Bukefalos 28 år!

Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Mumin_79

Trådstartare
*kopierat från gruppen vi westernfolk på facebook)

Dagens "nyhetbrev" från tidningen ridsport

...Tankar från webbredaktören
Svenska Ridsportförbundet har diskussioner med westernryttarnas organisation WRAS om ett eventuellt samgående. I tider när mycket talar för att dressyr, på samma sätt som i all övrig tävlingsverksamhet inom Ridsportförbundet, kommer att kräva hjälmförsedda ryttare förs diskussioner om att gå samman med en organisation där alla tävlar med cowboyhatt på huvudet.
...

Jag har absolut inget emot westernryttare och westernridning (jag älskar för övrigt westernfilmer) men är inte just kopplingen till forna tiders westernliv ett huvudskäl (!) till att utöva sporten och jag har aldrig sett exempelvis Clint Eastwood eller salig John Wayne i hjälm.

Nu ska det åtminstone i USA finnas hjälmförsedda cowboyhattar men jag tvivlar på att de är tilltalande för westernfolket. Vid sidan av hästen är väl den äkta cowboyhatten bland de viktigaste inslagen i westernridning. Någon motsvarighet finns inte hos Ridsportförbundet, såvida inte någon räknar dressyrens frack dit.

Om själva hästägandet är en livsstil, så är westerngenren en ännu mer utvecklad livsstil. Dit hör inte bara cowboyhatten utan även utrustning som boots, jeans, chaps, sadlar och repgrimmor. Någon anledning till att WRAS vill ingå i Ridsportförbundet är egentligen svårhittad. Är det inte bättre om respektive organisation försöker utveckla sin egen verksamhet i stället för att bilda ett större och betydligt mer svårhanterligt förbund?

Den beslutande församlingen i frågan är respektive årsstämma. Att Ridsportförbundets stämma kan tänka sig ett samgående utan hjälmkrav på westernryttarna låter i mina öron lika orimligt som att westernryttarna gör avkall på sin cowboyhatt.

Jörgen Ottosson

webbred@tidningenridsport.se
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Det inlägget gjorde mig helt mållös!

Hur kan man skriva något dylikt utan att ha en aning om VAD westernridning är????:eek:

Kunde inte hålla mig utan mailade Ridsport direkt:
Det nyhetsbrev jag nyss läste var nog det dummaste jag sett på länge!!!!
Är själv aktiv sedan ett antal år inom western (tidigare allroundryttare och aktiv i SvRF).
Har man inte bättre insyn i en sport anser jag att man helt enkelt ska vara tyst!!!

För det första, hatt är INTE obligatoriskt inom western. Juniorer får öht inte rida i hatt, och många har även hjälmen kvar även när de passerat juniortiden. Just hjälmen är heller inte det primära inom westernridningen, utan att ha hästen att vara lydig, samt jobba i rätt form.

Att många rider i hatt är en annan sak, kanske beror det på att westernhästar i de flesta fall är tränade till att vara lugna i alla situationer (liksom de arbetande westernhästar som finns i USA…). En häftig rörelse i dess närhet ska inte bekomma dem, utan de ska ha ett fullt förtroende för sin ryttare.

Många f d dressyrryttare rider western, främst då kanske i de dressyrgrenar som förekommer (om skribenten ens vet att de finns???). Mycket är lika i de båda grenarna, och handlar om hästens form samt förmåga att utföra olika rörelser.

De flesta aktiva har knappast gått till western inspirerade av westernfilmer, det är en milsvid skillnad mellan western som tävlingsgren och dessa filmer. Att det är en livsstil stämmer i många fall, liksom att det är en livsstil att överhuvudtaget ha häst, dock springer knappast westernryttare runt i sin tävlingsutrustning i vardagen.

För övrigt är det många westernryttare som även tävlar hoppning och dressyr, det ena utesluter inte det andra!

Att slå sig samman med SvRF är ett sätt att samla alla hästgrenar i en och samma organisation, och ett sätt för western att komma in i RF, vilket annars är omöjligt. Reiningen ligger redan där, dock lite vid sidan om. Detta för att våra mycket framgångsrika reiningryttare ska kunna rida olika mästerskap som t ex EM och VM.

Inlägget visar enbart på den okunnighet om vår sport som många i ridsportsverige ha. Att skriva i en så stor tidning om något som man helt uppenbart inte har ett hum om, tyder på oerhört dåligt omdöme!!!
Ta reda på fakta, och besök gärna en westerntävling i verkligheten innan uttalanden!
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Jag orkar inte ens kommentera eller engagera mig i detta, svårt att ens formulera ett seriöst svar... :grin:

Men jag är glad att andra gör det.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

ofattbart att dom låter någon så okunnig yttra sig i ett nyhetsbrev som antagligen många människor läser.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Jag blir illamående.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Jag skrev också ett mail till honom och har delat med mig om detta till varenda kotte jag kan hitta.

Ju fler som protesterar desto bättre i mina ögon :love:


Blev inte så smått upprörd! :devil:


Mumin
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Det är så dåligt så det kan man ju inte ens bemöta på ett bra sätt. Jag tappar orden.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

*suck* Vad är det som gör att det ska vara så svårt för "engelska" och westernryttare att kunna ha förståelse och respekt för varandras sporter..? Det känns som om vi aldrig kommer kunna mötas.
Det påminner till viss del om vargdebatten. ;-) Infekterat är det i vilket fall som helst... :confused:
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

That was some food for thought Tex from Sweden.
One would think Mr. Ottosson was the true blue westerner born west of the Missisippi in his hat, boot´s and matching pistols...rocking on his horse galloping across the prairie with his western hero´s and ready for the show down with any hombe och eastern gallot who try´s too change his way of life...
from moms pancake breakfest to riding in the parade down to the county fair too run the barrles, rope some calves or ride a mean bronk or bull at the rodeo.
The hat that tell people from all over the world where you come from and the jingle-bob spurs telling the other hombres "I earned em amigo :devil:".

This is Sweden....not the land of the cowboy!
I can understand RSF´s position in trying too come too terms with a cultural imitation they do not understand any more than I do :crazy:

It would be interesting too hear RSF´s view of Mr. Ottosson´s sales pitch :grin:
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Jag avlider av skratt....

vad tycker ni, ska jag maila och erbjuda herr Ottosson ett studiebesok har hos oss nasta sommar? Sa kan han aka och halsa pa i lite tavlingsstallar efter det, det borde i alla fall kurera hans teorier om westernfilmerna. Och troligen gora det valdigt uppenbart for honom varfor de arbetande ryttarna bar sin hatt och inte hjalm, att det verkligen inte handlar om nagon form av cowboykomplex har utan for att overhettade ryttare ar odugliga.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Men jösses.. :crazy: Nåt mer vettigt kom jag inte på just nu.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Det är väl så de flesta "vanliga" ryttarna ser på westernridning. Men ett ointresse ger ingen kunskap heller. Denna man kan inte sett nånting av sporten med ALLA grenar som finns att välja på, möjligt vart på chaparall o då inte på RHC. Men det är klart har man bla sett John Wayne har man sett vad det handlar om :grin:. Jag säger då det vilken galning :eek:
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Herr Ottosson verkar ha problem med verklighet vs "konst". Verkligheten inspirerar konsten, men inte sjutton ar den en exakt kopia...

Vad kom forst, honan eller agget?

Med Ottossons logik ar svaret: omeletten.. *vissel*
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

För väldigt många är westernridning = västenrfilmer. (Utom stavningsprogrammet som vill ersätta "westernridning" med "vänstervridning":D). Det är inget att bry sig om - men när en skribent på Sveriges största hästtidning drar in John Wayne börjar man undra vad han sysslar med.

1800-talets cowboys (som w-filmerna ska handla om) hade inte hjälm, men de hade sällan dagens Stetson. De hade lite allt möjligt på huvudet, inklusive plommonstop. :)
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Jag ser inte problemet? Dressyr = hatt, western = hatt?
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Problemet är att det pågår en "kamp" för att få fler dressyrryttare att använda hjälm istället för hatt.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

När han som representant för ridsportförbundet jämför sporten med gamla spagettifilmer, ja då blir man ju mörkrädd för vad som händer vid ett ev sammanslagning :crazy:
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Men herregud. Användning av hjälm kan ju inte spela den enormt stora roll som han skriver om. Det handlar ju om hästsport. Det borde vara det viktigaste. Kan dressyrryttarna tävla i frackhatt kan väl westernryttarna ha sin westernhatt. Vad är skillnaden?
Visst finns det många skillnader i hästhantering och träning, men det gör det om man jämför dressyrryttarna, fälttävlansryttarna och tex distansryttarna också. För mig är det självklart att westernridningen ska ligga under ridsportförbundet.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Han prata om ett kulture som folk försöka att härma och ett mentalitit som inte finns hos svenskerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp