Ridsportförbundet inför nytt licenssystem

Sv: Ridsportförbundet inför nytt licenssystem

sådär, nu har jag betalt in för livstidslicens för min 2 åring.
Även om det står 200kr/år nu för häst så vet man ju att det definitivt kommer att höjas allteftersom, precis som med allt annat. Man sparar snabbt in pengarna på en livstidslicens mot att lösa per år.

hur gör du det och vad kostar det?

Fantastiskt...superbra...nu ska man ut med 950 spänn per år innan man ens kan anmäla sig till en tävling, jämfört med 200 kr tidigare på lokal tävling. Mest synd om klubbarna som anordnar tävlingar då antalet starter troligtvis kommer att minska radikalt, på lokal nivå. Jaja, då får man väl nöja sig med klubbisar i framtiden......

Jag kommer helt klart inte tävla speciellt mycket mer fast jag som just tänkt satsa lite mer :(

Jag tävlar 3-4 lokala tävlingar per år... Känns inte som om det är värt det längre....

Och betala 950kr för livstidslicens nu. ELLER 200kr/år. Men sen då, ryttarlicensen... ehh per ÅR?
En dagslicensen låter bara det svindyrt?

nej nu blev mitt liv sämre...

Fy f*n!!
Redan nu ligger jag på gränsen för vad min ekonomi tåler när det gäller hästeriet och det här var ju en utgift jag definitivt kunnat vara utan.

Argumentet med att man får tillgång till fler tävlingar är ju så dåligt så det är pinsamt.
1. Har inte häst och ryttare talang eller mod att hoppa högre än 1,10 så rider man ändå bara lokala klasser.
2. Rider man en regional 1,10 istället för en lokal så tillkommer veterinäravgiften och den är väl i princip aldrig under 80:- dvs ännu en extrakostnad.
3. Rider man ett fåtal klasser per år oavsett anledning så struntar man nog i alltihop istället.

Jag som älskar att åka ut och hoppa men inte är så noga med det där att vinna tycker att det är en helt orimligt förändring.
Jag kan mycket väl rida avd B för att det håller kostnaderna nere och det viktiga för mig är en bra runda.

Det lär bli att önska sig licens i julklapp annars får man ju hoppas på att det blir en väldans massa "pay n jump" så kan förbundet stå där och titta på!

Du registrerar din häst på TDB tävlingsdatabasen och vid hästens namn trycker du "beställ licens" och det kostar 950 kr.

*kl*

Denna mening är ju bara absolut lustigaste i hela saken:

Med en årlig, regelbunden uppdatering av häst- och ponnyregistret får Svenska Ridsportförbundet en överblick hur många hästar och ponnyer som faktiskt tävlar, på vilka nivåer och med vilka resultat.

Allt sköts ju via tdb idag menar de att de inte kan redan nu se vilka hästar som tävlar??? Alla resultat skall ju redovisas och således borde det vara mkt enkelt att se vilka hästar som tävlar idag

Nej bara undanflykter av svrf!!! Dåligt :mad:

Så mycket för de fina orden om hur viktigt det är med bredd på ridsporten. Om jag ev hade vågat mig på en, kanske två lokala tävling nästa år, så hade det blivit dyra tävlingar. Nu skiter jag nog i det, och håller mig till träningstävlingar:crazy:

Tvärtom, det blir billigare eftersom du kan lösa endagslicenser.

Billigare än vaddå?

Nu:
Lokallicens: 200:-

Sen
Daglicens: 150:- x 2
Summa: 300:-

Om man ska lägga på hästlicensen blir det ytterligare 200:-, dvs 500:-

Oj, där rök alla mina planer på att komma igång och tävla lokalt. Kul.

Angående det här med hästlicensen, ska alltså ALLA hästar ha licens nu? Även de som enbart går lokala?

Så mycket för de fina orden om hur viktigt det är med bredd på ridsporten. Om jag ev hade vågat mig på en, kanske två lokala tävling nästa år, så hade det blivit dyra tävlingar. Nu skiter jag nog i det, och håller mig till träningstävlingar:crazy:

Me to. Glöm att jag löser licens nästa år för att göra någon start på hösten.

Hästen kommer få livstidslicens bums.

Billigare än vaddå?

Nu:
Lokallicens: 200:-

Sen
Daglicens: 150:- x 2
Summa: 300:-

Om man ska lägga på hästlicensen blir det ytterligare 200:-, dvs 500:-

Ja hästlicensen måste lösas :mad:

Så det blir väldigt mkt dyrare!

Me to. Glöm att jag löser licens nästa år för att göra någon start på hösten.

Hästen kommer få livstidslicens bums.

Ja jag funderar skarpt på att lösa licens för alla här hemma, men det känns sådär att lösa licens för tvååringar :crazy:

Ja jag funderar skarpt på att lösa licens för alla här hemma, men det känns sådär att lösa licens för tvååringar :crazy:

Jag grämer mig över att tillskottet inte ens är tillverkat ännu, troligtvis den hästen jag kommer tävla mest i mitt liv (jag har bara en häst i taget och typ livet ut). Blä!

2. Rider man en regional 1,10 istället för en lokal så tillkommer veterinäravgiften och den är väl i princip aldrig under 80:- dvs ännu en extrakostnad.

KL

Tycker faktiskt att det borde krävas veterinär även på lokal och pay/jump. Varför? Jo helt enkelt för att det är fler oerfarna på lokal än högre upp = behövs veterinär högre upp krävs def veterinär på lokal.

Sen tycker jag att man kan undra hur de tänkt överhuvudtaget OAVSETT nivå. Hur får man ihop ekvationen fler ryttare som tävlar internationellt med högre avgift? Administratörskostnad/fler ryttare=Billigare licens..eller?? :idea:

Det har du iof rätt i men det är ju en annan fråga.
När vi ändå har kommit dit så kan man ju klaga på att klubbarna alltid (finns väl undantag) tar ut en för hög veterinäravgift och inte den faktiska kostnaden per häst.
Eller dom har fått rätsida på det nu?

Nej, tävlandet blir bara dyrare.
Vem tjänar på det?
Inte vi ryttare iallafall!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år inför Svenska Ridsportförbundet flera nya koncept gällande de svenska mästerskapen i hoppning. Det blir endast ett...
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Antalet tävlingsstarter inom ridsporten har minskat med nästan 25 procent på 10 år. Nu vill Svenska ridsportförbundet göra något åt det...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fokus på harmoni och hästvälfärd i bedömningen av dressyr, valfritt med kandar i internationell Grand Prix, övervakad framridning och...
Svar
0
· Visningar
181
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter ett decennium av framgångsrika år i rollen som sportchef har Andrea Barth meddelat att hon kommer att lämna Svenska...
Svar
0
· Visningar
159
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur