästen/ponnyn tar skada av det.
 
Säg att man har typ 3 kanske 4 hästar om det är en längre manege och typ 3 pers per häst som turas om att tömköra olika övningar osv. Det hade ändå blivit en hel del tid för varje person att tömköra och samtidigt titta på och lära sig. Sen om man har kurser i det eller vad som nu passar ridskolan spelar mindre roll. Folk får en chans iallafall att känna sig inkluderade i hästvärlden även om dom är för stora för ridningen. Och det är ju det handlar om mycket, att inte stänga ute folk, att folk inte ska känna att dom inte är välkomna för att dom är i storlek större.

Vill folk bara sitta och rida och inte är intresserade varken av hästen som djur eller något annat än att bara åka runt 45 min en timma på en häst så får dom ju avstå hästar helt enkelt.

Jag tror oavsett att det går att utöka aktiviterena på ridskolorna utan problem sålänge man meddelar folk att det finns möjlighet till det. Det kan ju omöjligt vara bara runt omkring mig som sådant intresse finns hos folk.
Det är så vi gjort på 3-5 hästar uppdelat.

Men det är ju kopplat till ridlektioner, dvs det är de som rider som gör sådan teori. Och då är tyngdkravet där. Men du menar att de ska ha tömkörningskurser som man går en gång i veckan i tio år? Då kan man lika gärna vara fem i gruppen. Det tar dock upp plats i ridhuset och skulle sannolikt kosta mycket. En körskola för utekörning vore kanske rimligare. Känner ofta att man vill ha någon slags slutmening med det man håller på med bortanför att ha ett djur som gör som man säger för att man tycker det är kul att säga saker. Transport av X eller y är ju en sådan sak.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 303
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp