Ridsportförbundet inför nytt licenssystem

Sv: Ridsportförbundet inför nytt licenssystem

Javisst detta låter ju jättebra!:mad:
Ännu ett steg mot dyrare tävlingsomkostnader och minskat antal starter.Jag ställer mej mer och mer frågande till vad Svenska Ridsportförbundet egentligen strävar efter?Vad är målet?
Är de inte nöjda förrän de gjort det så dyrt och krångligt att tävla så ingen utom de riktigt priviligierade har råd?Då kommer plötsligt ridsporten att bli det den i alla år blivit beskylld för att vara -en överklassport för en utvald skara.

Fast junior och seniorlicenserna blir ju billigare. Och att den internationella licensen fördubblas kan ju inte drabba så fasligt många?

Jag tycker det blev bra. :laugh:
Daglicenserna är kanon, särskilt för distansryttare, som inte gör så många tävlingar per år.

Fast junior och seniorlicenserna blir ju billigare. Och att den internationella licensen fördubblas kan ju inte drabba så fasligt många?

Nja ,ryttare över 18 år får betala 750 kronor för lokal licens mot 200 kr innan.
Dessutom måste man ju förnya hästlicensen varje år,det behövde man inte innan.Vad blir billigare?

Fast har man redan en hästlicens behöver man inte förnya den varje år.

Den internationella licensen höjs från 2000kr till 4000kr! Detta är tydligen för att det är fler och fler som tävlar internationellt och det gör att Förbundets sportavdelning får mycket att göra... Betyder det att de vill minska det internationella tävlandet genom att höja avgiften och därmed se till att de inte är så många som har råd, eller vill de höja avgiften för att kunna anställa fler?!

Med all denna ändring verkar det ju helt krasst vara så att allt färre kommer kunna tävla. Det kommer mer och mer handla om att det går från en breddsport till en rikemanssport där pengar mer än någonsin är allt som spelar roll... Väldigt tråkigt tycker jag.

Det avlas väldigt mycket mindre i sverige, det kommer bli allt färre tävlande... Är hästsporten på väg ut ur sverige som hobby? Ska allt vara vinstbringande och därmed kommer det köras mycket hårdare med hästarna för att de ska kunna gå ihop sig. Titta på Galopp och travsporten, två och tre-års lopp där kuskar, jockeys och ägare tjänar storkovan på bäbisar som sedan blir hamburgare vid 5 års ålder?

För de seniorer som tävlar regionalt eller högre blir det visserligen 150kr billigare, men för de som bara tävlar lokalt blir det istället 550kr dyrare. Två endagslicenser är bara det 100kr dyrare än en lokallicens, så för alla som tävlar lokalt, mer än en tävling per år blir det en höjning. Och eftersom de flesta licenser i dagsläget är lokallicenser så är det väl rätt uppenbart vilka som kommer tjäna på förändringen ...

Det är bara att konstatera; tävlar du bara på lokal nivå så är du helt enkelt inte så värdefull.

Snyggt jobbat, svenska ridsportförbundet.

ska genast skaffa livstidslincens till min 2 åring! hålla på o lösa 200 kr/år blir ju bara dyrare, och säkert kommer den summan höjas år efter år...dumma nya regler. Bättre att man har en livstidslicens för häst och en livstidslicens för ryttare.

Detta är så jävla korkat att det inte är klokt :mad:

Vet flertalet ryttare som INTE kommer att tävla något mer som idag endast gör någon start lokalt.

Inte betalar de så mycket pengar för att rida ett par lokala.

Nej förbundet SKÄRP er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Många seniorer rider idag på lokallicens det blir en stor fördyring för dem.

Jag anser att detta dödar hobbyryttaren!!

Och jo det är många som rider internationellt och många som bara gör några starter internationellt och då ffa i fälttävlan

Den internationella licensen höjs från 2000kr till 4000kr! Detta är tydligen för att det är fler och fler som tävlar internationellt och det gör att Förbundets sportavdelning får mycket att göra... Betyder det att de vill minska det internationella tävlandet genom att höja avgiften och därmed se till att de inte är så många som har råd, eller vill de höja avgiften för att kunna anställa fler?!

När jag tävlat internationellt har jag själv gjort allt dvs anmält betalt och åkt dit helt utan hjälp från svrf. Vad är det som kostar???

Årsavgift för hästlicensen tycker jag är bra.

På ryttarsidan tycker jag vi borde ta efter tyskarna och ha en låg grundavgift ex 200:- för licensen och sedan betala 10-20 kr per start till förbundet. Klubbarna tar in avgiften tillsammans med vanlig startavgift och betalar sedan in till förbundet efter avslutad tävling.
Jag tycker att det är rimligt att de som tävlar mycket får betala mer än de som bara gör enstaka starter.

En höjning för "lokaltävlingsryttaren" från 200 till 750 kr är inte en lite saftig höjning... Argumentet att man kan starta fler tävlingar faller ju ganska platt, 1) man behöver hästlicens som man nu kommer att behöva lösa varje år och 2) kval, bara för att man inte är låst till lokal tävling så kan man ju knappast bara sticka upp och rida msv, även om man nu skulle vilja.

Tanken med endagarslicensen är god, men kostnaden 150 kr/tävling jämfört med dagens 200 kr/år, nja...

Ridsportförbundet vill tydligen inte att det arrangeras lokala tävlingar i framtiden..

sådär, nu har jag betalt in för livstidslicens för min 2 åring.
Även om det står 200kr/år nu för häst så vet man ju att det definitivt kommer att höjas allteftersom, precis som med allt annat. Man sparar snabbt in pengarna på en livstidslicens mot att lösa per år.

Fördomarna är nu bekräftade. Ridsport ÄR en lyxsport/snobbsport. Hur i hela fridens namn har de kunnat klubba igenom den här idén, och framför allt VARFÖR gör man en sådan här drastisk förändring. Inte klokt ju.

Hoppsan, det blev en rejäl höjning! :crazy:

Det har ju varit mycket tal om att så många stannade på lokal nivå fast de borde lösa regional och rida regionalt, kan det vara det som förbundet vill komma åt tro?

Möjligt, men då hade det väl varit mer träffsäkert att införa uppklassning på lokal nivå kan man kanske tycka..

För flera år sedan fanns det ju uppklassning. Vill minnas att den togs bort för att det blev en och annan som var tvungen att sluta tävla pga uppklassningssystemet. På den tiden tävlade jag bara hoppning, och jag vet någon enstaka som fick sluta tävla, ekipaget var uppklassat och hästen hade inte kapacitet för högre klass. Vill minnas att det fanns något som hette "öppen klass", och det betydde att man fick starta fast man var uppklassad. Dock var det bara ett fåtal klasser som var så kallat öppna.

Själv så är jag ingen större ryttartalang, vill minnas att jag höll på att bli uppklassad ur LD (nuvarande 0,90), men att systemet togs bort innan jag blev uppklassad.

Kanske därför att det inte blev uppklassningspoäng igen nu?

Synd det ska vara så dyrt att tävla allafall! :(
Tyvärr är det väl en och annan som låter bli att tävla när det blir ännu dyrare. :(

Det här känns INTE okej. Nu kommer inte jag att drabbas inom de närmsta åren, men jag kommer senare troligen bara att tävla på lokal nivå ett fåtal tävlingar per år. Det här får mig att fundera på om jag överhuvud taget ska tävla alls i framtiden, jag antar att jag inte är ensam om mina funderingar. Vill man från förbundets sida inte ha oss som tävlar på hobby-nivå?

Nej, jag säger: gör om, gör rätt!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år inför Svenska Ridsportförbundet flera nya koncept gällande de svenska mästerskapen i hoppning. Det blir endast ett...
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Antalet tävlingsstarter inom ridsporten har minskat med nästan 25 procent på 10 år. Nu vill Svenska ridsportförbundet göra något åt det...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fokus på harmoni och hästvälfärd i bedömningen av dressyr, valfritt med kandar i internationell Grand Prix, övervakad framridning och...
Svar
0
· Visningar
181
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter ett decennium av framgångsrika år i rollen som sportchef har Andrea Barth meddelat att hon kommer att lämna Svenska...
Svar
0
· Visningar
159
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur